Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

vi prøver å få barn, men man vet jo ikke hvor lang tid det kan ta. er det greit å ta seg en røyk innimellom?

kan barnet bli skadet hvis du har røyket noen røyk før du vet at du er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjansene for at barnet blir skadet før du vet du er gravid (dvs før du er 2-3 uker på vei) er nok små, men er du villig til å risikere det selv om sjansen er ørliten? Er tross alt barnet ditt vi snakker om, som har en (om aldri så liten) sjanse for å bli skadet...

I tillegg gjør jo røyking det vanskeligere å bli gravid, så hvorfor ikke stumpe røyken fullstendig bare av den grunn? ;)

Gjest Alabama
Skrevet

Du kan jo like gjerne slutte å røyke nå!?

Skrevet

Jeg tenker at det er like greit å slutte med en gang. Det er jo ikke bare barnet som tar skade av røyken ;)

Dessuten kan røyking som nevnt gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Gjest Alabama
Skrevet

Du sparer jo penger på å la være å røyke, og du må jo uansett slutte når du blir gravid.

Skrevet

vi prøver å få barn, men man vet jo ikke hvor lang tid det kan ta. er det greit å ta seg en røyk innimellom?

kan barnet bli skadet hvis du har røyket noen røyk før du vet at du er gravid?

At mor røyker og/eller drikker alkohol har størst skadepotensial for fosteret i begynnelsen av svangerskapet. Det er jo også en del kvinner som drikker og røyker på dette tidspunktet fordi de ikke vet om de har blitt gravide ennå.

Hvis dere nå prøver å få barn og du vil ditt barns beste så bør du absolutt har røyket din siste røyk på en veldig lang stund (helst resten av livet) og satt korken på flaska ihvertfall til svangerskapet og ammingen er over.

Jeg begriper meg ikke på de kvinner som røyker og/eller drikker når de er gravide. Jeg kan til nød forstå de som var dagligrøykere før de ble gravide, siden nikotin er sterkt avhengighetsskapende, men de som drikker alkohol burde muligens ikke hatt lov til å bli gravide.

Gjest Mahareth
Skrevet

Ja, fosteret kan ta skade av at du røyker selv før du vet at du er gravid.

Det kan gjøre det vanskeligere å bli gravid.

Hvorfor ikke heller slutte nå, og slippe det stressmomentet når du blir gravid?

Skrevet

Tror mange kutter røyken når man finner ut at man er gravid. Det er sikkert fordel å kutte ut hvis man planlegger, men skal man da kutte ut å drikke også? For det er jo enda mer skadelig..

Gjest Alabama
Skrevet

Er noe annet å "slutte" å drikke, men mindre man er alkoholiker. For de fleste er det vel bare å ikke drikke. Å slutte å røyke er noe annet..

Skrevet

Jeg kan jo ikke svare for deg, men jeg lever som vanlig til positiv test. Gaar ikke akkurat paa stupfylla mellom EL og IKM da, men tar meg noen glass vin og royk det gjoer jeg ja...

Naar det er sagt saa er det jo sant at royking kan nedsette fertiliteten saa det er jo absolutt et pluss aa slutte foer heller enn senere da...

Skrevet

men hvor mye røyk er det snakk om da? litt helgerøyk kan vel ikke gjøre at fertiliteten settes ned?

Skrevet

Hvor skadelig det er, i de ulike stadiene, vet jeg ikke. Men det fungerer ikke slik at det ikke blir skadelig før man *vet* at man er gravid.

Og hvis du klarer å begrense deg til én røyk en gang i blant, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kan gjøre deg selv, barnet, og alle rundt deg en tjenester; slutte helt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...