Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Hei, Jeg har akkurat flyttet inn i en enebolig med to leiligheter, vi har pratet om å male huset. Det jeg lurer på er når deres leilighet er nesten dobbel så stor som min, er det vanlig å bruke eierbrøk på kostnadene? Hvordan regner jeg det ut? Det samme med forsikring på huset og sånn, er det ikke vanlig at slikt skal fordeles etter størrelse på leilighetene.. Vet at damen som har bodd her tidligere har betalt 50-50, men tror ikke hun visste om at det kan være vanlig å fordele etter størrelse. De andre har heller aldri sagt noe til henne og jeg er nå litt redd de skal bli sure om jeg sier jeg ønske dette, derfor trenger jeg " vite" om dette er riktig før jeg tar denne diskusjonen.. Noen tanker om dette? Hilsen usikker som takker for svar
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 Hei, Jeg har akkurat flyttet inn i en enebolig med to leiligheter, vi har pratet om å male huset. Det jeg lurer på er når deres leilighet er nesten dobbel så stor som min, er det vanlig å bruke eierbrøk på kostnadene? Hvordan regner jeg det ut? Det samme med forsikring på huset og sånn, er det ikke vanlig at slikt skal fordeles etter størrelse på leilighetene.. Vet at damen som har bodd her tidligere har betalt 50-50, men tror ikke hun visste om at det kan være vanlig å fordele etter størrelse. De andre har heller aldri sagt noe til henne og jeg er nå litt redd de skal bli sure om jeg sier jeg ønske dette, derfor trenger jeg " vite" om dette er riktig før jeg tar denne diskusjonen.. Noen tanker om dette? Hilsen usikker som takker for svar
Gjest Eurodice Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Hei, Jeg har akkurat flyttet inn i en enebolig med to leiligheter, vi har pratet om å male huset. Det jeg lurer på er når deres leilighet er nesten dobbel så stor som min, er det vanlig å bruke eierbrøk på kostnadene? Hvordan regner jeg det ut? Det samme med forsikring på huset og sånn, er det ikke vanlig at slikt skal fordeles etter størrelse på leilighetene.. Vet at damen som har bodd her tidligere har betalt 50-50, men tror ikke hun visste om at det kan være vanlig å fordele etter størrelse. De andre har heller aldri sagt noe til henne og jeg er nå litt redd de skal bli sure om jeg sier jeg ønske dette, derfor trenger jeg " vite" om dette er riktig før jeg tar denne diskusjonen.. Noen tanker om dette? Hilsen usikker som takker for svar Jeg får ikke helt tak i hva slags boforhold dette er. Er det to separate leiligheter i eneboligen, der du eier den minste? Eller leier du leiligheten, og huseier disponerer den største? Hvis du leier, har du ikke noe ansvar for utvendig maling, heller ikke villaforsikring. Det eneste du trenger å tenke på, er innbo- og løsøreforsikring til deg selv.
Blowers daughter Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Det er ulike praksiser i ulike boligsameier. Vi bor i en 4-mannsbolig med svært ulik str på leilighetene. Der har vi valgt å fordele vedlikeholdskostnadene etter str. Dvs at de som har størst leilighet betaler mer enn de som har mindre leiligheter. Det samme gjelder for forsikring, festeavgift, osv. Vi har forretningsfører, og det betales likt da str ikke har noe å si for prisen deres.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 Hei igjen, Takk for svar! Dette er 2 selveier leiligheter i en enebolig og jeg eier den minste. Slik jeg har forstått det, er det vanlig å dele utgifter som forsikring, vedlikehold ute (maling etc) etter str. Når det gjelder f.eks tak gagner det oss begge like mye, så slike utgifter tenker jeg skal deles likt. F.eks med maling av hus som er ganske dyrt, der de har nesten dobbelt så stort areale som meg, tenker jeg det vil være naturlig de betaler mer?Og det samme med forsikring på huset.. Det som gjør meg usikker er at de tidligere har krevd halvparten av den damen som bodde her tidligere, og derfor lurte jeg på hvordan regelverket er i forhold til disse tingene. Jeg kjenner jeg ikke ønsker konflikt med en gang jeg har flyttet inn, så derfor er det bedre å heller være sikker før jeg tar diskusjonen om hvem skal betale hva..Så om dere har flere tanker eller råd takker jeg for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå