Vibi Skrevet 5. juni 2010 #1 Skrevet 5. juni 2010 Vi reiser til Krakow om to uker, og ønsker å delta på en guidet tur til Auschwitz og Birkenau. Er det noen som vil anbefale en god turoperatør? Det er kanskje greit å bestille på forhånd? Ellers så lurer vi litt på å ta en tur til saltgruvene også, litt på sparket, men jeg tror ikke vi kommer til å bestille en arrangert tur. Er det mulig å ta buss hit bare, og kjøpe en inngangsbillett, eller er dette plundrete? Vet dere hvor lang bussturen er? Og hvor finner jeg bussene som går hit? Eventuelle andre tips mottas med takk:)
Fluffe Skrevet 5. juni 2010 #2 Skrevet 5. juni 2010 Vet desverre ikke. Men vil bare øsnke deg skikkelig god tur. Har personlig vært på tur med de hvite busser og det er minner jeg aldri vil glemme.
Muscae Skrevet 5. juni 2010 #3 Skrevet 5. juni 2010 Vi reiser til Krakow om to uker, og ønsker å delta på en guidet tur til Auschwitz og Birkenau. Er det noen som vil anbefale en god turoperatør? Det er kanskje greit å bestille på forhånd? Ellers så lurer vi litt på å ta en tur til saltgruvene også, litt på sparket, men jeg tror ikke vi kommer til å bestille en arrangert tur. Er det mulig å ta buss hit bare, og kjøpe en inngangsbillett, eller er dette plundrete? Vet dere hvor lang bussturen er? Og hvor finner jeg bussene som går hit? Eventuelle andre tips mottas med takk:) saltgruvene ligger vel ca en times tid fra krakow, om jeg ikke husker helt feil. Men er områder i saltgruvene som er avstengt for publikum, så vil tro du må ha guide. De har show og gudstjenester og diverse ned i der, så regner med at alle må guides. Ellers lykke til med turen, en kjempeflott tur!
Gjest Nebula Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 (endret) Var i Auschwitz og Birkenau for noen år siden, mener at det gikk ann å bli med på guidet tur da man kom dit uten forhåndbestilling. Evt er det flere operatører i Krakow som arrangerer turer dit (sikkert med guiding). Vi tok toget ut dit (billigst), traff flere som skulle dit og gikk sammen med de for å leie guide. Fikk en av museumets egne guider som hadde hatt familie i leiren, veldig dyktig. Vi var ikke i saltgruvene, men mange av interrailerne vi bodde på hostel med var der og de dro på impulstur. Er uansett masse arrangører av slikt i byen, så en kjapp tur på turistinfoen da dere kommer frem evt en samtale med hotellet gir dere gode tips. Vil tro dere må ha guide i gruvene da, men trenger ikke arrangeres på forhånd. Endret 5. juni 2010 av Nebula
Vibi Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 5. juni 2010 Tusen takk for svar! Har lest mye negativt om de arrangerte turene nå, så sendte en mail til hotellet, og hørte om de ville hjelpe meg å fikse en privat sjåfør, og hva det eventuelt koster. Det er moren min som har invitert meg og søsteren min på tur, og hun ville ikke reise inn alene, så det må eventuelt bli på den måten. Ser på nettsidene til Auschwitz at man kan henge seg på guideturer der inne, er det noen som vet hvordan de fungerer? Er det bedre å kjøpe en guidebok, og gå rundt alene kanskje? Får man da anledning til å se den filmen som "alle" reklamerer sånn for?
Gjest Nebula Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Vi ble også fraråde de arrangerte turene fra byen, de var visstnok unødvendig dyre... For oss interrailere var jo tog genialt. Jeg ville reist avgårde tidlig om morgenen slik at jeg hadde dagen der (vi kom litt seint og måtte haste gjennom Birkenau). Om jeg skulle besøkt leiren igjen ville jeg hatt guide først for så å hatt muligheten til å gått litt på egenhånd. Da vi var det så var det info med engang vi kom til leiren, der var det mulighet til å leie guide evt følge med på en allerede oppsatt tur.
Beauté Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 Min niese var der og hadde det topp. Men også trist med tanke på konsentrasjonsleiren de var innom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har vært i Krakow og da også selvfølgelig leirene. Vi hadde egentlig booket (ikke betalt) tur på forhånd gjennom flyselskapet (Norwegian), men når vi kom til oppmøtested for bussen var turen avlyst. Men; Ingen fare; det skal godt gjøres å ikke regelrett snuble i havet av reklamebukker som står ute i gatene i Krakow- alle tilbyr guidede turer- med enten engelsk, tysk eller russiskspråklig guide (sikkert flere språk også- men det var disse som var akuelle for oss). Vi kastet oss på en buss og hadde en meget lærerik og innholdsrik tur. Nå skal det være sagt at vi var veldig heldig med vår guide da (og jeg med ekstra privatguide;-) ) . Mannen her i huset er historiker med hovedoppgave omhandlende krigen og konsentrasjonsleirfanger- så vi fikk gode samtaler og ant endel informasjon som ikke er "obligatorisk" i guideprogrammet. Endte med at vi inviterte guiden til å møte oss til middag samme kveld- og forsatte samtalene der. De arrangerte turene var ikke så dyre. Ca 400 norske pr.pers. Anbefaler å starte tidlig på dagen, inntrykkene er ganske enorme og kan tappe en for endel krefter.
Virreliten Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Det er bare å møte opp, det går guidede turer hele tiden i regi av "museet", ikke nødvendig med rådyre turoperatører, og de kjører på forskjellige språk. Vi hang oss på en engelsktalende guide som selv var jøde og hadde mistet det meste av familien sin der. Det gjorde uutslettelig inntrykk. Bare vær obs på breiale amerikanere med null finfølelse, det er lov å ta dem et tak. Og kameraet bør bli igjen på hotellet, du vil ikke klare å bruke det likevel. Ikke skal du heller.
Gjest Mahareth Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Ellers så lurer vi litt på å ta en tur til saltgruvene også, litt på sparket, men jeg tror ikke vi kommer til å bestille en arrangert tur. Er det mulig å ta buss hit bare, og kjøpe en inngangsbillett, eller er dette plundrete? Vet dere hvor lang bussturen er? Og hvor finner jeg bussene som går hit? Eventuelle andre tips mottas med takk:) Det arrangeres daglig turer gjennom hotellene i Krakow til saltgruvene. Bare ta kontakt med resepsjonen så kan de garantert hjelpe deg. Da vi var der tror jeg vi bestilte plass på bussen dagen i forveien, men det er jeg ikke helt sikker på. Kan være vi tok det på sparket. Bussturen tar maks en time. Vet ikke om du kan gå inn uten en guide, men jeg anbefaler å bli med en guide uansett. Guiden kan fortelle mye du ikke ser alene, ettersom det ikke er mye info nedi gruvene. Husk en genser til den turen, for det er ikke mer enn ca 15 grader nedi der
Kenniball Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Auschwitz er "obligatorisk" når en reiser til Krakow. Det er guider (gratis) i Auschwitz. Vi bestilte en busstur frem og tilbake fra Auschwitz via hotellet. Tror det kostet ca. 100-150 NOK per person. Bussturen hver vei tar ca. 1 time og du bruker noen timer i Auschwitz. Kamera går fint å ta med, guiden forteller hvor det ikke er lov å ta bilder.
Virreliten Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 Kamera går fint, ja. Hvis man har mage til det. Det bør man ikke ha, og det er lite sannsynlig at man synes det er et sted hvor man ønsker å ta bilder. Da er det noen huller i sjelen et sted, føler jeg. Som er ivrig hobbyfotograf og tar noen tusen bilder i året. Men der snudde jeg i porten og la kameraet i bilen. Amerikanerne hadde ikke sånne sperrer, de fleste av dem, men det følget som labbet sammen med oss ble ganske taust etterhvert, det også. Kameraene likeså.
Fluffe Skrevet 10. juni 2010 #13 Skrevet 10. juni 2010 Når vi var der fikk vi ikke noe beskjed at vi ikke fikk ta bilder visse steder(8år siden vell og merke). Men jeg tror det jeg syntes var grusomt var at jeg fant menneske bein på bakken..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå