Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Jeg skal kjøpe min første oppvaskmaskin om kort tid. Siden jeg er helt fersk på dette området, og lurer derfor på et par ting. Hva bør man se etter og spørre etter i butikken? Er det noen merker som er bedre enn andre? Hvilke merker bør jeg styre unna? Takk for tips.
Amys Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 Ikke heng deg opp i energimerkingen Denne er basert på det såkalte "øko-programmet" som omtrent alle maskinene har, og som tar en halv evighet på å bli ferdig slik at du aldri gidder å bruke det. (tror vår bruker 4 timer på øko-programmet, og ikke blir det spesielt rent heller). Så grav litt i bruksanvisningen når du er i butikken, og finn ut hvor lang tid, hvor mye vann etc den bruker på normal-programmet, som sannsynligvis er det du kommer til å bruke oftest. Det er også en del rare løsninger når det gjelder hyllene, bestikkskuffen og liknende inni maskinen. Så prøv å se for deg hva du kommer til å vaske mest av og se på hvordan maskinene er organisert inni. Og om noen selgere prøver å prakke på deg en slik plast-sak til å ha under maskinen i tilfelle vannlekkasje, takk nei Den ser stygg ut, og de har vannsensorer med alarm på clas ohlson til halve prisen. Angeående merker, vi har en fra Electrolux og er fornøyd med den, men jeg tror ikke det er så stor forskjell mellom merkene.
Cata Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 Miele er vel kjent for å ha gode maskiner, også oppvaskmaskiner. Men de er grisedyre. Er enig med mias i at det er lurt å se på "romløsningen" inn i maskinen, samt tidsforbruk. Min bruker en halv evighet dvs. 2 timer og 40 minutter på en 50 graders vask. Jeg tenkte nemlig ikke så langt som til å spørre. Av en eller annen grunn har ikke min 60 graders vask, men siden bakterier stort sett kverkes ved 60 grader så tror jeg det er lurt å velge en som fikser den temperaturen. Skal jeg vaske varmere i min Siemens så må jeg helt opp til 70 grader. En ting som er fryktelig viktig synes jeg, er støyen. Sjekk støynivået. Jo lavere dBA jo bedre. Stort sett så har man det åpent inn til kjøkkenet, enten det er åpen planløsning eller dør som står åpen, og jo mindre bråk, jo bedre er det.
Gjest Spinell Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Hvis du har liten bolig eller åpen kjøkkenløsning bør du prioritere lavest mulig støynivå, helst under 45 dB.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå