Gå til innhold

Alternativ til dråper mot flott

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min tåler ikke dråpene mot flott jeg kjøper hos dyrlegen. Han får utslett og mister pels. Dyrlegen ba meg slutte med dråpene. Problemet er jo at han blir nedlesset med flott igjen. Han fikk også en stygg infeksjon av en flott en gang. Ble en lang antibiotikakur og behandlinger hos dyrlegen. Vil nødig gjennom det igjen.

Nå får man ikke halsbånd til katter som tar flott.

Vet dere om noe annet jeg kan prøve?

Jeg kjøpte noe dråper i dyrebutikken (veldig dyre) som var basert på naturlige virkestoffer og plantemidler. De tålte han, men de virket ikke :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man ikke bruke samme halsbånd til hund og katt? Samme virkestoffer (enten gift hos dyrlege eller naturlige, billigere avskrekkingsmiddel i dyrebutikk)?

Hunden min har et fra dyrebutikken, som var 20 cm for stort, men er bare å stramme og klippe av det du ikke trenger. Det var ganske tynt, så det burde passe en katt også. Jeg er bare hundeeier og har ikke peiling på om katter reagerer annerledes enn hunder på hundenes flåttbånd, så sjekk før du eventuelt kjøper et til katten din.

Skrevet

Kan man ikke bruke samme halsbånd til hund og katt? Samme virkestoffer (enten gift hos dyrlege eller naturlige, billigere avskrekkingsmiddel i dyrebutikk)?

Hunden min har et fra dyrebutikken, som var 20 cm for stort, men er bare å stramme og klippe av det du ikke trenger. Det var ganske tynt, så det burde passe en katt også. Jeg er bare hundeeier og har ikke peiling på om katter reagerer annerledes enn hunder på hundenes flåttbånd, så sjekk før du eventuelt kjøper et til katten din.

Nei, man kan visst ikke bruke samme. Spurte dyrlegen. Det er visst for mye gift i dem til så liten kropp. Derfor skal ikke små hunder bruke dem heller.

Mener jeg har sett andre type dråper, men min dyrlege visste ikke om noe annet.

Gjest Blubberella
Skrevet

Det finnes visstnok spray som kan brukes til katt og hund, men det er kortvarig virkning og er beregnet på en dags bruk, f.eks. når man skal gå en tur med hunden i omgivelser med mye flått. Mulig det er samme virkningsstoffer som i dråper, men du kan jo undersøke?

Skrevet

Nei, man kan visst ikke bruke samme. Spurte dyrlegen. Det er visst for mye gift i dem til så liten kropp. Derfor skal ikke små hunder bruke dem heller.

Mener jeg har sett andre type dråper, men min dyrlege visste ikke om noe annet.

Det er jo ikke gift i de fra dyrebutikken, det er kun dyrlege som har lov til å selge gift. Det var derfor jeg lurte på om det kanskje gikk bra. Min hund har urtehalsbånd med lavendel og har ikke fått en eneste flått i år, og vi går tur i skogen hver dag.

Skrevet

Det er jo ikke gift i de fra dyrebutikken, det er kun dyrlege som har lov til å selge gift. Det var derfor jeg lurte på om det kanskje gikk bra. Min hund har urtehalsbånd med lavendel og har ikke fått en eneste flått i år, og vi går tur i skogen hver dag.

Ok. Da missforsto jeg. Trodde det var de man får av dyrlegen. Jeg har prøvd urtedråper fra dyrebutikken, men de virket ikke. Full av flått. Skal stikke innom i morra og se om de kan ha halsbånd i samme type. Det kan jo være at halsbåndet er mer effektivt.

Skrevet

Det finnes visstnok spray som kan brukes til katt og hund, men det er kortvarig virkning og er beregnet på en dags bruk, f.eks. når man skal gå en tur med hunden i omgivelser med mye flått. Mulig det er samme virkningsstoffer som i dråper, men du kan jo undersøke?

Den sprayen har jeg sett på nettet en gang, men finner den ikke igjen nå. Dyrebutikken hadde ikke. Sikkert grei å spraye på seg selv også hvis man er i områder med mye flått.

Skrevet

Jeg vet ikke om annet enn dråpene desverre. Frontline tror jeg de heter? Tror jeg så to forskjellige halsbånd i en dyrebutikk for noen uker siden, en str for hund og en for katt, har nok med giftmengden å gjøre. Men enkelte katter liker jo ikke å gå med halsbånd.

Kanskje du kan forsøke å spørre på katteforumet til dyrenett.no - det er endel katteoppdrettere og faktisk vetrinærstudenter og en masse kunnskapsrike mennesker innom der.. tror jeg, noen år siden jeg var aktiv der selv. :)

Skrevet

Jeg vet ikke om annet enn dråpene desverre. Frontline tror jeg de heter? Tror jeg så to forskjellige halsbånd i en dyrebutikk for noen uker siden, en str for hund og en for katt, har nok med giftmengden å gjøre. Men enkelte katter liker jo ikke å gå med halsbånd.

Kanskje du kan forsøke å spørre på katteforumet til dyrenett.no - det er endel katteoppdrettere og faktisk vetrinærstudenter og en masse kunnskapsrike mennesker innom der.. tror jeg, noen år siden jeg var aktiv der selv. :)

Stemmer det er Frontline han ikke tåler. Han er vant til å gå med halsbånd så jeg prøver det først.

Har lagt inn et innlegg på dyrenett for noen dager siden, men ingen svarer. Det tar sikkert litt tid. Min egen dyrlege visste ikke hva vi skulle gjøre med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...