Gå til innhold

HJELP...jeg er redd jeg ikke blir gift:(((

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Vi har klart å sende inn forlover og brudepar erklæringene for sent... Vi leverte de i postboksen til Skatt Sør på Torsdag kveld 3.juni, og bryllupet skal stå 26.juni - altså 3 uker og to dager etter at vi la papirene i postkassen til skatteetaten.

Jeg ringte de i dag og fikk beskjed - av en svært lite hyggelig dame - at papirene kanskje ikke rekker å bli godkjent til bryllupet!!!! Jeg får ikke vite noe før de er scannet inn i systemet deres og jeg har fått en saksbehandler, og dette kan ta opptil en uke. Jeg kjenner jeg holder på å bli komplett gal og er bare kjempelei meg:((( Vi skal ha fullt kirkebryllup - og nå blir det kanskje ikke noe av.

Det jeg reagerer på er jo at det står på skattetaten at papirene skal bli godkjent innen 14 dager etter mottak, men det påstod damen var etter den uken de brukte på å scanne den inn og då den inn i systemet.

Er det noen som har opplevd lignende, råd, tips???? Hvor lang tid tar det å få en attesten? Og noen som vet hva som skjer om jeg faktisk ikke har attesten klar på selve dagen??

Jeg klarer ikke tenke på annet og vil bare gråte:((!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke heng deg opp i dette. Klart du blir gift, men om det ikke er orden i sakene kan dere likevel arrangere vielsen (om dere har den i kirken, dog kanskje med modifikasjoner slik at det blir en velsignelse), så har dere feiringen, og etter noen dager signerer prest/dommer papiret på slik at dere blir gift juridisk også. Dere trenger ikke avlyse "dagen" selv om det blir litt papirarbeid etterpå:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så de bruker en uke på å scanne det inn ja, det er vel typisk offentlige etater det, at de turer frem akkurat som de vil og vrir og vender på reglene slik det passer dem

Skrevet

Ta å ring dem igjen om noen dager... (Bare la dem få tid til å motta papirene først...)

Så vidt jeg forstod når jeg sendte papirer ble alle fra østlandet sendt til samme sted. Og de jeg snakket med på telefonen var veldig hyggelige, vi fikk det også litt travelt og fikk ordnet papirene raskt... :) Går nok fint...

Gjest Pippi1979
Skrevet

Takk:-) Får vi holde en modifisert sermoni i kirken allikevel? Det vil jo isåfall hjelpe litt...:)Men vet du hvor lang tid slike papirer pleier ta? Jeg vet jo det var utrolig dumt av oss å ikke sende de inn tidligere - men det får jeg jo dessverre ikke gjort noe med nå..

Skrevet

Hei :)

Prøve å ring på nytt i morgen, da får du mest sannsynlig snakket med en annen person, som antakeligvis vil være mer hjelpsom og forståelsesfull :) To uker er to uker, uansett om de bruker 13 dager på scanning og en dag på saksbehandling. MEN når din sak haster som den gjør her, kan de prioritere den før de andre sakene. er helt sikker på at det ordner seg :jepp:

Forøvrig har jeg lest et sted at presten kan ta direkte kontakt med skattekontoret dersom papirene ikke er ferdig innen en uke før vielse så det er jo et alternativ:)

Gjest Pippi1979
Skrevet

Ja...jeg får prøve å ringe igjen i morgen eller onsdag... Føler meg bare kjempedum og utrolig lei meg for at vi ikke leverte de før:((( Vet ike hva jeg gjør om det ikke ordner seg:((((!!!!!

Gjest Pippi1979
Skrevet

Ta å ring dem igjen om noen dager... (Bare la dem få tid til å motta papirene først...)

Så vidt jeg forstod når jeg sendte papirer ble alle fra østlandet sendt til samme sted. Og de jeg snakket med på telefonen var veldig hyggelige, vi fikk det også litt travelt og fikk ordnet papirene raskt... :) Går nok fint...

Husker du hvor fort det gikk for dere?

Skrevet

Åh, dette har jeg også begynt å stresse med.

Vi skal ha papirer fra utlandet i tillegg - vi mottok nettopp papirer fra Nederland med info at forloveden ikke har vært gift der, men siden vi har bodd i England de siste fem årene lurer jeg nå på om vi trenger papirer herfra også, og isåfall kan det ta tre uker bare å få papirene utstedt! Jeg har fått så dårlige svar på eposter jeg har sendt om hva som egentlig trengs, så jeg tror jeg må ta noen telefoner.. Håper virkelig alt ordner seg i god tid!

Gjest Pippi1979
Skrevet

Vi skal ha papirer fra utlandet i tillegg - vi mottok nettopp papirer fra Nederland med info at forloveden ikke har vært gift der, men siden vi har bodd i England de siste fem årene lurer jeg nå på om vi trenger papirer herfra også, og isåfall kan det ta tre uker bare å få papirene utstedt! Jeg har fått så dårlige svar på eposter jeg har sendt om hva som egentlig trengs, så jeg tror jeg må ta noen telefoner.. Håper virkelig alt ordner seg i god tid!

Huff - kjedelig å stresse med dette :snurt: Vi får håpe det ordner seg for oss begge :jepp: Du har jo nesten to mnd på deg så det burde jo gå bra - lykke til :goodbye:

Skrevet

Jeg hadde møtt opp der personlig og bedt om å få snakke med noen.

Vært svært ydmyk og innrømmet at jeg burde levert det mye før for å slippe stresset med å få det iorden til vielsen, og bedt om de ikke kunne være så snille og se om de fikk til å gjøre noe for meg.

Min erfaring med skatt midt er at det tok ca 2 timer fra jeg fikk svar på mail sendt via deres kontakt skjema på nett fra min saksbehandler.

Og at saken var ferdig behandlet innen 3 dager etter at alle papirer var sendt inn.

Så forhåpentligvis er det noen der som gjør jobben sin så dere blir gift!

Gjest Pippi1979
Skrevet

Jeg hadde møtt opp der personlig og bedt om å få snakke med noen.

Vært svært ydmyk og innrømmet at jeg burde levert det mye før for å slippe stresset med å få det iorden til vielsen, og bedt om de ikke kunne være så snille og se om de fikk til å gjøre noe for meg.

Min erfaring med skatt midt er at det tok ca 2 timer fra jeg fikk svar på mail sendt via deres kontakt skjema på nett fra min saksbehandler.

Og at saken var ferdig behandlet innen 3 dager etter at alle papirer var sendt inn.

Så forhåpentligvis er det noen der som gjør jobben sin så dere blir gift!

Ja -jeg håper det:) Sende ikke du papirene inn til en felles postadresse for midt, som så måtte scannes inn før du fikk saksbehandler? Tre dager høres jo helt utrolig ut :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Våre papirer tok år og dag! Presten purret, og jeg var stresset fordi vi ikke fikk de i retur. Tok en telefon til folkeregisteret, som ikke fant papirene våre, og da var det like lenge til bryllupet som for dere. Ringte tilbake litt seinere samme dag. Da hadde de funnet papirene! Dette var en onsdag. Fredagen fikk vi prøvigsattesten i posten!!! :Nikke:

De kan altså være kjapp hvis de vil! ;) Ring og purr om du så må ringe hver dag!

Lykke til!!! :kose:

Skrevet

Våre papirer tok ca to måneder, ingen er gift før, er utenlandske eller annet som tilsa at det skulle ta så lang tid. Jeg sendte inn på dagen da vi var forbi fristen for "foreldelse", så for oss holdt dette heldigvis fint.

Men ei venninne av meg som tilhører samme område somlet. Hun ringte etter en drøy uke, og fikk beskjed om at de kunne ordne det raskt, så kunne hun komme innom og hente papirene dagen etterpå.

Jeg har også noen venner som kun kunne holde en kirkelig velsignelse i og med at de hadde somlet, og deretter måtte ordne papirarbeidet i ettertid.

Min anbefaling er at du fortsetter å ringe, og vær så høflig og ydmyk som mulig. Sannsynligvis ordner det seg =)

Skrevet

Her tok det ca 2 uker fra vi sendte inn papirene til vi fikk vigelsespapiret i posten :)

Skrevet

Jeg var overrasket over hvor fort det gikk, tror det tok 4 dager fra jeg sendte papirene til prøvingsattesten lå i postkassen... Og det var skatt sør... Det ordner seg helt sikkert! Lykke til og nyt bryllupsdagen!!!

Skrevet

Takk:-) Får vi holde en modifisert sermoni i kirken allikevel? Det vil jo isåfall hjelpe litt...:)Men vet du hvor lang tid slike papirer pleier ta? Jeg vet jo det var utrolig dumt av oss å ikke sende de inn tidligere - men det får jeg jo dessverre ikke gjort noe med nå..

Ja, dere får uansett holde en seremoni i kirken, feks noe slik som dette

http://kirken.no/?event=doLink&famID=304 , som de som har inngått borgerlig ekteskap eventuelt har. Husk på at i feks Frankrike må alle som gifte seg gjøre dette juridisk på tinghuset, og så er det en valgfri seremoni i tillegg, den kristne kirke eller andre trossamfunn har ikke juridisk mulighet til å vie. Dette har vært diskutert også i Norge, så det er ikke så uvanlig som du kanskje tror:)

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg har bodd i Sveits i fire år, men trengte bare papirer fra Norge for å kunne gifte meg i Østerrike og jeg tror ikke det skal være noe anderledes i Norge. Send inn papirer fra Nederland og hvis det mor formodning ikke skulle holde, får du helt sikkert greie på det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I forhold til hvor lang tid det har tatt for forskjellige å få papirene; dette avhenger av hvor lang tid i forveien dere leverer papirene også. Da vi leverte våre direkte på skattekontoret fikk vi beskjed om at bryllupsdatoen ble tatt hensyn til slik at de som leverte seint fikk kortere behandlingstid enn de som leverte tidlig - slik at alle fikk papirene tidsnok, men ikke nødvendigvis like raskt. Etter dette å dømme vil jeg jo tro at de på skattekontoret deres også har samme fremgangsmåte, og forhåpentligvis kommer papirene i tide! Ring og purr, det skader ikke :)

Skrevet

Våre papirer kom etter en drøy uke, og da ble de sendt fra en annen by enn jeg hadde sendt de til opprinnelig! Det går nok bra! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...