Gå til innhold

Blir ikke mett av havregrøt

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hører mange skryter om hvor mye havregrøt metter, men er det noe jeg IKKE blir mett av, er det i hvertfall havregrøt (havregryn generelt sett).

Min oppskrift: 50 g. havregryn + 15 g. kruskrakli + vann + salt + Natreen + kanel.

Noen som opplever det samme, eller har en bedre oppskrift?

Sikkert noen som vil anbefale linfrø, nøtter osv., men jeg vil holde kaloriinntaket i sjakk ved frokostmåltid. Fettkilder spiser jeg enten til lunsj eller middag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager havregrøt med 1,5 dl havregryn og 5 dl vann + salt. Har kanel og sukker på. For meg metter det i et par timer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg blir ganske god og mett av en normalt stor porsjon med havregrøt. Pleier å ha en halv banan eller annen frukt på toppen.

Har du for liten porsjon?:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du burde spise noe proteiner sammen med havregrøten :) Proteiner metter mye mer enn karbohydrater.

Selv spiser jeg til frokost 60 g havregryn (med kruskakli), 3,5 dl vann. Og et glass ekstra lett melk ved siden av. Dette holder meg mett i ca 3 timer, og da er det på tide med lunsj.

Skrevet

Pleier ikke å spise havregrøt men havregryn, blir passe mett hvis jeg spiser

100gr havregryn, 20 rosiner, 20gr prot pulver, 3dl melk, 30gr knuste nøtter, spiseskje med syltetøy.

Skrevet

Jeg lager havregrøt med 1,5 dl havregryn og 2,5 dl vann. Har kanel og litt jordbærsyltetøy på, og jeg blir mett av det. Blir dog sulten igjen før lunsj. Noen ganger lager jeg den havregrøten med eple og kanel (egen pakke), som jeg lager med ca samme blandingsforhold. Den synes jeg vel egentlig at metter mer, og så smaker den litt bedre også :-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er vel begrenset hvor mye proteiner man får ut av 1 glass melk, men jeg tenkte kanskje å spe på med proteinpulver i håp om at det hjelper på metthetsfølelsen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det kan være at karbohydratene i havregrynene i for stor grad setter blodsukkeret ditt i ubalanse, slik at sultfølelsen trigges.

Havregrøt er jo ingen nødvendig del av et sunt kosthold, så du kan sikkert med fordel bytte det ut dersom det ikke passer helt for deg. Eventuelt kan du legge til noe protein og/eller fettholdig til frokosten din, slik at den totale glykemiske indeksen senkes og blodsukkeret dermed påvirkes mindre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever det samme. Jeg pleier å ha cottage cheese i grøten, men jeg er likevel sulten etter et par timer. Jeg tror ganske enkelt jeg bare er sånn - uansett hva jeg spiser om morgenen så blir jeg raskt sulten igjen. Det gjør jo ikke noe det, er bare å ta et lite mellommåltid før lunsj. :)

Skrevet

Jeg spiser også HavreGRYN. Jeg tar vel 50-60 gram tenker jeg, og blandet det med litt yoghurt, men ikke slik at det blir en seig blanding. Jeg er ikke så glad i den yoghurtkonsistensen så jeg tar ganske mye havregryn i forhold til yoghurten, og jeg blir mett i ca 3 timer. =) Metter veldig bra på meg iallefall.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt enkel havregrøt metter ikke for meg i det hele tatt. Er sulten igjen etter en time. Spesielt sånn instant smågrynet havregrøt i mikroen, helt ubrukelig.

Det må være grove (store) gryn og jeg må ha ekstra kli og frø eller nøtter i. Kanel. Gjerne banan. Og ikke sukker! Da metter det noen timer :)

Skrevet

Hvis du ikke blir mett så lenge så må du bruke mer havregryn. Og bruk store havregryn. Litt cottage cheese i hjelper også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor på liv og død spise havregrøt dersom det ikke fungerer slik man ønsker? Det finnes jo så mye annet man kan spise i stedet.

Skrevet

Havregryn er et upert alternativ til brødmat, og det er et av de matvarene med lavere GI enn mye annet. Havregryn har en GI på ca 50, litt avhengig av hvordan de er behandlet og fra hvilken produsent/hvilket land.

Om det fungerer for deg er både en smakssak og en individuell vurdering. Å lage havregrøt med melk istedenfor vann er noe jeg absolutt vil anbefale, evt blande i litt yoghurt for å få i deg litt mer proteiner og eve metthetsfølelsen noe. For mange så fungerer grove musliblandinger like bra, gjerne blandet med kesam/cottage cheese/yoghurt og frukt/nøtter strødd over.

Har du en krevende fysisk jobb, eller at du bruker en del energi på å komme deg til/fra jobb, så kan det tenkes at du rett og slett bør spise litt mer. Husk at det er stor forskjell på å hive i seg mat som er vedlig energitett (energy dense) med med lite volum, kontra mindre energitetthet men hvor volumet er større.

Skrevet

TS; Blir du fort sulten igjen eller bare føler du at frokosten ikke metter deg der og da?

For det er jo ingenting som tlsier at du ikke kan ha ett mellommåltid mellom frokost og lunsj, dette er normalt, mange blir litt sulten igjen før lunsj. På den måten spiser du regelmessige måltider, holder ett jevnt blodsukker og forbrenningen oppe.

Skrevet

Blir mett av havregrøt, men fortere sulten igjen enn om jeg spiser brødmat til frokost :) Har vel noe med at det blir litt mer balansert med ulikt pålegg med masse grønt på?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er først og fremst to ting som bestemmer hvor lenge og hvor mye et måltid gjør deg mett: Kaloriinnhold, og glykemisk indeks.

Et kaloririkt måltid kan gjøre deg fort sulten igjen dersom det har høy glykemisk indeks (dvs påvirker blodsukkeret mye), og motsatt.

Proteiner, fett og fiber er med på å redusere et måltids glykemiske indeks, og det er derfor gunstig å tilsette noe av dette i karbohydratrike måltider som brødmat og havegryn.

Gjest fashion88
Skrevet

Havregrøt inneholder nesten bare karbohydrater. Spis et egg til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...