Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært kort og tynn, og har gjennom hele ungdomstiden min fått høre "har du spiseforstyrrelser?" eller "du må begynne å spise, jente!". Folk trodde og mange tror fortsatt, at jeg kaster opp etter jeg har spist, eller at jeg bevisst spiser lite. Men det er så feil! Og jeg har fått så nok av det. Jeg bryr meg forsåvidt ikke om hva andre mener lenger, men for mitt eget selvbildes skyld, vil jeg få gjort noe med det. Og jeg har prøvd, og prøvd, og prøvd.. Uten hell. Jeg spiser mye og jeg er ikke av dem som kun holder seg til lettprodukter og lavkarbo, snarere tvert imot. Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil. Jeg spiser potetgull og sjokolade oftere enn jeg burde, men har også et ganske variert kosthold. Den eneste treninga jeg har nå, er trilletur noen dager i uka med sønnen min (på rett vei, ikke i bakker).

Jeg vet ikke om alle kan forstå hvordan jeg har det, men dette har i mange år slitt på selvbildet mitt. Tør nesten ikke gå i lårkorte kjoler og skjørt fordi jeg synes beina mine ser ut som pipestilker. (gjør likevel dette oftere nå enn før). Når jeg ser på skulderpartiet mitt, ser man tydelig beina.

Det er ikke mye hyggelig å høre at man ser ut som en fyrstikk, selv om jeg ikke gidder å bry meg så mye når andre sier det lenger. Det er faktisk oss som ikke klarer å legge på seg, uansett hvor hardt vi prøver. Det å være for tynn er ikke ensbetydende med å være anorektisk eller bulimisk.. Det har jeg aldri vært og kommer aldri til å bli. Jeg vil bare ha litt mer "å ta i"..

Er det andre som har det på samme måten, eller noen som har tips og råd om hvordan jeg kan legge på meg? Trenger sårt all den hjelpen jeg kan få. Takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke selv i denne situasjonen. Men kunne du begynt med styrketrening? Da vil då få mer muskler, og se større ut, og samtidig tror jeg dette øker apetitten din :)

Ikke spise sjokolade og potetgull for ofte. Dette er ikke bra for kroppen, uansett om man er slank eller tykk.

Få i deg sunn, kaloririk mat. Nøtter og mandler er ypperlig!

Håper noen andre har flere tips :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Styrketrening er en god ide, ja. Og invester i en virkelig god olivenolje (butikken Oliviero i Oslo anbefales), som du kan bruke som salatdressing, eller til å dyppe ferskt brød i. Dette er sunnere fett enn potetgull og sjokolade.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vært hos legen? Hvorfor trener du ikke? Hvordan spiser du på en typisk dag?

Skrevet (endret)

Vært hos legen ja, men det var hos min tidligere fastlege, som bare sa at jeg måtte trene og spise variert.. Merk tidligere ;) Så jeg skal ta det opp med min nye fastlege.

Grunnen til at jeg ikke trener, er at jeg har en 11 uker gammel baby og har hittil ikke hatt tid til å trene så mye som jeg ønsker. Greide heller ikke gjøre stort i svangerskapet. Trente regelmessig for to år siden, men måtte gi meg av personlige årsaker.

På en typisk dag spiser jeg for eksempel:

Frokost: to brødskiver (halvgrovt) med leverpostei og ost + en yoghurt og et glass juice

Lunsj: en banan og ei brødskive med skinke

Middag: kyllingfilet, ris (ikke fullkornsris) og salat

Kvelds: To-tre brødskiver og et glass juice

Dette var et eksempel, men jeg spiser stort sett slik. Selvsagt med forskjellig pålegg og middagsretter. Men innimellom glemmes lunsjen og jeg småspiser ofte sjokolade eller andre "usunne" ting mellom måltidene. Til middag spiser jeg MYE, som oftest en svær tallerken, ofte med påfyll et par timer etterpå.

Endret av Mamaloco
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du spiser ikke nok.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du spiser for det første altfor lite, for det andre spiser du relativt usunt.

Det er veldig lite proteiner og fett i kostholdet ditt. Dersom kroppen skal fungere optimalt og klare å ta vare på muskelmasse er den nødt til å ha både fett og proteiner. Du får knapt i deg noe som helst, spesielt hva fett angår!

Videre synes jeg du spiser altfor for mye karbohydrater med høy GI! Tre brødmåltider pr dag er mye! Denne type karbohydrater (hvit ris, brød, juice osv) er svært uheldige for helsen, og bør reduseres kraftig.

Dropp juicen og drikk vann eller grønn te i stedet, bytt ut to av brødmåltidene med noe protein- og fettholdig, bytt ut det tredje brødmåltidet med grovt knekkebrød (evt veldig grovt brød), og reduser mengden ris og bytt ristype til en som er grovere.

Skrevet

Gå opp i vekt: spis mere en du forbrenner av sunn mat

Gå ned i vekt: spis mindre enn du forbrenner til en viss grad (sunt så klart)

Skrevet

Ser ikke ut som du spiser nok nei.

Ser ut til at du spiser rundt 1000-1400kcal, kun ved grov kalkulering.

Prøv havregryn til frokost med melk. Du kan ha i bær, frukt, syltetøy, knuste nøtter og ellers bruke fantasien. Blir raskt over 500kcal.

På kiwi selger de nøttemix som består av usaltede nøtter og frukt hvor 100gram er ca 500kcal 16g prot, 39g karbo 30g fett. 600gr for 33kr. Enkelt å ta med seg litt nøtter i en tuperware boks.

Drikk melk.

1 liter helmelk = 660kcal, 33g prot, 39g fett, 47g karbo.

1 liter lettmelk = 460kcal, 33g prot, 15g fett, 47g karbo.

Egg er fantastisk å ha på maten.

100g kokg egg = 143kcal, 12,4g prot, 10,2g fett 0,3g karbo.

Ett egg veier ca 65g, står på pakka.

Mitt råd til deg er at du finner nøyaktig ut hvor mye du spiser og justerer mat mengden etter det. Det finnes et gratisprogram som heter mat på data, ellers kan du bruke www.næringsinnhold.no eller lese på emballasjen.

Skrevet

Ser ikke ut som du spiser nok nei.

Ser ut til at du spiser rundt 1000-1400kcal, kun ved grov kalkulering.

Prøv havregryn til frokost med melk. Du kan ha i bær, frukt, syltetøy, knuste nøtter og ellers bruke fantasien. Blir raskt over 500kcal.

På kiwi selger de nøttemix som består av usaltede nøtter og frukt hvor 100gram er ca 500kcal 16g prot, 39g karbo 30g fett. 600gr for 33kr. Enkelt å ta med seg litt nøtter i en tuperware boks.

Drikk melk.

1 liter helmelk = 660kcal, 33g prot, 39g fett, 47g karbo.

1 liter lettmelk = 460kcal, 33g prot, 15g fett, 47g karbo.

Egg er fantastisk å ha på maten.

100g kokg egg = 143kcal, 12,4g prot, 10,2g fett 0,3g karbo.

Ett egg veier ca 65g, står på pakka.

Mitt råd til deg er at du finner nøyaktig ut hvor mye du spiser og justerer mat mengden etter det. Det finnes et gratisprogram som heter mat på data, ellers kan du bruke www.næringsinnhold.no eller lese på emballasjen.

Tusen takk for tips :) Jeg vil gjerne drikke masse melk, men det er for tiden utelukket fordi jeg ammer og lillegutt tåler det ikke (som så mange andre babyer..). Holder jeg meg til maks en yogurt om dagen, går det som regel bra, siden det ikke er ren melk. Nå har det seg også sånn at jeg ikke er spesielt glad i nøtter, men siden jeg vet at nøtter er gunstig hva fett og kalorier angår, så kanskje jeg bør lære meg og like det? Er hvertfall villig til det. :Nikke: Jeg er generelt ikke så kresen, det er heller mangel på fantasi og kunnskaper som gjør at jeg stort sett holder meg til det samme, som forsåvidt er et ganske bredt spekter av matvarer. Saken er bare den at jeg sjelden går "Utenom det vanlige", for å si det på den måten.

Jeg skal begynne og bruke næringsinnhold.no, men først må jeg skaffe meg ei kjøkkenvekt :plystre:

Er det noen som er gode på dette, som kunne være behjelpelig med å sette opp et skjema med forslag til hva jeg bør spise på en dag, for å greie å legge på meg litt? Hadde satt stoor pris på dette :helen:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke nok om kosthold for å sette opp et program til deg, men vil bare kommentere dette med nøtter :)

Jeg trodde ikke at jeg var et nøttemenneske, da jeg ikke liker peanøtter og sånt. Men så prøvde jeg valnøtter! Det liker jeg kjempegodt. Og mandler er også en favoritt. Så prøv deg litt frem, det finnes mange typer. Hasselnøtter har jeg ikke smakt enda.

Men uansett, nøtter er en kjempegod kilde til kalorier. Inneholder vel over 600 kcal for 100 g. Så det er bare å spise masse nøtter :D

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En annen god kalorikilde er kaldpresset kokosfett! (F.eks Cocosa). Bare google kokosfett så ser du. :) Ja, det er mettet fett, men mettet fett i seg selv har aldri vært skadelig for mennesker. Det er først og fremst transfettsyrer som bør unngås, samt store mengder fett i kombinasjon med store mengder "raske" karbohydrater.

Selv pleier jeg å ha ca 1 ss kokosfett i grønn te. Den Cocosa-typen jeg bruker har en veldig mild og god kokossmak, men det finnes også kokosfett uten smak tror jeg. :) Uansett er det veldig godt, veldig sunt, og en flott måte å få i seg mer kalorier!

Skrevet

Ingen flere som har noen innspill? Forslag? Tips og råd? :roll:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å hjelpe, så jeg kan prøve å sette opp en matplan, så får de som har mer kunnskap rette litt ;)

Frokost: 2 grove brødskiver med kaloririkt pålegg: ost, brunost (eller kan du ikke spise det pga babien?), røkt laks. 1 egg og en håndfull nøtter.

Gjerne et mellommåltid her. F.eks nøtter

Lunsj: Samme som frokost. Eller en kyllingsalat med fullkornspasta i, omelett med kylling/pølse/grønnsaker. + en håndfull nøtter

Mellommåltid: vet ikke helt.

Middag: Kjøtt/fisk/fugl med fullkornspasta/ris og masse grønnsaker. Spis mye kjøtt også, så du får i deg masse proteiner

Kvelds: vet ikke helt

Håper dette var litt til hjelp hvertfall! Er nok for mye karbohydrater ser jeg.

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å hjelpe, så jeg kan prøve å sette opp en matplan, så får de som har mer kunnskap rette litt ;)

Frokost: 2 grove brødskiver med kaloririkt pålegg: ost, brunost (eller kan du ikke spise det pga babien?), røkt laks. 1 egg og en håndfull nøtter.

Gjerne et mellommåltid her. F.eks nøtter

Lunsj: Samme som frokost. Eller en kyllingsalat med fullkornspasta i, omelett med kylling/pølse/grønnsaker. + en håndfull nøtter

Mellommåltid: vet ikke helt.

Middag: Kjøtt/fisk/fugl med fullkornspasta/ris og masse grønnsaker. Spis mye kjøtt også, så du får i deg masse proteiner

Kvelds: vet ikke helt

Håper dette var litt til hjelp hvertfall! Er nok for mye karbohydrater ser jeg.

Tusen takk :) Dette ser jo fint ut! Skal tas til etteretning når jeg lager en endelig kostholdsplan. Igjen takk :enig:

Skrevet

Hei! Har hatt det samme problemet selv, og da brukte jeg denne siden, fra Den Norske Legeforening. Den er super! Er oppført flere kostholdsprogram der som er på ulik mengder kalorier. Du kan jo starte på 2300 kcal eller 2500 kcal og se om det går riktig vei! :) Det tror jeg nok det vil. Jeg gikk i hvert fall opp i vekt av det.

Men du må være konsekvent da, og følge det hver dag. Prioriter maten!

Her er i hvert fall linken:

http://www.legeforeningen.no/id/146021

Skrevet

Takk, dette så jo flott ut :)

Skrevet

Nå ble jeg faktisk litt "glad". Jeg har akkurat det samme problemet! Det var i grunn akkurat som å lese om meg selv :)

Kommentarer ang. vekten min og hvordan jeg ser ut får jeg stadig vekk, det er ikke særlig hyggelig når jeg faktisk ikke klarer legge på meg. Men jeg er vel kanskje litt skyld i dette selv. Jeg vet jeg spiser for lite i løpet av en hel dag, men når jeg ikke spiser brød så er dette veeeldig vanskelig. Jeg liker det ikke, og det gjør det jo litt vanskelig med tanke på frokost f.eks.

Du fikk hvert fall mange gode tips som jeg også skal prøve å følge! :)

Håper du også synes det er greit å vite at det er faktisk flere som har det sånn, og ikke omvendt - at de har litt for mye enn for lite på kroppen! :)

Lykke til!!:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært kort og tynn, og har gjennom hele ungdomstiden min fått høre "har du spiseforstyrrelser?" eller "du må begynne å spise, jente!". Folk trodde og mange tror fortsatt, at jeg kaster opp etter jeg har spist, eller at jeg bevisst spiser lite. Men det er så feil! Og jeg har fått så nok av det. Jeg bryr meg forsåvidt ikke om hva andre mener lenger, men for mitt eget selvbildes skyld, vil jeg få gjort noe med det. Og jeg har prøvd, og prøvd, og prøvd.. Uten hell. Jeg spiser mye og jeg er ikke av dem som kun holder seg til lettprodukter og lavkarbo, snarere tvert imot. Jeg spiser det jeg vil, når jeg vil. Jeg spiser potetgull og sjokolade oftere enn jeg burde, men har også et ganske variert kosthold. Den eneste treninga jeg har nå, er trilletur noen dager i uka med sønnen min (på rett vei, ikke i bakker).

Jeg vet ikke om alle kan forstå hvordan jeg har det, men dette har i mange år slitt på selvbildet mitt. Tør nesten ikke gå i lårkorte kjoler og skjørt fordi jeg synes beina mine ser ut som pipestilker. (gjør likevel dette oftere nå enn før). Når jeg ser på skulderpartiet mitt, ser man tydelig beina.

Det er ikke mye hyggelig å høre at man ser ut som en fyrstikk, selv om jeg ikke gidder å bry meg så mye når andre sier det lenger. Det er faktisk oss som ikke klarer å legge på seg, uansett hvor hardt vi prøver. Det å være for tynn er ikke ensbetydende med å være anorektisk eller bulimisk.. Det har jeg aldri vært og kommer aldri til å bli. Jeg vil bare ha litt mer "å ta i"..

Er det andre som har det på samme måten, eller noen som har tips og råd om hvordan jeg kan legge på meg? Trenger sårt all den hjelpen jeg kan få. Takk :)

Lær deg å kose deg med is og sjokolade. To ganger om dagen. To fulle skåler med is og kokesjoko9lade er godt, du bør ta det to ganger om dagen. Til slutt vil nok kiloene rulle på. Holder ikke dette bør du drikke rundt 12-14 glass cocacola daglig, nå som det er varmt smaker det godt.

Jeg elsker søtsaker og kunne spist ubegrenset, hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok spist godteri 4-5 ganger daglig.

Skrevet

Lær deg å kose deg med is og sjokolade. To ganger om dagen. To fulle skåler med is og kokesjoko9lade er godt, du bør ta det to ganger om dagen. Til slutt vil nok kiloene rulle på. Holder ikke dette bør du drikke rundt 12-14 glass cocacola daglig, nå som det er varmt smaker det godt.

Jeg elsker søtsaker og kunne spist ubegrenset, hadde jeg vært i din situasjon ville jeg nok spist godteri 4-5 ganger daglig.

Hun skal ikke bli feit og utvikle diabetes heller da. Dette er ikke den rette måten å legge på seg. Det sier seg jo selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...