Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 16 år og spiser usunt og trener lite. Veldig lite. Noe som forsåvidt er ganske normalt blant ungdom, men dette begynner å bli et problem.

Jeg har alltid vært tynn, og mange har vært misunnelige pga det osv, men nå kjenner jeg ting begynner å forandre seg. Spesielt det siste året har små "problemer" dukket opp. Jeg har utstående mage, som sikkert tyder på fett innvendig, jeg er oppblåst, har fryktelig mye hodepine og veldig dårlig kondisjon. Alt godteriet og annet fett har havnet på rumpe og lår, og jeg har fått både strekkmerker og cellulitter. Jeg er for all del ikke tykk, men jeg føler meg ikke komfortabel med min egen kropp lenger. Jeg gruer meg hvertfall til sommeren starter for fullt, da jeg sikkert skal gå mye rundt i bikini. Dette får meg kanskje til å virke som en bortskjemt liten unge, men jeg blir rett og slett lei meg når jeg var så fornøyd med kroppen min fra før. :(

Akkurat nå er jeg 162cm høy og veier 53 kg (noe som IKKE er overvekt)

Selve hovedproblemet tror jeg ligger først og fremst i maten. Men jeg klarer ikke å spise sunn mat! Det er jo ikke jeg som handler inn mat, og jeg må derfor spise det jeg får. Det blir veldig mye potet, hvit ris, pølse og chips. Mye pizza. Jeg er heldigvis den typen som spiser lite og ofte, og holder derfor forbrenningen i gang. Men når jeg plutselig blir sulten, er det fort gjort å spise snacks istedet... Og pga hodepine nesten hver dag er det fryktelig hardt å trene attpåtil. Jeg drikker garantert alt for lite vann, noe som sikkert også er en årsak til både hodepine og andre ting, men jeg tenker aldri over det, og da blir det ikke så jeg drikker vann.

Er det noen som har råd? Jeg er også veldig kresen på mat, så nesten alt som er sunt er nei-mat hos meg... :forvirret: Jeg trenger helst en "plan" som viser hva jeg bør spise, hva jeg aller helst ikke bør spise, og om det finnes noen gode måter å bli kvitt alt det usunne fettet. Jeg er ikke tykk, men jeg har en usunn kropp, og jeg merker det godt! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har også veldig dårlig råd, så kan ikke handle inn all slags diett-mat heller..

:vetikke:

Håper noen forstår og gir meg gode svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg går ut i fra at du bor hjemme m foreldre el . Du kan jo prøve å snakke med de om at familien skal starte med et sunnere kosthold. Be om at det er frukt tilgjengelig, istedetfor snacks og godter. Prøv deg frem m forskjellige grønnsager, feks rå m dip laget av kesam, mmmm godt istedet for snacks. Ha skikkelig grovt brød i matpakken, m kjøttpålegg, fiskepålegg, gjerne noen gulrotstaver og en frukt. Eller hva m å lage en salat til lunsj... M litt fullkornpasta, bulgur, couscous i, litt kjøtt, egg eller fisk, linser eller bønner er og supert i salaten. Til middag er det greit å begrense potet, pasta og ris... Men du trenger absolutt ikke kutte det ut, grønsaker/ salat er viktig og proteiner ( kjøtt/ fisk/bønner/ egg ). Se om dere kan kjøpe en kokebok m lettvinte og inspirerende oppskrifter... Kari Jaquesson f blant andre har jo kommet hverdagskokebok;)

Og trening.... Prøv deg litt frem finn ut hva du liker, jogge,gå tur, sykle er jo gratis... Gruppetimer på treningssenter koster jo endel, men har du råd er det myyyye som er moro der. Bli med i dansegruppe eller kanskje en lagidrett?

Lykke til;)

Skrevet

Takk for svar :) Jeg må prøve, men det er vanskelig når vi har som sagt dårlig råd, og det blir mye billig mat, og det er ikke alltid sunn mat. :(

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det burde absolutt ikke være en hindring. Spør om du kan få disponere dine egne penger som du bruker til å handle mat. 2000 kroner i måneden som du handler all din egen mat til er ikke så mye. Usunn mat er dyrt, det handler om prioriteringer og vilje.

For det første, hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg startet i dag. Vann er gratis. Sørg for å ha en vannflaske nær deg hele tiden og drikk hvertfall 3 flasker i løpet av dagen, dersom du unngår hodepine da så setter du i gang med litt rolig trening. Ta en joggetur der du jogger 2 min og går 4 min x 8 og etter det så tar du en styrkeøkt med knebøy, push-ups osv. Jeg må bare spørre deg om noe. Er cellulittene harde og tettpakkede eller myke og løse? Det har mye å si. Er det førstnevnte så kan du gjøre problemet verre med trening og sunt regime. Men sistnevnte kommer av fet mat og da må en livsstilsforandring til. Strekkmerkene dine glemmer du etterhvert. Se deg om på stranda, nesten ALLE har strekkmerker. Jeg er 16 år selv og jeg har sett meg i speilet i årevis, pekt og pekt, funnet feil og grått. Nå er cellulittene mine nesten borte og jeg er slankere enn noen gang. Jeg er på vei til målet mitt. Kan jeg, kan du. Legg som mål at du skal få spise godteri på lørdag. Kun på lørdag. Da blir det også mye mer spesielt. Prøv å unngå fet ferdigmat i første omgang, og så kan du begynne å lage mat fra bunnen av hjemme som du tar med dit du skal. Og informer familien om livsstilsforandringen så de ikke eksponerer deg for så mye usunt dersom du har vondt i vilja. Lykke til :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vil bare minne om at selv om du selvsagt bør prøve å ha et sunt kosthold, så er du 16 år og det er naturlig at kroppen din forandrer seg, selv om du alt er i puberteten. Det vil du oppleve i årene som kommer også. For all del, spis sunt og tren, men ikke etterstreb den barnekroppen du har hatt tidligere - underhudsfett, strekkmerker og cellulitter er det veldig mange kvinnekropper som har. Ved siden av trening og kosthold, prøv å jobbe litt med selvtillit og med det å være stolt av kroppen din. Det får du like så mye igjen for siden. Gå med bikini uansett!

Dette med at du har hodepine og lav konsentrasjon synes jeg du skal snakke med legen din om.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det burde absolutt ikke være en hindring. Spør om du kan få disponere dine egne penger som du bruker til å handle mat. 2000 kroner i måneden som du handler all din egen mat til er ikke så mye. Usunn mat er dyrt, det handler om prioriteringer og vilje.

For det første, hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg startet i dag. Vann er gratis. Sørg for å ha en vannflaske nær deg hele tiden og drikk hvertfall 3 flasker i løpet av dagen, dersom du unngår hodepine da så setter du i gang med litt rolig trening. Ta en joggetur der du jogger 2 min og går 4 min x 8 og etter det så tar du en styrkeøkt med knebøy, push-ups osv. Jeg må bare spørre deg om noe. Er cellulittene harde og tettpakkede eller myke og løse? Det har mye å si. Er det førstnevnte så kan du gjøre problemet verre med trening og sunt regime. Men sistnevnte kommer av fet mat og da må en livsstilsforandring til. Strekkmerkene dine glemmer du etterhvert. Se deg om på stranda, nesten ALLE har strekkmerker. Jeg er 16 år selv og jeg har sett meg i speilet i årevis, pekt og pekt, funnet feil og grått. Nå er cellulittene mine nesten borte og jeg er slankere enn noen gang. Jeg er på vei til målet mitt. Kan jeg, kan du. Legg som mål at du skal få spise godteri på lørdag. Kun på lørdag. Da blir det også mye mer spesielt. Prøv å unngå fet ferdigmat i første omgang, og så kan du begynne å lage mat fra bunnen av hjemme som du tar med dit du skal. Og informer familien om livsstilsforandringen så de ikke eksponerer deg for så mye usunt dersom du har vondt i vilja. Lykke til :)

Her var det mye rart...

For det første: Usunt mat ER billigere enn sunn mat. Ta en sunn salat versus frossenpizza f.eks. Eller storfekjøtt vs pølser. Osv.

For det andre: Når TS sier foreldrene hennes er dårlig råd, synes jeg det er rimelig fjernt å be henne kreve 2000 kr av dem i mat pr mnd. Jeg kommer selv fra et hjem hvor det var dårlig råd (og usunn mat), og hadde jeg bedt mine foreldre om 2000 kr pr mnd hadde de bare ledd av meg. Slikt er mye penger!

For det tredje: Cellulitter kommer ikke av fet mat. Hvorvidt maten man spiser er fet eller ikke, er revnende likegyldig. Fett er ikke usunt, det er høyglykemiske karbohydrater som er den store synderen.

For det fjerde: Du fremstiller "harde, tettpakkede cellulitter" som noe som blir verre av trening og sunt kosthold. Er du så sikker på at dette er sant at du er villig til å risikere å skremme et ungt menneske fra å forsøke å leve sunnere?? Er det i det hele tatt noen vits i å fremstille motargumenter mot en sunn livsstil?

For det femte: Du er nok litt naiv om du tror familien til TS skal legge om hele sin livsstil bare fordi TS selv gjør det. I en familie der usunn mat er hverdagskost, er det klart hun kommer til å eksponeres for dette.

TS, hva med å få seg en liten deltidsjobb slik at du kan handle inn mat selv? Det er ikke så mange dagene pr måned du må jobbe for å få tjent inn ca 2000 kr pr mnd.

Når det gjelder HVA du bør spise, synes jeg du bør lese litt om kosthold slik at du selv kan gjøre deg opp en mening, og ikke minst forstå konseptet bak det hele. Fedons Metode er en god innføringsbok i sunt kosthold, og krever ikke at man kjøper inn masse "spesialmat". :)

Lykke til!

Skrevet (endret)

Har dere snakket om dette i familien? Et sunt kosthold trenger ikke å koste så mye mer enn et usunt :)

Frossene laksefileter, sei, høne osv. koster ikke så mye og man kan lage masse gode velsmakende retter som ikke koster så mye med det som hovedingrediens. Problemet synes heller å være at å lage "sunn" mat tar mye tid i forhold til ferdigretter som bare trenger x minutter med varme :)

Endret av Inx
Skrevet

Her var det mye rart...

For det første: Usunt mat ER billigere enn sunn mat. Ta en sunn salat versus frossenpizza f.eks. Eller storfekjøtt vs pølser. Osv.

For det andre: Når TS sier foreldrene hennes er dårlig råd, synes jeg det er rimelig fjernt å be henne kreve 2000 kr av dem i mat pr mnd. Jeg kommer selv fra et hjem hvor det var dårlig råd (og usunn mat), og hadde jeg bedt mine foreldre om 2000 kr pr mnd hadde de bare ledd av meg. Slikt er mye penger!

For det tredje: Cellulitter kommer ikke av fet mat. Hvorvidt maten man spiser er fet eller ikke, er revnende likegyldig. Fett er ikke usunt, det er høyglykemiske karbohydrater som er den store synderen.

For det fjerde: Du fremstiller "harde, tettpakkede cellulitter" som noe som blir verre av trening og sunt kosthold. Er du så sikker på at dette er sant at du er villig til å risikere å skremme et ungt menneske fra å forsøke å leve sunnere?? Er det i det hele tatt noen vits i å fremstille motargumenter mot en sunn livsstil?

For det femte: Du er nok litt naiv om du tror familien til TS skal legge om hele sin livsstil bare fordi TS selv gjør det. I en familie der usunn mat er hverdagskost, er det klart hun kommer til å eksponeres for dette.

TS, hva med å få seg en liten deltidsjobb slik at du kan handle inn mat selv? Det er ikke så mange dagene pr måned du må jobbe for å få tjent inn ca 2000 kr pr mnd.

Når det gjelder HVA du bør spise, synes jeg du bør lese litt om kosthold slik at du selv kan gjøre deg opp en mening, og ikke minst forstå konseptet bak det hele. Fedons Metode er en god innføringsbok i sunt kosthold, og krever ikke at man kjøper inn masse "spesialmat". :)

Lykke til!

Tusen takk for et flott svar! Cellulittene vil jeg nok ikke fremstille som harde og tettpakkede... De er verst på de områdene for jeg har mest fett, altså på rumpe og lår, og det er "løst" fett som man kan gripe tak i, og det er da cellulittene virkelig titter frem.

Jeg har allerede begynt å spise mer frukt og drukket mer vann, og synes faktisk jeg er mer opplagt og føler meg friskere. Jeg spiser kornblanding til frokost + et eple, og prøver å overtale mamma og pappa til å velge en sunnere løsning når det står mellom to valg. :)

Håper hodepinen holder seg unna nå som skolen slutter og det blir mindre stress, slik at jeg kan begynne å trene smått.

Tusen takk for svar, dere :)

Gjest norah
Skrevet

velg fullkornsprodukter(fullkorsris, pasta etc) - kjøp fransk fiskegrateng fremfor vanlig fiskegrateng, ta tint frysefisk i et aliminiumspakke med grønnsaker og hermetiske tomater og ovnsbak, lag wok av frysegrønnsaker og kylling/fisk/, bak grovbrød fra ferdigposer og legg i fryseren, og lag smoothie til dessert fra fryste bær innimellom.

spis rå grønnsaker som du kutter opp - dypp dem i litt youghurt naturell e.l, så smaker det bedre med en gang:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...