Gå til innhold

Tynn på ris?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kraftig kyssesyken og får ikke lov til å bedrive noe fysisk aktivitet. Det merker kroppen min og jeg har gått opp 5kg som jeg gjerne vil ha av igjen nå..

Hvis jeg spiser ris ofte, kan jeg gå ned i vekt da?

F.eks;

Frokost; 2 knekkebrød.

Lunch: et knekkebrød og et eple

Middag: Tunfisk og ris blandet/Kylling og ris/bare ris/fisk og ris og grønnsaker

Kvelds: Nudler/2 knekkebrød/frukt

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det som kommer fort på av vekt kommer vanligvis fort av. Bare spis normalt, ikke ta helt av. =) Det går nok av fortere enn du tror.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du blir smellfeit av ris. Jeg spiste mye tunfisk og ris til middag tidligere, og min bmi var da 26. Jeg kuttet ut risen, og min bmi er nå 21.

Gjest Micka
Skrevet

Nudler, ris, brød, pasta inneholder masse karbohydrater som det tar lang tid å forbrenne. Nei, du går ikke fort ned i vekt av hvit ris.

Bytt til grovere alternativer og spis mer frukt og grønt istedet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg spise istedet for ris da?

Som er veldig enkelt å lage, og tar kort tid!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg spise istedet for ris da?

Som er veldig enkelt å lage, og tar kort tid!

Byggris, linser, bønner, mer grønnsaker? :) Bønnestuing?

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg spiser ris opptil 2 ganger om dagen, men ikke mer enn en håndfull per prosjon. Man blir ikke feit av det! Det er bare tull. Jeg er 173 og 53 kilo, så det sier seg selv at jeg ikke har blitt feit av ris.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ris opptil 2 ganger om dagen, men ikke mer enn en håndfull per prosjon. Man blir ikke feit av det! Det er bare tull. Jeg er 173 og 53 kilo, så det sier seg selv at jeg ikke har blitt feit av ris.

Prøv å spise MER enn en håndfull, så skal du snart se at du triller.

Med den argumentasjonen din kan man jo si at man ikke blir feit av ostepop heller... "jeg eter ostepop hver dag men ikke mer enn en liten håndfull, og jeg er tynn som ei fjøl. Så man blir ikke feit av ostepop!"

Gjest *Maja*
Skrevet

Prøv å spise MER enn en håndfull, så skal du snart se at du triller.

Med den argumentasjonen din kan man jo si at man ikke blir feit av ostepop heller... "jeg eter ostepop hver dag men ikke mer enn en liten håndfull, og jeg er tynn som ei fjøl. Så man blir ikke feit av ostepop!"

Nettop; man blir feit av alt om man overdriver, men kroppen trenger faktisk ikke mer enn en håndfull ris/poteter/pasta/nøtter osv til hvert måltid.

Skjønner ikke hva du vil frem til....

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva du vil frem til....

Nei vel.

Som jeg sa, så spiste jeg tidligere ris til middag hver dag. Min bmi var da 26. Nå spiser jeg en tilsvarende mengde belgfrukter, og min bmi har gått ned til 21.

Jeg er like mett som jeg var tidligere. Ris er ergo ikke særlig lurt å ete om man vil slanke seg.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kraftig kyssesyken og får ikke lov til å bedrive noe fysisk aktivitet. Det merker kroppen min og jeg har gått opp 5kg som jeg gjerne vil ha av igjen nå..

F.eks;

Frokost; 2 knekkebrød.

Middag: Tunfisk og ris blandet/Kylling og ris/bare ris/fisk og ris og grønnsaker

Selvsagt vil du gå ned i vekt av å sulte deg slikt. Men har du tenkt over hva som skjer når du ikke orker dette lengre, og begynner å spise MAT igjen? På et kosthold som det du beskriver her vil forbrenningen reduseres og muskelmassen krympe, og du ender sannsynligvis opp tyngre og slappere enn du var i utangspunktet. Kroppen trenger nemlig ordentlig næring for å fungere...

Du er nødt til å sette deg litt inn i hva slags mat kroppen trenger og hvordan et sunt kosthold bør være, i stedet for å bruke tiden på å pønske ut en eller annen idiotisk sultekur.

Skrevet

Man blir ikke tynn eller feit av ris - på samme måte som man ikke blir tynn eller feit av sjokolade.

Det handler om kalorier ut og inn. Kan ikke fås sagt ofte nok. Om du velger å spise sjokolade i løpet av en hel dag, men har et kaloriunderskudd, går du likevel ned i vekt.

Gjest *Maja*
Skrevet

Nei vel.

Som jeg sa, så spiste jeg tidligere ris til middag hver dag. Min bmi var da 26. Nå spiser jeg en tilsvarende mengde belgfrukter, og min bmi har gått ned til 21.

Jeg er like mett som jeg var tidligere. Ris er ergo ikke særlig lurt å ete om man vil slanke seg.

Da spiste du tydeligvis for MYE ris. Til syvende og sist så handler det om hvor mange kalorier du inntar i forhold til det du forbrenner. For mye kalorier=legge på seg. Uansett hva du spiser. Man ser ikke mange overvektige asiatere og deres kost består hovedsaklig av ris...Men i moderate mengder som med alt annet.

Gjest *Maja*
Skrevet

F.eks;

Frokost; 2 knekkebrød.

Ville økt til iallefall 2 knekkebrød til lunsj i tillegg til eplet.

Kjør også inn et mellommåltid før middag, som f.eks en pose "Småsulten". Sunne fettstoffer i nøttene og litt ekstra kick til blodsukkeret med tørket frukt.

Ville droppet nudlene til kveldsmat. Er ikke mye næring å hente i dem. Spis heller et par knekkebrød sammen med litt frukt.

Er du sugen på noe snacks så ta en håndfull nøtter(brente mandler kan dempe søtsuget) og gjerne vann/honningmelon, druer, jordbær, ananas etc :)

Skrevet

Man blir ikke tynn eller feit av ris - på samme måte som man ikke blir tynn eller feit av sjokolade.

Det handler om kalorier ut og inn. Kan ikke fås sagt ofte nok. Om du velger å spise sjokolade i løpet av en hel dag, men har et kaloriunderskudd, går du likevel ned i vekt.

Akkurat! Dette kan ikke bli sagt for ofte.

Men å spise regelmessige måltider bestående av næringsrik mat er det beste for kroppen selvfølgelig

Skrevet

Ville bytta middagsrisen ut med fullkornsris, eller bønner (protein og fiber).

Droppe nudlene, masse kcal uten næring.

Prøv å få inn et par mellommåltid, frukt, nøtter etc er supert.

Grønnsaker burde du ha til hver middag uansett hvilken kombinasjon du velger, og det bør dekke ca halve tallerkenen. Kun en håndfull ris.

En ting jeg har fått sansen for er cottage cheese med valnøtter, eple og kanel. Er kjempegodt!

Spiser du deg tynn på ris (altså lite nok til at du går ned i vekt) får du ikke nok næringstoffer, blir fort lei, legger på deg igjen når du spiser normal mat igjen osv.

Varier maten og hold kcal mengde under det du forbrenner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du blir smellfeit av ris. Jeg spiste mye tunfisk og ris til middag tidligere, og min bmi var da 26. Jeg kuttet ut risen, og min bmi er nå 21.

Velkommen til 1970... hvor BMI sa alt.. :roll:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da spiste du tydeligvis for MYE ris. Til syvende og sist så handler det om hvor mange kalorier du inntar i forhold til det du forbrenner. For mye kalorier=legge på seg. Uansett hva du spiser. Man ser ikke mange overvektige asiatere og deres kost består hovedsaklig av ris...Men i moderate mengder som med alt annet.

Ja, det er klart. men man skal tross alt bli METT også. Og som sagt, jeg er like mett nå som jeg var da jeg åt ris. Jeg kan ete så mye bønner jeg vil og likel holde meg slank; det fungerer ikke om jeg skulle gått tilbake med ris. Det er ikke særlig morsomt å skulle måle middagen hver dag heller.

Og ja, man tar av om man kun spiser sjokolade i små mengder også, men man blir sulten som bare fy.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til 1970... hvor BMI sa alt.. :roll:

idiot.

Skrevet

Mange fine tips hær som er lett å glemme i hverdagen.

Ris er sukkerbombe og omdannes raskt til fett om man ikke bruker opp den energien på trening - og som sagt over her, tar lang tid å forbrenne, akkurat som hvit pasta, og potet. Kan man finne alternativer, ville jeg valgt det. Alt dette kommer ann på ens størrelse (BMI) selvfølgelig. Den oppskriften på daglig inntak av mat var vel liten. Ville byttet ut nudlene først som sist på kveldsmaten. Den kommer også innunder kategorien sammen ris, pasta og potet. Starter man dagen veldig tidlig er det lenge mellom frokost og lunsj på denne oppskriften. Hva med mellom måltid her? Det sies vel sånn generelt at man bør innta måltid hver 3-4 time. Når er den kveldsmaten? Den bør ikke være senere enn 3 timer før man legger seg tenker no jeg. Kanskje andre har andre meninger her. Kveldsmaten bør ikke være noe stort måltid og lunsj skal være større enn middag siden man har lengre tid igjen av dagen der og mye tid å forbrenne energi på enda. Drikk mye vann :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...