Gå til innhold

Leie rom hos broren min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer og jeg må flytte til høsten, fordi toromsleiligheten vi leier skal selges. Vi er studenter (han begynner å jobbe til høsten, må søke jobb) og vil gjerne kjøpe egen leilighet snart. Vi vurderer derfor å leie "hybel" hos broren min, for å bo billigst mulig og dermed spare egenkapital raskt.

Bror har et rom på ca 12 m2 på loftet i 3 etg (bor i 1 etg i hus med flere leiligheter), der det også er do og bod. Resten av leiligheten er kanskje 60m2, god plassutnyttelse.

Vi tenker å bo i ca 4-7 mnd, mens vi ordner jobb, sparing og boligkjøp.

Pros:

- Økonomi!

- Bra beliggenhet

- Ikke oppsigelsestid (flytter om det ikke fungerer)

- Kjekt for bror med lag og ekstrainntekt

- God og lett tilgjengelig lagringsplass til tingene våre

- Vi er vant med å bo i kollektiv

- Bror er easy going, vi kommer godt overens

Cons:

- Nedtur å dele etter å ha hatt egen leilighet

- Bror er rotehue, blir nok jeg og sambo som vasker mest for å holde vår standard

- Stress for forholdet?

- Ikke lurt å bo med familie?

- Intenst å bo med bror

- Kjipt med rom på loftet, kaldt?

Ønsker å høre litt tanker og evt lignende erfaringer. Hva bør vi tenke på? Er det lurt? Hvor mye skal vi betale i leie?

Takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det broren din som har tilbudt dere å leie der eller er dette noe dere kanskje har tenkt å spørre ham om? (Spør i tilfelle det kan være en mulighet at han ikke har lyst til dette evt.)

En annen ting som kan bli et problem er i tilfelle han ikke har lov til å leie ut det rommet han disponerer på loftet til andre, vet ikke om dere har sjekket med huseier/kontrakten hans hva det står i denne?

Leieprisen kommer vel litt an på om dette er i en stor by eller ute på landet..

Har broren din et forslag til pris kanskje?

For en kort periode skulle vel dette gå an, tenker jeg :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Når det er for en kort periode så skulle det i teorien gå helt fint, men jeg ville nok tenkt på det med mat/strøm/vaske klær, ville nok gjort en liten deal med bror dersom dere skal bo der.

Hvordan er din bror i forhold til festing og slikt? Er det fare for fyllekalas midt i uken?

Dersom dere skal bo der ville jeg laget en skriftlig avtale på hvor lenge dere skal bo der, slik at dere har en tidsfrist slik at din bror ikke blir sittende med dere i uendelig lang tid, samt at dere har et mål som dere må gå etter.

Det er litt vrient i forhold til hvor mye dere skal betale, Skal dere dele på alle utgifter? mat, strøm, kabel-tv, internett, husleie, ect.?

Hvem gjør hva? Skal du og sambo holde alt rent. vaske klær og stå for matlagingen burde vel dette gjøre at dere betaler mindre i enkelte utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...