Lemming Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Jada. Nå kommer sikkert en lang rekke innlegg som refser meg for å ha neglisjert tennene til gutten min, men det er jo lov å håpe på noen saklige innlegg innimellom! Gutten har hull i flere tenner. Vi har vært hos tannlegge og fylt ett av hullene, og nå må vi snart til tannlege igjen. Ungen er på gråten bare jeg nevner tannlegen.. Forrige gang var han flink en stund, men da tannlegen akkurat hadde fylt inn hullet, og ba ungen bite sammen tennene skjærte det seg, og poden skrek veldig og ville ingenting. Før tannlegebesøket hadde vi prøvd å snakke temaet ihjel, gikk gjennom rutinene, snakket som pirking og skylling og blåsing og fylling.. Vi leste Emma hos tannlegen og flere andre eventyr om tannlegebesøk. Vi rollespilte tannlegebesøk, pirka hverandre i tennene, så med leketannlegespeil, osv. Jeg lovte han tur til lekebutikk for å finne premie om han var flink.. Han var ganske positivt innstillt, planla å være flink og gape høyt, men han synes det er så ubehagelig når alt kommer til alt at han bare skriker og vil hjem. Hva er vanlig å gjøre når ungene er så vanskelige hos tannlegen? Jeg begynner å tenke i retning av beroligende midler og slikt, men aner ikke om dette brukes på barn... Om det er farlig, om det er lov, osv.. Er det noen som vet?
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 Skjønner gutten din godt, har tannlegeskrekk selv, og jeg er nærmere 30 år.. Sa tannlegen noe om dette evt? At det var vanskelig pga gutten var redd eller foreslo løsninger som beroligende e.l? Har gutten vondt pga hullene nå? Tenker bare på at om dere drøyer med å gå til tannlegen pga hans redsel er det jo en sjanse for at det begynner å verke veldig, og da blir det jo ennå verre. Bedre å ta det før det blir uutholdelig vondt ihvertfall. Er det en spesiell grunn til at han har så mange hull som 4-åring? Vet om et søskenpar som er smågutter under skolealder, der begge har brune/råtne tenner, og der er det pga manglende tannpussing, men det kan jo være andre ting/sykdommer som forårsaker hull uten at jeg vet om dette. Den eneste positive tingen fremover er ihvertfall at gutten aldri kommer til å sluntre unna tannpussen etterpå (Jeg fikk forresten beroligende før, men jeg var jo over 20 år, men det går kanskje an å gi dette til barn også, bare i mindre dose? Må jo uansett være bedre enn å gå med hull som ikke blir reparert?)
Lemming Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2010 Jeg fikk ikke diskutert nytt tannlegebesøk med tannlegen fordi gutten skrek så det var umulig å få snakket med tannlegen. Det hender har har vondt i tanna, så vi venter på tannlegetime nå. Tannlegen i kommunen er ofte syk, så de gangene jeg har ringt for å snakke med han har han ikke vært på jobb. Sukk... Jeg har alltid vært nøye med tannpuss, så det er ikke det. Mistenker at han har fått svakere tenner fordi han drakk mye eplejuice da han var mindre. Sånn smådrikking flere ganger om dagen.. Han drakk mye juice en periode, men jeg vente han av med det for flere år siden. Det er nå senere han har fått hull i tennene, men jeg tror kanskje den perioden med juice-drikking kan ha svekket tennene hans, og problemene har kommet i ettertid.
Mixelite Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Ring til tannlegen og be om å få beroligende før han går inn. Det gjorde vi en gang på minsten da han var liten, og siden den gang har tannlegebesøkene gått som en drøm.
Lemming Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. juni 2010 Åh, så det går an altså? *lettet* Jeg ser virkelig mørkt på tannlegebesøk... Hvordan virker det? Kan du fortelle litt om det?
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Ja, jeg vet at du ikke vil ha noen belæring og refsing, men det er alltid noe sukker og syntetisk tull i disse juicene, så det ville vært lurt å gi sønnen din mye vann, og heller kjøpe juice som IKKE laget av konsentrat, for den er helt naurlig og uten tilsatt sukker. :-) Det er kun det vi drikker hjemme, alltid vann og når vi skal kose oss går det i juice som ikke er laget av konsentrat. Vi har ikke brus heller, kun godt på lørdager, så ingen hull her i gården. Lykke til med 4 -åringen din, det går nok bra :-)
Lemming Skrevet 7. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2010 Joda, jeg innførte regelen "Kun vann mellom måltider" for 2 år siden, men tror skaden var skjedd allerede da. Men selv om man drikker "ekte" juice, så inneholder jo eple endel syre..? Så det tærer på tennene selv om det ikke er av konsentrat. Det skumle er jo ikke å drikke juice, det er når man drikker litt mange ganger dagen gjennom det sliter på tennene.
Gjest molte Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Ja, jeg vet at du ikke vil ha noen belæring og refsing, men det er alltid noe sukker og syntetisk tull i disse juicene, så det ville vært lurt å gi sønnen din mye vann, og heller kjøpe juice som IKKE laget av konsentrat, for den er helt naurlig og uten tilsatt sukker. :-) Det er kun det vi drikker hjemme, alltid vann og når vi skal kose oss går det i juice som ikke er laget av konsentrat. Vi har ikke brus heller, kun godt på lørdager, så ingen hull her i gården. Lykke til med 4 -åringen din, det går nok bra :-) Om sukkeret er tilsatt eller naturlig forekommende (som det er i ren juice), kommer akkurat på det samme! Like skadelig for tennene. Saft, juice eller brus, spiller ingen rolle. Dessuten er det mye syre i juice, som er skadelig for tennene. Juice laget av konsentrat er heller ikke tilsatt sukker. Men ja, vann er det beste
Mixelite Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Poden fikk en kopp med noe å drikke før vi skulle gå inn. Etter at det virket, var han føyelig som et lam og lå nærmest og lallet i stolen. Virkningen varte så lenge at han måtte støttes da vi gikk ut. Han må jo ha vært bevisst i den forstand at han opplevde tannlegebesøket som positivt og ikke har gjort det til noe problem i årene som har gått siden den gang.
Lemming Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2010 Okei. Så om vi får timen tidlig på dagen bør jeg helst ta han hjem etterpå, og ikke sende han "rusa" i barnehagen!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2010 #11 Skrevet 8. juni 2010 Om sukkeret er tilsatt eller naturlig forekommende (som det er i ren juice), kommer akkurat på det samme! Like skadelig for tennene. Saft, juice eller brus, spiller ingen rolle. Dessuten er det mye syre i juice, som er skadelig for tennene. Juice laget av konsentrat er heller ikke tilsatt sukker. Men ja, vann er det beste Jepp. Reagerte også på det innlegget du siterer, for det er fullt av feilinfo. Hva gjelder skadelighet for tennene spiller det over hodet ingen rolle om juicen er laget av konsentrat eller er ferskpresset. Husk også at mange slags frukter helt "naturell" inneholder mye syre. Hvis man pusser tennene kort tid etter juicedrikking vil man slite mye på emaljen på tennene, og da blir det hull. Man bør derfor drikke heller vann eller melk til kvelds og ellers før tannpuss.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #12 Skrevet 8. juni 2010 Ville bare si at det TRENGER ikke være din feil at han har mye hull. Jeg har en lillesøster som har veldig mye hull i tennene, nesten hver gang hun går til tannlegen, og slik at det vært siden hun var liten. Hun spiser ikke unormalt mye sukker, drikker melk og vann framfor juice og brus og har ellers et normalt kosthold. Hun har rett og slett svak emalje og får hull kjempelett. Jeg derimot, gikk kjempelenge en periode og "glemte" å pusse tennene om kvelden før jeg la meg. Jeg har aldri hatt et eneste hull og tannlegen sa alltid at jeg "var sååå flink til å passe på tennene mine!". Da lo jeg rått etterpå.
Lemming Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 8. juni 2010 Ville bare si at det TRENGER ikke være din feil at han har mye hull. Jeg har en lillesøster som har veldig mye hull i tennene, nesten hver gang hun går til tannlegen, og slik at det vært siden hun var liten. Hun spiser ikke unormalt mye sukker, drikker melk og vann framfor juice og brus og har ellers et normalt kosthold. Hun har rett og slett svak emalje og får hull kjempelett. Jeg derimot, gikk kjempelenge en periode og "glemte" å pusse tennene om kvelden før jeg la meg. Jeg har aldri hatt et eneste hull og tannlegen sa alltid at jeg "var sååå flink til å passe på tennene mine!". Da lo jeg rått etterpå. Jeg har også sterke tenner, og kan telle på én hånd de hullene jeg har hatt gjennom hele livet. Slurvet mye med tannpuss da jeg var yngre, men det hadde lite å si for tennene! Men gutten har altså ikke arvet mine sterke tenner, for vi er nøye med tannpuss og likevel har han mye hull. Men jeg tenker jo med meg selv av den perioden han ofte smådrakk eplejuice kan ha vært en medvirkende årsak til at tennene er så svake idag. Ikke stort å gjøre med det, annet enn å fortsette å være flink å pusse! Heldigvis er det "bare" melketenner, så kanskje det går bedre med neste sett. Er det flere som har erfaring med beroligende midler e.l. ved tannlegebesøk og småbarn?
reiseglad Skrevet 8. juni 2010 #14 Skrevet 8. juni 2010 Hvis skrekken er stor, er det mulig å få gjort tannbehandling i narkose på sykehuset. På vår øre-nese-hals-kjeve-avdeling har vi jevnlig barn inne til tannbehandling. Synes dette tar seg opp , lurer på om det er for å skåne barna for vonde tannopplevelser, eller fordi det er mere hull i tennene til ungene for tida?
Gjest melketann Skrevet 8. juni 2010 #15 Skrevet 8. juni 2010 Før fylte man ikke igjen hull i melketenner, men om hullene ble store ble tanna trekt ut i stedet. Har man nå begynt med å fylle igjen hull istedenfor å trekke de? Tips til tannlege besøk er at en annen enn mor tar besøket.Mor har som oftest følelsene utenpå og lar seg derfor "lede" mer enn hva far ville ha gjort.(som oftest og ja -klisje) Og ikke minst at tannlegen tar seg god tid med barnet Dessuten om en må,bruk av medikamenter evnt.narkose ønsker både mor /far og barn lykketil hos tannlegen
Dark Star Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 Er det flere som har erfaring med beroligende midler e.l. ved tannlegebesøk og småbarn? Jepp, jeg har. Yngste barnet her har hatt hyppige tannlegebesøk på grunn av sykdom og medikamenter. Som 3-åring gikk hun fullstendig i vranglås, og ikke engang lett tvang var mulig. Etter lengre vurderinger frem og tilbake i lag med lege og tannlege bestmte vi oss for å prøve noe som roet henne ned. Jeg ønsker ikke å gå inn på hvilke medikamenter hun fikk, men hun fikk en paradoksal reaksjon på det første medikamentet vi prøvde, var helt vill og aggresiv (hun var vanligvis ikke det) og vi måtte være 3 voksne mennesker for å holde henne såpass i ro at hun ikke raserte tannlegekontoret. Neste gang prøvde vi et helt annet medikament i samråd med lege, og da ble hun rolig og avslappet og behandlingen kunne gå sin gang. Heldigvis vedvarte ikke denne skrekken hennes, så det var bare 3-4 behandlinger vi trengte å bruke slikt på henne
Lemming Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 14. juni 2010 Okei, drar opp denne jeg. Vi fikk time hos tannlegen i forrige uke, og poden fikk en beroligende middel. Det hjalp litt, men ikke mye. Han ble liksom litt mildere, men fortsatt veldig motvillig og gjorde mye motstand. Men ikke sånn hysterisk skriking som tidligere. Tannlegen fikk pirka litt, men ikke fylt hullene. Så har vi vært hos tannlegen idag igjen, og han fikk et annet middel. Idag ble han heelt slått ut. Våken, men helt sløv og var veldig medgjørlig. Han var som Mixelite beskrev - føyelig som et lam og satt nærmest og lallet! Det gikk veldig bra, så jeg er kjempefornøyd!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå