Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Kjæresten min eier en leilighet, og da har jeg naturligvis flyttet inn og bodd her en stund. Jeg trives i leiligheten selvom den er passelig liten, fordi det blir lettere å holde styr på ting og fordi jeg er husredd som bare det. Men det er en annen historie. Saken er at vi har bestemt oss for å flytte. Jeg har alltid vært skeptisk til å flytte fordi i mellomtiden må jeg flytte hjem til mor og far som bor et stykke unna her vi bor nå. Jeg er redd han kommer til å trives bedre med å bo alene intill vi finner noe sammen, nettopp fordi han flyttet hjemmefra og rett i egen leilighet hvor jeg relativt raskt flyttet inn. Jeg ser for meg at han sier han vil bo alene en liten stund, som da blir til mange måneder. Vet ikke hvorfor jeg tenker det, når han god som han er sier at han ønsker å bo med meg resten av livet. (Innså kanskje nettopp hvor mye han misliker stedet vi bor, det er et rimelig forlatt sted) Men.. det har vært mye opp og ned i vårt forhold og jeg begynner å tenke på, vil jeg kjøpe noe med han allerede? Er det bra eller dumt av oss to å binde oss sammen med et enkelt huslån hvis vi vingler såpass mye som vi har gjort? Tenk om jeg vil trives bedre i kjelleren alene hos mamma og pappa, hvor jeg kan styre alt selv? Er det nå jeg skal bryte ut av forholdet fordi det passer seg best nå og ikke etter vi har kjøpt? Jeg sitter her å har så ufattelig mye tanker at jeg ikke aner hva jeg selv ønsker en gang. Jeg er uendelig glad i kjæresten min men jeg vet rett og slett ikke om jeg er klar til å binde meg med lån osv enda. Det har vært anderledes når det er bare han som har stått på lånet, for han kjøpte jo denne fordi han selv ville ut av huset til sin mor og far, ikke fordi vi to skulle flytte sammen. Har prøvd å snakke med ham om dette, men han er så klar for å flytte at han kunne gjort det på dagen. Jeg flytter fordi jeg vil ikke at han skal eie en leilighet på et gudsforlatt sted som han selv ikke trives på.
Barcelone Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Hvorfor må du flytte hjem til dine foreldre mens dere leter etter et nytt sted å bo? Hvor lenge har dere vært sammen? Ang det å ta lån så er det jo mye bedre å kjøpe noe enn å leie. Da betaler dere ned på noe dere selv eier. Jeg synes personlig det er lurt å ta lån sammen. Nå vet ikke jeg hvordan dere har det med egenkapital og sånn, men uansett så må dere sette opp en samboeravtale for å sikre dere dersom noe skulle gå galt. Men hvis du er SÅ usikker på hele forholdet deres så ville jeg kanskje funnet ut av det før dere bestemmer dere for å kjøpe noe annet...
Gjest Ciara* Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Jeg hadde ikke kjøpt bolig før forholdet var på stabil kurs. Et samlivsbrudd blir så mye verre med salg av felles bolig etc.
Blowers daughter Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Husk at det ikke er gratis å kjøpe/selge bolig. Som regel må man ut med dokumentavgift på 2,5% av kjøpesummen når man kjøper, og megler skal ha rundt 60-90 000 ved salg.
Aftensol Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Jeg hadde ikke kjøpt noe sammen hvis jeg hadde vært usikker på forholdet... En jeg kjenner fikk seg en smell på det.. Han tvilte ikke et sekund på hun han var sammen med, de kjøpte seg leilighet sammen, og 2.mnd senere kommer hun og sier at det er slutt.. Da har hun tvilt lenge over forholdet, men ikke sagt noe til han.. Heller ikke når de var å så på leilighet eller i banken for å få lån.. Og nå sitter han igjen med en stor leilighet aleine.. Så jeg ville nok ha leid inntil dere finner ut av ting Lykke til!
lillemia Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 Enig med de fleste andre her. Man kjøper ikke leilighet sammen dersom man er usikker på forholdet, uansett hvor gunstig økonomisk det måtte være i forhold til å leie. Å eie en bolig lønner seg i de aller fleste tilfellene KUN over en lengre periode. Må man selge etter noen få år, kan man risikere å selge med stort tap. Jeg skjønner ikke helt hva som er det store problemet, det er vel ikke slik at dere MÅ kjøpe? Og det er vel ikke nødvendig at dere kjøper sammen? Jeg kjenner flere par, hvor en av partene står som eier, mens den andre parten betaler en lav leie. Fungerer helt fint det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #8 Skrevet 8. juni 2010 Det blir omtrent som å gifte seg eller planlegge barn for å se om det kan "fikse på forholdet".
I.am.me Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 Hvis du er i tvil, så er du egentlig ikke i tvil. Du vet svaret, det er bare feil svar
Gjest Dainty Skrevet 8. juni 2010 #10 Skrevet 8. juni 2010 Jeg sier bare: tenk for all del ikke på samme måte når dere vurderer å få barn. Er man usikker, inngår man ikke store forpliktelser. Da risikerer man å skyte både seg selv og de involverte i foten.
Gjesten Skrevet 8. juni 2010 #11 Skrevet 8. juni 2010 Absolutt og for all del ikke kjøp noe med ham ennå. Du bør være sikker på forholdet før du binder deg til noe slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå