Gjest goodtwin Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 I dag satt jeg og surfet etter nyttige tips til når man skal ha en muntlig eksamen (på høyskolenivå). Et av tipsene der var at man skulle kle seg pent for å gi sensor et bra førsteinntrykk. Når jeg leste det, ble jeg litt satt ut! Jeg har nemlig aldri før tenkt over at man skal kle seg pent til en eksamen, men kanskje det rett og slett stiller litt i samme klasse som et jobbintervju i klesveien? (jeg som alltid møter opp på eksamener (skriftlige vel og merke) i den mest digge joggebuksa jeg finner) Pleier du å tenke over hva du har på deg før du skal opp muntlig? Jaja... hva i alle dager tar man på seg på en muntlig eksamen da, for å se "pent kledd" ut? Regner med at jeans, en lang sommertopp og en lett cardigan holder i massevis?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Jeg har bare hatt muntlig på vgs, men da kledde jeg meg passe pent. En dressbukse og en fin overdel Mørk olabukse og en fin overdel Og rene og pene sko! Ha orden i papirer. Ikke se helt nyvåken ut og slask. Hils med et fast håndtrykk ol. Alt spiller inn (Pappa er lærer )
Kladd Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Nå er det lenge siden jeg har hatt noen muntlig eksamen (vgs), så jeg vet ikke helt hva jeg hadde på meg. Men når jeg har presentasjoner av prosjekter og sånn, så tenker jeg egentlig kun på å ha på meg noe jeg føler meg vel i. "Alt" hjelper vet du, og det skader i alle fall ikke på selvtillitten om du føler deg vel der du står! Jeg vet i alle fall jeg ikke vil ha noen ekstra bekymring når jeg står oppe på podiet og skal holde framlegg for alle som tar det faget. Så rene klær du liker, og et ansikt uten søvn i øyekrokene
Malibulita Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 (endret) Jeg har også på meg klær jeg føler meg vel i, de peneste (og nyeste?) hverdagsklærne jeg har. For jeg vil ikke at det skal se ut som jeg har pyntet meg, heller! Og så liker jeg å ha ekstra god tid på morgenen før en muntlig eksamen, så jeg får skikkelig dusje, barbere meg, smøre meg inn med krem, ordne håret - alle slike ting som sensor ikke enser forskjell på uansett, men som får meg til å føle meg bedre! Endret 4. juni 2010 av Malibulita
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Sensoren skal gi karakter på grunnlag av helheltinntrykket rent fagmessig, men det er også ubevisste ting som er med i totalvurderingen.... Studentens personlighet, stemmeleie og klær. Du gjør det ikke verre med å kle deg (passelig) pent i hvertfall.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #6 Skrevet 6. juni 2010 Dette hadde jeg også tenkt til å lage en tråd om Jeg vil gjerne gjøre et best mulig inntrykk på sensoren. Jeg er pen (pleier jeg å få høre hvertfall), men vil ikke dresse meg altfor mye opp. Jeg vil heller se "smart" ut, enn pen og overlegen blondine som jeg pleier å bli stemplet som.. Likevel ordentlig, og velstelt. Tenkte jeg skulle tone ned sminken litt: droppe rouge/solpudder, og eyelineren under øynene. Så tenkte jeg å rette ut håret mitt så det ser velstelt og ordentlig ut. Skal ha på jeans, og en pen tunika. Ikke helt bestemt meg for sko enda, men kanskje ballerinasko? Er en viktig eksamen for meg, så vil at alt skal gå så bra som mulig! Veldig teit å henge seg opp i slike detaljer, men alt kan vel hjelpe på. Og jeg har litt sosial angst, så jeg gruer meg veldig for muntlig eksamen, den første jeg skal ha på høgskolen. Og tenker at hvis jeg kanskje føler meg litt bedre selvtillitsmessig, vil jeg kunne virke sikrere når jeg avgir svar.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Ballerinasko er veldig "bimbo" i min i hvert fall, men jeg kan jo ikke snakke for hva sensor mener. Om du ønsker å se smartere ut kan du ta på deg noen briller med så lav styrke som mulig. Er du riktig sleip kan du spørre hos en optikerkjede om å få ta med deg en innfatning på hjemlån - de utstillingsmodellene de har er jo uten styrke.
Gjest SmallTalk Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Jeg har hatt min runde med muntlige eksamener, både på vgs og høgskole. Jeg har rett og slett møtt opp i mørke, litt pene jeans og en eller annen litt knall, men pen t-skjorte/genser som gjør at jeg skiller meg litt ut. Ikke noe psykedeliske greier, men f.eks noe så enkelt som en ferskenfarget genser fremfor en svart/hvit/marineblå. Jeg er blondine, og noen vil sikkert anta at jeg er en ganske dum bimbo når de ser meg. Jeg sørger derfor for å ha håret litt mer voksent og å ha dempet, men fresh sminke. Samt å fremstå som blid og positiv, og å hilse med et fast håndtrykk. Man taper sjelden på å fremstå som tyddig og ordentlig. Samt at det vanligvis hjelper på selvtilliten at man føler seg fresh og fin.
Gjest Tigress Skrevet 7. juni 2010 #9 Skrevet 7. juni 2010 Usj, det er mest litt ekkelt å skrive noko her, men eg er lærar sjølv, rett nok på vgs, men eg vil likevel seie at det gjer mykje for førsteinntrykket altså. Nøytralt ordentleg er stikkorda. Hald pupper innafor kleda, dropp eigentleg heile utringinga, dissande pupper er distraherande for alle, anten vi likar det eller ikkje. Hald sminkinga moderat, eg vil seie at ein helst ikkje skal kunne sjå sminke i det heile, anna enn litt maskara. Ein ser berre rett og slett betre ut om sminken ikkje kan sjåast. Kleda bør vere heile, reine og sitje pent. Ikkje som i tettsitjande drakt, men som i ikkje onepiece eller sæggebukser. Eg som lærar med ekstern sensor kler meg også litt opp på munnleg, det er ikkje dagen for statement-trøyer...
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #10 Skrevet 7. juni 2010 Vil bare nevne noe fra min egen skoletid. Hadde en jente i klassen som kom på eksamen og så ut som hun kom rett fra 50-tallet. Hun hadde fått greie på fra før at sensor var av den eldre garde, og jaggu fikk ikke hun 6 (selvom det hun snakket om ikke holdt til mer enn 3 som læreren sa etterpå). En annen jente kom i minikjole, og dyp kløft. Mye sminke og nybleket hår for anledningen. Tror ikke han sensoren fikk med seg et kløyva ord av hva hun preika om haha hun var en sånn jente som ikke var så mye på skolen, men mer ute å fløy om kveldene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #11 Skrevet 7. juni 2010 Kle deg som om du skulle på jobbintervju! Sjølv får eg dessutan bra attitude og sjølvtillit av å også kjenne meg vel innerst, og hadde faktisk på et rålekkert sett med strømpeholder under buksedressen på muntlig i jus... Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #12 Skrevet 7. juni 2010 Jeg hadde på meg slitte jeans og en ensfarget, hvit t-skjorte. Litt skjegg hadde jeg vel òg. Fikk 6.
Vanya Skrevet 7. juni 2010 #13 Skrevet 7. juni 2010 Jeg vil si at det kommer an på hvilket fag man studerer. Da jeg studerte journalistikk troppet jeg opp i jeans og tunika, men da jeg skulle ha muntlig eksamen i arbeidslivspsykologi (økonomisk studium), kledde jeg meg mer formelt. Sort, halvlangt skjørt og en hvit, enkel topp. Jeg prøver vel bare å se for meg hvilket miljø sensor tilhører, og kle meg etter det. Men som nevnt over, en fresh look bør holde i massevis.
Gjest SmallTalk Skrevet 7. juni 2010 #14 Skrevet 7. juni 2010 Kle deg som om du skulle på jobbintervju! Sjølv får eg dessutan bra attitude og sjølvtillit av å også kjenne meg vel innerst, og hadde faktisk på et rålekkert sett med strømpeholder under buksedressen på muntlig i jus... Lykke til! Ikke enig! Hva man ikler seg på et jobbintervju kommer helt an på hva slags jobb man er ute etter. Jeg som dataingeniør er ikke typen som stiller i dress på et jobbintervju, imens dette er et rimelig naturlig jobbintervjuantrekk for f.eks en advokat. Enig med personen som sa at man skal se an hva slags fag det er. Jeg har stilt opp på muntlig i alt fra boyfriendjeans og Pusur t-skjorte til mørke jeans, sorte pumps og en pen genser. Kommer helt an på hva slags fag det er og hvem som er lærer/sensor i faget. De gangene det har vært intern sensor så har jeg ikke brydd meg noe særlig om hva jeg har møtt opp i ettersom disse kjenner meg fra før. De gangene det har vært eksterne sensorer så har jeg vært med nøye med antrekk.
Gjest Alabama Skrevet 7. juni 2010 #15 Skrevet 7. juni 2010 (endret) Nøytralt ordentleg er stikkorda. Enig i dette. Jeg har alltid hatt helt vanlig klær på meg. Ikke utfordrende, ikke for fargesprakende, men olabukse, cardigan og t-skjorte sånn ca... Rett og slett ganske kjedelige klær. Og det har funka!! Tenker at sensor da skjønner at mitt fokus er på faget. Endret 7. juni 2010 av Alabama
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #16 Skrevet 10. juni 2010 Tåpelig at slikt skal spille inn, dessverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå