Mayaluna Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Jeg har planer om å starte opp et enkeltpersonforetak, så da lurer jeg på hvordan man lager egne fakuraer Har sett at jeg kan kjøpe ferdigtrykkte fakturaer på bokbutikken. Her må jeg selv skrive orgnr og kontonr, men hvor får jeg kidnr fra?? Eller holder at den som skal betale skriver i emnefeltet? Er disse fakturaene bra nok, eller burde jeg bruke et eller annet program men kjøper på nett? Forresten hvordan gjør jeg med skatten, skal jeg betale inn hver 3. måned? Holder det å skatte 36%, trur dere? Dette vil være en biintekt, jeg her en 100% stilling i et firma. Jeg vil tjene ca 5000-10000 i mnd. Noen "eksperter" som kan hjelpe meg her? Takk
Cata Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Skal ikke utrope meg til å være ekspert, men da jeg drev enkeltmannsforetak for mange år siden så skrev jeg bare ut fakturaer på PC. Nummererte dem fortløpende, satte inn dato og betalingsfrist og spesifiserte hva som ble fakturert ut og (tror jeg) mva. Brukte rett og slett bare tekstbehandlingsprogrammet på PC'n. Det var i allfall godt nok da, for jeg leide regnskapsfører for å være sikker på at den delen ble rett og hun sa det var helt greit å gjøre det sånn. Men jeg tar forbehold om at ting muligens har forandret seg på 20 år
Harlekin Skrevet 5. juni 2010 #3 Skrevet 5. juni 2010 Jeg vet ikke hva slags bransje du skal jobbe innenfor, men vær klar over at flere oppdragsgivere krever at man bruker et godkjent fakturaprogram. "blanke" fakturaer godtaes ikke lenger, i mange firmaer er det blitt mye strengere etter Enron.
Mayaluna Skrevet 5. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. juni 2010 Jeg skal starte et konsulentfirma, og da holde foredrag ang et spesiellt tema. Jeg har allerede fått flere oppdrag. Og jeg har og også fått flere bookinger i høst. Stedet jeg holder foredrag holder med lokal, og materiell. Jeg fakurerer så det stedet i ettertid. Veldig fint, for da har jeg ikke så mange egne utgifter. Men hva kan jeg få fradrag for? Klær? Hjemmekontor? Takk for alle svar..
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 Skal ikke utrope meg til å være ekspert, men da jeg drev enkeltmannsforetak for mange år siden så skrev jeg bare ut fakturaer på PC. Nummererte dem fortløpende, satte inn dato og betalingsfrist og spesifiserte hva som ble fakturert ut og (tror jeg) mva. Brukte rett og slett bare tekstbehandlingsprogrammet på PC'n. Det var i allfall godt nok da, for jeg leide regnskapsfører for å være sikker på at den delen ble rett og hun sa det var helt greit å gjøre det sånn. Men jeg tar forbehold om at ting muligens har forandret seg på 20 år Det er ikke lov - og det har ALDRI vært lov heller med manuelt nummererte faktura. Enten skal programmet gi faktura nr eller så skal blanketten være forhåndsnummerert. Ellers kan man jo bare sende en høy faktura til kunden og en med samme nummer men lavere beløp til regnskapet. Mva og skatteundragelse 101.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Jeg skal starte et konsulentfirma, og da holde foredrag ang et spesiellt tema. Jeg har allerede fått flere oppdrag. Og jeg har og også fått flere bookinger i høst. Stedet jeg holder foredrag holder med lokal, og materiell. Jeg fakurerer så det stedet i ettertid. Veldig fint, for da har jeg ikke så mange egne utgifter. Men hva kan jeg få fradrag for? Klær? Hjemmekontor? Takk for alle svar.. Bruk et fakturaprogram eller et regnskapsprogram med fakturaprogram. Mamuet - f.eks. - kjempegreit. Enkelt å lære seg også. Kostnaden med både anskaffelse og vedlikehold av dette føres i regnskapet. Du kan kun trekke fra hjemmekontor dersom det er et eget rom som bare brukes til det og rommet må ha vindu og være minst 5 kvm. Dersom du trenger spesielle klær for å holde foredraget kan du nok føre dette i regnskapet ja. Da skal vel egentlig klærne være slik at du ikke kan bruke dem privat. Du blir mva pliktig når du passerer 50.000 i året i omsetning. Når det gjelder skatt: du kan unngå hele innbetalingen av forskuddsskatt ved å endre skattekortet ditt slik at din vanlige arbeidsgiver trekker skatten både for deg som arbeidstaker og for næringsskatten. Det er bare å oppgi hvor mye du kommer til å tjene i næring på skattekortsøknaden. Jeg har gjort dette i to år nå og det er veldig greit. Ellers er det vel 4 innbetalinger pr år av dette. Kid nummer lager fakturaprogram for deg - det er dog ikke nødvendig med kid - kunden din kan bare skrive fakt.nr / kundenr i feltet for dette. Kid er vel helst for de med stor omsetning som skal ha automatisk bokføring via importerte bunter fra banken i sitt regnskap.
Cata Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Det er ikke lov - og det har ALDRI vært lov heller med manuelt nummererte faktura. Enten skal programmet gi faktura nr eller så skal blanketten være forhåndsnummerert. Jeg synes det er merkelig hvis det aldri har vært lov, for jeg fikk instrukser fra regnskapsføreren om hvordan det skulle (eller snarere kunne) gjøres ettersom jeg var helt blank på slikt selv. Og jeg fikk heller ingen tilbakemeldinger på at det ikke var akseptabelt, verken fra kundene eller fra revisorer i noen av systemene. (Og både min regnskapsfører og de som drev med regnskap hos mine kunder var folk som var utdannet i faget, så noen burde ha reagert.) Men som sagt - dette er lenge siden (1993) så jeg tror så gjerne at ting har blitt strengere siden da. På det tidspunkt var det jo bare såvidt PC'er var tatt i bruk rundt om og programmer for fakturering var vel mer eller mindre forbeholdt større bedrifter. Mye har skjedd på programvaresiden etter den tid.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 (endret) Jeg synes det er merkelig hvis det aldri har vært lov, for jeg fikk instrukser fra regnskapsføreren om hvordan det skulle (eller snarere kunne) gjøres ettersom jeg var helt blank på slikt selv. Og jeg fikk heller ingen tilbakemeldinger på at det ikke var akseptabelt, verken fra kundene eller fra revisorer i noen av systemene. (Og både min regnskapsfører og de som drev med regnskap hos mine kunder var folk som var utdannet i faget, så noen burde ha reagert.) Men som sagt - dette er lenge siden (1993) så jeg tror så gjerne at ting har blitt strengere siden da. På det tidspunkt var det jo bare såvidt PC'er var tatt i bruk rundt om og programmer for fakturering var vel mer eller mindre forbeholdt større bedrifter. Mye har skjedd på programvaresiden etter den tid. Nix det har ikke blitt strengere. Regnskapsføreren din har rett og slett feilinformert deg og det er trist. Jeg har kranglet med en gammeldags revisor som ikke forstod at et faktureringsprogram lager engangsnummer i fast serie og at vi derfor ikke trengte forhåndsnummererte blanketter. Dette var på tidlig 90-tall. Det riktige ville vært at du hadde blanketter som var påført nummer. Når det gjelder selve produksjonen av faktura så er det naturlig å gjøre dette i Word eller Excel - men der har skattevesent innskjerpet - det er nå ikke lov. Det er heller ikke lov å føre regnskapet i et program som Excel fordi dette kan endres i ettertid - f.eks. etter at du har sendt inn mva oppgave. Endringen skal nemlig kunne spores. Dette fikk jeg opplyst på kurs avholdt av skattevesenet for etablerere da jeg startet opp mitt Enk i 2007. Skal man gjøre det billig må man da altså bruke forhåndsnummererte blanketter - disse er en utfordring å få tak i i dagens verden - og skrive faktura for hånd selv. Bokføringen gjøres i en regnskapsbok. Men det er altså verdt å investere i et regnskapsprogram med fakturabok - f.eks. Mamut. Har man ingen snøring på regnskap overhodet og man har mva og litt avansert skatt - bruk regnskapsfører. Da anskaffer man kun et fakturaprogram - de finnes det mange av og de er ikke dyre heller. Endret 6. juni 2010 av Blondie65
Cata Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 Har man ingen snøring på regnskap overhodet og man har mva og litt avansert skatt - bruk regnskapsfører. Da anskaffer man kun et fakturaprogram - de finnes det mange av og de er ikke dyre heller. Jammen det var jo nettopp det jeg gjorde og det er ikke snakk om at bare min regnskapsfører i så fall gav dårlige råd, men det kom som sagt ikke reaksjoner fra kundenes regnskapsfolk heller. Jeg kan da ikke ha hatt med bare inkompetente folk å gjøre? En annen sak er at hadde jeg startet i dag så ville jeg nok også gått for et fakturaprogram selv om jeg ikke hadde vært nødt. Tror nok det i tillegg til å være lovlig også gir en bedre oversikt enn det man klarer å knote til selv. Uansett hva som var rett og galt i 1993 så er jeg enig med deg i at regnskapsfører er en god investering hvis man ikke har peiling selv. De hjelper med alt fra innmelding i Brønnøyregisteret, noe som kan være en prøvelse i seg selv, til forhåndsinnbetaling av skatt. Hvis man ikke er regnskapsutdannet selv, så tror jeg rett og slett det lønner seg på sikt å leie inn profesjonelle tjenester til det. Mulig ting har forandret seg på det holdet også, men "i min tid" var det ikke avskrekkende dyrt i allfall. Jeg ville kastet bort et hav av tid på å finne ut av tingene selv og det ville vært tid jeg heller kunne brukt på å jobbe med det jeg faktisk kunne - altså fakturerbar tid.
Champagne Skrevet 6. juni 2010 #10 Skrevet 6. juni 2010 Det er heller ikke lov å føre regnskapet i et program som Excel fordi dette kan endres i ettertid - f.eks. etter at du har sendt inn mva oppgave. Endringen skal nemlig kunne spores. Dette fikk jeg opplyst på kurs avholdt av skattevesenet for etablerere da jeg startet opp mitt Enk i 2007. Det er faktisk lov å bokføre i excel så lenge man tar utskrifter på papir eller pdf slik at man har noe uredigerbart å låse regnskapsopplysningene i, samt at man har under 300 bilag i året. Ikke at dette er å anbefale, men..
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2010 #11 Skrevet 6. juni 2010 Jammen det var jo nettopp det jeg gjorde og det er ikke snakk om at bare min regnskapsfører i så fall gav dårlige råd, men det kom som sagt ikke reaksjoner fra kundenes regnskapsfolk heller. Jeg kan da ikke ha hatt med bare inkompetente folk å gjøre? Kundenes regnskapsfolk vet vel ikke hvordan du har laget fakturaen - jeg har gjort akkurat det samme selv. Ingen har reagert. Hadde det blitt bokettersyn og de fant en eneste liten uregelmessighet kunne du / jeg fått svi. Hvis man ikke er regnskapsutdannet selv, så tror jeg rett og slett det lønner seg på sikt å leie inn profesjonelle tjenester til det. Mulig ting har forandret seg på det holdet også, men "i min tid" var det ikke avskrekkende dyrt i allfall. Jeg ville kastet bort et hav av tid på å finne ut av tingene selv og det ville vært tid jeg heller kunne brukt på å jobbe med det jeg faktisk kunne - altså fakturerbar tid. Det er nok dyrt. Det enkleste er vel om man har noen venner som kan hjelpe en med det verste hvis omsetningen er for lav til at man kan betale en bokfører. Men hvis man virkelig er helt blank - som i: hjelp jeg er arbeidstaker og har fått selvangivelse og jeg blir vannskremt av at jeg skal fylle ut den - betal en regnskapsfører - mva og næringsskatt er ikke for uerfarne fjellfolk! Når det gjelder bokføring i Excel med PDF utskrift var dette i følge skattemyndighetene ikke godtatt. Jeg spurte direkte. Jeg spurte til og med om det var greit dersom jeg limte sidene inn i en innbundet bok. Njet. Det er mulig det er forskjellig syn på dette rundtomkring - men skattemyndighetene i Bergen sa altså nei til dette i 2007 på direkte spørsmål under det førnevnte kurset.
Champagne Skrevet 6. juni 2010 #12 Skrevet 6. juni 2010 Google bokførin og excel, så finner du at reglene angående bokføring ved hjelp av excel er endret
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juni 2010 #13 Skrevet 6. juni 2010 Google bokførin og excel, så finner du at reglene angående bokføring ved hjelp av excel er endret Du kunne ha linket du og ... Det ser ut til at Skattevesenet i Bergen informerer på en annen måte enn den offisielle versjonen. Kilde: Skatteetaten.
lintin Skrevet 7. juni 2010 #14 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har planer om å starte opp et enkeltpersonforetak, så da lurer jeg på hvordan man lager egne fakuraer Har sett at jeg kan kjøpe ferdigtrykkte fakturaer på bokbutikken. Her må jeg selv skrive orgnr og kontonr, men hvor får jeg kidnr fra?? Eller holder at den som skal betale skriver i emnefeltet? Er disse fakturaene bra nok, eller burde jeg bruke et eller annet program men kjøper på nett? Forresten hvordan gjør jeg med skatten, skal jeg betale inn hver 3. måned? Holder det å skatte 36%, trur dere? Dette vil være en biintekt, jeg her en 100% stilling i et firma. Jeg vil tjene ca 5000-10000 i mnd. Noen "eksperter" som kan hjelpe meg her? Takk Anbefaler f.eks sendregning.no eller sendfaktura.no så slipper du problemstillingene som skisseres i tråden her. Enkelt og greit, og liten kostnad pr faktura. Du kan selge for inntil 50.000 før du må registrere deg som / med Samordnet Registermelding med tilleggsblanket for merverdiavgiftsmanntallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå