LamaLover Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 (endret) Vi har to katter. Den ene er vanlig, på grensa til litt tynn, mens den andre er heller tykk. Vi veide den i går og den er over 7 kilo. Dette er vel overekt for en huskatt? Det er en jentekatte. Den maser hele tiden om mat, og vil ikke være ute. Den er altfor feig, og hvis man tvinger den til å gå ut, så sitter den bare ved døren og venter på å få komme inn. Vi gir den tørfôr og blautfôr og tunfisk. Er det bedre å gi den tunfisk enn blautfôr/boksmat? Det er jo kanskje mer slankende med tørrfôr, men problemet er at den andre katten ikke kan spise dette fordi den nesten ikke har tenner igjen! (den er veldig gammel) Endret 4. juni 2010 av LamaLover
Tabris Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Du kan kjøpe slankefôr hos veterinæren og heller gi den det. Du får ha to skåler med mat, en med vanlig mat til gammelpus, og èn skål med slankemat til den andre. De bør uansett ikke få samme mat, sidne gammelpus bør få seniormat. Boksemat bør du redusere til et minimum, siden det inneholder mye fett og lite næring. Det kan pus heller få av og til som kos (mulig det også finnes slankevariant av boksemat hos veterinæren også). Lykke til.
Sølvdugg Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 (endret) Hva med å gi dem hver sitt for, hver for seg? Og at du har slankefor til den overvektige katten. At du sørger for at de ikke spiser hverandre sin mat, og når måltidet er over tar du maten vekk igjen. Kjenner noen som har denne løsningen med sine katter hvor den ene ikke tåler vanlig kattefor (nyreproblemer), men de andre kattene i huset tåler vanlig mat. Endret 4. juni 2010 av Sølvdugg
Gjest Elfrida Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Tunfisk er fetende for katter. Når du har to katter med forskjellig næringsbehov er det ikke lett, men du får forsøke å gi den tjukke katten bare tørrfor, og ikke mer enn den har behov for etter det som står på pakken. Kanskje den andre katten kan få mat i et eget rom. Har du andre tegn på at katten er overvektig enn bare vekten? Noen katter er jo større enn andre, men hvis du ikke ganske lett kan kjenne ribbeina gjennom pelsen på sidene er det et tegn på overvekt. Jeg har også en tjukk katt, og hun høres veldig ut som din, er pysete og vil være mest inne. Du får gjøre deg sterk, og ignorerer masingen om mat, for det er du som bestemmer hvor mye mat katten får, og du som har ansvar for å gjøre det som er best for katten, ikke det som er enklest og koseligst. Så er det det å prøve å aktivisere katten litt, leke med den, gi den leker og ting den kan holde på med når du ikke er hjemme. Jeg har forsøkt disse tingene, samt at jeg har henne på light-for, men har ikke lykkes med å få henne ned i vekt nok til at veterinæren er helt fornøyd. Det er rett og slett kjempevanskelig, for katten har lett for å sette ned aktivitetsnivået når det kommer mindre mat... Uansett tenker jeg at det er verdt et forsøk for å i det minste stoppe ytterligere vektoppgang.
LamaLover Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. juni 2010 Takk for svar! Det er ganske vanskelig å gi de separat mat, siden de alltid bytter på matfatet, og når jeg skal gi den ene mat så kommer den andre løpende. Og hvis jeg f.eks skal gi gamlepus boksmat(som er det eneste den klarer å spise) så kommer jo den tykke løpende og vil ha den også. De er ikke så gode venner, så det kan bli litt sur stemning dersom den tykke(huff, så fælt å kalle henne det:p) ikke får. Jeg har jo ikke hjerte til det når den tydeligvis er sulten:( Men den gamle er veldig mye hos bestemoren min (vi er naboer) og der får den jo også mat. Så om det hadde vært noe annet enn tørrfôr jeg kunne ha gitt begge når de vil ha mat samtidig, som ikke er fetende for den tykke? Så kan jeg gi den slankende tørrfôr når den får mat alene:)
Tabris Skrevet 4. juni 2010 #6 Skrevet 4. juni 2010 (endret) Når de spiser samtidig, så kan du bare gi dem i forskjellige skåler. Du får holde litt "vakt" og passe på at de holder seg til hver sin skål. Endret 4. juni 2010 av Tabris
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #7 Skrevet 4. juni 2010 Du har litt av en utfording foran deg - men er jo verdt det Lykke til.
Gjest Spinell Skrevet 4. juni 2010 #8 Skrevet 4. juni 2010 Når de spiser samtidig, så kan du bare gi dem i forskjellige skåler. Du får holde litt "vakt" og passe på at de holder seg til hver sin skål. Og hvis mulig, fôr kattene i hvert sitt rom med lukket dør mellom. Ikke åpne døra før måltidet er ferdig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #9 Skrevet 4. juni 2010 Vi har to katter. Den ene er vanlig, på grensa til litt tynn, mens den andre er heller tykk. Vi veide den i går og den er over 7 kilo. Dette er vel overekt for en huskatt? Det er en jentekatte. Du kan ikke se på vekten, en huskatt kan være en blanding av hva som helst, også større katteraser, og da sier vekt alene lite. Se feks på dette skjemaet, og prøv å plasser katten din der, jeg synes det er lettest å vurdere dette ovenfra: http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2230&aid=660 Hvis katten ligger i grenseland på å være tjukk bør du ta den med tli dyrlegen, og få en skikkelig vurdering der. Jeg ville forsøkt å evt gi slankefor til begge, men hvis den tynne katten også begynner å gå ned må du nesten fore dem seperat. Katter skal helst ha mat stående hele tida, så da hadde jeg evt latt dem ha slankematen fremme, og tatt den tynne katten inn på ett annet rom for å gi den vanlig mat 3-4 ganger i døgnet. Hvis den andre er grenser til å være for tynn ville jeg vurdert å kjøpe inn kattungefor til den og gitt i enerom, for å veie opp for at den spiser noe av slankeforet. Og hvis slankefor alene ikke hjelper på den store må du begynne å porsjonere maten også, men siden det er mye jobb ville jeg prøvd uten først.
LamaLover Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 4. juni 2010 Du kan ikke se på vekten, en huskatt kan være en blanding av hva som helst, også større katteraser, og da sier vekt alene lite. Se feks på dette skjemaet, og prøv å plasser katten din der, jeg synes det er lettest å vurdere dette ovenfra: http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2230&aid=660 Hvis katten ligger i grenseland på å være tjukk bør du ta den med tli dyrlegen, og få en skikkelig vurdering der. Jeg ville forsøkt å evt gi slankefor til begge, men hvis den tynne katten også begynner å gå ned må du nesten fore dem seperat. Katter skal helst ha mat stående hele tida, så da hadde jeg evt latt dem ha slankematen fremme, og tatt den tynne katten inn på ett annet rom for å gi den vanlig mat 3-4 ganger i døgnet. Hvis den andre er grenser til å være for tynn ville jeg vurdert å kjøpe inn kattungefor til den og gitt i enerom, for å veie opp for at den spiser noe av slankeforet. Og hvis slankefor alene ikke hjelper på den store må du begynne å porsjonere maten også, men siden det er mye jobb ville jeg prøvd uten først. Takk for godt og utfyllende svar! Katten min er nok overvektig, ja. På det skjemaet er den mest lik den siste, altså "body score = 9". Den har stoore problemer med å vaske seg i rompa fordi den er så tykk, og jeg vet ikke om den faktisk klarer det engang. Vi får vel kjøpe slankefôr som står framme hele tiden, og gi den andre vanlig kattemat når den er alene. Den var ifølge det skjemaet normal og ikke for tynn Men en ting jeg lurer på - kan katter få diabetes?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. juni 2010 #11 Skrevet 4. juni 2010 Ja - katter kan få diabetes. Litt derfor det er lurt å rådføre seg med dyrelege. Kan også få problemer med å puste. Egentalig kan en overvektig katt få mange av de samme problemene som en overvektig person har. Har selv hatt en overvektig katt. I hele fjor hadde vi jevnlige kontrolltimer hos dyrelegen mens den ble slanket, for man skal jo ikke slanke dem for fort heller. Spes siden 2 kg kan utgjøre 20% av kroppsvekta som da er mye. Og overvekt på dyr har mye mer å si for helsa enn det man tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå