Grevenpop Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Jeg prøver å være miljøbevisst og lurer på om håndklær og sengetøy blir reint på 40 grader i vaskemaskin? Undertøy vasker jeg alltid på 60, tar ingen sjanser der. Mye av energien i en vaskemaskin går jo i oppvarming, så det anbefales å vaske på svakere varme. Men jeg er redd for at det ikke skal bli reint... Tanker eller tips om dette?
Gjest navnelapp Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Kor mykje undertøy har du då? Det er vel ikkje nok til å fylle ein maskin i løpet av ei veke? Då kan du like gjerne stappe innpå med handkle og sengetøy. Mi erfaring med handdukar og klutar er at dei luktar surt etter ei periode med 40-gradersvask, så alltid 60 grader her.
Amys Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Enig med Alt Godt, spesielt håndklær får ekkel lukt her med 40 graders-vask
Djungelvrål Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Man må vaske ved 60 gr for å drepe bakterier så man må vaske ved 60 ellers blir det sur lukt.
Sweetpea25 Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Bruker å vaske slikt på 60 grader jeg. Synes 40 hørtes lite ut..
Gjest Spinell Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Jeg ser ingen grunn til å bruke lavere temperatur på håndklær og sengetøy enn på undertøy, egentlig. Her i huset bruker vi som regel 60 grader på håndklær og sengetøy, og av og til 90 grader. For å forebygge bakterievekst i vaskemaskinen har den godt av å kjøre en og annen 90-vask. Hvis ikke risikerer en at klærne lukter surt etter vask uansett, rett og slett fordi maskinen ikke er ren. Det ligger mer miljøøkonomi i å fylle vaskemaskina akkurat passe full når man vasker.
inga:) Skrevet 27. juni 2010 #7 Skrevet 27. juni 2010 sengetøy, håndklær o.l anbefales vasket på minst 60grader, fordi bakterier og midd ikke fjernes/dør ved så lavt som 40grader...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå