Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

det skal kommuniseres?

Jeg har en venninne som er ram til å kommandere og "kjefte" på mannen sin. De har mine, dine og vårt barn. Begge to jobber, han i perioder mer enn henne. Uavhengig av hvem eller hva det dreier seg om,så er det han som må ordne opp.

Eksempel kan være som følger: De har alltid med minstemann siden han bare er 8 år og attpåklatt for begge to. Vi går ned for å bade. Etter 10 min vil lillemann tilbake til huset for han vil ha kjeks. Automatisk sier min venninne "Per, gå og hent kjeks, eller bli med Ola tilbake til huset og hent kjeks"!

Og dette er helt konsekvent!! Per kan si nei, men det hjelper ikke. Til slutt må han, for ellers gnåler hun helt til han gjør det. Dette var bare et eksempel. Det er på samme måten med absolutt alt.

Her ser jeg nok at hun kan være litt spesiell, men det jeg også reagerer på er MÅTEN hun snakker på og den er IKKE spesiell for henne. Det har jeg ofte reagert på i andre par også.

Jentene "kjefter" når de snakker til mennene sine og jeg finner det helt ubegripelig. Det er uhøflig og en særdeles dårlig måte å kommunisere på etter mitt syn og det kunne ikke falt meg inn å snakke sånn til mannen min. Og hadde jeg gjort det, tror jeg at jeg hadde fått så hatten passet og fortjent det og!

Det jeg underes på er om man ikke har lært andre måter å kommunisere på siden det tydeligvis er så vanlig?

Og hvorfor reagerer ikke mennene på å bli snakket til på denne måten? For det er jo også en forunderlig greie....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Mh? Jeg forstår ikke helt problemet? Mener du man ikke skal kommunisere med/snakke til menn?

Eller er det det at han blir bedt om å hjelpe til med barna du ikke liker?

Skrevet

Jeg reagerer også på at de som blir snakket til på den måten finner seg i det. Min fars samboer snakker noen ganger sånn til pappa, og det knyter seg i meg når jeg hører det. Jeg fatter ikke at han godtar det. HUn kan skjelle ham ut for den minste ting.

Når det er sagt, er det veldig få jeg vet om som snakker sånn til partneren sin, heldigvis.

Gjest missEva
Skrevet

Bra det ikke er bare jeg som har lagt merke til slike ting.

Skjønner ikke vitsen med å "kjefte-snakke" til mennene sine om det er noe.

Ett eksempel er søstra mi. Om guttungen hennes har gulpa e.l. så er det ikke snakk om å spørre om samboeren kan hente klut. Neida. Da er det kjefting: Har du ikke hentet klut enda?!? Selv om det har gått bare 5 sekunder fra det skjedde så er ikke det noen unnskyldning. Virker som hun forventer at han skal lese tankene hennes og at hun skal slippe å spørre. Han skal bare gjøre det.

Nå er det ikke bare søstra mi som er litt rar da. Synes det bare er flere og flere som blir slike "monstre" etter å ha vært i et forhold med noen en stund. De spør ikke, de forlanger. Og mennene er pent nødt til å høre etter. Stakkars menn... :D

Så sjenert som jeg er så hadde jeg aldri fått meg til å gjort noe sånt. Jeg spør heller pent. Og jeg synes det er rett og slett ekkelt om jeg er der og noen begynner å forlange og kjefte.

Man har større sjanse for at den bedre halvdel faktisk gjør det da enn om man forlanger og man slipper sure fjes. :)

Gjest Gjest34
Skrevet

Mh? Jeg forstår ikke helt problemet? Mener du man ikke skal kommunisere med/snakke til menn?

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har også lagt merke til veldig mange situasjoner ala den du beskriver.

Uhøflige og veldig krasse kommandoer som blir gitt..

Per, stikk opp i bilen og hent jakka mi.

Per, ta med ola. Han er tørst

Per, kjør opp til Lisbeth med disse CD'ene

Per, sett opp teltet til barna

Per, rydd i garasjen

Per, Per, Per...

Makan!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har også lagt merke til veldig mange situasjoner ala den du beskriver.

Uhøflige og veldig krasse kommandoer som blir gitt..

Per, stikk opp i bilen og hent jakka mi.

Per, ta med ola. Han er tørst

Per, kjør opp til Lisbeth med disse CD'ene

Per, sett opp teltet til barna

Per, rydd i garasjen

Per, Per, Per...

Makan!

Men det er jo fordi mannen ikke hører etter, eller fordi man blir irritert på han for at han ikke skjønner hva han burde gjøre. Så man må fortelle han hva han skal og behandle mannen som om han var et barn. Er da ikke noe uvanlig å si det sånn.

Gjest Gjest
Skrevet

Men det er jo fordi mannen ikke hører etter, eller fordi man blir irritert på han for at han ikke skjønner hva han burde gjøre. Så man må fortelle han hva han skal og behandle mannen som om han var et barn. Er da ikke noe uvanlig å si det sånn.

Om en først begynner å behandle mannen som et barn og kjefter og bjeffer ordrer og ikke lar mannen ha noe medbestemelserett i hjemmet eller familien så kan en bare takke seg selv.

Hvilken mann gidder å gjøre noe når han ikke vet om det er rett eller galt?

Hvem gidder egentlig å ta iniativ til noe om resultatet kan bli at en blir skjelt ut fordi det var ikke gjort riktig?

Om alt en gjør er så kjefte ut mennene og be dem gjøre ditt og datt og behandle dem som plagsomme voksne hustjenere og barn da ødelegger en raskt for seg selv.

Men det er jo og typsik for kvinner akkurat det der. Legge seg oppi alt mannen gjør, så er alt galt, skal ta alle avgjørelser uten at han får ta noen osv.

Skrevet

Herregud, håper virkelig ikke jeg snakker slikt til mannen min!

De eneste (DEN eneste..) jeg har hørt snakke slik til mannen, var i et forhold som var svært dårlig. De ble skilt temmelig kjapt og har fremdeles, maange år etter et svært dårlig forhold til hverandre. Dama er helt rabiat. Hun kjefter og smeller fremdeles...

Skrevet

Nei, vet du hva, det er ikke slik jeg ønsker å kommunisere med min samboer,

og han snakker også til meg på en normal, sivilisert måte, og hvilke forbilder ville

vi vært for våre 2 små om dette var en vanlig tiltalemåte?

Jeg er oppvokst i et hjem der vanlig høflighet og folkeskikk rådet.

Dette betyr ikke at det aldri var diskusjoner eller krangling, men hos oss var ikke

krangling synonymt med drittslenging eller knusing av servise!

Høres ut som om dama TS snakker om tiltaler mannen sin som en kuet bikkje!

Skrevet

Det er forskjell på å si, "Per hent kluten". Kontra å si "kan du være så snill å hente kluten, elskling"?

Kommunikasjon er alfa omega i et forhold, og når du sier at det er for at mannen ikke hører etter? At det da skal være lov å kommandere rundt et annet menneske av den grunn, minner meg om respektløshet..

Håper aldri jeg faller i slike stygge uvaner.

Skrevet

Helt enig med de over. Den dagen jeg snakker slik til NOEN (uten at vi krangler) håper jeg den personen som rammes gir klart svar på tiltale.

Et eksempel på en samtale som faktisk fant sted mellom min far og hans samboer med meg tilstede, og som jeg synes vitner om total mangel på respekt fra hennes side:

Hun: Per, vet du hvordan man fjerner maling fra dongeristoff?

Han: Nei, hva har skjedd?

Hun: (klikker) Spurte jeg deg om jeg skulle fortelle deg hva som har skjedd!?!?!? Ikke spør om hva som har skjedd, jeg spurte deg om du visste hvordan man fjernet det, IKKE om hva som har skjedd!!! (Klikk, klikk klikk) Kan du ikke svare på det jeg spør om, så kan du bare drite i det. (fres fres)

Han: holder kjeft

Jeg: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp: :hakeslepp:

Skrevet

Han...og mange med han, blir ikke bedt om... de blir kommandert til/kjeftet på. Thats the problem. Viktig å lese ordentlig før du svarer.

Gjest respekt
Skrevet

Det er forskjell på "Kan du hente kjeksen som ligger på kjøkkenet" og "Hent kjeksen på kjøkkenet".

Den måten du ønsker at barna dine skal be deg om noe på, den måten skal du også bruke når du ber mannen eller kona di om å gjøre noe. Og gjerne avslutte med et takk når oppdraget er utført. :) Eksemplets makt.

Skrevet

Ikke for at det er bra at det er slik...men jeg lurte jo på om det var meg det var noe galt med som faktisk legger merke til at det er i overkant mange jenter som behandler mennene sine slik. Jeg kan bare ikke begripe hvorfor voksne mennesker tror at en slik form for kommunikasjon kan føre noe godt med seg.

Denne mannen til venninna mi, som jeg har dratt frem som et eksempel, han er snill som dagen er lang. Jeg vet at alle forhold har sitt, så også der i gården, men her får jeg begge sider av en sak fordi jeg er like god venn med han som med henne. Og han sier veldig, veldig sjelden noe negativt om min venninne, selv om vi er på tomannshånd. Hun der i mot, har ingen problemer med å komme med negativ kritikk, være seg om vi er alene eller det er andre som hører på. Og de er ikke de eneste jeg kjenner som har det sånn.

Jeg har også to søstre som behandler mennene sine akkurat på samme måten, men kanskje ikke fullt så ofte. For min venninne tar virkelig kaka. Hun er sånn hele tiden og det blir faktisk slitsomt å være sammen med dem. Jeg har spurt henne hvorfor, men jeg får liksom ikke noe skikkelig svar på det. Jeg er virkelig glad i denne venninna mi, men jeg blir så lei meg på hans vegne også for det er så unødvendig tenker jeg.

Undres jo på hvor de har lært folkeskikk og oppdragelse?

Selv vokste jeg opp med foreldre som dessverre ikke hadde så veldig mye peilig på å oppdra alle ungene de fikk, men om jeg ikke lærte det hjemme, så har jeg da lært det likevel et eller annet sted og det kunne ikke falle meg inn å snakke sånn til noen faktisk.

Som en annen her sa...det er stor forskjell på å si "hent det" og på å si "kan du hente det" eller "vær så snill og hent det".

Skrevet

Er det noe galt med leseforståelsen din?

Det står så vidt jeg kan se ikke noe om at man ikke skal kommunisere, men hvorfor noen damer ikke klarer å kommunisere på annen måte enn å kjefte og kommandere.

Skrevet

Hvorfor kan ikkje damen gå å gjøre det selv da? Skal mannen droppe alt han har i hendene hver gang damen spør han om å gjøre noe? Det blir for dumt.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har faktisk nesten ikke lagt merke til noen som kommanderer slik, jeg! Kanskje jeg befinner meg i et spesielt veloppdragent miljø? ;)

Den eneste jeg kjenner som kommanderer på denne måten er en venn av mannen/kollega av meg(!), som er slik overfor alle. Han har (nesten) ingen filter på hvem han snakker til, enten det er sin egen kone, vennene sine, sjefen eller andre.

Skrevet

Jeg ser faktisk att jeg var litt som de jentene dere prater om her med min ex-mann.

Det skjedde vel jo dårligere forholdet ble, jeg var vant til att han aldri gadd noe, så jeg slutta og be han pent om å gjøre ting, ble vel heller til att jeg kommanderte han. Men kjefte på han uten grunn gjorde jeg aldri da. Men ser jo helt klart att det å starte og kommandere han rundt var helt feil det og, jeg var faktisk klar over det flere av gangene det skjedde, og likte ikke den siden av meg selv.

Men vi gikk jo fra hverandre ikke så lenge etterpå. Og jeg håper aldri jeg behandler en ny mann på den måten, for det har noe med respekt å gjøre, jeg ønsker jo og ha respekt for den jeg er med og behandle det menneske bra. Og man gjør jo ikke det den dagen man bare kommanderer.

Skrevet

Hvorfor kan ikkje damen gå å gjøre det selv da? Skal mannen droppe alt han har i hendene hver gang damen spør han om å gjøre noe? Det blir for dumt.

Dette undrer jeg meg over også! For det er sånn det er. hun kommanderer og han gjør, under protest noen ganger, men han har vel lært at det ikke er noen vits i.

Jeg reagerer like mye på at det er så MANGE som behandler mennene sine sånn.

Forunderlige verden!

Gjest Gjest
Skrevet

Er jo endel menn som kommer i bleia av at kvinnene kjefter også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...