Diva Skrevet 22. september 2003 #1 Del Skrevet 22. september 2003 Det har jo vært mange diskusjoner om folk tror på Gud, om folk er kristne, personlig kristne, ikke religiøse, eller har en annen religion enn kristendom. Jeg har sett at det er mange her som betegner seg som kristne. Men jeg lurer på,- går dere i kirken hver søndag ? Eller er det stort sett i høytider og ved dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser ? Er det brukere av andre religioner her inne ? Hinduer, muslimer, jøder, buddhister ? Går dere i deres gudshus ? Er det vanlig for kvinner å gå i gudshus i de andre verdensreligionene ? Vet sånn halvveis at kvinner ikke er så mye med i moskeèr, men vet ikke så mye om andre religioner. Jeg kan begynne med meg selv : Jeg er ikke personlig kristen og er ikke døpt / konfirmert i statskirken. Så jeg går når det er en av ovennevnte høytideligheter og gjerne til konserter og julegudstjenester o.l. Jeg synes det er en slags fred i kirken og føler meg velkommen der, selv om jeg ikke er kristen. Hva med dere ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. september 2003 #2 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg tror på mye. Jeg er ikke kristen. Kanskje ikke religiøs heller, ord blir for små. Jeg er hverken kristen, buddhist eller taoist, men tror på mye av det de sier, i buddhisten osv. Jeg tror vi er omgitt av energi og kjærlighet, og at vi vet mer enn vi tror og mye mer som er for dypt til å skrive på ei nettside :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 22. september 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 22. september 2003 Tror vi har mye til felles :D Men spørsmålet var mer om man går i kirken / moskèen / synagoge / tempel osv.. Ikke for å grille dere om religion : Tror for øvrig heller ikke at min "religion" kan beskrives i et innlegg på en nettside:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. september 2003 #4 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg går fint lite i kirken, men er kristen. Erder ikke alltid på julaften , negang! Aldri vært i sønadgsgudstjeneste etter jeg slutta i speidern. (Vært på messe i Peterskirken i Roma, da). Men når jeg er i kirken, eks begravelse, bryllup, jul; da mener jeg intenst hvert eneste ord jeg sier, ber og tenker. Gir meg ro og fred. Skulle gjerne gått oftere, men det er som med søndagsturer-ALT for lite tiltak (og så tiiiidlig!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 22. september 2003 #5 Del Skrevet 22. september 2003 FØR gikk jeg veldig ofte i kirken, men det var fordi jeg sang i kirkekoret. Jeg har aldri vært kristen, men likte å synge. Da ble det gjerne 2-5ganger i mnd. Julaften, nyttårsaften, påske osv. Ganske hyggelig. Fin stemning.. Men alt det som blir sagt, har ikke så mye betydning for meg... NÅ går jeg bare i kirken hvis jeg "må". Konfirmasjoner, bryllup, barnedåp og begravelser. Jeg har derimot veldig lyst til å se på en sånn middnattsmesse på julaften i en katolsk kirke. Skulle egentlig i fjor, sammen med mamma... men det ble ikke noe av. :-? Jeg er veldig nyskjerrig på andre religioner. Spennende å lære og å se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 23. september 2003 #6 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg er ikke kristen, meldte meg ut av statskirka for noen år siden. Likevel hender jeg går i kirka hvis jeg føler behov for en stille stund/tenke. Går aldri i gudstjeneste eller noe slikt, liker bare å stikke en tur innom en sjelden gang og sitte litt i fred og ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 23. september 2003 #7 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg er kristen, men kirka er ikke der jeg går mest... Blir kanskje 8-10 ganger i året...eller noe sånt. Går derimot en hel del til møter og sammenkomster i andre lokaler - bedehus foreksempel. Ungdomsmøte hver lørdag, gjerne bibelgruppe (ofte hjemme hos noen) i løpet av uka, går i kor som øver i et bedehus, og er med som leder i et kristent barnelag - men vi holder til i et borettslagslokale... Det er IKKE alle kristne som frekventerer kirka hver søndag altså!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
manji Skrevet 23. september 2003 #8 Del Skrevet 23. september 2003 Jeg har ikke vært i kirken på maaange år. Sist jeg var der tror jeg måtte være dåpen til det yngste søskenbarnet mitt. Jeg har derimot hatt en del kontakt med forskjellige bedehus o.l. her i Trondheim som fungerer som rene rekruterings anstalter. Kor grupper har mer enn bare "overgrep", sang og sosial omgang i tankene når de spør om du har lyst til å bli med. (ok, overgrep var kanskje below the belt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 23. september 2003 #9 Del Skrevet 23. september 2003 Er det brukere av andre religioner her inne ? Hinduer, muslimer, jøder, buddhister ? Går dere i deres gudshus ? Jeg er paganist. Vi har ikke noe gudinnehus el. l., med mindre man sier hele verden er det, og da er vi alle det nesten hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 24. september 2003 #10 Del Skrevet 24. september 2003 Kor grupper har mer enn bare "overgrep", sang og sosial omgang i tankene når de spør om du har lyst til å bli med. (ok, overgrep var kanskje below the belt) TRO meg. Mitt "Kirkekor" var ikke kristent. Ikke en gang korlederen Men vi hadde det fint vi. Dessuten var det et ungdomskor, så det var ikke kjempeseriøst. (Kristene nordpå kan ikke sammenlignes med kristene sørpå. De sør på er MEGASERIØSE folk i forhold.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 24. september 2003 #11 Del Skrevet 24. september 2003 (Kristene nordpå kan ikke sammenlignes med kristene sørpå. De sør på er MEGASERIØSE folk i forhold.) Alt er vel relativt. Det er mange strikte kristenmiljøer i nord, eks læstadianere. En del menigheter nordpå anerkjenner eks Ludvig Nessa (eller var det Børre Knutsen) som prest fremdeles... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 24. september 2003 #12 Del Skrevet 24. september 2003 Jeg er kristen, men ikke personlig kristen - altså, jeg er døpt, konfirmert og gift i kirken, men ikke aktiv kirkegjenger eller bruker kristendommen aktivt i hverdagen. Men de grunnleggende verdiene mine er nok kristne. Går i kirken ved høytider eller ved andre anledninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 25. september 2003 #13 Del Skrevet 25. september 2003 Jeg er vokst opp i en frikirkelig familie og har gått i kirken og på møter hver uke hele oppveksten. Nå går jeg bare avogtil (ganske sjelden) selvom jeg fortsatt er personlig kristen. Men det hender oftere at vi møtes hjemme hos noen en liten gruppe for å diskutere osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude29 Skrevet 25. september 2003 #14 Del Skrevet 25. september 2003 Vokst opp i en kristen familie, og som yngre var jeg nok i kirken minst to ganger i uka. Var med i barnekor, ungdomskor og søndagsskole . Alltid hatt et naturlig og avslappet forhold til det å gå i kirken. De siste årene har jeg bodd langt fra hjembyen min. Har derfor ikke fått gått så mye som jeg ønsker i kirken. Forsøkte å gå i kirke her, men det blir ikke det samme når jeg ikke kjenner noen. Men nå har jeg bestemt meg for at datteren min skal få gå på søndagsskole i samme type kirke som jeg gikk i. Og da må vi til Oslo. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før, der kjenner jeg jo noen som går også. Gleder meg til neste søndag ! Da skal jeg tenne lys i globen. Karla :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 27. september 2003 #15 Del Skrevet 27. september 2003 Er døpt og konfirmert i kirken og har døpt mine barn. Regner meg ikke for å være kristen og går bare i kirken når jeg MÅ. Blir mest av tradisjonelle grunner og ikke fordi jeg har noe forhold til det som blir sagt i kirken.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silka Skrevet 6. oktober 2003 #16 Del Skrevet 6. oktober 2003 Er kristen i det at jeg er døpt, konfirmert, feirer jul og tildels påske, og den gyldne regel er min leveregel. MEN alt som står i Bibelen tar jeg med en klype salt. Mye som har gått på folkemunne i flere hundre år, blitt endret og pyntet på før det ble skrevet ned... av det lille mindretallet av privilegerte menn som kunne skrive. Beklager, men klarer ikke tro på det. Synes forresten den Gud som er beskrevet i Bibelen er forferdelig fordømmende. Beklager hvis jeg fornærmer noen her.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 7. oktober 2003 #17 Del Skrevet 7. oktober 2003 Silka: jul og påske ble feiret lenge før store deler av verden ble kristnet. Julen er i utgangspunkteten en lysfest. Senere fant kristenfolket ut ut at det var beleilig at Jesus ble født akkurat den dagen. Er forøvrig ikke kristen selv. Er verken døpt eller konfirmert, og kommer ikke til å gifte meg i kirken. Når jeg dør vil jeg kremeres og brukes som blomsterjord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 7. oktober 2003 #18 Del Skrevet 7. oktober 2003 Synes forresten den Gud som er beskrevet i Bibelen er forferdelig fordømmende. Det er en del av den stooore forskjellen på gamletestamentet og nye testamentet. I GT er gud mer streng, kravstor og opptatt av synd. Folk måtte ofte barna sine osv. I NT er det en mer kjærlig gud som trer frem, full av nestekjærlighet til alle på rangstigen, la de små barn komme, barmhjertige samaritan osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yes Skrevet 9. oktober 2003 #19 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg er med i en frikirkelig menighet, og prøver og være på gudstjeneste stort sett hver søndag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 9. oktober 2003 #20 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg er ikke religiøs og bruker derfor ikke å gå i noen gudshus pga av det. Men med det sagt, så syns jeg det er en veldig fin stemning i en del gudshus, hvor jeg godt kunne ha sett meg ned, meditert og slappet av, men syns allikevel ikke at det blir riktig. Jeg føler at jeg oppfører meg litt stygt mot troende dersom jeg skal bruke deres hellige hus på den måten. Ved Heddal Stavkirke er det lagd et meditasjonsrom som er åpent for alle, og som jeg vært i noen få ganger. Det setter jeg pris på at de lagde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå