Gjest Såret og skuffet! Skrevet 22. september 2003 #1 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg har vært borte fra jobb i en lang periode. Vil ikke oppgi årsaker. Ivertfall skal jeg begynne på igjen nå i høst. For noen uker siden ringte jeg til jobben og la igjen en beskjed om å få info om nye oppgaver, samt at jeg gledet meg til å komme tilbake og begynne på ny frisk. I forgårs fikk jeg telefon tilbake. Sjefen vil ha en prat med meg, for det er mange ting han ikke var fornøyd med når jeg jobbet der, sa han. Han sa også at jeg må begynne på nytt med å opparbeide meg tillit til de største oppgavene innen firmaet, som jeg hadde mange av tidligere! Han sa også, -vi har jo vikar for deg her, så ta den tiden du trenger. Er du sikker på at du vil komme tilbake? Jeg synes du var litt slapp med det du hadde å gjøre. Jeg vil prate med deg før du kommer tilbake.- Kan han SI sånt? Hvordan skal jeg takle dette? Er fristet til både å begynne å skrive jobbsøknader og lete etter ny jobb, og til å troppe opp på den gamle jobben om noen uker og virkelig VISE hva jeg er god for. Hva ville dere gjort? Trenger noens råd nå.. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. september 2003 #2 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg ville forhørt meg med den organisasjonene jeg er medlem i.... De har ikke lov til å endre alt for mye på den jobben du hadde. Du har vel en kontrakt med en stillingsbeskrivelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Såret og skuffet! Skrevet 22. september 2003 #3 Del Skrevet 22. september 2003 Vel, dette er ikke en jobb jeg har vært i i flere år... Så jeg er ikke medlem i noen fagorganisasjon. Jeg ble borte fra jobb 1 1/2 år etter at jeg begynte. (Årsaker oppgis fremdeles ikke.) Det virker som om sjefen prøver å psyke meg bort. Synes dere ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 22. september 2003 #4 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg trodde man ikke hadde krav på å få tilbake akkurat de samme oppgavene etter en sv.perm. feks. er ikke sikker på hvordan det er når du er syk. Men hvis det er spesielle oppgaver du hadde som man må være sikker på blir gjort så kan jeg skjønne de vil ha en gradvis overføring av oppgaver til deg. Er jo litt avhengig av hvordan du fungerte før du ble syk - hvor lenge du har vært borte osv. Du kan jo kanskje heller snu på dette til noe positivt slik at du kan få andre og mer spennende oppgaver ? Skulle det skje mye forandringer i dene oppgaver og instrukser så er det greit å sørge for å få de skriftlig - så har du de i tilfelle det skulle bli en konflikt. Jeg tror det er du som taper mest på å protestere for mye direkte til arbeidsgiver - ta det heller via fagforening. Så en ide er jo å melde seg inn i en fagforening så snart du er tilbake på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 23. september 2003 #5 Del Skrevet 23. september 2003 Litt usikker på det men mener å ha lest her at du kan bli avskjediget pga lang sykefravær, med mindre du har en skriftlig avtale på at du kan komme tilbake. (i tifelle det var sykefravær) Hvis jeg hadde fått den samme beskjeden fra min sjef, ville jeg møtt opp til samtale, hørt hva de hadde å tilby. Hvis oppgavene er helt forandret og ikke som jeg hadde forestilt meg, hadde jeg nok begynt å se etter annen jobb.... Du kan jo prøve deg på den nye jobben og se hvordan det går? Da har du ihvertfall en jobb å gå til. Er du veldig misfornøyd kan duivhertfall si at du har prøvd, du har vist til din sjef at du gir ikke opp og kan begynne å søke nye jobber..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 23. september 2003 #6 Del Skrevet 23. september 2003 Man kan ALDRI sies opp pga. sykefravær. Limer inn relevant fra Lovdata (http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-014.html): § 64. Oppsigelsesvern ved sykdom m.v. 1. Arbeidstaker som må være helt eller delvis borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seks måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte. ... 2. Oppsigelse som finner sted innenfor det tidsrom arbeidstakeren er vernet mot oppsigelse etter denne paragraf, skal anses å ha sin grunn i sykefraværet dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Om arbeidsgiver vil bli kvitt en arbeidstaker, er det flere måter å gjøre dette på - enn å si opp arbeidstakeren (deriblandt utpsyking). Det er virkelig verdt pengene å være organisert og kunne få hjelp i slike situasjoner. Jeg har måttet sloss mot to arbeidsgivere (to forskjellige grunner) og jeg "vant" frem med mine rettsmessige krav, men det tok krefter og tid (og den ene gangen var jeg 2 dager fra å begjære bedriften konkurs pga. manglende lønns- og feriepengeutbetalinger). Angående sykefravær og arbeidsoppgaver, vil du finne mer om dette i Folketrygdloven (http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html). Eller nei, det gjør du ikke. Ser ikke noe i AML heller. En advokat vil kunne svare på dette - spesielt en advokat i en arbeidstakerorganisasjon... Hadde jeg likt jobben, hadde jeg gått tilbake og vist hva jeg kunne. Hadde jeg ikke likt jobben, hadde jeg allikevel gått tilbake mens jeg søkte andre jobber. Det er lettere å få jobb når man har jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cappocino Skrevet 23. september 2003 #7 Del Skrevet 23. september 2003 § 64. Oppsigelsesvern ved sykdom m.v. 1. Arbeidstaker som må være helt eller delvis borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av den grunn sies opp i de første seks måneder etter at arbeidsuførheten inntrådte. men vil det ikke si også at arbeidsgiver kan si opp etter 6 mnd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 23. september 2003 #8 Del Skrevet 23. september 2003 Trodde man gikk over på attføring etter et års sykefravær jeg. Din sjef sier at du var slapp i arbeidsoppgavene før du ble borte også. Har han hold i dette ? Ting forandrer seg også, så jeg kan på en måte forstå sjefen din som mener du må opparbeide deg igjen etter så langt fravær. At de har vikar for deg og at du må ta den tiden du trenger ville jeg nesten tatt positivt. Når noen er lenge borte der jeg jobber er det litt mer "når kan du komme tilbake igjen, helst i går" politikk. Jeg ville begynt å skrive søknader dersom jeg hadde følt at de ønsket vikaren mer enn meg. Tror jeg ville spurt sjefen direkte og be han legge kalde fakta på bordet om hva jeg hadde gjort så dårlig i jobben. ( Og hvorfor i heiteste han ike hadde baller nok til å si fra før jeg ble borte ) Skjønner også godt at du har lyst til å vise hva du er god for, men kan det ikke da være bedriftens tap og din nye arbeidsplass`gevinst ? Lykke til i alle fall, det er en lite misunnelsesverdig situasjon du har havnet i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adina Madeleine Skrevet 23. september 2003 #9 Del Skrevet 23. september 2003 Nå er det jo ikke oppsigelse dette dreier seg om, men fakta er slik: Regulert av arbeidsmiljøloven, § 64. Det er riktig som det er sagt om at sykemeldt arbeidstaker i de første seks månedene ikke kan bli oppsagt på dette grunnlaget. Hvis arbeidstaker har vært ansatt i min. 5 år eller sykdommen skyldes forhold på arbeidsplassen gjelder det 12 måneder. Jeg har forstått det slik at du har vært ansatt et kortere tidsrom enn 5 år. Det andre har du ikke gitt opplysninger om. D.v.s. at i andre tilfeller kan arbeidstaker bli sagt opp, men da gjelder det at det må foreligge en saklig grunn. Her har arbeidsgiver bevisbyrden. Og dette er ofte det store temaet i arbeidsrettsaker... Etter ett år går de fleste over på rehabilitering, ikke attføring. Attføringsytelser er noe som må søkes om, og det er Trygdekontoret som avgjør dette. Det spørs jo hvor mye tid og krefter du orker å legge i dette. Slik jeg ser det har du to valg: Velger du å ta opp kampen. Kom deg tilbake på jobb. Se hva situasjonen blir. Gi det en tid. (Meld deg MED EN GANG inn i organisasjon!!) Blir det ille, ta kontakt med dem så de kan hjelpe deg. Forbered deg på utrivelige arbeidsforhold hvis du kjemper (slik er det ofte, dessverre :-? ). Vurder om det er verdt din tid og energi. Hvis ikke, se dette som en mulighet til å se deg om etter en ny og bedre jobb. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 23. september 2003 #10 Del Skrevet 23. september 2003 men vil det ikke si også at arbeidsgiver kan si opp etter 6 mnd? Dersom du tar med punkt 2 som jeg skrev, vil du se at man aldri kan sies opp på grunn av sykefravær. Forskjellen er at de første månedene tar man utgangspunkt i at om arbeidstaker mottar en oppsigelse, så er det pga. sykefravær. Dersom noe annet faktisk er tilfelle, vil arbeidsgiver måtte kunne ha meget sterke beviser på dette. Etter 6 mnd er det ikke automatisk oppsigelse pga. sykefravær. Man kan alltids sies opp når man er sykemeldt, men ikke på grunn av sykefraværet (med mindre det er forekommet skulk el). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 23. september 2003 #11 Del Skrevet 23. september 2003 Trodde man gikk over på attføring etter et års sykefravær jeg. Tja, det er det vel Trygdekontoret som avgjør etter søknad fra arbeidstaker i samråd med behandlende lege??? Noen er så heldige å få hjelp, andre ikke. Jeg kommer ikke til å få det, fordi jeg klarer å jobbe 50% - selv om helsen min bare blir dårligere og dårligere. Jeg skal imidlertid skryte av en enormt samarbeidsvillig arbeidsgiver som gjør alt for at jeg skal få mest mulig tilrettelagt. Uten dette, hadde jeg nok vært 100% sykemeldt i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. september 2003 #12 Del Skrevet 24. september 2003 Gjelder de samme betingelsene etter en svangerskapspermisjon? La Flaca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 24. september 2003 #13 Del Skrevet 24. september 2003 La Flaca: Les AML og Folketrygdloven, så vil du finne ut av det. Ingen av de lovene er vanskelige å forstå - bare husk å overse alt som ikke gjelder deg. www.lovdata.no inneholder alle norske lover og brukes flittig her i heimen, om enn på hobbybasis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2003 #14 Del Skrevet 25. september 2003 Ville tatt samtalen med sjefen først. Få høre hva han var misfornøyd med. Spurt hvorfor han ikke hadde sagt fra før du ble sykemeldt at han ikke var fornøyd. Hadde du ikke en prøveperiode? Var han ikke fornøyd etter den burde han reagert da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ida- Skrevet 26. september 2003 #15 Del Skrevet 26. september 2003 Jeg vill eha møtt på det møtet, men samtidig hatt øyne og ører åpne for nye muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå