Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2821 Del Skrevet 3. mars 2011 Du er ordentlig tøff!! Det høres ut som en veldig tøff opplevelse, men ut fra det du har skrevet så høres det ut som du har taklet det utrolig bra! Lille C Gleder meg til å se dere! Ja, det var tøft, men innerst inne vet man jo at det tøffe varer utrolig kort...tross alt!! På ca. et døgn er jo det hele over, og et døgn med smerter og prøvelser takler man hvis man er innstilt på det! Gleder meg til å se dere også!! Så koselig å lese fødselshistorien din, tusen takk for at du delte den Det er synd at det ikke ble som du trodde kanskje, men så kom han frisk og rask til verden allikevel og nå har du han for alltid De på AHUS greide å feilestimere hvor stor C var med 1,5 kg...Hurra for den kompatible legestanden!! . Jeg var nemlig på kontroll på sjukehuset noen dager før termin fordi jordmor syns jeg var mer enn vanlig stor........De skulle ha satt meg i gang ca. tre uker før; da hadde jeg greid det på egenhånd...istedet kom fødselen i gangn av seg selv 9 dager på overtid med en kjempestor baby som resultat.... Men: nå er det overstått og som du sier: nå er han hos meg for alltid!! Jeg forstår det veldig godt. Vi får satse på at det går seg til etter litt maratonpupping fremover. Jaaa, jeg vet. Jeg blir av og til litt sjokka over for fort tiden går. Åh, fødselshistorie! (Har du forresten lyst til å dele med meg hvor stor han var? ) Maratonpupping skal bli!! Jeg sender deg PM angående størrelsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 3. mars 2011 #2822 Del Skrevet 3. mars 2011 Er også nysgjerrig på hvor stor han var Fikk tårer i øynene av fødselhistorien din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 3. mars 2011 #2823 Del Skrevet 3. mars 2011 Åh, fødselshistorien! (Jeg GLEDER meg sånn til å møte sønnen min!!) Amminga høres veldig lovende ut i dag, da! Tipper dette går seg til, jeg. Du er kjempeflink som gjør en sånn innsats etter at "ammeekspertene" rota det så til de grader til! (Forresten oså nysgjerrig på mål.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2824 Del Skrevet 3. mars 2011 PM er sendt, Linelia og Kiss! Nå tror jeg lillemann driver og våkner... *prepper puppen...* Skal jeg legge ham til den puppen han sugde på sist, nå...? Ammeteen, forresten...det står på pakka at man skal drikke den "noen ganger om dagen"..... Hva vil det si, mon tro? Hvor ofte drikker dere andre "ammeteianere" teen deres? Nei, han våkna visst ikke allikevel! Da må han jo være mett enda? Amminga tok slutt klokka 11.00........ Eller? *hører promping fra seng* Hmmm...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokos Skrevet 3. mars 2011 #2825 Del Skrevet 3. mars 2011 Ja, det var tøft, men innerst inne vet man jo at det tøffe varer utrolig kort...tross alt!! Dette skal jeg ha i bakhodet når det blir min tur, utrolig fin innstilling Disse bebbisene har vel ikke noe problem med å si fra hvis de er misfornøyd, så det høres jo ut som han har vært fornøyd siden siste mating? Det er kjempebra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 3. mars 2011 #2826 Del Skrevet 3. mars 2011 Åååh!!! :rodmer: Fytti grisen så sterk og tøff du er! Jeg er full av beundring! Stå på med ammingen, jeg synes det høres ut som at det kommer til å ordne seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 3. mars 2011 #2827 Del Skrevet 3. mars 2011 Ammete drikker man en til to kopper av om dagen Takk for at du delte fødselshistorien din! Så TØFF du har vært!! Det hørtes ikke helt enkelt ut.. Men det høres ut som du har taklet det utrolig bra! Imponert og full av beundring jeg og! Lurte på en ting.. du sier babyen ikke kom ordentlig ned i bekkenet.. Hvor langt kom han egentlig? På partogrammet har de tegnet inn hvor hodet står. Tror det er fem nivåer. Min kom nemlig ikke lenger enn halvveis og så dro de han ut med vakuum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2828 Del Skrevet 3. mars 2011 Kokos: Ja, han virka fornøyd, men nå har han fått litt tillegg...matet ham igjen på pupp etter halvannen times soving, men etter 40 minutter på puppestellet var han ikke heeelt mett... Men det er 8 timer siden siste MME!! Eller...betyr det at jeg sulter stakkaren...? GUNS: tusen takk, snuppa! Det var tøft, men nå er det sooooo O-V-E-R!!! Siebaeo: han kom så langt som "over spina". Så han manglet "ved spina" "under spina" "bekkenbunnen" og "partus" (partus betyr vel utgang) Da drikker jeg litt ammete! Kopp én av to...men hva skjer hvis man drikker mer? Enda mer på do enn vanlig? PS! Det beste med å få født, bortsett fra at man blir mor til sitt etterlengtede barn: Å IKKE VÆRE GRAVID MER!!!! Jeg har allerede gått ned 14 kg siden fødselen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 3. mars 2011 #2829 Del Skrevet 3. mars 2011 Hurra for vektnedgang! Hvor mye gikk du opp under svangerskapet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2830 Del Skrevet 3. mars 2011 Hurra for vektnedgang! Hvor mye gikk du opp under svangerskapet? Jeg gikk opp mellom 25-30 kg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 3. mars 2011 #2831 Del Skrevet 3. mars 2011 Siebaeo: han kom så langt som "over spina". Så han manglet "ved spina" "under spina" "bekkenbunnen" og "partus" (partus betyr vel utgang) --- Jeg har allerede gått ned 14 kg siden fødselen! Oida.. ja da var det vel ikke så lett å få han ut! Min stod ved spina. Han var liten men hadde ganske stort hode. 38 cm. Litt nysgjerrig på hvor stor han var jeg også.. (etter din kommetar i en annen tråd ) Er det ikke deilig å se kiloene har forsvunnet?? Resten går nok fort de også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 3. mars 2011 #2832 Del Skrevet 3. mars 2011 Du gjør absolutt rett ja! Bare pass på at han har våte bleier og legg ham til så ofte som mulig (annenhver time er jo heeeelt normalt om man har mer enn nok melk også ). Og vil han ha oftere enn det, gi ham! Jo mer brystene blir stimulert jo mer melk skal de produsere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 3. mars 2011 #2833 Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg kom på en ting; hvilken amme-te drikker du? Da lillegutt var liten lærte jeg at Kloster sin på poser inneholder peppermynte som skal (etter kjerringråd) redusere melkemengden. Det er den eneste amme-teen jeg vet om så inneholder det da så jeg byttet fort over til den i løsvekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 3. mars 2011 #2834 Del Skrevet 3. mars 2011 Men da er du jo på god vei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 3. mars 2011 #2835 Del Skrevet 3. mars 2011 Det virker veldig lovende med ammingen i dag da Jeg blir veldig engasjert når noe angår amming nemlig Jeg holdt på å gi opp selv i starten, fordi snuppa mi spiste heletiden. Det hørte til sjeldenhetene hvis det gikk mer enn 1 time melom hver mating. Hun spiste litt, kavet litt, og hylte og skreik, spiste litt til og så pang så sov hun. 5-10 minutter etterpå bråvåknet hun og hylte etter mer mat. Sånn holdt vi på hele døgnet igjennom, hun sov nesten ingenting - men hadde gjerne en soveøkt i løpet av døgnet hvor hun sov 3 timer sammenhengende. (heldigvis) Hadde det ikke vært for at jeg hadde et menneske som støttet meg veldig på å fortsette å amme hadde jeg gitt opp. Og jeg er sååå glad for at jeg aldri gav opp. Problemet var at hun var låst i ryggen og nakken, så det hadde ikke hjulpet på noe som helst om jeg hadde begynt å gi henne mme. Etter bare to kiropraktor timer ble ting veldig mye bedre - hadde vel totalt 10 timer hos kiropraktor og 10 timer hos fysio før hun ble helt bra. Er egentlig helt utrolig at jeg kan tenke tilbake på nyfødt tiden som koselig - for jeg vet jo at den strengt tatt ikke var det. Likevel husker man de koselige øyebikkene best Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 3. mars 2011 #2836 Del Skrevet 3. mars 2011 en utrolig tøff fødselsopplevelse du har hatt Fikk nesten fysisk vondt av å lese den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2837 Del Skrevet 3. mars 2011 Oida.. ja da var det vel ikke så lett å få han ut! Min stod ved spina. Han var liten men hadde ganske stort hode. 38 cm. Litt nysgjerrig på hvor stor han var jeg også.. (etter din kommetar i en annen tråd ) Er det ikke deilig å se kiloene har forsvunnet?? Resten går nok fort de også Min hadde også hodeomkrets på 38! PM er på vei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2838 Del Skrevet 3. mars 2011 Du gjør absolutt rett ja! Bare pass på at han har våte bleier og legg ham til så ofte som mulig (annenhver time er jo heeeelt normalt om man har mer enn nok melk også ). Og vil han ha oftere enn det, gi ham! Jo mer brystene blir stimulert jo mer melk skal de produsere Han har våte bleier, men så får han jo også ca. 200 ml MME i døgnet +/- da...kan være at dette er nok i seg selv, selv uten pupp? Jeg har ammet i ett kjør i dag: Pupp: 10.18-11.00 begge sider 12.30-13.10 begge sider 15.15-15.30 høyre pupp. 15.40-1600 begge sider 16.25-16.40 begge sider Har ikke gitt MME siden klokka 13.15....Håper han får nok! Han sovner mellom slagene, men som dere kan se av klokkeslettene, tar det ikke lang tid før han må ha påfyll igjen...Men spørsmålet er: er han mett i magen sin, stakkar? Vanskelig å vite... Jeg kom på en ting; hvilken amme-te drikker du? Da lillegutt var liten lærte jeg at Kloster sin på poser inneholder peppermynte som skal (etter kjerringråd) redusere melkemengden. Det er den eneste amme-teen jeg vet om så inneholder det da så jeg byttet fort over til den i løsvekt Jeg drikker den fra apoteket. "Ammete NAF" står det på den. Men da er du jo på god vei! Håper det! Det virker veldig lovende med ammingen i dag da Jeg blir veldig engasjert når noe angår amming nemlig Jeg holdt på å gi opp selv i starten, fordi snuppa mi spiste heletiden. Det hørte til sjeldenhetene hvis det gikk mer enn 1 time melom hver mating. Hun spiste litt, kavet litt, og hylte og skreik, spiste litt til og så pang så sov hun. 5-10 minutter etterpå bråvåknet hun og hylte etter mer mat. Sånn holdt vi på hele døgnet igjennom, hun sov nesten ingenting - men hadde gjerne en soveøkt i løpet av døgnet hvor hun sov 3 timer sammenhengende. (heldigvis) Hadde det ikke vært for at jeg hadde et menneske som støttet meg veldig på å fortsette å amme hadde jeg gitt opp. Og jeg er sååå glad for at jeg aldri gav opp. Problemet var at hun var låst i ryggen og nakken, så det hadde ikke hjulpet på noe som helst om jeg hadde begynt å gi henne mme. Etter bare to kiropraktor timer ble ting veldig mye bedre - hadde vel totalt 10 timer hos kiropraktor og 10 timer hos fysio før hun ble helt bra. Er egentlig helt utrolig at jeg kan tenke tilbake på nyfødt tiden som koselig - for jeg vet jo at den strengt tatt ikke var det. Likevel husker man de koselige øyebikkene best Oi...du har jammen vært gjennom litt ammeproblemer selv, ja! Bra du fant ut at det var nakke og ryggproblemer og at det løste seg! Drittsjukehuset startet jo gutten på MME nesten før han åpna øynene, så er ikke rart han skriker etter det! Greit med mat som bare renner ned i magen! en utrolig tøff fødselsopplevelse du har hatt Fikk nesten fysisk vondt av å lese den. Jeg er glad det er over, for å si det slik....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 3. mars 2011 #2839 Del Skrevet 3. mars 2011 Neytiri: gutten hadde sonde fordi han hadde lavt blodsukker. Så han måtte få mat rett i magesekken i tillegg til glukose i hånda. Nei, maken til elendig oppfølging skal man jaggu leite lenge etter! C suger godt på puppen! Jeg lar ham suge ca. 20 minutter på hver pupp før vi bytter. I dag har han ikke fått MME, for han sugde pupp i 40 minutter (bra suging) før han sovna...dette betyr vel at han er fornøyd og mett? Eller? Blir så usikker...vil jo ikke at han skal ligge der halvmett heller...men da hadde han kanskje sagt ifra? Når han våkner (han har bare sovet i en halvtime, så håper han sover ca. 2 timer så puppene får fylt seg litt) kommer jeg til å legge ham til puppen igjen og se om han fortsatt virker fornøyd etter dette...Tror du dette er måten å gjøre det på? Gjør ikke noe for meg å legge ham til hver andre time hvis dette kan gjøre at jeg ikke må gi ham MME. Ja, han drikker MME av kopp...flaska syns han absolutt ikke noe om; tuten er så altfor liten i forhold til mammas brystknopp! Må le av meg selv, straks in på kg når jeg kom hjem og rett innom boka di, før min Ok da skjønner jeg hvorfor han hadde sonde, jeg har en del erfaring med sonde og koppmating og vet hvor tøft og slitsomt det er å se/gjøre. I begynnelsen kan dem faktisk ligge en stund på hvert bryst for å få tømt, liker ikke når enkelte sykepleiere mente det bare var bortkastet hos meg å la henne die 30min per bryst, fordi da mente dem jeg burde bare gi henne flaske Min erfaring(siden vi veide før og etter) var at fikk hun sin tid så tok hun hele måltidet Uansett hvor mye/lite han sover, virker han sulten når han våkner igjen så legger du til igjen....melken kommer etter etterspørsel, og suger han på halvtomme bryst så vil det hjelpe med å øke. Husk puppene blir aldri helt tomme, og det som sitter igjen er fete melka og hjelper med å mette/fete opp Kjempeflott at du ikke forvirrer han med flaske og pupp, og virker som du er godt i gang å øke melka di hvis du har klart å unngå mme ja Nå tror jeg lillemann driver og våkner... *prepper puppen...* Skal jeg legge ham til den puppen han sugde på sist, nå...? Ammeteen, forresten...det står på pakka at man skal drikke den "noen ganger om dagen"..... Hva vil det si, mon tro? Hvor ofte drikker dere andre "ammeteianere" teen deres? Nei, han våkna visst ikke allikevel! Da må han jo være mett enda? Amminga tok slutt klokka 11.00........ Eller? *hører promping fra seng* Hvis du gir 2 bryst ved et måltid, så skal du starte med puppen du ga han sist.....de tømmer aldri pupp nr2 like godt, da vil han også nå den rike melka fortere. Spørs hvordan ammete du har. Den første jeg kjøpte i poser var fra weleda og det var 2-3 kopper per dag. Så begynnte jeg å kjøpe i løst og det kunne jeg drikke så mye jeg ville per dag. Jeg fikk meg til frokost, lunsj og kvelds. Han bør ha 5-6 gode tissebleier i døgnet og bæsje daglig under 6 uker gammel. Synes også helsestasjonen bør veie han om 1-2 uker igjen, så du kan både sikre deg at du gir han nok, og at han går opp. Du vil se at så fort man ser han går opp at skuldrene senkes veldig.....er veldig god følelse, og med tiltakene du driver med nå er det veldig god sjanse at dette går strålende! Stå på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 3. mars 2011 #2840 Del Skrevet 3. mars 2011 [Når han våkner (han har bare sovet i en halvtime, så håper han sover ca. 2 timer så puppene får fylt seg litt) kommer jeg til å legge ham til puppen igjen og se om han fortsatt virker fornøyd etter dette... Husk at mesteparten av melka kommer tilbake i løpet av den første timen. Tror det kanskje er 60% eller noe? Vi er laget for å amme ofte. Og det er egentlig bare fint om han suger på "tomme" bryst, det er da kroppen skjønner at det må produseres mer melk. Synes du er superflink som står på for å fullamme!! Super-superflinke! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå