Gå til innhold

Når mister en katt fruktbarheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal overta en 13 år gammel damekatt i sommer. I den forbindelse lurer jeg på om det vil være nødvendig å sterelisere henne.

Noen som vet hvor lenge katter er reproduktive? Er det så lenge de lever, eller kommer de i overgangsalderen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

De kan bli drektige så og si hele livet, så ville kastrert den.

Pusen til ei venninne ble drektig i en alder av 17, de så det ikke pga hun var lubben fra før av, og pusen døde fordi hun var for gammel til å takle det.

Skrevet

det holder til en løskatt rundt der hvor svigerinnen min bor, den ble visstnok nektet sterilisert av dyrlege for fem år siden fordi hun var for gammel. Nå er hun minst 20 år, og blir drektig hvert år fordi eier ikke tar vare på den...

(tror svigerinnen min har planer om å overta den og ordne litt da...)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Steriliser! Katten får mindre sjangs for livmorkreft også og du slipper å bekymre deg for kattunger, som kommer rekende på ei fjøl.

Skrevet

Ta ingen sjanser, kastrer den :)

Mange gamle katter får kattunger, så om den er steril eller ikke kan ikke vi her på forumet svare på.

Det er dyrt å kastrere, men det er verdt det. Katten får det bedre, og så blir det ikke enda flere kattunger :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Katter er fruktbare livet ut, akkurat som de fleste andre dyr. Det vi mennesker som stiller i en særstilling, ved at vi lever så lenge etter at vi slutter å kunne reprodusere oss.

Skrevet

Katter er fruktbare livet ut, akkurat som de fleste andre dyr. Det vi mennesker som stiller i en særstilling, ved at vi lever så lenge etter at vi slutter å kunne reprodusere oss.

Ja, sålenge ikke dyret har vært utsatt for en ulykke da som gjør at dyret er sterilt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok. Ser ut til at det er like greit å sterelisere henne ja. Vil ikke risikere at det begynner å vrimle med kattunger heller.

Sterelisering gjør vel kanskje at hun blir roligere pga flyttingen også. Er jo ikke bare bare for en eldre dame å bli forflyttet på den måten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...