Gå til innhold

kattunger uten mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har tatt inn 4 vill kattungar paa omtrent 3 veker og eg undrar paa om det er nokon som har tips om kva eg burde gjore og ikkje burde gjore. De virker alle helt fint uten om ei som er veldig sliten og slapp og hun har spydd flytende igaar. Takk for alt av tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring veterinæren og hør. Du må ha en morsmelkerstatning og sånn. Evt. kan du høre med Dyrebeskyttelsen, mulig de har katter med unger, og at de har kapasitet til å "adoptere" ungene, slik at de får en adoptivmor. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det enklste er om du finner en adoptivmamma. De fleste hunnkatter med egne unger vil ta dem til seg, sjekk med lokale dyrebeskyttelsen, eller evt let i avisene etter noen som skal gi bort kattunger som er født ca samtidig, eller sett inn egen annonse/lapp på butikken.

Frem til du finner noen må du gi dem morsmelkerstatning, dette får du hos veterinær, tror jeg. Når de er såpass store kan de mates med slike plastsprøyter du får på apoteket. Hvor ofte kattunger på den alderen skal ha mat vet jeg ikke helt, så hør med dyrlegen og prøv deg litt frem.

Når de er fire-fem uker bør du introdusere fast føde, anbefaler at du kjøper royal canine, siden de har en egen fortype for de minste kattungene, og disse har jo fått en litt røffere start på livet enn andre, så da bør de ihvertfall få så god mat som mulig. Vanligvis lærer de å spise ved å se på mor, så her må du bare prøve å få dem interessert. Noen skjønner poenget fort, mens med andre må du starte med å knuse eller bløte opp litt for, og legge en liten bit i munnen på dem. Får du en av dem til å spise følger som regel de andre på av seg selv. Når de har begynt å spise selv kan du fortsette å gi morsmelkerstatning tre-fire ganger om dagen som tilskudd, frem til de er åtte-ti uker gamle.

Samtidig som de begynner å spise må du også introdusere kattedo. Så lenge de bare får morsmelk må du vaske dem i rompa etter hvert måltid, med en fuktig bomullsdott eller noe sånt, ellers vil de få forstoppelse. (Små kattunger kvitter seg med avføring ved at mor vasker dem bak, så du må simulere dette.) Men når de begynner med fast føde vil de også bæsje normalt, og trenger tilgang på kasse. I begynnelsen bør du sette dem opp i kassa hver gang de har fått mat, og hver gang de våkner etter å ha sovet. Hvis de bæsjer utenom kassa bør du legge det i kassa, og feie litt sand over, mens kattungene ser det. Å gjøre fra seg og grave i sand er ett instinkt hos katter, og som regel tar de dette fort. I starten er de ikke så flinke til å holde seg, så det beste er å la dem være på ett avgrenset område, hvor det er maks ett par meter bort til kassa. Kasse og matskål bør stå ett stykke fra hverandre.

Det er viktig at du følger med på om de faktisk vokser, det enkleste er å veie dem daglig med en kjøkkenvekt ol, som viser gram, og skrive ned resultatet. Så lenge de øker jevnt går det greit, men hvis de plutselig slutter å vokse, eller går ned i vekt bør du kontakte dyrlegen.

Kattungene bør også være sammen frem til de er leveringsklare ved tolv ukers alder. Selv om de ikke har noen mor, eller blir ammet er det viktig for sosialiseringsprosessen deres at de ihvertfall omgås hverandre. Fra de er fem-seks uker gamle vil de også ha fordel av å omgåes en voksen katt, selv om denne ikke direkte tar seg av dem, siden de trenger å lære en del grunnleggende katteting.

Skrevet

Eg har tatt inn 4 vill kattungar paa omtrent 3 veker og eg undrar paa om det er nokon som har tips om kva eg burde gjore og ikkje burde gjore. De virker alle helt fint uten om ei som er veldig sliten og slapp og hun har spydd flytende igaar. Takk for alt av tips!

Hva mater du dem med?

De andre over meg skrev om fostermamma og morsmelkerstatning.

Jeg vil nok tro at morsmelkerstatning er det enkleste. Det er ikke alltid at det er lett å finne ledige mammakatter veldig fort.

Veldig fint at du tar deg av kattungene! :)

Skrevet

Hva mater du dem med?

De andre over meg skrev om fostermamma og morsmelkerstatning.

Jeg vil nok tro at morsmelkerstatning er det enkleste. Det er ikke alltid at det er lett å finne ledige mammakatter veldig fort.

Veldig fint at du tar deg av kattungene! :)

Eg kjøpte morsmelkerstatning på dyrebutikken. Har ikkje funnet noen fostermor enda, det virka håplaust. Eine katten fekk diare( pga feil melk) i gaar og spydde ut på ettermiddagen. i dag har ho lagt stille heile dagen og spydde en gong til, ho skalv også. eg ringte til dyrlegen, aa han sendte resept paa innvollsormkur. Håpte det skulle hjelpe, men ho har ikkje kvikna til, håpe det blir betre i morga. eg prøver å få i ho nokren dråpar med melk kvar halv time å to tek godt i mot, ho fekk også vatn, var redd ho skulle bli dehydrert. i morga om ho ikkje er betre, ringer eg til legen igjen? han sa i første samtale att det var best om eg tok livet av dei for det er nok kattar, men det er ikkje aktuelt for meg.

Skrevet (endret)

Eg kjøpte morsmelkerstatning på dyrebutikken. Har ikkje funnet noen fostermor enda, det virka håplaust. Eine katten fekk diare( pga feil melk) i gaar og spydde ut på ettermiddagen. i dag har ho lagt stille heile dagen og spydde en gong til, ho skalv også. eg ringte til dyrlegen, aa han sendte resept paa innvollsormkur. Håpte det skulle hjelpe, men ho har ikkje kvikna til, håpe det blir betre i morga. eg prøver å få i ho nokren dråpar med melk kvar halv time å to tek godt i mot, ho fekk også vatn, var redd ho skulle bli dehydrert. i morga om ho ikkje er betre, ringer eg til legen igjen? han sa i første samtale att det var best om eg tok livet av dei for det er nok kattar, men det er ikkje aktuelt for meg.

For en dustelege! Fysj. Bra du ikke vil slå ihjel kattepusene da.

Det er mange katter i Norge ja, men når kattungene er født, synes jeg ikke man skal slå dem ihjel, men heller finne et godt hjem til dem og kastrere dem.

Forhåpentligvis slutter kattungen å ha kaste opp og ha diare etterhvert som du gir henne morsmelkerstatning. Når de er så små, tåler de ikke så mye :( Så vi får håpe hun blir frisk igjen! Krysser fingrene får det.

Gi henne så mye morsmelkerstatning hun vil ha ja. Det er viktig at de blir gode og mette :)

Bra du passer på at hun ikke blir dehydrert. Du er flink!

Vann og melk er viktig.

Kanskje du skal snakke med en annen veterinær enn han du snakket med først?

Endret av MissMas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...