Gå til innhold

Kvakseheimen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, og Kokos: klart jeg vil ha besøk av dere koselige N-damer!! :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at folkemengder ikke ammer har mye med salg å gjøre, faktisk...på 60 og 70-tallet fant en luring ut at om han sa at amming ikke var kult og heller ikke så veldig bra for barnet, så kunne han selge masse av morsmelkserstatningen sin... :kjefte: Tror det er dette som henger igjen litt i dagens samfunn i Uniten...

Det er vel litt det Nestle har holdt på med i u-land også, som gjør at folk boikotter dem :opplyser:

Ble C veid før og etter amming? Han er jo så liten enda, så kan jo godt hende du får mer melk :klem: Syntocinon nesespray er veldig effektiv! Men den øker ikke produksjonen, bare gjør at melka kommer lettere ut :)

Gjest Catwoman
Skrevet

Hvis du har et stor ønske om å fullamme ville jeg prøvd litt til jeg. Hvis du legger han til puppen ofte. Hver time (eller enda oftere inniellom) - kan det være du fort øker produksjonen å mye at du har nok :)

Men nå skal du selvfølgelig ikke høre på meg - men ta imot de rådene du får fra hs og fagpersoner. Og det blir akkurat like flotte unger av mme som av morsmelk :)

Skrevet (endret)

Kjenner meg godt igjen i følelsene rundt amming. Nå var det jo ikke akkurat melkemengde vi slet med, men vi har i alle fall fått det til nå (med litt hjelpemidler), så håper det ordner seg for dere - også må man bare huske på at det blir akkurat like fine barn uavhengig om de er flaske- eller puppebarn (eller begge deler).

Gleder meg til fødselshistorie, og vil gjerne ha PM med vitale mål :klemmer:

Endret av Blåmor
Skrevet
Tipper du er gravid innen året er omme! ;)

:ler: I så fall må jeg være ekstremt fruktbar, for jeg har p-stav, og det er ikke registrert noen tilfeller som har blitt gravid med den. Jeg har sagt ifra til kjæresten at han bør være klar når den skal ut om ganske nøyaktig to og et halvt år ;)

Skrevet

God ettermiddag, jenter!

Jeg sitter her og er egentlig ganske lei meg...kjenner på dette med at jeg ikke får til å fullamme og lurer på om det er for sent, eller om det fortsatt kan komme hvis jeg fortsetter å legge ham til?

Skrev et klagebrev til AHUS fordi oppfølgingen der var så elendig! Jeg fikk ikke C til brystet før etter to dager og ingen informasjon om at jeg burde begynne å pumpe meg...jeg måtte spørre selv, ja!

Er det dette som gjør at jeg ikke har nok melk? Eller kan jeg ved å legge ham ofte til greie dette, jenter? Hva tror dere? Er alt tapt på grunn av imbesilene på AHUS? :tristbla:

Skrevet

Ja, og Kokos: klart jeg vil ha besøk av dere koselige N-damer!! :jepp:

:happy: Da gleder jeg meg veldig til det! :jepp:

:troest:

Jeg har dessverre ingen gode råd, men synes det er bra at du har skrevet et klagebrev. Man burde føle seg godt ivaretatt, spesielt som førstegangsfødende.

Håper det går seg til med ammingen etterhvert! :klem:

Skrevet

God ettermiddag, jenter!

Jeg sitter her og er egentlig ganske lei meg...kjenner på dette med at jeg ikke får til å fullamme og lurer på om det er for sent, eller om det fortsatt kan komme hvis jeg fortsetter å legge ham til?

Skrev et klagebrev til AHUS fordi oppfølgingen der var så elendig! Jeg fikk ikke C til brystet før etter to dager og ingen informasjon om at jeg burde begynne å pumpe meg...jeg måtte spørre selv, ja!

Er det dette som gjør at jeg ikke har nok melk? Eller kan jeg ved å legge ham ofte til greie dette, jenter? Hva tror dere? Er alt tapt på grunn av imbesilene på AHUS? :tristbla:

Legg ham ofte til brystet, og ikke gi opp helt ennå! Jeg merker veldig på meg selv ihvertfall, at hvis hun spiser hyppig så produserer jeg mye mer, så jeg har tro på at det skal gå. Men ikke slit deg ut :klem:

Flott at du skrev klagebrev! Man skal føle at man blir tatt hånd om på et sykehus!

Skrevet

Tenkte på, er det ikke noe som heter ammehjelp? Har du fått tilbud om det, eller er det mulig å oppsøke det?

Skrevet

Jeg har stor tro på at du får det til! :jepp: Du har ji melk, du har bare for lite :kose: legg han til hele tiden i noen dager. Drikk masse, slapp av, og bare gi han puppen hele tiden. Begynn alltid med samme som du avsluttet med. Dette ordner seg! :tommelsmil:

Fint at du skrev klagebrev! Syns det høres veldig merkelig ut, altså. Jeg fikk beskjed om å legge han til brystet nesten med en gang. Men jeg må si jeg er litt misfornøyd med Riksen fordi de ikke fulgte opp ammingen godt nok. De spurte bare om han sugde, og ja, det gjorde han. Ingen sjekket om jeg hadde melk. Så 3. dagen hadde han gått ned over 10 % og da vi pumpet meg kom det ut 3 dråper bare :sukk: Da hadde ikke babyen fått noe mat elle drikke på tre dager.

Skrevet

spør eventuelt neytiri. hun er ekspert på amming :opplyser: hun liker at folk spør om ting ;)

Skrevet

Legg ham ofte til brystet, og ikke gi opp helt ennå! Jeg merker veldig på meg selv ihvertfall, at hvis hun spiser hyppig så produserer jeg mye mer, så jeg har tro på at det skal gå. Men ikke slit deg ut :klem:

Flott at du skrev klagebrev! Man skal føle at man blir tatt hånd om på et sykehus!

Ja, men det er litt vanskelig det der...for han skal jo ha MME hver tredje time, og da ammer jeg ham først. Noe oftere enn det blir jo å vekke ham først etter to timer, så etter én igjen for å få MME...Jeg ammer ham hver tredje time, det skal jo holde det?

Tenkte på, er det ikke noe som heter ammehjelp? Har du fått tilbud om det, eller er det mulig å oppsøke det?

Ja, det er ammehjelpen.no på nettet, jeg har kikket litt på det, og i tillegg har jeg jo dialog med helsesøster. Hun sa til å begynne med at jeg ikke skulle gi MME, for da fikk jeg ikke nok melk, men etter å ha veid C sa hun at jeg ikke hadde noe valg og måtte gi ham MME så han skulle få mat...:sukk:

Jeg har stor tro på at du får det til! :jepp: Du har ji melk, du har bare for lite :kose: legg han til hele tiden i noen dager. Drikk masse, slapp av, og bare gi han puppen hele tiden. Begynn alltid med samme som du avsluttet med. Dette ordner seg! :tommelsmil:

Fint at du skrev klagebrev! Syns det høres veldig merkelig ut, altså. Jeg fikk beskjed om å legge han til brystet nesten med en gang. Men jeg må si jeg er litt misfornøyd med Riksen fordi de ikke fulgte opp ammingen godt nok. De spurte bare om han sugde, og ja, det gjorde han. Ingen sjekket om jeg hadde melk. Så 3. dagen hadde han gått ned over 10 % og da vi pumpet meg kom det ut 3 dråper bare :sukk: Da hadde ikke babyen fått noe mat elle drikke på tre dager.

Så håpløst av riksen!!! At det går an, sier jeg bare! :kjefte:

Syns du jeg skal prøve å vekke ham hele tiden for å gi pupp? :klo:

spør eventuelt neytiri. hun er ekspert på amming :opplyser: hun liker at folk spør om ting ;)

Neytiri! Ok, jeg skal spørre henne! Takk! :klem:

Skrevet

:pls:

Gjest Catwoman
Skrevet

Så lenge han er interessert i puppen - og vil ha når du prøver å gi han så tror jeg det er håp :)

Drit i alt annet (som støvdotter i krokene ol. hehe) og amm hele tiden, du kan jo gjerne pumpe også. Bare husk at pumpa ikke er like effektiv som babyen.

www.ammehjelpen.no - der finner du sikkert en ammehjelper som bor i ditt distrikt som du kan ringe til å få hjelp

Skrevet

Trenger han nødvendigvis å våkne så veldig da? Hvis jeg tar opp sovende baby og gir pupp, suger han i søvne, og kan legges ned igjen sovende :)

Har han gått ned i vekt, eller bare stått stille?

Syns du nesesprayen funker?

Skrevet

Jeg fikk ikke C til brystet før etter to dager og ingen informasjon om at jeg burde begynne å pumpe meg...jeg måtte spørre selv, ja!

Hvorfor ikke? Det skal jo veldig sterke grunner til for det, siden Ahus er godkjent "mor-barn-vennlig", og da skal amming ha høy prioritet.

Men nei, løpet er ikke kjørt. Selv kvinner som adopterer klarer å amme, riktignok med mye jobb. Legg ham til hver time på dagen og minst hver tredje på natten, helst oftere om du orker. Jeg hadde lite melk selv i begynnelsen, og Murmel bare sov og sov, så jeg begynte å vekke ham hver time eller hver 2. time, og da tok det ikke mange dagene før det var økt. Så fikk vi litt trøbbel med ammingen igjen pga. nakken hans, og jeg merket det på produksjonen, så da var det å legge ham til ofte igjen, så økte vi.

Husk å spise masse og sunt, og drikke mye! Tilby alltid pupp før flaske. Og har han blitt veiet før og etter pupp? Det kan være lurt, for å sjekke hvor mye han får i seg.

Jeg har stor tro på at du kan få det til om du vil, men må også få si at om du ikke orker eller ikke får det til, er det ingen stor krise det heller. Men jeg skjønner at det er sårt! :klemmer:

Om det ikke var gode grunner til at du ikke fikk ham til brystet før etter to dager, bør du klage til helsetilsynet også.

Skrevet

Glemte å gratulere deg. Du hadde falt ut av mine innlegg, så har ikke fått med meg dette før nå. Gratulerer så masse! :klemmer:

Skrevet

:fnise: takk for det søta, det var veldig hyggelig sagt, og ja ingen problem, jeg liker veldig godt å kunne hjelpe.

Hei Sequax, gratulerer så mye som mamma!

Ok jeg ser du har et av de problemene jeg fikk ved fødsel. Jeg fikk ikke begynnt med amming før dag 9, og ikke begynnte å pumpe før dag 2, og da ikke ofte nok døgnet rundt. Nå hadde jeg prematur så det tok lenger tid for meg å få melk da jeg ikke fikk lagt henne til puppen lenge nok og da måtte pumpe etter.............og til og med meg etter en måned hadde nok melk....så NEI kjøret er ikke løpt, dette klarer du med litt tiltak og tålmodighet :kose:

Når begynnte du med mme????du begynnte pga for lite vektoppgang på lillegutt eller?

legger du han til en pupp eller 2 pupper per amming?? tar han riktig tak? hvordan vet du at han trenger mme etter hver amming??

vet det er mange spørsmål, men er letter for meg å hjelpe deg når jeg vet hvor "problemet" ligger :)

Hvor mye sover han mellom måltidene dag og natt????

:klem: jeg har veldig mange tips angående øking i linken i signaturen min du kan ta en titt på hvis ikke jeg klarer å svare deg fort nok, ellers kommer jeg tilbake litt senere i dag og ser om du har klart å svare meg :)

Skrevet

Sender deg gode :klemmer: og er helt sikker på at løpet ikke er kjørt! Startproblemer er visst mye vanligere enn man tror, jeg var ikke klar over at det var såpass mange som slet i begynnelsen. Jeg er overhodet ingen ekspert, men tror også at hvis du legger han til ofte, så vil produksjonen øke. Ser også at flere har nevnt det, men se etter ammehjelpere i ditt distrikt, der kan du ringe og få gode råd, til og med kanskje hjemmebesøk hvis du ønsker det.

Bra at du har sendt klagebrev, høres helt merkelig ut at du ikke fikk noe informasjon eller særlig hjelp. Neste gang vi er gravide kan vi føde på sykehuset mitt, der er det nemlig helt strålende.

Forresten er det supert at du klarer å sette ord på tankene dine og få frem hva du føler angående ammingen. Jeg gråt mange tårer i begynnelsen, men det hjelper å få det ut, og å få støtte og råd fra de rundt seg (inkludert KG-damer :) )

• Liker 1
Skrevet

Det hørtes vanvittig dårlig ut av a-hus... her begynte jeg opp med amminga med en gang..

Men jeg er helt sikker på at hvis du gjør en kjempeinnsats så klarer du å øke, sånn at du kan fullamme igjen! :jepp: Jeg merker det bare etter et par dager med hyppig amming at jeg får mer melk, så jeg tror nok ikke løpet er kjørt! Sjekk ut Neytiri sine øke-tips, de har hjulpet meg :jepp:

Sender over en goood :klem:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...