Gå til innhold

Er SM og fetisjisme en psykiatrisk diagnose?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sadisme, masochisme og fetisjisme står fremdeles på Verdens Helseorganisasjons (WHO)s internasjonale liste over psykiatriske diagnoser (ICD).

SM blir definert som en psykiatrisk diagnose i Norge:

http://www.revisef65.org/febarn.html

Er SM'ere lykkelige harmoniske mennesker når de brenner andre med lighter, tar kvelertak, setter klyster på kjæresten, kjører armen opp i bæsjehullet og binder de fast?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er SM fysisk bruk av objekter/gjenstander?

Gjest Gjest
Skrevet

SM = Sadisme og masochisme. Har ingenting med gjenstander å gjøre i seg selv, men de kan bli brukt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

SM = Sadisme og masochisme. Har ingenting med gjenstander å gjøre i seg selv, men de kan bli brukt.

Er det mulig å like elementer av SM, uten å like alt, og uten å like gjenstander?

Gjest Gjest
Skrevet

Er det mulig å like elementer av SM, uten å like alt, og uten å like gjenstander?

Ja :)

Liker du å bli klort, bitt, slått på rumpa med flathånden osv så er du pr definisjon interessert i SM, selv om det er i den milde delen av skalaen.

Er selv mest interessert i BD delen og det mer mentale, og liker til en viss grad SM. Gjenstander intresserer meg stort sett svært lite.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Liker du å bli klort, bitt, slått på rumpa med flathånden osv så er du pr definisjon interessert i SM, selv om det er i den milde delen av skalaen.

Er selv mest interessert i BD delen og det mer mentale, og liker til en viss grad SM. Gjenstander intresserer meg stort sett svært lite.

Liker ikke kloring og slag på rumpa. Playrapes, at mannen tar styring, overrasker og viser at han er Mann i akten er tiltrekkende. Det blir mer mentalt og ikke fysisk (kloring og slag er uaktuelt). Er det da SM?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke BD, gjenstander eller kloring/slag. Det blir for dumt...kun det mentale er interessant. Og en mann som er Mann.

Gjest Gjest
Skrevet

Liker ikke kloring og slag på rumpa. Playrapes, at mannen tar styring, overrasker og viser at han er Mann i akten er tiltrekkende. Det blir mer mentalt og ikke fysisk (kloring og slag er uaktuelt). Er det da SM?

Dominans og submission havner det under om du vil ha en lapp til å klistre på :)

Skrevet

Ja det er sykt.

Skrevet

Ja det er sykt.

Enig

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja det er sykt.

Hva er sykt, mener du?

Skrevet

samme faen hva folk tenner på så lenge det er lovlig og frivillig utført av de involverte vel ?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

samme faen hva folk tenner på så lenge det er lovlig og frivillig utført av de involverte vel ?

Enig.

Vet egentlig norske menn hva mental Dominans er? Tviler jeg på...

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er det samme. Det sier noe om samfunnet vi lever i. Grenser flyttes, og seksuelle avvik blir stadig mer godtatt som normalt og friskt. Hvor skal grensen gå?

Dette med frivillighet kan være så mangt. Graden av frivillighet er et definisjonsspørsmål, vil jeg si. Man kan bli overtalt og snakket rundt til å utføre visse seksuelle handliger man i utgangspunktet ikke hadde ønsket eller hadde behov for å prøve ut.

Med det seksualiserte samfunnet vi har fått, kan mange føle seg direkte eller inndirekte presset til å overskride sine egne grenser bare for å være "en av gutta". Kan dette sies å være frivillig? Jeg synes ikke det.

Gjest MikeWaters
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er det samme. Det sier noe om samfunnet vi lever i. Grenser flyttes, og seksuelle avvik blir stadig mer godtatt som normalt og friskt. Hvor skal grensen gå?

Dette med frivillighet kan være så mangt. Graden av frivillighet er et definisjonsspørsmål, vil jeg si. Man kan bli overtalt og snakket rundt til å utføre visse seksuelle handliger man i utgangspunktet ikke hadde ønsket eller hadde behov for å prøve ut.

Med det seksualiserte samfunnet vi har fått, kan mange føle seg direkte eller inndirekte presset til å overskride sine egne grenser bare for å være "en av gutta". Kan dette sies å være frivillig? Jeg synes ikke det.

Seksuelle avvik, normalt og frisk?? Vis meg en normal og frisk person, og jeg skal vise deg en løgner? :)

Skrevet

da blir jo spørsmålet hvordan man skal definere hva som skal være "godkjent sex" og hva som er fyfy. misjonæren er grei men ikke doggy osv ?

man kan jo bli snakket rundt til å utføre f.eks stillinger eller steder man egentlig ikke har lyst til å prøve men hvor skal man strekke linja ? håndjern er lov men ikke latexlaken ?

Gjest KateW
Skrevet

Så om jeg får orgasme av å bli rist på rompa, og bitt i puppene, så er jeg syk? Greit, tror jeg liker å være en syk avviker jeg. Heller det enn hva du skisserer som normal.

Gjest Marlo
Skrevet

Det mange desverre ikke vet, er jo at SM m.m. ikke handler om å skade. Det er et samspill mellom to personer, hvorav begge parter skal være med på det frivillig. Det handler om kommunikasjon, begge parter har sine grenser og det er ikke lov å gå over disse grensene.

Den som blir dominert, som er underdanig er jo ofte den som bestemmer - altså setter grensene.

Jeg ser ikke hva som er så sykt, negativt eller horribelt ved å ha en sånn type sex. Jeg tenner ikke på det personlig, har testet det ut for å vite hva det går ut på, men fant ut at det ikke var noe for meg, men har full forståelse for at andre tenner på det.

At det har blitt betegnet som en psykiatrisk lidelse er jo helt typisk. ALT har vel nærmest blitt betegnet som en psykiatrisk lidelse på ett eller annet tidspunkt. Enkelte mennesker høyt oppe på "rangstigen" har bestemt det slik. Heldigvis har verden begynt å snu, og ting har begynt å bli annerkjent, deriblandt homofili.

Skrevet

Det er smått utrolig for meg at noen faktisk kan mene at personer som finner glede i andre seksuelle aktiviteter enn "misjonæren med lyset av" er syke.

Selv liker jeg bl.a. latex og lett bondage, men jeg er da ikke syk for det! Jeg er mor til to fine barn, og er lykkelig med min samboer. Han deler mine interesser, og det gir oss to masse god og positiv energi. Vi har mange, gode venner og fungerer utmerket sosialt.

Når man begynner å stille i tvil voksne menneskers evne til å gjøre egne valg på fritt grunnlag så trår man over en grense der man selv ønsker å bestemme hvordan andre mennesker skal forholde seg.

Når seksuell aktivitet foregår frivillig mellom levende, voksne mennesker så mener jeg at vi alle må kunne akseptere det uten å kalle noen for syke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...