Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Jeg har i flere år blitt syk av mye av maten jeg er så glad i. Men gleden er nå mindre enn plagene jeg får av denne maten! Jeg har derfor bestemt meg for å forsøke å kutte dem for å se om jeg blir bedre av det. Matvarer jeg misstenker at jeg ikke tåler: - Melk og alle meieriprodukter - Hvetemel - Gjær - Sterke krydder Det vanskeligste blir vel meieriprodukter: jeg spiser skyr yoghurt nesten hver dag som mellommåltid, og lager havregrøt med melk til frokost (Synes ikke den smaker noe godt med kun vann). Av pålegg spiser jeg vel nesten bare ost! Bruker nesten alltid rømme eller melk i matlaging. Gjær og hvetemel kan også bli litt vanskelig med tanke på at jeg spiser mye brødmat... Har du noen gode tips å dele? Ønsker gjerne oppskrifter på middag osv
MarilynM Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 (endret) Løp ut på bokhandel eller bibliotek, og skaff deg boka "Kjernesunn Familie" av Ninka-Bernadette Mauritson. Denne boka tar for seg akkurat disse intolleransene, og gir masse tips og gode oppskrifter. Jeg har levd sånn i 6 år, men etter at jeg skaffet meg denne boka har det blitt mulig for meg og nyte tilværelsen igjen. Uten å savne alt mulig hele tiden. Og sjekk gjerne denne linken: http://www.utenglutenogmelk.info/ for mer info om disse intolleransene. Og husk: gluten (hvete) kan ta 6 mnd å få helt ut av systemet, mens melkeprodukter kan ta 6 uker. Og hvis du spiser noe du ikke tåler, skrus denne beregningen tilbake og du må begynne nesten på nytt igjen.. Så det er viktig å prøve å være konsekvent hvis du vil se om det hjelper. Du er en av MANGE mennesker som bør leve uten disse tingene, så du er ihvertfall ikke alene! Endret 6. juni 2010 av MarilynM
Gjest *Maja* Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 (endret) Kjenner meg igjen. Har intoleranse mot potet, mais, maisstivelse, potetstivelse, gjær, laktose, endel fruktsyrer, egg, laktose og jeg klarer ikke å bryte ned grønnsaker/salater. Jeg lever ekstremt sunt fordi kroppen min krever det...og det var tøft i starten, men i dag savner jeg ikke mye i kostholdet mitt. Ryvita knekkebrød er bra, da det ikke inneholder gjær. Spiser en del Stabburet leverpostei(er ikke melkesukker i). Av mat blir det mye asiatisk og grov pasta. Kokosmelk er en fin erstatning for melkeprodukter(soyamelk gjør meg uggen i magen). Ser at du ikke tåler mel...så da er vel kanskje pasta uaktuelt for deg...men det er mye godt en kan lage på ris. Kokosmelk og kylling retter f.eks. Sushi er jo digg. Godteri for meg er melon, druer, nøtter(brente mandler :gjeiper: )og ananas. Etterhvert som kroppen blir vant med dette så forsvinner behovet for sjokolade, chips og annet junk. Utrolig, men sant...det frister aldri lenger Endret 6. juni 2010 av *Maja*
Ethereal Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Kjøttpålegg (leverpostei, servelat, skinke osv.) Fiskeprodukter (makrell i tomat, kaviar, fiskekaker). Syltetøy (dette kan man også lage selv om man ønsker mindre sukker enn det som finnes). Dette er i hvertfall ting jeg ser meg nødt til å spise en del av. Kan ikke garantere at dette ikke inneholder ting du ikke tåler, det må du nesten finne ut selv. Jeg tåler litt melkeprodukter, men ikke melk, brunost, krem og slikt, så min situasjon er jo litt annerledes enn din. Men det er hvertfall noen tips. Før spiste jeg MASSE ost, yoghurt, melk, frukt og rå grønnsaker, men desverre tåler jeg ikke dette spesielt godt. Det er ting jeg liker og noen ganger savner - men gleden over å føle meg vel, overskyger savnet. Tror nok det kommer til å gjøre det med deg og
Gjest navnelapp Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Først av alt: Gå til ein lege og få avklart kva som du reagerer på. Å sette seg på strenge diettar utan å vite at det faktisk er ein reell intoleranse er upraktisk og uøkonomisk. Har du legeattest på at du har ein intoleranse får du faktisk skattefrådrag for ekstraordinære matutgifter, det får du ikkje når du driv og eksperimenterer på eiga hand. Du kan også få tilvising til dietikar, som kan gje deg nettopp slike råd som du spør om her.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #6 Skrevet 6. juni 2010 Takker for svar Jeg har vært hos legen, fikk ikke mye hjelp der. Har testet meg blant annet for melkesukkerallergi, men fikk ikke noe utslag. Men jeg merker da selv at jeg ikke tåler det! Blir kvalm, oppblåst og ja... Jeg vil rett og slett bare prøve å se om jeg blir bedre hvis jeg dropper det helt i kosten
Gjest navnelapp Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Då vil eg iallfall råde deg til å kutte ut ei og ei matvaregruppe. Eg går ut frå at du i dag et alle dei matvaregruppene du har lista opp i ein eller annan variant? Byrje med ein ting, t.d. mjølk, og kutt det heilt konsekvent ut. Det kan hende at du då blir så bra at du ikkje treng å kutte ut gluten. Eller omvendt, at du bør kutte ut gluten, og at du kanskje toler mjølk likevel. Mange toler mjølk i form av ost og smør, men ikkje i form av is, krem og vanleg mjølk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Rismelk kunne du kanskje prøvd i frokostgrøten? Den er litt søtlig, av alle melkeerstatningene jeg har smakt er det den jeg liker best.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 Prøvde soyamelk i frokostblandingen i dag.. Det var helt forferdelig... Ble utrolig kvalm av vaniljesmaken... Hvordan smaker rismelk osv i forhold? Jeg skal nok heller prøve å kutte ut alt med en gang, også innføre en og en matvare igjen. På en måte føler jeg at det blir enklere å endre alt en gang på en måte.. :S
Wiggins Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Prøvde soyamelk i frokostblandingen i dag.. Det var helt forferdelig... Ble utrolig kvalm av vaniljesmaken... Hvordan smaker rismelk osv i forhold? Jeg skal nok heller prøve å kutte ut alt med en gang, også innføre en og en matvare igjen. På en måte føler jeg at det blir enklere å endre alt en gang på en måte.. :S Overskriften din kan tolkes som at du skal leve uten å spise noe som helst, det var sånn jeg først leste den. På de store matbutikkene som ICA og Meny har de egne hyller med soyaprodukter og lignende. Der har de også rismelk og havremelk, du kan jo prøve det. Jeg har ikke smakt det så jeg kan ikke si hvordan det smaker.
Gjest Coarvi Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 Prøvde soyamelk i frokostblandingen i dag.. Det var helt forferdelig... Ble utrolig kvalm av vaniljesmaken... Hvordan smaker rismelk osv i forhold? Du må nesten prøve deg fram. Jeg synes rismelk er grusomt, soyamelk er kjempegodt i forhold, men det gjelder jo bare meg. Andre igjen synes rismelk er mye, mye bedre. Rismelken blir litt for søt og vannete for min del. Havremelk og mandelmelk er også to andre alternativ, sistnevnte har jeg ikke prøvd selv. Havremelk funker knallbra i pannekaker hvertfall! Rismelk funker igjen greit i risgrøt. Soyamelk bruker jeg over frokostblandinger. Nå har jeg ikke prøvd soyamelk med vaniljesmak da, jeg bruker bare den vanlige (IKKE den helt naturlige, den duger bare til matlaging) med kalsium og vitamin D. Den lukter grusomt, men smaken er helt grei. Men kommer man rett fra melk til soyamelk smaker det sikkert vondt uansett. Jeg tok veien om laktoseredusert melk, så rismelk først, så soyamelk var jo himmelsk for meg...
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 Hei, jeg ville tatt meg en tur til Balderklinikken i Oslo, de kan hjelpe deg med kosthold. Jeg er sånn som deg som ikke spiser melmat, melkemat eller gjær og holder meg så godt jeg kan unna sukker. Vet det er vanskelig... Jeg pleier å spise smoothie, mandler, dadler og banan som mellom-måltid, eller jeg bare er litt sulten. Til middag spiser jeg fisk/hvitt kjøtt og iblandt mørkt kjøtt med grønsaker/salat, kanskje best å velge brun ris eller råris viss du vil ha det. Koser meg ofte med taco, da dette er en rett med forskjellig salat og grønnsaker og hjemmelaget guacamole og kjøttdeig. Noen ganger bruker jeg kyllingkjøttdeig eller kylling i biter. Det er mye godt man kan lage av kjøtt, fisk og grønnsaker, bare bruk fantasien. , Som MarilynM skriver over her, er boken "en kjernesunn familie" av Ninka Bernadette Mauritson, er en veldig bra bok om sammenhengen mellom kosthold og kropp.Du kan lage deg Mandelbrød, det er veldig godt
Pjukset Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har i flere år blitt syk av mye av maten jeg er så glad i. Men gleden er nå mindre enn plagene jeg får av denne maten! Jeg har derfor bestemt meg for å forsøke å kutte dem for å se om jeg blir bedre av det. Matvarer jeg misstenker at jeg ikke tåler: - Melk og alle meieriprodukter - Hvetemel - Gjær - Sterke krydder Det vanskeligste blir vel meieriprodukter: jeg spiser skyr yoghurt nesten hver dag som mellommåltid, og lager havregrøt med melk til frokost (Synes ikke den smaker noe godt med kun vann). Av pålegg spiser jeg vel nesten bare ost! Bruker nesten alltid rømme eller melk i matlaging. Gjær og hvetemel kan også bli litt vanskelig med tanke på at jeg spiser mye brødmat... Har du noen gode tips å dele? Ønsker gjerne oppskrifter på middag osv www.candidaallergy.com har litt oppskrifter på f.eks brød, og litt tips generellt. Bytt ut hveten med spelt, fungerer for mange. Bruk annet hevemiddel enn gjær. Helios og noen bakerier lager spesialbrød for allergikere. Ellers så er det veldig mye annet enn ost du kan ha på skiva, tomat/avokado, nøttepålegg, skinkepålegg, leverpostei, fiskepålegg, hummus, banan, etc. Er enig med deg at det vil være lurt å kutte ut meieriprodukter og hvete, selv om det ikke slår ut på allergitester så skaper disse problemer for mange. Det å leve uten hvete/gjær/melk er overhodet ikke vanskelig Her kan du også skreddersy oppskrifter http://www.matoppskrift.no/sider/diettsok.asp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå