Annie19 Skrevet 5. juni 2010 #1 Skrevet 5. juni 2010 Dei tre-fire siste månadane har eg levd eit såkalla "nytt og betre liv". Før så åt eg ikkje spesielt usunt, men drakk ekstreme mengder med cola kvar dag og var ikkje i fysisk aktivitet. No er kosthaldet mykje betre, med sunn og god mat kvar dag, og snop er kun lov på laurdagane. Er ikkje så flink til å trene, synst det er så ufatteleg keisamt, og difor kjem eg meg aldri i gong. Går riktig nok eit par turar i veka, men ikkje noko meir enn det. Likevel har eg gått ein del ned i vekt desse månadane, veit ikkje kor mange kilo, men merkar det på kleda og liknande :-) Dei siste tre-fire vekene har eg derimot blitt litt meir motivert til treninga, og har slått på stortromma ved å ta eit par joggeturar. Det er kjekkare no, og er lettare å kome i gong enn det var tidlegare i år. Ja, og så var det problemet. Har vore arbeidsledig ein liten periode, men no har eg heldigvis fått meg ein jobb. Det er ein selgarjobb, der eg er ute i felten på stands og skal selge produkt. Dette er ingen 9-4 jobb for å sei det slik. Dei tre siste dagane har eg jobba i 10-12 timar, dvs, eg har stått rett opp og ned i alle desse timane. Når eg kjem heim etter ein slik arbeidsdag, er eg jo heilt utkjørt og orkar i alle fall ikkje å trene når eg generelt slit med viljestyrken på det feltet. Så det eg lurer på er om eg er "unnskyldt" på treningsfronten ved at eg står/går litt rundt omkring i så mange timar om dagen? Forbrenne vel ein del kaloriar på slikt? :-) Vil det "hjelpe på" når eg i utgangspunktet ikkje er så veldig aktiv? Har på ein måte litt dårleg samvit for at eg er altfor sliten til å trene når eg kjem heim, så om nokon veit noko om det her hadde eg blitt glad for svar.
Clucky Skrevet 5. juni 2010 #2 Skrevet 5. juni 2010 Nei. Jeg jobber i barnehage, jeg går, spiller fotball, løfter og løfter på unger osv, det er (for min del) en veldig aktiv jobb, men jeg er ikke unnskyldt fra å trene. Du får ikke bedre helse av å stå opp og ned i 12 timer. Du forbrenner mer på en vaskedag hjemme i huset enn på dette. Alle må trene. Er det slitsomt å trene når du kommer hjem, kan du trene på morran. Det finnes ingen unnskyldninger, ikke om man har mål om hvordan man vil se ut, føle seg osv iallfall. Finner man en trening man liker har man motivasjon til å stå opp tidligere for å trene. For meg hjelper det med et hjemmeopplegg på video, så jeg slipper å gjøre noe annet enn å ta på meg treningsklær når jeg står opp. Det blir ikke enklere. Så nei.
Annie19 Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2010 Nei. Jeg jobber i barnehage, jeg går, spiller fotball, løfter og løfter på unger osv, det er (for min del) en veldig aktiv jobb, men jeg er ikke unnskyldt fra å trene. Du får ikke bedre helse av å stå opp og ned i 12 timer. Du forbrenner mer på en vaskedag hjemme i huset enn på dette. Alle må trene. Er det slitsomt å trene når du kommer hjem, kan du trene på morran. Det finnes ingen unnskyldninger, ikke om man har mål om hvordan man vil se ut, føle seg osv iallfall. Finner man en trening man liker har man motivasjon til å stå opp tidligere for å trene. For meg hjelper det med et hjemmeopplegg på video, så jeg slipper å gjøre noe annet enn å ta på meg treningsklær når jeg står opp. Det blir ikke enklere. Så nei. Nei, eg er jo i grunn einig i alt det du skriv! Formulerte meg kanskje litt dårleg. Veit jo at eg ikkje får betre helse av å..stå. Men ettersom eg har vore arbeidslaus, har eg stort sett berre vore heime i leilegheita, sett på tv, husarbeid, sett på tv, internett, internett, osb i tre mnd. Så det at eg "er i aktivitet" i såpass mange timar for dagen vil jo vere ei positiv endring for min del, i motsetnad til å liggje på sofaen heile dagen. Eg verken seier eller trur at eg blir slank av ein slik jobb, men det er vel betre enn å gjere ingenting.
Chanel.No5 Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 Du skriver at du ikke har A4 arbeidstid, men om du ikke begynner grytidlig på jobb så kan du jo legge noen økter på morgenen, før jobb, så får du energi til arbeidet samt at treningen er ferdig for dagen!
Clucky Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 Joda, det er så klart bedre enn å sitte på nettet hele dagen Formulerte meg kanskje litt, negativt? Men å stå ved en stand er vel ikke det man kaller "aktivitet", uansett hvordan man vrir og vender på det. Hvis du står ute får du jo frisk luft og sol, det er jo sunt Men hadde satsa på noe mer aktiviserende ved siden av!
Annie19 Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2010 Du skriver at du ikke har A4 arbeidstid, men om du ikke begynner grytidlig på jobb så kan du jo legge noen økter på morgenen, før jobb, så får du energi til arbeidet samt at treningen er ferdig for dagen! Ja, altså det eg meinte med arbeidstida var at eg jobbar meir enn ein vanleg jobb. Må stå opp ca 06.30 for å rekke jobben, og er heime igjen rundt 20.00-20.30. Når eg er så lite motivert til å trene i utgangspunktet, er det veldig vanskeleg for meg å stå opp tidlegare enn dette dessverre.
Chanel.No5 Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 Ja, altså det eg meinte med arbeidstida var at eg jobbar meir enn ein vanleg jobb. Må stå opp ca 06.30 for å rekke jobben, og er heime igjen rundt 20.00-20.30. Når eg er så lite motivert til å trene i utgangspunktet, er det veldig vanskeleg for meg å stå opp tidlegare enn dette dessverre. Skjønner det. Om du ikke klarer komme deg på trening etter jobb så har du kanskje fri helgene og der har du to dager du kan bruke til trening. Om du gjør det og klarer å skise inn en økt i ukedagene så er du allerede oppe i 3 dager i uken!
Clucky Skrevet 5. juni 2010 #8 Skrevet 5. juni 2010 Da er det vel så enkelt at du ikke kommer til å trene da. Jeg var heller ikke motivert i starten, i det heile tatt! Men tvang meg selv opp i halv 5-5 tiden om morran, for å ha tid. Jeg gidder ikke jobbe hele dagen for så å måtte trene etterpå det igjen, da vil jeg slappe av jeg Men plutselig er det en vane å stå opp å trene, akkurat som å stå opp å pusse tenna. (eksempelvis meg, som har gjort dette siden februar og ikke har hatt motivasjonsproblemer på over en måned, og heller ikke har skulka eller utsatt en eneste trening). Poenget er at man KAN, enda man tror man ikke orker. Ellers får man bare finne på unskyldninger for seg selv.
Chanel.No5 Skrevet 5. juni 2010 #9 Skrevet 5. juni 2010 Poenget er at man KAN, enda man tror man ikke orker. Enig her, jeg selv trener om morgenen og står heller tidligere opp i hverdagene for å trene før jobb enn å stresse meg på trening når jeg vet jeg er trøtt og heller vil slappe av..
Kenneth199 Skrevet 6. juni 2010 #10 Skrevet 6. juni 2010 Jeg jobber også 12-16 timer noen dager, kan trygt si at jeg står over trening de dagene. Trener kun de dagene jeg har et overskudd av energi. Må også si at jeg har en fysisk krevende jobb. Å trene 2-3 dager i uka er mer enn nok for å få resultat så lenge kostholdet er i orden.
Kenneth199 Skrevet 6. juni 2010 #11 Skrevet 6. juni 2010 (endret) dobbelpostet! Endret 6. juni 2010 av Kenneth199
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå