Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 hei, for meg kommer overgangsfasen fra ungdom som synes at hage er noe teit tidssluk til veslevoksen med egen hage og tilsvarende interesse litt brått. etter jobb i morgen hadde jeg tenkt å klippe plenen, og få litt stell i hagen. men jeg er jammen usikker på hva som er ugress og hva som ikke skal klippes... mye står pyntelig til, og det gjør det ikke lett. og, jo, skjønner at løvetann skal klippes eller helst tas opp med rot. kanskje noen som har kommet lengre som hagefantast kan peke på hva som bør bli stående? på forhånd takk!
lizzie88 Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 de to første er ihvertfall ugress Er usikker på de 4 andre, men det ene der er kongeValmue, og den sprer seg som ugress =/
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 Vel, bilde nr 1 viser "hundekjeks", villblomst. De fleste kutter den ned i likhet med løvetannen. Eg syns de er pene.. Bilde 2, aner ikkje hva de kalles, men de pleier å bli kjørt over med gressklipper. Synd, de er ganske fine de også...
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Mener å huske at hundekjeks, den første, sprer jeg ganske fort, så greit å følge med, eller kvitte seg med den med en gang.. Men er egentlig enig i at den er fin da
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 hei, for meg kommer overgangsfasen fra ungdom som synes at hage er noe teit tidssluk til veslevoksen med egen hage og tilsvarende interesse litt brått. etter jobb i morgen hadde jeg tenkt å klippe plenen, og få litt stell i hagen. men jeg er jammen usikker på hva som er ugress og hva som ikke skal klippes... mye står pyntelig til, og det gjør det ikke lett. og, jo, skjønner at løvetann skal klippes eller helst tas opp med rot. kanskje noen som har kommet lengre som hagefantast kan peke på hva som bør bli stående? på forhånd takk! 1: Hundekjeks eller liknende, ugress 2: ? (Kan se ut som en type syre (engsyre?), innimellom masse gress. I så fall ugress.) 3: Vakkert ugress! Sprer seg som f..., kjenner ikke navnet. Rosa, små blomster, får etter hvert belger som er fulle av "svevefrø". 4: Kapslene som stikker opp er etter tulipaner. Alle de andre grønne bladene rundt er skvallerkål, som er langt bortimot det verste ugresset som finnes. Sprer seg med utløpere og frø, og selv den minste rotdel som ligger igjen i jorda kan bli til en ny plante. Bonus: De unge, friske bladene er faktisk ganske gode om du behandler den omtrent som spinat. 5: Valmuer. Staude eller ugras, alt ettersom hvilken innstilling du har. (Mer skvallerkål ytterst til høyre.) 6: Koreaskjegg (Eller kanskje en astilbe? Jeg har litt vanskelig for å se forskjell.) Staude. Jeg ønsker deg lykke til, det kan se ut som du kan trenge det ... Du kan antagelig spare deg for mye frustrasjon ved å gå hardt til verks og starte helt på nytt. Da kan du planlegge hagen slik du vil ha den, med planter du liker.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 holy macaroni, her snakker vi brutal ugresskverker! tusen takk for gode tips og veldig bra kommentarer. skal se til å få ryddet i hagen, og skvallerkålen skal tas ut med roten. vi har egentlig akkurat kjøpt huset, og hageplanlegging kommer et stykke ned på prioriteringslisten. men den er veldig fin egentlig, med mye spennende som kom opp ila våren! og plenen må klippes... så en gang til takk for kjempegode tilbakemeldinger alle sammen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå