Gå til innhold

Xen hans ødelegger ferien

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg har et lite problem som jeg håper jeg kan få hjelp til å løse av noen andre der ute. Her er saken. Jeg og min samoer har vært vårt barn fra tidligere hans datter er seks år og min snart fem. Vi har jentene 50/50 delt med hans datters mor og min datters far. Disse jentene har blitt utrolig glad i hverandre å elsker å være sammen. Derfor ordnet vi det slik at vi hadde dem samtidig. Da hans x fant ut av det måtte hun plutselig bytte uke og det ressulterte i at jentene aldri så hverandre. Heldigvis fikk vi byttet med min x sånn at det ordnet seg. Hun har vært et problem fra dag en og nå skjer dette:

Vi har planlagt ferien i år slik, vi skal ha med jentene på en hytte vi har i danmark i 2 uker hvor vi skal på legoland, zoo og masse kos. Dette har jentene gledet seg stort til. I de neste 2 ukene skal min være hos sin far og hans hos sin mor. Jeg og sambo har derfor bestilt oss en syden tur i 2 uker alene. Nå kommer plutselig moren til jenta hans og sier at vi må forandre uker i ferien siden hun har funnet en billig tur med venninnen sin og barnet hennes som hun vil at datteren skal være med på og at vi må ha jenta ukene etter. Uka hun da reiser bort er når vi har planer om å reise til danmark og uka etter er vi i syden. Sambo sier at dette ikke går i og med at denne ferien er planlagt for lenge siden. Hun mener da at vi er egoistiske å ikke tenker på hennes barn bare mitt fordi at hun ikke har råd til å ta med jenta til syden i "sine" uker. Vi sa til henne at vi kunne betale henne mellomlegget for ferien hun skal på slik at hun har råd til å ta med datteren de ukene hun skal ha henne men, dette nekter hun for da kan ikke venninna hennes bli med. Sambo er lei av at dama turer frem som hun vil og har derfor sagt at neivel, da ser vi ikke "lise" i sommer da. Jeg er i og for seg enig i at hun ikke kan holde på sånn men, syntes synd på den skjønne stedatteren min som ikke får vært sammen med pappaen sin i sommer. Jeg tenker derfor at vi skal bite i det sure eplet å avbestille sydenturen for å gjøre noe sammen med datteren hans. Hva mener dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nektet å flytte på ferien i det hele tatt.

Mor og far har jo avtalt uker vedr. sommerferien for lenge siden og det har dere forholdt dere til og planlagt både for jentene og dere selv. Mor kan ikke bare komme å endre etterpå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener dere burde ta med jenta på ferie til Danmark og levere henne til mor når de to ukene er over. Akkurat som planlagt.

Skrevet (endret)

Jeg mener også at dere burde gjennomføre deres opprinnelige planer så godt det lar seg gjøre.

Har ikke samboeren din noen skriftlig avtale med eksen angående ferier?

Endret av Cho
Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg hadde gjennomført som først planlagt.

Sånn er det med sommerferier. Man blir enige om når man skal ha ungene og bestiller tur utfra det tidsrommet. Det er også helt fint om man forteller hverandre at tur er bestilt og da tenker jeg at det er direkte ufint å be om å få dette endret.

Gjest gjest
Skrevet

Jeg mener dere skal gjøre som planlagt. Dere strekker dere langt som er villige til å betale mellomlegg for hennes ferie.

Gjest Haren
Skrevet

Til TS, jeg tror det er ganske klart at det blir ingen forbedring i samarbeidet så lenge din manns X faktisk kommer seg unna med å sabotere ferien deres. Dere må rett og slett sette grenser for hva dere finner dere i, så jeg ville sagt nei, dere har også lagd planer og hvis ikke hun klarer å forholde seg til de feriedagene dere har avtalt, så er det faktisk hennes problem og ikke deres.

Skrevet

Tråden er ryddet

SportyShorty, mod

Skrevet

Dette er faktisk ikke deres problem, fordi dere allerede hadde planlagt hvilke uker dere skulle ha henne og ikke. Man kan ikke komme etterpå å si at det ikke går pga en ferie hun har planlagt i ettertid. Dere må stå på deres, hvis ikke kan hun bare holde på å ødelegge for dere gang på gang..

Skrevet

Takk for svar alle sammen. ser at de fleste her mener at vi skal gjøre sånn som sambo har sagt. Jeg bare får så vondt av at det skal gå sånn utover jentungen som har gledet seg sånn til å være sammen med oss... Vet jo at det faktisk er mammaen hennes som ødelegger og ikke vi men, syntes uansett at det er fælt at det går sånn utover henne..

Gjest Dhanu
Skrevet

Takk for svar alle sammen. ser at de fleste her mener at vi skal gjøre sånn som sambo har sagt. Jeg bare får så vondt av at det skal gå sånn utover jentungen som har gledet seg sånn til å være sammen med oss... Vet jo at det faktisk er mammaen hennes som ødelegger og ikke vi men, syntes uansett at det er fælt at det går sånn utover henne..

Da tror jeg du har misforstått litt. Folk sier dere skal gjennomføre samværet som planlagt, ikke la være å ha samvær.

Gjest Chickpea
Skrevet

Vi har planlagt ferien i år slik, vi skal ha med jentene på en hytte vi har i danmark i 2 uker hvor vi skal på legoland, zoo og masse kos. Dette har jentene gledet seg stort til. I de neste 2 ukene skal min være hos sin far og hans hos sin mor. Jeg og sambo har derfor bestilt oss en syden tur i 2 uker alene. Nå kommer plutselig moren til jenta hans og sier at vi må forandre uker i ferien siden hun har funnet en billig tur med venninnen sin og barnet hennes som hun vil at datteren skal være med på og at vi må ha jenta ukene etter. Uka hun da reiser bort er når vi har planer om å reise til danmark og uka etter er vi i syden. Sambo sier at dette ikke går i og med at denne ferien er planlagt for lenge siden.

Jeg mener i likhet med de andre her at dere skal ikke endre på deres planer, men gjennomføre samværet som avtalt, dvs ta med begge jentene til Danmark og så reise på voksenferie sammen. Moren har visst like lenge som dere, hvilken uker hun har datteren og om hun ikke "klarer" å planlegge utifra det, så er det faktisk hennes problem og ikke deres!

Hun mener da at vi er egoistiske å ikke tenker på hennes barn bare mitt fordi at hun ikke har råd til å ta med jenta til syden i "sine" uker. Vi sa til henne at vi kunne betale henne mellomlegget for ferien hun skal på slik at hun har råd til å ta med datteren de ukene hun skal ha henne men, dette nekter hun for da kan ikke venninna hennes bli med.

Igjen, det er ikke deres problem om hun ikke har råd til å ta datteren med på sydenferie (det er dessuten ingen selvfølge at alle barn drar til syden hvert år..) og i hvertfall ikke når hun takker nei "for da kan ikke venninna hennes bli med" (den skjønte jeg ikke helt), når dere tilbyr å hjelpe økonomisk med det!! Slik jeg forstod det, så skulle ikke din datter heller bli med på sydenturen, så hvordan hun gjør det til forskjellsbehandling skjønner jeg virkelig ikke..

Sambo er lei av at dama turer frem som hun vil og har derfor sagt at neivel, da ser vi ikke "lise" i sommer da. Jeg er i og for seg enig i at hun ikke kan holde på sånn men, syntes synd på den skjønne stedatteren min som ikke får vært sammen med pappaen sin i sommer. Jeg tenker derfor at vi skal bite i det sure eplet å avbestille sydenturen for å gjøre noe sammen med datteren hans. Hva mener dere andre?

I det hele tatt så synes jeg det lukter "sabotasje" lang vei av denne oppførselen og jeg har inntrykk av at det som plager din manns eks er først og fremst at hun har vondt i viljen.

Dere bør virkelig sette grenser for hva dere finner dere i, for så lenge hun holder på sånn og kommer unna med det, så har hun heller ikke noe incitament til å slutte med det. Så jeg ville tatt med begge jentene til Danmark og så får mor lære av dette og ordne ferie etter avtalen neste år...

++

Skrevet

Problemet her er at de ikke har noen skriftlig avtale om ferien. De har papirene i orden på 50/50 samværet men, ferien har aldri vært noe problem før så derfor har de bare avtalt seg imellom sånn som de pleier. De ble enig om disse ukene allerede i april. Og mammaen til barnet har gitt oss beskjed om at hun akter å dra på denne ferien og har på ingen måte tenkt til å levere jenta til oss da hun skal. Vi må isåfall hente ungen med makt og det er veldig dramatisk syntes jeg. I og med at dem ikke har noe skriftlig ang ukene så tror jeg ikke vi har så mye å vise til i forhold til rettigheter heller..

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med en advokat eller noe. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig og hun bare saboterer dere. Tror faktisk det er stor sjanse for at dere har noen rettigheter her. Dere kan jo også vise til at hun har sabotert før også. Synes ikke dere skal gi opp!

Skrevet

Dere må gjøre som dere har planlagt. Vis til at deres tur er bestilt den og den datoen. Hun kan ikke komme å endre på dette nå!

Barna blir større etterhvert, og forstår mer enn dere tror, det er ihvertfall min erfaring. :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Som de andre mener jeg at dere må gjøre som planlagt :)

Men skjønner også at det kan være vanskelig om mor da nekter å levere barnet. Det er som du sier dramatisk å hente barnet med makt.

Sliter også med ferien. Men her er det far som aldri svarer på når han vil ha ungene i ferien. Spurte første gang i februar, og har spurt (han mener mast) siden. I slutten av mai måtte jeg bare be om et svar, men fikk det ikke. Måtte si i fra på jobb også i forhold til ferie egentlig innen 1. april. Endte med at jeg sa: Enten tar du de to ukene her, ellers blir det ikke ferie. For nå har jeg bedt om ferie og bestilt ferietur til meg og ungene.

Føler meg råtten som gjorde det på den måten, men 4 måneder burde vel være lenge nok å tenke seg om på for ham.

Gjest navnelapp
Skrevet

Mannen din må seie frå til henne veldig tydeleg og i god tid om at dokke planlegg å gjennomføre ferien slik det er avtalt. Så kan han tilby seg å hente henne, og foreslå tidspunkt. Det må ho berre innrette seg etter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er enkelte x-kjerringer i et nøtteskall! Kjenner meg igjen her. "Vår" x var utrolig kreativ i noen år. Hadde plutselig planer stadig vekk. Merkelig at de alltid kolliderte med våre :gjeiper:

Avtaler skulle liksom aldri overholdes hvis de ikke falt til hennes fordel. Vi ga alltid etter fordi min mann var redd for bråk. Dette gikk utover ungene og ekteskapet vårt. I de siste årene har han stått på sitt og hun har jammen begynt å gi seg. Er plutselig blid og samarbeidsvillig. Tror hun skjønner at vi er grei med henne hvis hun er grei med oss.

Ikke forandre på planene deres! Da kommer hun bare til å fortsette sånn. Ikke gi henne den makta. Hadde jeg vært dere så hadde jeg spurt rett ut om hun var ute etter å ødelegge.

• 2 uker senere...
Gjest tingeling
Skrevet

Reis på ferien som planlagt og kos dere!!

Kjenner igjen problemet.. Min samboer har en x som ikke kan bytte / forskyve samværs timer så lenge det ikke er til hennes fordel eller fordi hun ikke kan.. og jeg irriterer meg grønn over at samboeren min ikke sier ifra.. så vår hverdag blir styrt av at hun deltar i hans samvær med barnet hjemme hos oss....

Skrevet

hun har da vel ikke lov å nekte datteren å dra til Danmark med dere som straff for at hun ikke får sydenturen sin.

Da hadde jeg tatt kontakt med advokat gitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...