Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er litt forvirret her.. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg faktisk har EL?

Er en positiv EL test nok "bevis" eller må man til utredning for å finne utav det?

Og hvordan kan jeg vite akkurat når EL skjer, det står "24-48" timer etter at testen er positiv. Det er jo et langt tidsintervall:)

Hilsen nybegynner

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det sikreste er faktisk temping, for da stiger temperaturen under EL.

EL tester er i de fleste tilfeller ganske sikkert. Men den registrer bare LH stigningen, som stiger før EL. Men noen ganger så er ikke det nok for å få EL, så går det tilbake uten at egget slipper.

Stemmer at det er 24-48 timer, men det er bare å ha sex, for sædcellene klarer seg fint i 48 timer.

Skrevet

Tempen stiger ikke før etter EL, så det er veldig greit å kombinere EL-tester med temping. En EL-test vil ikke være falsk positiv, men om kroppen faktisk får til å slippe det planlagte egget vet man jo ikke. Derfor kan man kontrollsjekke med å måle temperaturen.

Men dersom du får positive EL-tester hver måned må du gå ut i fra at du faktisk har EL. Etter et par sykluser begynner du å se et mønster i når og hvor lenge du får positive EL-tester, så da skjønner du etter hvert når EL mest sannsynlig kommer til å skje. Den dagen testen viser negativ igjen kan du regne som selve EL-dagen. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tja, gynekologen jeg var hos mente det var et godt tegn at jeg fikk utslag på eggløsningstester, så jeg fikk inntrykk av at det betyr at jeg hadde eggløsning. Men det trenger jo ikke å bety at egget ender opp der det kan bli befruktet, f.eks. hvis det er blokkeringer i egglederne. Dette må du undersøkes hvis du ønsker å vite det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tenkte jeg bare skulle si at vedvarende positive EL-tester ofte er et tegn på PCOS (da produserer man bl.a. for mye LH, som er det EL-testene gir utslag på). Så ja, man kan ha positiv El-test uten å ha EL.

Skrevet

Tenkte jeg bare skulle si at vedvarende positive EL-tester ofte er et tegn på PCOS (da produserer man bl.a. for mye LH, som er det EL-testene gir utslag på). Så ja, man kan ha positiv El-test uten å ha EL.

Selvfølgelig. Positive EL-tester gjennom hele syklusen er sjeldent et godt tegn. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...