Gå til innhold

Helstekt kylling?

Fakse

Anbefalte innlegg

Vi har vært gift i ett år på søndag, og skal feire dagen bortreist på en koselig liten hytte ute i havgapet. Tenkte å lage noe ekstra godt, og fant plutselig ut at jeg vil kjøpe hel kylling på delikatessebutikken.

Har noen en god oppskrift til meg, gjerne med tilbehør og det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *anonyma*

Ååååå det er så godt.

Det enkleste er å bare gni den inn med urter blandet med litt smør, og gjerne fylle den med urter og hele sitroner i båter. Du kan også dytte litt urtesmør blandet med reven sitronskall under skinnet på brystet, det kan ofte bli litt tørt. Du kan bruke nesten hva som helst av urter, men timian og hvitløk passer spesielt bra synes jeg. Jeg må også ha en god dose nymalt pepper, kylling er litt "forsiktig" i smaken så den tåler det.

Stekes i ovn på 220 grader i ca en time, eller til du ser at den er ferdig (ikke noe rød saft når du stikker i lårfestet). Hvis det er en veldig stor kylling ville jeg lagt litt fett flesk/bacon i tynne skiver over brystet så det ikke blir for tørt før resten er ferdig (sånn som man gjør med kalkun)

Tilbehør: ovnsbakte poteter i båter med MASSE uter og hvitløk, vendt i en god dose olivenolje og grovt salt. De kan settes inn mens kyllingen steker, tar ca 20-30 minutter avhengig av størrelse.

Kos dere med bryllupsdagen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbehør:

Bakt rødløk. Ta en rødløk pr person: vask den, ta av det ytterste skallet og skjær av bunnen så den står stødt. Skjær et kryss i løken fra toppen, som går nesten gjennom hele løken. Fyll 1 ts smør, et dryss med timian og 1 ts salt i krysset. Sett løken i ovnen sammen med kyllingen den siste halvtimen. Løken blir deilig og søt i smaken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt en hel skrelt sitron inn i kyllingen (den blir litt sprengt ja.) og timian og salt og pepper. Smør den med olivenolje og salt og pepper utenpå. Stek den i 20 min på hver side og 20 på rygg på 170 grader! Nam!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange tilbakemeldinger! Tror jeg plukker litt her og der, og kombinerer forslagene :) Men hvilken saus lager jeg til dette? Og hvilke poteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter ja...

selv er jeg veldig glad i ovnsbakte potetbåter.

Kok store poteter i 20 minutter (slik at de er halvkokte, men ikke helt ferdige)

Del de i båter og kjøl de ned. Ha 2 ss olje og en neve urter og litt salt i en plastpose. Ha i potetbåtene og rist posen godt slik at alle potetene får olje/krydderblanding på seg.

Så legger du potetbåtene i langpanne og lar de steke på høy varme (220 grader) i ca 20 minutter så de blåser seg opp. (kyllingen kan godt tåle litt høy varme på slutten, da får den crispy skorpe!)

Saus? Tja... til kylling... er sannelig ikke sikker jeg! Kanskje en soppsaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det kommer til å bli kraft fra kyllingen og potetene (hvis du steker dem i ovnen med urter og olje) vil være saftige, ville jeg valgt en kald saus eller to. halvt om halvt med rømme og majones, ferks hvitløk og salt (evt.litt lime el. sitron) er enkelt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt mitt mas om helstekt kylling, så ble det selvfølgelig ikke helstekt kylling likevel! Da vi kom til hytta som vi skulle feire den o-store dagen på viste det seg at stekeovnen slo ut jordfeibryteren, så vi kunne ikke steke noe som helst. Heldig vis virka kokeplatene, så jeg fikk partert kyllingen, og den ble stekt på panne i stede. Lagde potetmos til, og saus av kyllingkraft kokt på skroget og med salt/pepper/timian som krydder. Ble veldig godt :)

Takk for alle råd og tips, det blir nok helstekt kylling en annen gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker du den i stekepose, blir den ekstra saftig. Og så får du tatt vare på kraften.

Anbefaler loff og waldorfsalat som tilbehør.. *sulten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...