Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg er på utkikk etter bolig. Vi har muligens tilbud om en rekkehusleilighet til en forholdsvis billig penge. Den må pusses opp, men det blir allikevel ikke så dyrt som om vi kjøper enebolig. Belligenheten er fin og jeg syns det er greit at vi kan pusse opp selv å få det akkurat som vi vil. Samtidig er det i midten, er lite skjermet for naboen og har liten uteplass.

Drømmen har selvfølgelig alltid vært en enebolig med stor tomt. Men da må vi regne med at vi kanskje må bo litt lengre unna, i allefall hvis vi skal ha noe som ikke trengs mye oppussing. Vi trenger et mye større lån og vi må regne med litt dårligere standard på bad/kjøkken i noen år.

Vi syns dette er så vanskelig, hva veier tyngst??

Vi har ett barn sammen og han har to fra tidligere, så det hadde vært greit med litt plass ute å boltre seg på også. samtidig har rekkehusleiligheten nok soverom + kjellerstue, så det er greit med plass inne.

Hvordan hadde dere tenkt? Skal man nedprioritere boligdrømmen og heller ha det fint økonomisk, eller ha enebolig med trangere økonomi??

Videoannonse
Annonse
Gjest Constanze
Skrevet

Det kommer helt an på dere selv. Jeg for min del er ferdig med enebolig-perioden i livet mitt og storkoser meg i rekkehuset. Deilig å ha det rommelig økonomisk, samt å slippe alt hagearbeidet.

MEN har man små barn så er det selvsagt en fordel med enebolig og stor tomt.

Skrevet

Det kommer helt an på dere selv. Jeg for min del er ferdig med enebolig-perioden i livet mitt og storkoser meg i rekkehuset. Deilig å ha det rommelig økonomisk, samt å slippe alt hagearbeidet.

MEN har man små barn så er det selvsagt en fordel med enebolig og stor tomt.

Jeg tror min mann ønsker rekkehusleiligheten, men tør ikke helt å si det siden han vet jeg alltid har drømt om enebolig. Han er ikke så veldig ivrig på hagearbeid og syns ikke det er så nødvendig med stor tomt. Jeg, derimot kunne tenkt meg stor hage. Dette henger nok litt sammen med at jeg kommer fra bygda og han fra by også.

Samtidig har jeg også veldig lyst på romslig økonomi. Jeg syns det veier veldig tungt også..

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Hadde ALDRI villet bo i rekkehus! Eller blokk!

Grøss og gru...

Enebolig, evt leilighet er eineste eg hadde gått med på.

Skrevet

Hadde ALDRI villet bo i rekkehus! Eller blokk!

Grøss og gru...

Enebolig, evt leilighet er eineste eg hadde gått med på.

Syns du leilighet er bedre enn rekkehus?? Vi bor i leilighet nå. Og det syns jeg er helt pyton. Ingen uteplass, bare en bitteliten veranda, med naboens veranda like inntil..

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Syns du leilighet er bedre enn rekkehus?? Vi bor i leilighet nå. Og det syns jeg er helt pyton. Ingen uteplass, bare en bitteliten veranda, med naboens veranda like inntil..

Ja. Men vi bor i ein liten leilighet i ein enebolig som er horisontalt delt. Vi bor nederst, har fin hage (som vi deler med husvert som bor ovenfor oss, ikkje at noen av oss bruker den noe særlig) og platting med bord og stoler.. Husvert kan være ekstremt irriterende når ho har jentebesøk eller fest, men vi slipper i det minste å bo med folk vegg i vegg på begge sider. Hadde blitt gal..

Skrevet

Kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ser fordeler med rekkehus med små barn. Vi bor i enebolig, og jeg har savnet det å ha små lekekamerater i nærheten. Det må alltid følges, avtales osv. Kommer kanskje litt an på barnas alder?

Skrevet

Kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ser fordeler med rekkehus med små barn. Vi bor i enebolig, og jeg har savnet det å ha små lekekamerater i nærheten. Det må alltid følges, avtales osv. Kommer kanskje litt an på barnas alder?

Er usikker på hvilke familier som bor i dette borettslagt, men er nok litt variert. Ser absolutt at det er fint med barn i nærheten :)

Skrevet

Jeg har bodd i både enebolig og rekkehus og jeg er ikke i tvil, jeg trives helt klart best i rekkehus. Nå bor jeg i enderekkehus med en liten skjerma hage, så har ikke naboen oppå meg. Og her har barna fullt av lekekamerater.

Skal flytte nå, og det blir rekkehus det og, enderekkehus og hage uten innsyn fra noen på en side og hage med mye innsyn på andre siden. Der er det og fullt med barn, så barna alltid har noen å leke med. Mye mindre arbeid og bedre økonomi.

Nå er jeg enslig mor og, så da er jo rekkehus mye mer praktisk. Men enebolig er ikke drømmen selv med mann. Hadde jo mann da jeg sist bodde i enebolig.

Skrevet

Jeg ville gått for enebolig, ev. enderekkehus, men jeg også blant dem som ikke liker å ha folk for tett innpå meg.. Jeg hadde ikke orket å bo i et rekkehus i midten med mye innsyn og liten uteplass.

Hva er viktig for dere? Dersom enebolig virkelig er drømmen, så synes jeg dere skal gå for det. Man klarer alltids å leve trangere økonomisk og ha et litt eldre/slitt kjøkken noen år.

Skrevet

jeg ville godt for enebolig, da gjør du hva du vil uten at alle står å ser på... du står mere fritt da ja..

Skrevet

Hadde det vært enderekkehus, så hadde jeg sett litt annerledes på det.

Problemet er at selv om enebolig er MIN drøm, så tror jeg ikke det er mannen sin. Han er mere fornøyd jo mindre arbeid som kreves ifht hus. Så nå sitter vi å veier for og i mot, men vi kommer liksom ingen vei.

Skrevet

Har kjøpt leilighet i blokk, og jeg hører ikke en døyt til noen av naboene. Det er jo 30-50cm betong mellom leilighetene i tillegg har jeg lydisolert veggene inkludert gips plater ytterst, bygger ca 7cm. Så støymessig hører jeg ingenting til naboene og omvendt.

Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg kjøpt enebolig, men har ikke nok penger som strekker til. Rekkehus hadde jeg vært litt skeptisk til da få er godt lydisolerte.

Skrevet

Det som er greit med rekkehus i midten er at du slipper varmetap på en vegg, og du slipper å male den ene veggen. Det er vanligvis billigere med rekkehus i midten enn ytterst.

Skrevet

Men kan dere ikke da se etter enderekkehus eller halvparten av tomansbolig?

Skjønner veldig godt det att han ikke ønsker alt arbeidet med hus, for det er faktisk en del arbeid. For meg holder det med det som må gjøres av husarbeid, og litt oppussing innvendig iblandt. Mye greiere å male ett soverom istedenfor ett helt hus utvendig.

Skrevet

Men kan dere ikke da se etter enderekkehus eller halvparten av tomansbolig?

Skjønner veldig godt det att han ikke ønsker alt arbeidet med hus, for det er faktisk en del arbeid. For meg holder det med det som må gjøres av husarbeid, og litt oppussing innvendig iblandt. Mye greiere å male ett soverom istedenfor ett helt hus utvendig.

saken er den at vi har muligens tilbud om å kjøpe rekkehusleiligheten til en slektning. Og da noe billigere enn på markedet..

Skrevet (endret)

Hvis den er billigere enn på markedet, OG dere har råd til å pusse den opp, så vil dere antakelig kunne selge om noen år med grei profitt og eventuelt gå for enebolig senere.. hvis han vil da. Om rekkehuset ellers er greit, mht. beliggenhet, naboer, uteplass osv. så vil kanskje mindre økonomisk grubling veie opp for å legge husdrømmen på is en stund?

(Edit, skriveleif)

Endret av Marabou
Skrevet

Hvis den er billigere enn på markedet, OG dere har råd til å pusse den opp, så vil dere antakelig kunne selge om noen år med grei profitt og eventuelt gå for enebolig senere.. hvis han vil da. Om rekkehuset ellers er greit, mht. beliggenhet, naboer, uteplass osv. så vil kanskje mindre økonomisk grubling veie opp for å legge husdrømmen på is en stund?

(Edit, skriveleif)

Ja, det er det jeg tenker også, at det da blir enebolig senere når man har litt mere egenkapital. Samtidig er jeg en person som gjerne kunne tenkt meg å slå meg til ro på en plass med det samme. Men man vet jo aldri hva fremtiden bringer og hva man ønsker om noen år. Men det plager meg litt at det er midt i mellom to andre. etter å ha bodd i leilighet i noen år, er jeg også lei av å bo "oppå" andre.

Skrevet

For min det ville det kommet anpå hvor mye mindre romslig økonomi det er snakk om. Er vokst opp i rekkehus, og ser egentlig ingen ulemper med det, men selv vil jeg bo på landet helst med 5 km til nærmeste nabo.. :fnise:

Tenker at det er viktig å ikke bo seg ihjel, for økonomiske bekymringer er langt mer tyngende enn å bekymre seg for naboen som ser inn i hagen din.

Skrevet

For min det ville det kommet anpå hvor mye mindre romslig økonomi det er snakk om. Er vokst opp i rekkehus, og ser egentlig ingen ulemper med det, men selv vil jeg bo på landet helst med 5 km til nærmeste nabo.. :fnise:

Tenker at det er viktig å ikke bo seg ihjel, for økonomiske bekymringer er langt mer tyngende enn å bekymre seg for naboen som ser inn i hagen din.

Vi får jo lån såpass at vi kan kjøpe enebolig, så det betyr jo at vi kan betjene det. Men kjøper vi rekkehusleiligheten, så vil vi sikkert ha 5000 mere å rutte for i mnd +/- Og det er jo ikke akkurat å forakte det heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...