Sannasol Skrevet 22. september 2003 #1 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg har et par merkelige opplevelser jeg ønsker synspunkt på. Min kjære mamma døde fra oss her i vår. Hun var bare 53 år gammel, og jeg har tatt det svært tungt. Det tar lang tid å komme seg ovenpå, og enkelte dager gråter jeg bare en hel masse i fortvilelse. I samme tidspunkt var det en kompis av venninna mi som mistet sin far. Han har visstnok også slitt en del, men er av den "tøffe" typen som ikke skal vise det så godt. Han kunne fortelle at han hadde stått på farens grav en dag og vært lei seg. Så hadde han stille sagt: "Pappa, hvis du kan høre meg nå, så gi et tegn". Plutselig hadde han kjent et grep rundt armen sin i noen få sekunder. Han var helt alene der, og ble fryktelig skremt. Dette er en gutt/mann som slett ikke ville sagt noe sånt hvis det ikke var tilfellet, sier venninna mi. Dette ville jeg også gjøre, men ikke på samme måte. Jeg var veldig lei meg en dag, og sa i løse luften. "Mamma, hvis du ser meg nå, så la solen skinne på meg". OG der sprakk skyene som dekket hele himlen, og solen glitret frem. HERREGUUD, tenkte jeg, men ble ikke redd. Hadde ikke trodd det skulle skje iogmed at det var overskyet. Kanskje hadde det skjedd likevel, men det vet jeg jo ikke. Begge disse opplevelsene virker helt absurde når de blir fortalt, men er det noen som tror på dette, eller har opplevd noe lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 22. september 2003 #2 Del Skrevet 22. september 2003 Jeg tror på det du sier, høres helt sykt ut, men det kan jo være tilfelle. Jeg har full tro på at de døde er rundt oss, og at de kan gi oss tegn. Godt å tenke på at de er der da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy144 Skrevet 22. september 2003 #3 Del Skrevet 22. september 2003 jeg har fått ett tegn, min beste venn kom til meg en uke eter sin død. jeg tror deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannasol Skrevet 23. september 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 23. september 2003 Kan jeg spørre hva som skjedde Lillemy144?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 28. september 2003 #5 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg er litt usikker på det der.... ...men samtidig skal jeg ikke mistro dere som sier at dere har opplevd det, Jeg ble litt nysgjerrig LilleMy, hva skjedde? Det hender jo ting jeg kan forklare, men er dette noe som de døde ha ansvaret for? Eller er det jeg selv som glemmer ting? Eller er det noe annet? Interessant spørsmål.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 28. september 2003 #6 Del Skrevet 28. september 2003 Ja, jeg tror dette er mulig selv om jeg ikke har opplevd det selv (men har jo heller ikke mistet noen spesielt nære). Har en annen historie om tegn, om enn ikke fra de døde: Mormoren min og en venn var på fjelltur. De hadde faktisk blitt advart mot turen av en synsk mann, men dro i vei allikevel. Dette skulle de angre på da det ble et skrekkelig uvær og de gikk seg bort. De var redde for å dø. Mormoren min hadde i desperasjon ropt ut "Fins det en gud så gi meg et tegn". Og i samme øyeblikk "åpnet" himmelen seg, og dermed klarte letemannskapene å finne dem. Syns dette er en ganske spesiell historie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2003 #7 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg antar det var min døde bestemor som kom til meg og klappet meg på magen og sa at nå var jeg endelig gravid...lenge før jeg selv visste det. Dette var ingen "vanlig"drøm, men en ganske sterk opplevelse midt på natten. Har aldri drømt om graviditeter hverken før eller seinere.... Så jeg tror de døde følger med oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2003 #8 Del Skrevet 30. september 2003 Jeg kan bare snakke utfra det man kaller er "kristent" synspunkt, altså med bakgrunn i de kristne og jødiske skrifter, og der står det at man ikke kan få kontakt med de døde, ettersom døden er en ikke-bevisst tilstand. Samtidig inneholder Bibelen flere episoder der folk prøvde å få kontakt med avdødes "ånder", blandt annet kong Saul som oppsøkte et medium for å søke råd hos den da avdøde profeten Samuel. Den samme personen i min familie som lærte meg at man ikke kan få kontakt med de døde, hadde opplevd å se sin avdøde far i sin egen stue. Det var noe som mer eller mindre lå til familien, det er flere som har sett ektefeller, foreldre, søsken o.l. lenge etter at de var døde. Den bibelske forklaringen på disse tilsynelatende selvmotsigende fenomenene, er at noen ønsker at vi skal tro at de døde egentlig lever. Som det står i 1. mosebok: "Dere skal slett ikke dø", osv. Som en som bekjenner seg til denne troen, vil jeg råde folk til å utvise en viss grad av forsiktighet når det gjelder opplevelser som tilsynelatende involverer avdøde. Det er forskjell på en troende og en godtroende, og bare sistnevnte tar første og beste forklaring for god fisk. (En annen ting: Er det virkelig en fin tanke at våre døde slektninger eventuelt kan se oss? Se alle feil vi gjør, at vi blir såret, blir syke, gamle, og til slutt dør fra andre som er glad i oss? Jeg synes det høres mer ut som et helvete, pardon my French...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kri Skrevet 4. oktober 2003 #9 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg tror på det du sier, høres helt sykt ut, men det kan jo være tilfelle. Jeg har full tro på at de døde er rundt oss, og at de kan gi oss tegn. Godt å tenke på at de er der da Forkynneren 9:5 sier: sitat NW oversettelsen, "For de levende vet at de skal dø; men de døde vet slett ingen ting, og de har ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt." Og så vers 6: "Også deres kjærlighet og deres hat og deres nidkjærhet er allerede gått til grunne, og de har til uavgrenset tid ikke noen del i noe som må gjøres under solen." Ut ifra bibelen, blir det vanskelig å tro at vi kan ha kontakt med de døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 5. oktober 2003 #10 Del Skrevet 5. oktober 2003 Forkynneren 9:5 sier: sitat NW oversettelsen, "For de levende vet at de skal dø; men de døde vet slett ingen ting, og de har ikke lenger noen lønn, for minnet om dem er glemt." Og så vers 6: "Også deres kjærlighet og deres hat og deres nidkjærhet er allerede gått til grunne, og de har til uavgrenset tid ikke noen del i noe som må gjøres under solen." Ut ifra bibelen, blir det vanskelig å tro at vi kan ha kontakt med de døde. Ja det er godt mulig, men den eventyrboka tror jeg ikke mye på. Jeg tror på mennesket og livet. Og jeg tror på dem som har følt deres kjære avdøde rundt dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #11 Del Skrevet 5. oktober 2003 Ja det er godt mulig, men den eventyrboka tror jeg ikke mye på. Jeg tror på mennesket og livet. Jeg respekterer at du ikke tror at Bibelen er sann, det er flere som deler ditt syn, men det gjør nå i alle fall jeg. Jeg er glad i mennesker, men jeg setter min lit til Gud og ingen annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 5. oktober 2003 #12 Del Skrevet 5. oktober 2003 Har aldri selv opplevd noe lignende, men jeg tror på de som hevder å ha opplevd det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 7. oktober 2003 #13 Del Skrevet 7. oktober 2003 Jeg har følt nærværet av både mormor og en gutt som døde da jeg var yngre. Selvfølgelig kan mange opplevelser forklares på en mer "fornuftig" måte, men ofte får man slik overbevisende følelse, at hendelsen ikke er til å ta feil av... Det er veldig trygt å føle at livet ikke tar slutt, men at man blir passet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 9. oktober 2003 #14 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jeg har ikke opplevd noe slikt selv, men har en vennine som har opplevd slike ting. Jeg tror at dersom en person bare er åpen nok for det, så kan slike ting godt skje. Jeg tror også at det er veldig mange som har opplevd noe slikt, men som rasjonaliserer det vekk etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå