NIKElin Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 Jeg trener mye kondisjon,og det jeg lurer på er om jeg kan trene styrke på samme dag? Jeg har tenkt å trene opp forside og bakside arm,forside og bakside lår + baken.Blir dette for mye tror dere?Er det isåfall best å trene kondisjon før styrke,eller omvendt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 Det er ikke noe i veien for å trene styrke og kardio på samme dag. Spørsmålet om hva man skal gjøre først er det diskusjon om, og går heller på preferanser, min personlige trener anbefalte styrke etter kardio og jeg gjorde alltid 40 min kardio først.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 Det kommer litt an på hva man ønsker å prioritere også. Er det muskelbygging som er viktigst, er det nok best å ta kardiotreningen etter styrkedelen, evt legge de til to forskjellige dager.
Stellia Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Styrketrening først - uten tvil. Det er viktig at man er fulladet med energi (fylte glykogenlagre) før en styrkeøkt. Etter en kondisjonsøkt er man som regel sliten, har mangel på energi og problemer med å gi 100%. Dessuten krever det mer av kroppen å forbrenne fett enn glykogen, og derfor kan økten oppleves som hardere. Glykogenlagrene er stort sett tomme etter en styrkeøkt, og derfor en unik mulighet for kroppen å forbrenne fett, som er nødt til å hente energi fra fettreservene for å tilføre musklene energi.
Clucky Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Styrketrening først - uten tvil. Det er viktig at man er fulladet med energi (fylte glykogenlagre) før en styrkeøkt. Etter en kondisjonsøkt er man som regel sliten, har mangel på energi og problemer med å gi 100%. Dessuten krever det mer av kroppen å forbrenne fett enn glykogen, og derfor kan økten oppleves som hardere. Glykogenlagrene er stort sett tomme etter en styrkeøkt, og derfor en unik mulighet for kroppen å forbrenne fett, som er nødt til å hente energi fra fettreservene for å tilføre musklene energi. Helt enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå