Gjest Mira Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 En jeg er på like før vi blir sammen-stadiet med, lånte mobilen min en dag jeg ikke trengte den. Hans var i ustand. Da jeg skulle få den tilbake spurte han "Hvem er Chris?" litt mistenksomt. Jeg sa det var en bekjent jente. Hun heter Christina, men vi kaller henne bare Chris. "Har du lest meldinga jeg fikk fra henne..?" spurte jeg litt overraska. Ja, han hadde gjort det. Lurte på hvilken fyr denne Chris var... Jeg sa at jeg ikke synes det er greit at han leser mine meldinger. Da spurte han "Hva er problemet? Har du noe å skjule?" Jeg forklarte at mobilen er _min_ og spurte om han hadde likt at jeg leste hans meldinger. Det ville han ikke hatt problemer med, for han hadde ingenting å skjule sa han. Han syntes selv det var fint av han og si til meg at han hadde sett meldingen. Som om man kan gjøre "ulovlige" ting så lenge man sier ifra etterpå... Jeg har ingenting å skjule. Men mobilen, brev jeg mottar i posten, e-mail og brukerkontoer på nettet er private. Ingen vet passordene mine. Virker som at det er vanlig å vite passordene til hverandre når man er i forhold, og at man leser hverandres meldinger. Hvorfor det? Man slutter ikke å være individuelle selv om man er to...
Gjesten Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Jeg synes i og for seg ikke man bør ha noe å skjule, men man leser ikke andres meldinger uten å spørre om lov. Det er utrolig frekt, og hvis han ikke forstår det selv, ville jeg blitt veldig skeptisk til ham.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Enig i at slike ting er private! Jeg kunne aldri fått meg til å lese andre sine eposter og meldinger uten at personen hadde gitt meg tillatelse! Er nok heller et spørsmål om tillit til hverandre. Mange forventer kanskje at en partner kan finne på å gjøre ting bak ryggen deres, men det er rett og slett en sjanse man må ta i et forhold! Viser det seg at man har grunn til mistanke, er det på tide å revurdere forholdet uansett...
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Jeg synes i og for seg ikke man bør ha noe å skjule, men man leser ikke andres meldinger uten å spørre om lov. Det er utrolig frekt, og hvis han ikke forstår det selv, ville jeg blitt veldig skeptisk til ham.Jeg er enig i at man ikke bør ha noe å skjule, men kanskje Chris vil at hennes melding til TS bare blir lest av TS. Jeg hadde blitt lynings hvis typen hadde lest meldinger bare fordi han fikk lov å bruke telefonen min, og jeg hadde blit veldig irritert hvis han skulle gjøre en sak ut av sms-er i tide og utide. Best om dere finner ut en felles linje allerede nå. At man blir to er ikke ensbetydende med at man plutselig har lov å utlevere venner, ekser, familier, kolleger, barn o.s.v.! Det må han da kunne forstå.
Gjest anna offline Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 Si til ham at det ikke handler om hvorvidt du har noe å skjule. Men at du kan få meldinger fra venninner som du har en fortrolig forhold med. Ting som kun er ment for kun dine øyne. Spør ham hva han hadde tenkt om han fant ut noe som han åpenbart ikke skulle vite gjennom en slik melding. At en venninne av deg var gravid, ville ta abort, hadde en kjønnssykdom, hadde en utro ektemann o.s.v Ting hun kanskje trengte å snakke med deg om, men som hun hadde vært veldig ukomfortabel med at han leste.
Havbris Skrevet 4. juni 2010 #6 Skrevet 4. juni 2010 For meg handler ikke dette om hvorvidt man har noe å skjule eller ikke, jeg synes ikke det er et godt argument. Man kan godt mislike at partneren leser sms, mail etc uten å ha noe å skjule. Jeg åpner ikke post som er adressert til mannen min, og jeg går aldri inn på hans mail eller mobil. Vi har egentlig aldri diskutert dette så omgående, tror bare at dette er noe vi begge har "lært" gjennom dannelse og oppdragelse.
Stor&Sterk Skrevet 4. juni 2010 #7 Skrevet 4. juni 2010 Hun har tilgang til min mobil om hun vil (hun bryr seg ikke). Det hender jeg spør henne om hun kan lese meldinger osv for meg når jeg har henden fulle. Dersom hun skulle føle seg utrygg på et eller annet så er jeg gledelig behjelpelig med at hun kan lese mail, sms, sjekke facebooken min osv...Men det har aldri skjedd at hun har ønsket det.... Har ikke noe å skjule og tenker at vårt forhold er mye mere verdt for meg en "privatlivet".... Hun har selfølgelig ikke interesse for å sjekke meg, men hun vet at hun kan dersom hun vil... Utroskap, flørting er og andre trusler mot forhold er jo blitt så lett å gjennomføre med internett og mobiltelefon. Syns det er helt naturlig at folk i parforhold føler seg truet av og til... Men det går jo fint ann å si til ens kjære: " jeg føler meg utrygg når du er på mobilen/nettet hele tiden og jeg ikke vet hvem du snakker med... jeg er jo bare glad i deg".... Regner med at enhver partner som ikke hadde noe å skjule ville syns det var helt greit at ens kjære ga beskjed. Når det gjelder TS sin problemstilling, så er det jo ikke helt passende å bare sjekke andre sine meldinger helt uten videre.... litt frekt, men hvem bry seg egentlig ?
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2010 #8 Skrevet 4. juni 2010 Min eks hadde også en mistenksom tone til alle jeg hadde på mobilen. Spurte med like mistenksom tone om jeg hadde kontakt med de med mannlig navn, ville jeg skulle slette...jeg fikk frysninger.Jeg slettet de ikke! Det var greit å få meldinger fra menn, men ikke svare. Selv slo han ofte av mobilen og viste meg også meldinger fra damer...De ventet jo og ventet i evigheter på han...Men det positive var ihvertgfall at han ikke svarte de mens jeg var sammen med han. Han trodde forøvrig også at jeg hadde skjult mobil på badet og lyste klokka mi i senga trodde ha jeg hadde mobilen i senga.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2010 #9 Skrevet 4. juni 2010 Min eks hadde også en mistenksom tone til alle jeg hadde på mobilen. Spurte med like mistenksom tone om jeg hadde kontakt med de med mannlig navn, ville jeg skulle slette...jeg fikk frysninger.Jeg slettet de ikke! Det var greit å få meldinger fra menn, men ikke svare. Selv slo han ofte av mobilen og viste meg også meldinger fra damer...De ventet jo og ventet i evigheter på han...Men det positive var ihvertgfall at han ikke svarte de mens jeg var sammen med han. Han trodde forøvrig også at jeg hadde skjult mobil på badet og lyste klokka mi i senga trodde ha jeg hadde mobilen i senga. Han var forøvrig svært kontrollerende ellers også. Og voldelig. En annen eks jeg hadde åpnet posten min og mente det var helt naturlig. (Det gjorde visst også hans foreldre til hverandre)Noe jeg hverken er blitt oppdratt til eller ønsker å gjøre mot andre. Han la også inn spyprogrampå pc'en min (min helt egen etter at det ble slutt mellom oss - og til og med slettet e-post i min postkasse) Så for meg er dette dårlige tegn!
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2010 #10 Skrevet 4. juni 2010 Synes anna offline hadde et godt argument for en grei prat. Og så kan det hende at han sjekket fordi dere er som du sa på "snart sammen nivået", og han er muligens redd for at du driver og dealer med flere sånn på tampen..?
Anglofil Skrevet 4. juni 2010 #11 Skrevet 4. juni 2010 Har man ikke noe å skjule skjønner jeg ikke problemet. Mvh Yvonne
Havbris Skrevet 4. juni 2010 #12 Skrevet 4. juni 2010 Har man ikke noe å skjule skjønner jeg ikke problemet. Mvh Yvonne Jeg skjønner i prinsippet hva du mener Yvonne. Men det du skriver, innebærer for meg det samme som å si at, hvis han ikke har noe å skjule, så kan jeg også åpne posten til mannen min. Eller åpne mailboksen hans. Dette blir en sirkelargumentasjon. Jeg åpner brev hvis han ber meg om det, det samme med med sms og mail. Men aldri uten at han ber meg om det. Det betyr ikke nødvendigvis at han har noe å skjule, for dette handler ikke om han, men om de grensene jeg selv føler at jeg kan overskride i vårt forhold. Men det er mulig at jeg er vokst opp i en annen tid, hvor disse problemstillingene aldri var aktuelle (jeg er 52 år) på annen måte enn at jeg har lært at jeg ikke skal åpne posten til andre, selv om det er mannen min sin post. Det kan godt hende jeg må erkjenne at det er gammeldags.
