Gå til innhold

Å selge hus/leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har hørt at dersom man selger et hus/leilighet må man skatte av "mellomlegget", dersom huset/leiligheten går opp i takst, og man har bodd der i under 1 år.... Hvor mange % er det snakk om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skatte 28% av overskuddet dersom du ikke har bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd ved salg. Husk at megleravgift, lånegebyrer (ikke renter) og evt dokumentavgift skal trekkes fra først, så leiligheten skal ha steget ganske kraftig i verdi på ett år for å skape noe særlig overskudd egentlig.

Skrevet

Okei, takk for svar. :)

Skrevet

Må låne tråden litt :P

Gjelder dette om man har leid ut leiligheten også?

Har leid den ut i snart to år nå, og vurderer å selge snart.. Tviler på at det blir noe overskudd, men greit å vite :)

Skrevet

Har leid den ut i snart to år nå, og vurderer å selge snart.. Tviler på at det blir noe overskudd, men greit å vite :)

Ja, det gjelder alltid når man ikke selv har bodd i leiligheten 12 av de siste 24 mnd før salg. Fordelen er jo at man også får fradrag dersom man selger med tap. Så hvis leilihgheten ikke har steget noe særlig i verdi, men du har hatt ca 100 000 i utgifter til megler, dok.avgift, osv. vil du få 28 000 igjen på skatten neste år :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjelder hvis du ikke har bodd i leilighetn i 12 av de siste 24 mnd. Om du har leid ut i to år må du skatte av eventuell gevinst. Du må også skatte av eventuell leieinntekt som overstiger 20 000,- pr år.

Skrevet

Ja det gjelder hvis du ikke har bodd i leilighetn i 12 av de siste 24 mnd. Om du har leid ut i to år må du skatte av eventuell gevinst. Du må også skatte av eventuell leieinntekt som overstiger 20 000,- pr år.

Huff.. Har ikke gjort noenting ang dette jeg :/

Jeg får inn 6000,- i leieinntekter, men jeg går faktisk et par hundre kroner i minus hver måned etter betalt husleie til borettslaget og lån. Hvor mye må jeg skatte da?

Og hva skal jeg gjøre nå? Helt blank jeg :sukk:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du skal egentlig levere inn et eget skjema med selvangivelsen din for leiligheten du leier ut. Du kan trekke fra diverse fra husleia, kommunale avgifter, vedlikehold osv. Summen du da sitter igjen med er det du må skatte av.

Om skattetaten ikke har reagert på at du ikke har levert inn skjema med selvangivelsen, good for you. Men om de finner ut av det kan det bli dyrt.

Skrevet

Du skal egentlig levere inn et eget skjema med selvangivelsen din for leiligheten du leier ut. Du kan trekke fra diverse fra husleia, kommunale avgifter, vedlikehold osv. Summen du da sitter igjen med er det du må skatte av.

Om skattetaten ikke har reagert på at du ikke har levert inn skjema med selvangivelsen, good for you. Men om de finner ut av det kan det bli dyrt.

Hadde jeg visst om det, hadde jeg gjort det! Men dette skulle jeg jo selvfølgelig ha funnet ut av selv..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre mye å sette seg inn i når det gjelder utleie, ikke så enkelt som folk tror..

Skrevet

Ta kontakt med likningsmyndighetene og hør hvordan du skal gå frem for å få det riktig.

Det du skal skatte av er leiebeløp minus driftsutgifter (husleie, kommunale avgifter,osv, IKKE privat banklånutgifter). Hvis du har leid ut møblert kan du trekke fra 15% av leieinntektene før du beregner skatten på 28%.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...