Gå til innhold

migrene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er plaget med mye hodepine og nå er det noen (folk jeg kjenner med helsefaglig utdannelse) som sier det kan høres ut som migrene og at jeg bør komme meg til lege.

Har vært til lege tidligere (4 år siden) pga hodepinen, men han sa at det enten var synet eller 'bare psykisk'.

Nå har jeg ikke noe lyst til å gå til legen igjen (en annen lege i dette tilfellet) med noe så ukonkret som 'vondt i hodet'...

Hva vil en lege kunne gjøre for å hjelpe meg hvis det *er* migrene?

Og hvordan kan han finne det ut om det er det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør du ta vennene dine på alvor, og komme deg til legen.

Det legen kan gjøre, er å utrede deg og bekrefte diagnosen din.

Så vil han elle rhun gi deg medisin. Imigran nesespray fx -eller noe annet, som passer deg, din helse, din hyppighet av anfall, hva slags anfall etc.

Og når du får dine medidiner, så vil du kunne leve med migrenen på en mye bedre måte.

Skrevet

Jeg har også migrene. Har vært hos lege da jeg var yngre (16 år) og fortalte om det, men ble ikke tatt på alvår. Fikk beskjed om å få meg briller. Hadde riktignok dårlig syn, men brillene hjalp ikke mot hodepinen. Var hos legen en gang senere, fikk beskjed om å få sterkere briller, uten at det hjalp.

Nå har jeg bare avfunnet meg med at hodepine er en del av hverdagen jeg bare må leve med. Hva kan egentlig legen gjøre, utenom å gi meg smertestillende?? Funker bra med paracet for meg.

Så jeg har altså inntrykk av at det er lite legen kan gjøre. Akupunktur har jeg hørt hjelper, og prøv å finn ut hva som utløser migrenen. Tok meg endel år, men nå har jeg funnet ut at hvis jeg sover for lenge (mer enn 8-9 timer) får jeg en jævlig hodepine som dunker hele dagen. Og jeg som elsker å sove *sukk*.

Skrevet

Du bør absolutt gå til legen. Har du migrene kan du få egne medisiner som er veldig effektive. Vanlig smertestillende hjelper ikke like godt på migrene. Jeg hadde slitt med dette i årevis før jeg gikk til lege og livet mitt er blitt så mye bedre etter at jeg fikk medisiner som faktisk hjelper mot migrene.

Migrene kjennetegnes av en del ting i motsetning til andre typer hodepine: mange får synsforstyrrelser, ser lysglimt el.l. rett før et anfall. Hodepinen er lokalisert til den ene siden av hodet. Den varer gjerne 1-3 døgn. Kvalme med oppkast og brekninger i tillegg til hodepinen er også svært typisk. Mange opplever at migrene utløses av spesielle matvarer (ost, sjokolade, alkohol f.eks.) eller stress. Har du noen eller alle av disse kjennetegnene har du nesten helt sikkert migrene og da kan du få hjelp av de nye migrenemedisinene som etterhvert er på markedet, Imigran, Naramig m.fl.

Skrevet

Kanskje man bør spørre seg HVORFOR man får migrene... eller ett hvert annet symptom, for den saks skyld....?! Å jobbe med ÅRSAK og ikke symptom, er nok det eneste saliggjørende i lengden - særlig hvis man ikke trives med å stappe i seg medikamenter...

Noe å vurdere?

Skrevet

Kanskje man bør spørre seg HVORFOR man får migrene... eller ett hvert annet symptom, for den saks skyld....?!  Å jobbe med ÅRSAK og ikke symptom, er nok det eneste saliggjørende i lengden - særlig hvis man ikke trives med å stappe i seg medikamenter...

Noe å vurdere?

Snakker du om migrene nå, eller hodepine?

Årsaken til at man får migrene er i kroppen og genene våre, det er arvelig, det... ja, man kan styre mye med rutine, kosthold, trening og sånn - men har man migrene så kommer anfallene ofte enten man ber om dem eller ikke.

Og når det man kan gjøre er å legge seg i et mørkt rom og ikke høre lyder, lukte noe eller klare å snakke - og anfall kan vare i et døgn, vet du da tenker man ikke at man "stapper i seg medikamenter".

Spenningshodepine og stresshodepine er noe helt annet. Og der kan det finnes en årsak man kan jobbe med. Men så enkelt har dessverre ikke migrenepasienter det.

Skrevet

behandle årsak i stedet for symptom. Menneske naturlige tilstand er ikke å være syk, men frisk! Og det burde jo, dypest sett, være oppløftende i seg selv... :D

Skrevet

Med påstand mot påstand- hva mener du? Jeg tror ikke du vet hva migrene er. Det er altså IKKE stresshodepine eller et brukket ben.

Anbefaler deg å lese denne artikkelen i Dagsavisen, så kan du se litt om hva du forenkler.

Her er også en annen link du kan kikke på, som kanskje åpner øynene dine litt.

Les også www.migrene.no

Jeg er egentlig enig med deg i at man kan gjøre mye med mange plager vi mennesker har. Men når det gjelder migrene så tror jeg du bør sette deg litt inn i hva det er du uttaler deg så bastant om.

Skrevet

Migrene er man født med. Men anfalleen trigges ofte av gitte ting, som nevnt ost , sjokolade, stress, rødvin. Selv får jeg migrene av å være sulten.

På barneeskolen hadde jeg det ca 1 g i uken, kastet opp og hadde skikkelig vondt. Nå har jeg det heldigvis sjelden, men det kan være så vondt at jeg krabber rundt i senga og griner, eller bare rugger på meg. Har gått til innkjøp av kuldemaske (sånn gele greie som ligger i kjøleskapet), og funnet ut at Ibux funker bedre enn Paracet. Har aldri fått migrenemedisin, for jeg har liksom vendt meg til at slik er jeg, ikke noe å gjøre med (ikke så mange år siden medisinen kom) og derfor ikke tatt det opp med lege.

Tar tabletter med en gang jeg får vondt i hodet, er LIVREDD for migrenen. :evil:

Skrevet

Og ja, visst behandler man årsak - trange blodårer blir operert med mikrokirurgi og man kan også bruke botoxbehandling. Min mann er en god kandidat for dette - det skal få nervene til å slappe av.

Selv er jeg ikke på langt nær så hardt rammet, men er arvelig belastet av denne nevrologiske lidelsen jeg har fått av min mor - takk for det.

Behandle årsaken hos meg? Skifte ut genene mine?

Skrevet

Donpedro - du burde absolutt ikke utsette deg for dette uten å få skikkelig hjelp.

50 mg imigran nesespray er forskjell på å leve eller dø. For meg.

Likevel kan jeg ha anfall en hel dag uten å ta det - for man vil jo se om det går over. Og så blir verden igjen lys og fin når man tar en spray og man skjønner ikke hvorfor man ikke gjorde det før.

Skrevet

Vi har forskjellig syn - det er ingenting å hisse seg opp over... :wink: Og jo, jeg vet veldig godt hva jeg snakker om...

Skrevet
Donpedro - du burde absolutt ikke utsette deg for dette uten å få skikkelig hjelp.

Likevel kan jeg ha anfall en hel dag uten å ta det - for man vil jo se om det går over. Og så blir verden igjen lys og fin når man tar en spray og man skjønner ikke hvorfor man ikke gjorde det før.

Men nå har jeg det bare noen få ganger i året. Føler meg som en hypokonder, for jeg er hos legen hver 3 mnd (etter hennes anvisning, tar masse prøver), også har jeg plutselig migrenee i tillegg!! :ler: Virker som jeg finner opp en ny sykdom hver gang.

Skrevet

Forøvrig Tusenfryd: Du er søt som kaller meg bastant... :ler:

Skrevet
Forøvrig Tusenfryd: Du er søt som kaller meg bastant... :ler:

:wink: Joda, jeg ser det.

Men jeg har ikke fått noe svar på deg hvordan du kunne tenke deg at årsaken til migrene behandles.

Hver og en av oss har ulike ting som utløser anfall ja, men årsaken til selve migrenen lurer jeg fært på.

Skrevet

Jepp, jepp.....

Det jeg ellers ville si er at jeg har vært plaget med migrene bestandig, så lenge jeg kan huske. Jeg har vært til leger og leger, fått piller og mer piller. Prøvd homeopati, akupunktur, kiropraktor, healing, massasje, fysioterapi osv. Legene har bestandig sagt at det er MIGRENE jeg har, men aldri utredet om det kan være kombinasjoner av flere typer migrene eller flere typer hodepine. Og det er det sannsynligvis....

For ikke så veldig lenge siden var jeg til en som driver med manuell muskelbehandling. Det var drittvondt, MEN jeg har ALDRI i hele mitt liv hatt så lite vondt i hodet som jeg har hatt nå de siste ukene. Jeg har fremdeles hodepine, men den greier jeg fint å kurere med Ibux eller Imigran....

Bare et tips... :wink:

Skrevet

Jo skal komme meg til legen Tusenfryd!

Har bare litt legevegring.. :wink:

Har skrevet 'dagbok' over anfallene nå noen måneder slik at jeg har noe mer håndfast når jeg snakker med legen, hvilke medisiner jeg har tatt og hvordan de har virket.

Har etterhvert kommet fram til at naproxen hjelper meg mye bedre enn paracetamol- og ibumetinpreparatene - men kan jo ikke gå på det hele tiden heller..

*ragnalina tar seg i nakken og bestiller time hos legen*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...