Anglofil Skrevet 4. juni 2010 #13 Skrevet 4. juni 2010 Jeg skjønner i prinsippet hva du mener Yvonne. Men det du skriver, innebærer for meg det samme som å si at, hvis han ikke har noe å skjule, så kan jeg også åpne posten til mannen min. Eller åpne mailboksen hans. Dette blir en sirkelargumentasjon. Jeg åpner brev hvis han ber meg om det, det samme med med sms og mail. Men aldri uten at han ber meg om det. Det betyr ikke nødvendigvis at han har noe å skjule, for dette handler ikke om han, men om de grensene jeg selv føler at jeg kan overskride i vårt forhold. Men det er mulig at jeg er vokst opp i en annen tid, hvor disse problemstillingene aldri var aktuelle (jeg er 52 år) på annen måte enn at jeg har lært at jeg ikke skal åpne posten til andre, selv om det er mannen min sin post. Det kan godt hende jeg må erkjenne at det er gammeldags. Altså, jeg har aldri lest meldingene til kjæresten min, bare for å presisere det, men for meg har det alltid vært viktig med åpenhet, som f.eks å vise at man ikke har noe å skjule. Jeg har alltid slitt med å stole på mennesker, så om ikke kjæresten min hadde sagt "du kan bare lese e-posten min", så hadde jeg blitt veldig mistenkelig. Ja, man skal stole på sin partner, samtidig, tillit er noe man må gjøre seg fortjent. Men fordi kjæresten min er så åpen om seg og sitt, så sjekker jeg heller aldri hans e-post eller mobilmeldinger for han han viser at han faktisk ikke har noe å skjule - så da lar jeg også han få beholde sitt privatliv. Mvh Yvonne
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juni 2010 #14 Skrevet 4. juni 2010 Har man ikke noe å skjule skjønner jeg ikke problemet. Mvh Yvonne Hva vil det si å ikke ha noe å skjule? Da min eks hadde rund dag laget jeg istand overraskelsesparty til han. Alle SU var til meg på SMS eller e-post. Veldig dumt da dersom "Jeg har ingenting å skjule" prinsippet skulle gjelde for da hadde jeg ikke kunnet laget denne overraskelsen. Venninnen min hadde et forferdelig skilsmisseoppgjør og fortalte meg ting på e-post og SMS som var kun for mine ører. Hadde hun kunnet hatt denne tilliten dersom min telefon og e-post var "fritt tilgjengelig" for min daværende? Jeg mener at SMS, brev, e-post, passord til FB, Nettby etc. er private. Dersom den andre er mistenksom kan de vel få se hva som foregår sammen med en på oppfordring. Man har ikke noe med å gå på hverandres telefoner, sms, e-post eller profiler uten samtykke. Og man trenger ikke - som eksemplene mine skulle tilsi - ha noe utroskap å skjule for at det skal være slik.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juni 2010 #15 Skrevet 4. juni 2010 Altså, jeg har aldri lest meldingene til kjæresten min, bare for å presisere det, men for meg har det alltid vært viktig med åpenhet, som f.eks å vise at man ikke har noe å skjule. Jeg har alltid slitt med å stole på mennesker, så om ikke kjæresten min hadde sagt "du kan bare lese e-posten min", så hadde jeg blitt veldig mistenkelig. Ja, man skal stole på sin partner, samtidig, tillit er noe man må gjøre seg fortjent. Men fordi kjæresten min er så åpen om seg og sitt, så sjekker jeg heller aldri hans e-post eller mobilmeldinger for han han viser at han faktisk ikke har noe å skjule - så da lar jeg også han få beholde sitt privatliv. Mvh Yvonne For meg er det mistillit man må gjøre seg fortjent til. Smak litt på den! Hvis jeg ikke kan stole på en person jeg har et nært forhold til og som jeg har kjent en stund blir verden vanskelig hos meg. Jeg kunne aldri levd i et forhold der fri adgang til diverse passordbelagte konti hadde blitt avkrevd eller hadde vært nødvendig. Jeg vil ikke være i et forhold der man tror at den andres hemmeligheter betyr at de gjør noe galt. Jeg har opplevd utroskap. Det foregikk lenge bak min rygg og siden så åpenlyst at det ikke var nødvendig med tilgang til kontoer for å avsløre det. Det var bare å konfrontere han etter å ha tatt vedkommende i løgn.
Gjest MikeWaters Skrevet 4. juni 2010 #16 Skrevet 4. juni 2010 Har aldri vært i et forhold hvor dette har vært et tema??? Aldri vært borti noen som har spurt om å få lese E-posten eller sms'ene mine, og har heller aldri spurt om det samme. Er det vanlig å lese hverandres private samtaler?
Anglofil Skrevet 4. juni 2010 #17 Skrevet 4. juni 2010 Hva vil det si å ikke ha noe å skjule? Da min eks hadde rund dag laget jeg istand overraskelsesparty til han. Alle SU var til meg på SMS eller e-post. Veldig dumt da dersom "Jeg har ingenting å skjule" prinsippet skulle gjelde for da hadde jeg ikke kunnet laget denne overraskelsen. Venninnen min hadde et forferdelig skilsmisseoppgjør og fortalte meg ting på e-post og SMS som var kun for mine ører. Hadde hun kunnet hatt denne tilliten dersom min telefon og e-post var "fritt tilgjengelig" for min daværende? Jeg mener at SMS, brev, e-post, passord til FB, Nettby etc. er private. Dersom den andre er mistenksom kan de vel få se hva som foregår sammen med en på oppfordring. Man har ikke noe med å gå på hverandres telefoner, sms, e-post eller profiler uten samtykke. Og man trenger ikke - som eksemplene mine skulle tilsi - ha noe utroskap å skjule for at det skal være slik. Vel, nå stoler jeg på kjæresten min, så det er ikke noe problem overhodet. Det jeg ønsker er åpenhet og ærlighet, ikke et vindu inn i hans privatliv. Så lenge han er åpen og ærlig har jeg ikke noe behov heller for å lese e-post eller sjekke meldingene hans. For meg er det mistillit man må gjøre seg fortjent til. Smak litt på den! Hvis jeg ikke kan stole på en person jeg har et nært forhold til og som jeg har kjent en stund blir verden vanskelig hos meg. Jeg kunne aldri levd i et forhold der fri adgang til diverse passordbelagte konti hadde blitt avkrevd eller hadde vært nødvendig. Jeg vil ikke være i et forhold der man tror at den andres hemmeligheter betyr at de gjør noe galt. Jeg har opplevd utroskap. Det foregikk lenge bak min rygg og siden så åpenlyst at det ikke var nødvendig med tilgang til kontoer for å avsløre det. Det var bare å konfrontere han etter å ha tatt vedkommende i løgn. Vel, nå stoler jeg på min kjære, derfor har jeg heller ingen intensjoner om f.eks sjekke hans mobil eller e-post. Derimot, i starten av et forhold, så har man ingen garantier. Jeg har blitt utnyttet og sviktet på det groveste for ikke veldig lenge siden av noen jeg trodde var en av mine nærmeste, så jo, tillit kan man ikke bare forvente, den må fortjenes. Hans forståelse for min situasjon gjør at dette aldri har vært eller vil bli et problem. Men bare så det er sagt, jeg har aldri krevd, og vil aldri kreve, passord til f.eks pc eller andre konti, men ja, jeg har krevd åpenhet. Det vil si, jeg har krevd total ærlighet. Jeg har mine grunner til det som jeg overhodet ikke vil avsløre her, men la meg bare si det slik at han har ingen problemer med å forstå hvorfor. Mvh Yvonne
Gjest Vitaminbjørn Skrevet 4. juni 2010 #18 Skrevet 4. juni 2010 Har aldri vært i et forhold hvor dette har vært et tema??? Aldri vært borti noen som har spurt om å få lese E-posten eller sms'ene mine, og har heller aldri spurt om det samme. Er det vanlig å lese hverandres private samtaler? Jeg håper ikke det. For jeg deler ikke alt jeg heller. Og ikke har jeg intensjoner om å gjøre det. Stoler han ikke på meg, så får det bare være.
Gjest brutal_mann Skrevet 4. juni 2010 #19 Skrevet 4. juni 2010 Det TS skisserer med en fyr hun pokker meg ikke er sammen med en gang, som tar seg til rette på hennes telefon, og leser hennes PRIVATE korrespondanse, det er rett og slett ett grovt overtramp. En slik person hadde fått en fot i ræva av meg.
Gjest mann Skrevet 4. juni 2010 #20 Skrevet 4. juni 2010 Vel, nå stoler jeg på kjæresten min, så det er ikke noe problem overhodet. Det jeg ønsker er åpenhet og ærlighet, ikke et vindu inn i hans privatliv. Så lenge han er åpen og ærlig har jeg ikke noe behov heller for å lese e-post eller sjekke meldingene hans. Vel, nå stoler jeg på min kjære, derfor har jeg heller ingen intensjoner om f.eks sjekke hans mobil eller e-post. Derimot, i starten av et forhold, så har man ingen garantier. Jeg har blitt utnyttet og sviktet på det groveste for ikke veldig lenge siden av noen jeg trodde var en av mine nærmeste, så jo, tillit kan man ikke bare forvente, den må fortjenes. Hans forståelse for min situasjon gjør at dette aldri har vært eller vil bli et problem. Men bare så det er sagt, jeg har aldri krevd, og vil aldri kreve, passord til f.eks pc eller andre konti, men ja, jeg har krevd åpenhet. Det vil si, jeg har krevd total ærlighet. Jeg har mine grunner til det som jeg overhodet ikke vil avsløre her, men la meg bare si det slik at han har ingen problemer med å forstå hvorfor. Mvh Yvonne Kunne ikke falle meg inn å ta med erfaringer med utroskap etc med i et nytt forhold. En person fortjener å bli stolt fra dag en til det motsatte er bevist. At du er usikker skal ikke gå utover typen din, men det virker jo som at dere er fornøyd med det arrangementet som dere har mellom dere så det blir en mer generell kommentar. Har vært tusen slike tråder tidligere om å lese meldinger etc og det viser seg det at det er de parene med de mest modne menneskene som stoler på hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå