Gjest pysepusen Skrevet 2. mars 2011 #2801 Skrevet 2. mars 2011 Måtte bare komme med en liten kommentar til deg - to av mine venninner har ikke fått til fullamming før etter to og tre måneder. Innimellom der har de ammet først og gitt mme etterpå. Men det krever mye! Nå har jeg ikke lest noe mer enn siste sida i boka her, men har du snakket med ammehjelpen? De kan såååå mye mer enn hs... Lykke til!
Neytiri Skrevet 2. mars 2011 #2802 Skrevet 2. mars 2011 Kommer med litt nå siden jeg har tid...........men ha i tanken at dette er utifra hva jeg vet sålangt fra deg Først må jeg si at jeg synes det er smådårlig av en helsesøster å si at du må begynne med tillegg fordi barnet ikke legger på seg.........ja det er god nok grunn, men det BØR være for få måltider, ikke ved alle måltid(regner da med du gir mme etter hver amming). helsesøster burde også ha gitt deg tips om hvordan du burde øke melka di, men desverre er ikke alle like flinke, og etter min erfaring vet ikke best om amming, de sier bare bestandig at amming er best Har man en baby som sover mye må den rett og slett vekkes for å spise, når dem er så nyfødte så klarer dem faktisk å spise endel i halvsøvne. Å amme annenhver time på dagen, og 3-4 time på natta er bra for øking......... 1 amming på natta samsvarer 2 amminger på dagen......så nattamming er absolut å anbefale til å øke. Søvnige barn kan være vanskelig å få til å spise, de tinga vi gjorde funket veldig bra. Ikke gjør det for komfortabelt for barnet, det vil si ikke pakk det for mye in så det er varmt og godt, er lett da at de sovner.........ta av et og et plagg...........her måtte vi faktisk amme i bare bleie en stund, men det var sommer da og kjempevarmt. Regner med at det holder å ikke ha for mye varmt på han nå siden det er vinter. Du kan forsøke å massere i hendene og under føttene på han, dette stimulerer refleksen dem har for å suge. Viktig å forstå hvordan melken er bygd opp. Er formelken som slukker tørsten og den er mer blåaktig og kommer i starten.......den mer fete melka kommer på slutten og er en del tykkere og mer hvit/gulaktig........så derfor er det viktig å ikke bytte bryst for fort da det er den fete melka som hjelper barna legge på seg. Her var jeg veldig redd barnet mitt skulle ikke legge på seg i starten, så det jeg gjorde var å kjøpe meg en god pumpe, og på morningen pumpet jeg meg etter hun hadde tømt brystene mine(var vel 1 time etter amming)......den melka satt jeg på kjøleskapet.........KUN på natta ga jeg flaske etter amming, da ble det i første omgang 3 flasker, så tok jeg etter 2 uker et flaskemåltid vekk og ga ved 2 av ammingene, og så trappet ned til 1 flaske............til slutt sluttet jeg helt med det da vi var på veiing og jeg så at hun la på seg bra, plus at hun ikke ønsket flaske etter amming lenger. Da jeg var på sykehuset var jeg på intensiven selv i en uke, da måtte jeg ha sykepleierne pumpe meg da jeg ikke var i stand å holde pumpedelen tett på brystet. tror de pumpet hver 4 time(noe som selvfølgelig var ikke nok), gikk på morfin og blodtrykksmedisiner som gjorde at snuppa ikke fikk melka mi men bankmelk, endelig etter en uke var jeg kvitt medisinene som ikke var lov og da begynnte på dag 8(ikke 9 som jeg sa før), siden min var prematur så slet hun også med å være våken, var liten og trøtt(skulle vært mye lenger i magen).........så hver tredje time ammet jeg, så fikk hun resten igjennom sonde, så gikk jeg in å pumpet meg, og evt sov eller spiste før jeg måtte gjøre hele greia om igjen, alt dette mens jeg var på sykehuset............ sorry bablinga om mitt, men det jeg vil i grunn frem til er, jeg fikk det til(jeg var virkelig sta), mange mente jeg burde gi flaske for hun rett og slett måtte legge på seg, men jeg nektet, melk kom jeg til å få, det var jeg helt sikker på. Rådet mitt akkurat nå er å legge han til ofte, gjerne hver annen time på dagen, og jeg ville gjort hver 3 time på natta. Prøv å ikke øke med mme, for da vil du i grunn aldri klare å øke melka di, målet er å minske mme-n. Har du en pumpe, det bør du, pump gjerne ut mm på morningen da man har større mengder melk for så å kunne evt gi det på kvelden/natta og sånn kanskje du både øker melka di og kutter ut mme flaska Dette klarer du, er jeg sikker på 1
Sequax Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #2803 Skrevet 2. mars 2011 Hei, jenter! Tusen takk for nyttige svar! Neytiri: På AHUS ga de ham MME fra kopp med en gang etter at sonden var tatt ut. Fikk bare beskjed om å fortsette...så da gjorde jeg det. Ingen som sjekka om jeg hadde melk eller om gutten sugde før ved dag 4. Helt håpløst. Jeg prøver å ikke gi MME etter hvert eneste måltid, men hvis han har suget ca 30 minutter på hvert bryst og enda virker sulten, gir jeg ham MME... Jeg legger til gutten veldig ofte nå, og har drukket to kopper med ammete og spist cashewnøtter i dag. Syns kanskje jeg kjenner en mer brennende sensasjon i brystene, så kanskje dette er et godt tegn? Takk, jentene! Jeg skal svare dere litt mer i morgen!
Gjest pysepusen Skrevet 2. mars 2011 #2804 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Mener å ha lest et sted at de skal die 15 minutter på hvert bryst, men ta ikke dette for god fisk! Det skal hjelpe på økingen! Ellers er hyppige nattamminger bra (men utroooolig slitsomt...) Endret 2. mars 2011 av pysepusen
Neytiri Skrevet 2. mars 2011 #2805 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Hei, jenter! Tusen takk for nyttige svar! Neytiri: På AHUS ga de ham MME fra kopp med en gang etter at sonden var tatt ut. Fikk bare beskjed om å fortsette...så da gjorde jeg det. Ingen som sjekka om jeg hadde melk eller om gutten sugde før ved dag 4. Helt håpløst. Jeg prøver å ikke gi MME etter hvert eneste måltid, men hvis han har suget ca 30 minutter på hvert bryst og enda virker sulten, gir jeg ham MME... Jeg legger til gutten veldig ofte nå, og har drukket to kopper med ammete og spist cashewnøtter i dag. Syns kanskje jeg kjenner en mer brennende sensasjon i brystene, så kanskje dette er et godt tegn? Takk, jentene! Jeg skal svare dere litt mer i morgen! Unskyld meg nå men FY FAEN FOR EN GJENG AV HØNER SOM JOBBER DER DA!!!!! herrigud kjenner jeg blir ganske så provosert av et sykehus som skal være "ledende" gjør ikke en bedre jobb en dette, og da spesielt fordi mor ønsker gjerne å amme!!!! Hvorfor hadde han sonde hvis jeg kan spørre?? Drikker han nå mme fra kopp og ikke flaske da eller??? Kjempebra å drikke ammete, viktig å drikke masse vann og huske å spise så man klarer å produsere bra. En brennende følelse i brystet, er det sånn inni brystet type følelse? Det kan godt være utdrivningen, man kjenner den spesielt i begynnelsen av måltidet. Du kjenner ikke den brennende følelsen ellers når du ikke ammer??? Jeg synes det virker som et veldig godt tegn, for er man stresset virker utdrivningen dårlig, og du virker avslappet da når melka først flyter Hvis barnet drikker effektivt i 10min så skal det kunne tømme brystet bra.........problemet her er vel kanskje at barnet blir for trøtt før det tar nok melk og sovner, eller at det suger og suger og lite kommer ut fordi mor ikke har nok melk. Er som barnet suger på "tørr" pupp, men dette er med å øke melka, fordi da vil barnet suge og suge og kanskje bli småsur fordi ingeting kommer, og da vil kroppen skjønne at "oi her er det ikke nok så vi må produsere mer". Så synes du er veldig flink Sequax Endret 2. mars 2011 av Neytiri 1
Neala Skrevet 2. mars 2011 #2806 Skrevet 2. mars 2011 Det høres veldig bra ut, Sequax! Jeg synes du er sterk og flink, og jeg tipper det kommer til å ordne seg med ammingen! Tenker mye på deg Jeg må nesten skryte litt av Neytiri også: SÅ SNILL DU ER, som tar deg så mye tid og skriver så utfyllende for å hjelpe! Verden skulle hatt flere som deg 3
Neytiri Skrevet 2. mars 2011 #2807 Skrevet 2. mars 2011 Det høres veldig bra ut, Sequax! Jeg synes du er sterk og flink, og jeg tipper det kommer til å ordne seg med ammingen! Tenker mye på deg Jeg må nesten skryte litt av Neytiri også: SÅ SNILL DU ER, som tar deg så mye tid og skriver så utfyllende for å hjelpe! Verden skulle hatt flere som deg du var veldig søt og snill som sa det der altså.......føler jeg har noe å bidra med så da deler jeg. forresten er Ammehjelpen.no den beste vennen min ang amming......har selv hatt en ammehjelper i begynnelsen, og lærte mer av andre mammaer en en hel måned på sykehuset, Det sier seg vel litt om hvor dårlig hjelp det er å få på sykehusene i blandt.
Gjest Catwoman Skrevet 3. mars 2011 #2809 Skrevet 3. mars 2011 Først må jeg si at jeg synes det er smådårlig av en helsesøster å si at du må begynne med tillegg fordi barnet ikke legger på seg.........ja det er god nok grunn, men det BØR være for få måltider, ikke ved alle måltid(regner da med du gir mme etter hver amming). må si meg enig der. At han ikke har lagt på seg noe når han er 1 uke gammel, og var stor ved fødsel - er jo ikke helt katastrofe. De burde vel heller anbefalt deg å legge han til brystet ofte, og kanskje gi tillegg til et måltid om dagen. Også veie igjen om en uke for å se om vekta har steget da. (ikke at jeg er noen fagperson - baserer meg bare på egne erfaringer og hva jeg har lest og lært av andre) SYnes også det er elendig av sykeuset ut du ikke fikk han til brystet før 4. dagen
chikako Skrevet 3. mars 2011 #2810 Skrevet 3. mars 2011 Hei Jeg sletta den gamle brukeren min, men jeg vil følge med her likevel! Trenger vel ikke å presentere meg, du er jo årvåken nok til at du sikkert har fått det med deg Håper dere har det bra og at du koser deg med nurket! Også håper jeg ammingen kommer til å gå bedre. Kvinneguiden er jo ikke det verste forumet sånn sett, masse erfaring og kjerringråd å hente her *noterer til senere bruk*
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2811 Skrevet 3. mars 2011 Neytiri: gutten hadde sonde fordi han hadde lavt blodsukker. Så han måtte få mat rett i magesekken i tillegg til glukose i hånda. Nei, maken til elendig oppfølging skal man jaggu leite lenge etter! C suger godt på puppen! Jeg lar ham suge ca. 20 minutter på hver pupp før vi bytter. I dag har han ikke fått MME, for han sugde pupp i 40 minutter (bra suging) før han sovna...dette betyr vel at han er fornøyd og mett? Eller? Blir så usikker...vil jo ikke at han skal ligge der halvmett heller...men da hadde han kanskje sagt ifra? Når han våkner (han har bare sovet i en halvtime, så håper han sover ca. 2 timer så puppene får fylt seg litt) kommer jeg til å legge ham til puppen igjen og se om han fortsatt virker fornøyd etter dette...Tror du dette er måten å gjøre det på? Gjør ikke noe for meg å legge ham til hver andre time hvis dette kan gjøre at jeg ikke må gi ham MME. Ja, han drikker MME av kopp...flaska syns han absolutt ikke noe om; tuten er så altfor liten i forhold til mammas brystknopp! Pysepusen, GUNS, Catwoman og Inwe: Chikako: jeg sender deg en PM...
^^Belle^^ Skrevet 3. mars 2011 #2812 Skrevet 3. mars 2011 Huff, ammeproblemer høres aldeles ikke noe gøy ut. Og for noen dårlige ''ammehjelper'' på sykehuset da, blir helt sjokka jeg. Håper at du klarer å få opp produksjonen. Men husk at dersom du må ty til MME av og til, er du verdens beste mamma for C allikevel. 1
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2813 Skrevet 3. mars 2011 Huff, ammeproblemer høres aldeles ikke noe gøy ut. Og for noen dårlige ''ammehjelper'' på sykehuset da, blir helt sjokka jeg. Håper at du klarer å få opp produksjonen. Men husk at dersom du må ty til MME av og til, er du verdens beste mamma for C allikevel. Tusen takk, Belle.... Jeg vil bare så INDERLIG GJERNE fullamme!! Ikke bare er det best for barnet, men best for både meg og mannen og...ja. Mest praktisk, i grunn! Han vil ikke ha tåteflaske, så det er temmelig pes å sitte med koppen og mate ham om natta, altså.... Nå begynner det å nærme seg med stormskritt for deg også!! Så utrolig fort det har gått!!!
