Gå til innhold

Penger i banken

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har litt over 100 000kr hjemme i sedler, ikke noe kriminelt, Men dette har vært lønnen min.

Men nå har jeg kjøpt leilighet og disse pengene er en del av egenandelen min. Hva gjør jeg? Møte opp i bankluken med 100 000 kr i sedler og spørre om å få de satt inn i kontoen?

Kommer de til å spørre meg om hvor jeg har fått tak i pengene?

Blir politiet tilkalt tror dere? Er så redd, jeg har aldri vært involvert i noe tull eller kriminalitet.

Kan man overlevere pengene til megler/ selgerne når man skriver under kontrakt?

Please gi noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor har du fått lønna di utbetalt i kontanter? Det i seg selv høres jo litt suspekt ut da..

Jeg vet ikke om de kommer til å spørre deg hvor du har fått de fra, men hvis du kan sannsynliggjøre at pengene ikke stammer fra noe kriminelt har du nok ikke noe å frykte.

Edit: Jeg mener å ha lest at transaksjoner over 40 000 i kontanter automatisk skal raporteres til økokrim. Det er ikke det samme som anmeldelse, men du skal ikke se bort i fra at de vil spørre deg om hvor du har fått de fra.

En megler vil garantert nekt å ta i mot 100 000 i kontanter, og mest sannsynlig rapportere til økokrim om du prøver å betale det kontant.

Endret av Blowers daughter
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ville nok satt dem inn i banken ja :) Det er mange som samler opp penger på rare steder, eller i bankboks og som kan komme med så mye i en skranke. Men for å være heelt sikkert kan du jo ta med deg lønnsslippene?

Skrevet

Har du oppgitt disse pengene på selvangivelsen? Hvis ikke har du gjort deg skyldig i skatteunndragelse. Du kan da risikiere å bli straffelignet, noe som vil koste deg en god del mer enn om du hadde oppgitt disse pengene til likningsmyndighetene i utgangspunktet.

Jeg stusser litt over at du skriver at pengene er lønn. Nå er det slik i Norge at det ikke er lov med kontant lønnsutbetaling lenger. All lønn skal utbetales til konto.

Megler kommer nok ikke til å godta at du kommer med kontanter. De vil ha pengene overført til meglerkontoen. Du må dermed få satt pengene dine inn på en konto først. Du vil nok ikke få spørsmål om hvor pengene stammer fra, men banken vil sannsynligvis melde fra om dette store innskuddet til likningmyndighetene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sett inn litt av gangen da vel. Trenger vel ikke å ta med alle pengene samme dag, sett inn 20.000 en dag og 10.000 en annen dag?

Skrevet

Hey, der er du Alison. Har ikke sett deg på en stund, men liker å lese svarene du gir :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Huff, blir så redd nå.

Det er penger jeg har tjent selv for lenge siden, hadde de i konto men lånte vekk til slektning som trengte de (bygget hus) Fikk de tilbake, men i kontanter, så de har bare ligget her. Jeg har virkelig null peiling, hva skal jeg gjøre nå. Skulle virkelig ha puttet de i konto, men har faktisk ikke tenkt over det.

Kanskje jeg skal putte litt og litt i banken denne uken? Finansmegleren sa at jeg burde legge de inn i kontoen, hun sa ikke noe mer om at dette var ulovlig eller noe.

Hva skal jeg gjøre? Finnes det en god løsning på dette?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sett inn litt av gangen da vel. Trenger vel ikke å ta med alle pengene samme dag, sett inn 20.000 en dag og 10.000 en annen dag?

Registrer banken at jeg kommer inn flere dager i uken for å legge inn penger?

Det har bare blitt sånn:( Jeg er heller ikke noe flink til å åpne brevene som kommer i post, selv om jeg har råd til å betale, teller aldri penger, sjekker nesten aldri konto,vet ikke hvorfor jeg er sånn. Disse pengene gikk jeg gjennom fordi jeg måtte ha penger til egenandelen. Ellers så hadde de bare fortsatt å være der, uten at jeg hadde brydd meg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er penger jeg har tjent selv for lenge siden, hadde de i konto men lånte vekk til slektning som trengte de

Men da har jo banken historikk på kontoen din som viser at disse pengene har vært tatt ut ved gitte tidspunkter. Om de stusser når du kommer i banken med dem nå så kan du jo bare vise til dette, for å vise at pengene ikke bare dukket opp av løse luften.

Skrevet

Hey, der er du Alison. Har ikke sett deg på en stund, men liker å lese svarene du gir :)

Jeg har trengt litt pause fra KG, men jeg snoker innom av og til. Må jo se om det er noen interessante temaer her.

Registrer banken at jeg kommer inn flere dager i uken for å legge inn penger?

Det har bare blitt sånn:( Jeg er heller ikke noe flink til å åpne brevene som kommer i post, selv om jeg har råd til å betale, teller aldri penger, sjekker nesten aldri konto,vet ikke hvorfor jeg er sånn. Disse pengene gikk jeg gjennom fordi jeg måtte ha penger til egenandelen. Ellers så hadde de bare fortsatt å være der, uten at jeg hadde brydd meg.

Det er ikke mye hjelp i å dele opp summen i flere mindre innskudd. Bankenes systemer fanger opp dette. Flere innskudd fordelt over kanskje både flere dager og/eller flere filialer vil virke enda mer mistenkelig. Jeg ville nok tatt en telefon til likningskontoret for å høre hvordan du skal gå frem. Du må sannsynligvis betale ekstra skatt, men det er bedre å si fra selv enn å bli tatt etterpå.
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ringe anonymt imorgen til likningskontoret. Hjelper det at jeg har allerede en god sum sparepenger i banken (500 000 kr), vil de mistenke meg mindre?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ringe anonymt imorgen til likningskontoret. Hjelper det at jeg har allerede en god sum sparepenger i banken (500 000 kr), vil de mistenke meg mindre?

.. du har hatt dem på konto før. Det kan banken sjekke. Ergo. No problemo.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, har jo hatt de på konto før, 3-4 år tilbake. Men var inne nå på min nettbank for å se på kontohistorien, den rakk bare tilbake til 2008. Sletter kanskje banken tidligere kontohistorie?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å få sove inatt. Gruer meg til å snakke med likningskontoret og banken imorgen. Håper jeg slipper økokrim, blir kvalm og svimmel av tanken å sitte i avhør hos dem :tristbla:

Gjest navnelapp
Skrevet

Banken har sjølvsagt historikk lenger tilbake. Slapp av. Har du skatta av dette før, og så lånt det ut og fått det tilbake så er det eventuelt på sjølvmeldinga der du skriv kor mykje du har i lommeboka (-3000,-) du burde ha ført det opp. Der hadde det blitt oppført som formue, og du skulle ha betalt formuesskatt av det. Den er relativt låg, og "blir borte" viss du har tilsvarande beløp i gjeld.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Mulig jeg gjør TS kvalm og uvel igjen, og også mulig jeg starter en avsporing som bør deles nå, men er ikke dette likevel litt suspekt?

1. Du har lånt bort en ganske stor pengesum. Skal ikke det føres som utestående fordringer e.l på selvangivelsen? Det er jo dine penger, så de skal vel inngå i ditt formuesgrunnlag selvom de er utlånt.

2. Den som har lånt pengene: skal ikke vedkommende betale renter, eller evt. skattes for fordelen av et rentefritt lån? (Eller noe liknende...?)

3. Bør det ikke ringe en bjelle når den som har lånt en større pengesum av deg kommer tilbake med dem i kontanter? Jeg mener: Hvorfor har ikke vedkommende selv pengene satt pengene på konto? Nokas-involvert? Hvitvasking? Underslag?

Alison (eller noen andre som er godt bevandret innen økonomiske spørsmål), vet du (dere) svarene på dette?

Endret av Spinell
Skrevet (endret)

Kommer ikke til å få sove inatt. Gruer meg til å snakke med likningskontoret og banken imorgen. Håper jeg slipper økokrim, blir kvalm og svimmel av tanken å sitte i avhør hos dem :tristbla:

Håper du har fått sove i natt. Du har nok ingen grunn til å bekymre deg for økokrim. Det er i forhold til likningsmyndighetene du eventuelt kan få en reaksjon.

Mulig jeg gjør TS kvalm og uvel igjen, og også mulig jeg starter en avsporing som bør deles nå, men er ikke dette likevel litt suspekt?

1. Du har lånt bort en ganske stor pengesum. Skal ikke det føres som utestående fordringer e.l på selvangivelsen? Det er jo dine penger, så de skal vel inngå i ditt formuesgrunnlag selvom de er utlånt.

2. Den som har lånt pengene: skal ikke vedkommende betale renter, eller evt. skattes for fordelen av et rentefritt lån? (Eller noe liknende...?)

3. Bør det ikke ringe en bjelle når den som har lånt en større pengesum av deg kommer tilbake med dem i kontanter? Jeg mener: Hvorfor har ikke vedkommende selv pengene satt pengene på konto? Nokas-involvert? Hvitvasking? Underslag?

Alison (eller noen andre som er godt bevandret innen økonomiske spørsmål), vet du (dere) svarene på dette?

1. Dette har du rett i. Det beløpet som er utestående fordring i selvangivelsen til långiver skal også fremkomme som privat gjeld i selvangivelsen til låntaker. Begge parter må oppgi navn og adresse til den andre i tillegg til beløpet. Et rentefritt lån kan innebære at rentebeløpet blir ansett som gave.

2. Nå er jeg ikke inne i alle skattereglene, men er det et rentefritt lån innad i familien vil det ikke utløse noen skattemessige konsekvenser. Det skal likevel føres opp i selvangivelsen som tidligere nevnt.

3. Veldig spesielt å få 100.000,- i kontanter. Jeg hadde nok reagert på dette og tenkt hvitvasking av penger, men det kan sikkert finnes andre forklaringer også.

Ts har nok ikke så mye mer å frykte enn noen skattemessige konsekvenser (straffeskatt og renter på beløpet som er unndratt). Om en kan slippe billigere unna ved å melde fra selv enn om en blir tatt etter en kontroll i ettertid er jeg ikke sikker på. Uansett bør pengene settes inn på konto slik at alt foregår riktig fra nå av.

Endret av Alison
Skrevet

Beløpet er ikke så stort at du riskerer noen kjempestraff. Dersom du selv melder fra, vil du mest sannsynlig slippe straffeskatt, men må selvsagt betale den skatten du evt skulle betalt på renter/formue.

Skrevet

Kan du ikke leve av pengene, da? Du sier jo at du har penger i banken som du kan bruke til egenandel. Du kan jo oppbevare kontantene i en bankboks.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt over det, pengene var lånt ut og ute av "sinn". Jeg lånte ikke ut hele summen på en gang, slektningen trengte mer. Og nei at jeg fikk tilbake pengene kontant også har ingenting med at slektningen min er kriminell eller noe slikt. H*n er et nydelig hardtarbeidende menneske.

Det er jeg som er et surrehode:(

Det var et spetakkel og overtid i flere timer på jobb idag, fikk ikke ringt noe sted:( Ringer imorgen.

Er det ingen av dere som har satt inn store summer i banken? Isåfall, gikk det bra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...