Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det var på tide å flytte ungen over i større seng. Han sover nå i sprinkelseng, er 2 år gammel. Hva heter seng i neste størrelse? Junior?

Når flyttet dere barnet ut av sprinkelseng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg flytta eldstemann over i ny seng litt før han fylte 2 år. Har ei sånn gammal uttrekksseng som kan trekkas ut til 1,40 m. Har ho vel på 1,30 m trur eg. Dei trenger jo eigentleg ikkje så veldig mykje større plass, er vel meir det at det er praktisk at ungen lettare kan kome seg ut av senga sjølv.

Brukar juniorstørrelse i sengetøy.

Skrevet (endret)

Ja, det lurer eg på også. Kva seng skal me bytta ut sprinkelsenga med? Er det kanskje like greit å flytta ungen over i ei stor seng med ein gang, når ein først skiftar ut sprinkelsenga?

Jenta mi er 1 1/2 år gammal. Ho har aldri prøvd å koma seg ut av sprinkelsenga, og eg er glad for at ho ikkje kjem seg ut på eiga hand - så veit eg kor ho er om natta! ;) Men grunnen til at eg tenker at det snart er på tide til å bytta ut sprinkelsenga likevel, er rett og slett fordi ho begynnar å få det trangt oppi der. Jenta mi er veldig lang, ca 88-89 cm lang, i ein alder av 1 1/2 år. Ho har plass nok enda altså, men eg trur ho hadde likt å hatt litt bedre plass i senga.

Så eg tar gjerne imot tips om når det er vanleg å flytta barn over i større seng, og kva type seng / størrelse på seng dei fleste byttar til.

Endret av Mirabella76
Skrevet

Når de først skal over i "voksen seng" så er det vel like greit å kjøpe en 120 bred seng? Så har de den i mange år, istedenfor å måtte kjøpe nye senger hele veien? :vetikke:

Skrevet

Eg hadde uttrekksseng som eg sjølv hadde brukt, så eg syns det var greit. Gratis ;)

Ellers - kor har du det frå at vanleg seng er 1,20 m brei? Det er "halvanna-seng" som er 1,20 m brei. Vanleg enkeltseng er vel som regel 70-90 cm brei. Eg ser i alle fall ikkje kvifor ein to-åring treng ein seng som er ca 30 cm breiare enn han er høg... ;)

Skrevet

Ellers - kor har du det frå at vanleg seng er 1,20 m brei? Det er "halvanna-seng" som er 1,20 m brei. Vanleg enkeltseng er vel som regel 70-90 cm brei. Eg ser i alle fall ikkje kvifor ein to-åring treng ein seng som er ca 30 cm breiare enn han er høg... ;)

Jeg har alltid syntes enkel-senger er litt smale, var en drøm da jeg fikk 140 seng som 10-åring. Men det er ikke alle som har plass til det på rommet, og de vennene av meg som har byttet seng til barna sine har byttet til 120, stor og romslig som de kan ha i mange år, og tar ikke opp allverdens plass.

Såklart trenger ikke en 2-åring en 120 seng, men så slipper man å kjøpe både 70-90 seng, for så å kjøpe en 120 seng når de kanskje vil ha en litt bredere.

Skrevet

Vår 2,5 åring sover fremdeles i sprinkelseng, men vi skal kjøpe ny hvert øyeblikk. 120 cm bred seng er uaktuelt for oss siden soverommet hans bare er 8 kvm stort. Vi er enda i tenkeboksen, det står mellom en uttrekksseng, en litt høy seng på 70x170 og en vanlig 90x200.

Skrevet

sikkert greit med bred seng, men ikke til så små unger, det er jo helt unødvendig.

Og nesten litt ukoslig tror jeg.

Gutta mine på 9 og 12 deler rom og har hver sin enkeltseng, men har en tendens til å vandre over til hverandre og ligge i samme seng likevel. Tror ikke de føler noe behov for bredere enn vanlig enkeltseng, da hadde de vel holdt seg i sine egne senger.

Skrevet

Vi byttet når han lærte seg å klatre ut rundt 2-års alder.

Da gikk vi rett over til nederste delen av køyesenga min bror hadde som liten. 70 el 90 x220?

Aner vel egentlig ikke størrelsen, men det er en vanlig stor seng.

Vi kunne kjøpt en juniorseng først, men valgte å ha en seng som vi voksne kunne sove i, dersom det plutselig skulle bli invasjon i vår seng.

Kjøpte sengehest på ikea da, og satte på. (Det fungerer fint.)

Guttungen selv var overbegeistret over at mor eller far nå kan ligge i hans seng sammen med han om han er litt utrygg om kvelden/natta.

(Og vi er glade for å ikke behøve å stå i kulda på hans rom og forsøke å få han til å sovne igjen midt på natta... Eller ha besøk i vår seng.)

Skrevet

Her er mini 3 år gammel og sover fortsatt i sprinkelsenga si, dette fordi han faktisk vil. Han har en vanlig seng på rommet sitt og. Men vi flytte ri sommer og da forsvinner sprinkelsenga, da får han juniorseng. Den er vel 70*160.

Men skjønner ikke helt hva barn skal med 120 breie senger. Datteren min på 9 år får seng som er 90*200, så er det en skuff under senga med en ekstra seng i til overnattingsgjester.

Skrevet

Vi flyttet gutten vår over i juniorseng da han var 1,5. Jeg synes egentlig dette var litt tidelig, men jeg var gravid og slet med å løfte ham ut av sprinkelsengen. Vi har kjøpt uttreksseng som på det minste er 80x140, og som vokser til 80x220. Praktisk for oss da barna en stund må dele rom og vi fortsatt vil at de skal ha plass til å leke.

Skrevet

vesleblå er over 3 år og sover fremdeles i sprinkelseng.

Jeg har ikke tentk til å bytte seng på en god stund ennå.

Grunnen er at jeg har det intrykket at hun føler seg trygg i den senga, hun prøver aldri å komme seg ut (selv om hun fint klarer det), senga er lang nok til henne, og det er plass til junior sengetøy i senga.

Når hun skal slutte med sprinkelseng har jeg tenkt til å kjøpe en helt vanlig seng til henne.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Mi si på snart 3 år fekk ny seng i går. Hysterisk når ho skulle legge seg fordi ho ikkje fekk ligge i sprinkelsenga. Men det går greit no. Pga plassmangel har ho fått arva ei 70x170 seng. Einaste minuset eg ser er at det er kun ho som kan bruke den. Har du ei 90x200 cm seng kan du til nøds legge overnattingsgjestar i den senga om du har mangel på andre plasser. 120 synes jeg er vel drøyt til et så lite barn. Det har de vel ikke behov for før ETTER konfirmasjonsalder vel?

Skrevet

Vi skiftet ut sprinkelsenga når eldste var 1 1/2 (da kom nestemann, og ønsket ikke å kjøpe enda en sprinkelseng). Gikk da rett over på vanlig 90 x 200 cm seng. Ikke noe problem.

Skrevet

2 åringen min sover fortsatt i sprinkelsenga. På vår sprinkelseng går det ann å ta av den eine langsida og sette ein lav kant der istedet for, så det kjem vi til å gjøre snart :) Tenker han får seg stor seng når han fyller 3 år.

Skrevet

som noen nevner, så når ungen først flytter ut av sprinkelsenga er det greit å kjøpe en vanlig enkeltseng, og gjerne invister i en skikkelig madrass som voksne også orker å ligge på. Når poden kommer snikende og fyller opp foreldresengen, kan det være ålreit å gå og ta hans seng liksom.

Skrevet

Vi byttet for en uke siden, han fikk da 75x170 cm seng. Overgangen har gått smertefritt, han liker den nye senga og har ikke gått ut av senga etter at han har lagt seg :) Glad vi ikke kjøpte større seng siden han tydeligvis liker å ha det trangt rundt seg når han sover. Han har nemlig hentet flere puter selv og laget seg et lite "reir" i senga som han sover i :)

Skrevet

Vi kjøpte juniorseng til lillejenta for en måneds tid siden, siden hun har nektet blankt å ligge i sprinkelsenga etter at vi måtte flytte bunnen ned til nederste hakk. Da den sto på det midterste syntes hun det var greit å ligge der, men hun praktisk talt hoppet over kanten... Nå sover hun fortsatt mye (mest) i senga vår, men med juniorsenga plassert ved enden av vår seng kommer hun seg greit opp og ned uten hjelp når hun ligger der, og aksepterer dermed å sove i den en gang i blant. :) Hun er 16 mnd nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...