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2814 Skrevet 3. mars 2011 (endret) FØDSELSHISTORIE Vannet gikk klokka 12.00 dagen før prinsen kom til verden. Etter 13 timer begynte riene så smått og kl. 05.00 kjørte vi inn til AHUS. Vi ble tatt i mot av ei jordmor som satte CTG (eller hva det heter, disse målebåndene rundt magen som skal måle hjerterytmen til barnet og riene) Etter ca. en times tid fikk jeg komme i badekaret og det var skikkelig deilig. Ny jordmor avløste jordmor nummer én. Jeg hadde rier lenge, og jordmor satte meg på drypp for å få opp intensiteten. Jeg hadde helt vanvittig vondt, fordi gutten var så stor og prøvde å komme seg ned i bekkenet. Det ble så ille at jeg måtte be om epidural... Etter mange timer kom enda en jordmor som avløste jordmor nummer to...og velsigne henne! Hun skrudde litt ned på dryppet som gjorde at riene kom i ett kjør og opp på epiduralen. Jeg spiste en halv banan på 20 timer. Denne kom opp igjen....Fikk heller ikke i meg nok væske. Etter ca. 20 timer med rier (og ingen søvn) hadde jeg endelig 10 cm åpning, men gutten sto fremdeles høyt oppe. Jeg ble bedt om å presse ved rier (som var svake selv om dryppet ble skrudd opp på max igjen)men jeg hadde overhodet ingen pressetrang. Jeg presset for det, men ungen kom ikke lenger ned. Lege ble tilkalt og det ble besluttet at det hele måtte avsluttes med et keisersnitt...Spinalbedøvelse ble satt og på det tidspunktet var jeg helt fullstendig ødelagt og så sliten at jeg så stjerner og planeter. Endelig kom gutten min til verden! Jeg var nummen fra halsen og ned og hadde fått et eller annet dop så jeg fikk bare med meg at et lite ansikt ble stilt foran mitt, før jeg sloknet. På oppvåkninga ble jeg plassert ved siden av et menneske som snorka så jævlig at jeg ikke fikk sove noe særlig....kl. 02.00 ble jeg trillet til nyfødtavdelingen for å få sett sønnen min ordentlig for første gang...der lå han med sonde i nesa og veneflon i armen på grunn av lavt blodsukker. Hovne øyne små og skikkelig cone head...Selvfølgelig det vakreste jeg noen gang har sett! Deretter ble jeg trillet på barselavdelingen der jeg fikk verdens tørreste brødskive med gulost før jeg sovna av ren, skjær utmattelse. Dagen etter var jeg ikke sen om å ringe på jordmor!! Da skulle jeg stelles og vaskes og hun var helt paff over hvor pigg jeg var... "Bare kjør meg til sønnen min"!! Endret 3. mars 2011 av Sequax 6
Britt Banditt Skrevet 3. mars 2011 #2815 Skrevet 3. mars 2011 Jeg hadde også ammeproblemer, og ville som deg veldig gjerne fullamme, men fikk det dessverre ikke til Fikk absolutt god hjelp på sykehuset (og var der etter jeg dro hjem og fikk ammehjelp også). Jeg prøvde alt av tips for å øke, men fikk det aldri til. Jeg fikk faktisk ikke noe melk i det hele tatt(!) før det hadde gått åtte dager, noe som er unormalt. De på sykehuset trodde faktisk ikke på meg (hu ene spurte om jeg tulla ), men datteren min sugde fint og tok fint tak, og når hun ble veid før og etter amming så så vi at hun ikke hadde tatt noe, og jeg fikk heller ikke en dråpe ut ved pumping. Hun gikk også ned masse på sykehuset, og jeg måtte bli en ekstra dag pga det, tok lang tid før hun tok igjen fødselsvekta fordi jeg ikke "fikk lov" til å gi MME (og ihvertfall ikke mer enn så og så mye, for de var jo sikre på at jeg hadde melk ). Etterhvert kom det altså litt, men aldri nok til at hun ble helt mett, selv om jeg først ammet (lenge på begge sider) så pumpet og ga MME +drakk masse vann, prøvde å slappe av, la til ofte, drakk ammete ++ omtrent alle andre triks i boka. Men jeg delammet ihvertfall i tre måneder, etter det ble jenta vår bare mindre og mindre interessert og sint når jeg la henne til, og dermed ble det jo enda mindre melk. Er glad jeg ihvertfall fikk delammet litt, for det var veldig praktisk og koselig. Men jeg tror derimot ikke at du har samme problem, mye av det du sliter med er nok pga sykehuset, og at du ikke fikk C til brystet før det hadde gått fire dager. Tror du gjør lurt i å bare prøve å legge til C ofte, og at det dermed vil ordne seg Ville prøvd å unngå MME så han blir sulten oftere og at du dermed får lagt han til oftere Men er han kjempesulten skal du selvfølgelig gi! Lykke til! Vet hvordan det er å slite med for lite melk
Kokos Skrevet 3. mars 2011 #2816 Skrevet 3. mars 2011 "Bare kjør meg til sønnen min"!! Du er ordentlig tøff!! Det høres ut som en veldig tøff opplevelse, men ut fra det du har skrevet så høres det ut som du har taklet det utrolig bra! Lille C Gleder meg til å se dere!
Dine Skrevet 3. mars 2011 #2817 Skrevet 3. mars 2011 Så koselig å lese fødselshistorien din, tusen takk for at du delte den Det er synd at det ikke ble som du trodde kanskje, men så kom han frisk og rask til verden allikevel og nå har du han for alltid
^^Belle^^ Skrevet 3. mars 2011 #2818 Skrevet 3. mars 2011 Tusen takk, Belle.... Jeg vil bare så INDERLIG GJERNE fullamme!! Ikke bare er det best for barnet, men best for både meg og mannen og...ja. Mest praktisk, i grunn! Han vil ikke ha tåteflaske, så det er temmelig pes å sitte med koppen og mate ham om natta, altså.... Nå begynner det å nærme seg med stormskritt for deg også!! Så utrolig fort det har gått!!! Jeg forstår det veldig godt. Vi får satse på at det går seg til etter litt maratonpupping fremover. Jaaa, jeg vet. Jeg blir av og til litt sjokka over for fort tiden går. Åh, fødselshistorie! (Har du forresten lyst til å dele med meg hvor stor han var? )
Sequax Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #2819 Skrevet 3. mars 2011 Jeg hadde også ammeproblemer, og ville som deg veldig gjerne fullamme, men fikk det dessverre ikke til Fikk absolutt god hjelp på sykehuset (og var der etter jeg dro hjem og fikk ammehjelp også). Jeg prøvde alt av tips for å øke, men fikk det aldri til. Jeg fikk faktisk ikke noe melk i det hele tatt(!) før det hadde gått åtte dager, noe som er unormalt. De på sykehuset trodde faktisk ikke på meg (hu ene spurte om jeg tulla ), men datteren min sugde fint og tok fint tak, og når hun ble veid før og etter amming så så vi at hun ikke hadde tatt noe, og jeg fikk heller ikke en dråpe ut ved pumping. Hun gikk også ned masse på sykehuset, og jeg måtte bli en ekstra dag pga det, tok lang tid før hun tok igjen fødselsvekta fordi jeg ikke "fikk lov" til å gi MME (og ihvertfall ikke mer enn så og så mye, for de var jo sikre på at jeg hadde melk ). Etterhvert kom det altså litt, men aldri nok til at hun ble helt mett, selv om jeg først ammet (lenge på begge sider) så pumpet og ga MME +drakk masse vann, prøvde å slappe av, la til ofte, drakk ammete ++ omtrent alle andre triks i boka. Men jeg delammet ihvertfall i tre måneder, etter det ble jenta vår bare mindre og mindre interessert og sint når jeg la henne til, og dermed ble det jo enda mindre melk. Er glad jeg ihvertfall fikk delammet litt, for det var veldig praktisk og koselig. Men jeg tror derimot ikke at du har samme problem, mye av det du sliter med er nok pga sykehuset, og at du ikke fikk C til brystet før det hadde gått fire dager. Tror du gjør lurt i å bare prøve å legge til C ofte, og at det dermed vil ordne seg Ville prøvd å unngå MME så han blir sulten oftere og at du dermed får lagt han til oftere Men er han kjempesulten skal du selvfølgelig gi! Lykke til! Vet hvordan det er å slite med for lite melk De trodde deg ikke, nei... Så håpløst!! Jeg fikk vel pumpa ut første, blanke dråpen etter å ha pumpa meg en tre-fire ganger. Tror det hjalp da jeg endelig fikk lagt gutten til...Har jeg skrevet at jeg ikke fikk ham på brystet før fire døgn? Det var to døgn, så da har jeg skrevet feil! Uansett..håpløst. Jeg har melk; når jeg klemmer på puppen pipler det fram (men spruter ikke) Jeg tenker som deg; gi pupp og deretter pupp og når han blir illsint og jeg tydeligvis ikke får mettet ham, da gir jeg MME....Nå har han sovet i over en time siden han fikk pupp, og han har ikke fått noe MME idag!! Dette må vel bety at han fikk nok mat fra meg? Eller.....? Usikker, jeg...
Britt Banditt Skrevet 3. mars 2011 #2820 Skrevet 3. mars 2011 Hvis han virker fornøyd og har våte bleier så kan du regne med at han får nok Det kan nok hende jeg har lest feil ang. fire dager, trodde jeg leste det i går, men har vel skumlest litt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå