MissStiles Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Jeg har fått meg ny mobil. Jeg skulle gjerne begynt å bruke den imorgen. Men vet ikke om jeg rekker å lade den så veldig mye før den blir tatt i bruk. Hva anbefales? Hvor lenge?
jogular Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Alle nye mobiler kommer halvladet i esken. Det er bare å begynne å bruke den. Vær opperksom på at over ett par uker med lading vil mobiltelefonen få noe bedre levetid, så ikke vær lei deg om den blir litt fort utladet til å starte med.
aluminium Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Med de nye lithium-batteriene spiller det ingen rolle hvor lenge du lader før bruk. Det var i gamle dager med Ni-Mh (var det ikke det de het?) batteriene...
Kenneth199 Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 Det står i bruksanvisningen på side 2 eller 3.
feuerstein Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Med de nye lithium-batteriene spiller det ingen rolle hvor lenge du lader før bruk. Det var i gamle dager med Ni-Mh (var det ikke det de het?) batteriene... Ni-MH ja, og før det var det Ni-Cd (og Ni-Fe, for sære bruksområder). Det virkelig flotte med Li-ion er hvordan de eldes, hvor ladetiden synker i takt med kapasiteten. Mye greiere enn de nikkelbaserte, hvor ladetiden forble den samme lange uansett hvor lite du til slutt kunne hente ut av strøm.
Gjest Nedfall Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Ni-MH ja, og før det var det Ni-Cd (og Ni-Fe, for sære bruksområder). ..men Ni-Cd kunne vel putte ut mer strøm (altså kortslutningsstrøm) enn Ni-Mh, og egnet seg derfor bedre i små, men strømkrevende apparater (typisk modellfly). Det virkelig flotte med Li-ion er hvordan de eldes, hvor ladetiden synker i takt med kapasiteten. ..da har ikke batteriet på laptopen min lenge igjen, nei! Mye greiere enn de nikkelbaserte, hvor ladetiden forble den samme lange uansett hvor lite du til slutt kunne hente ut av strøm. Å bruke samme ladetiden på batteriene, uten å få tilsvarende igjen i brukstid er jo rett og slett bortkasta tid.. !
feuerstein Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 ..men Ni-Cd kunne vel putte ut mer strøm (altså kortslutningsstrøm) enn Ni-Mh, og egnet seg derfor bedre i små, men strømkrevende apparater (typisk modellfly). ..da har ikke batteriet på laptopen min lenge igjen, nei! Å bruke samme ladetiden på batteriene, uten å få tilsvarende igjen i brukstid er jo rett og slett bortkasta tid.. ! Joda, sånn sett ligner Ni-Cd mer på et blybatteri på speed enn på Ni-MH. Jeg har faktisk sett bly bli foretrukket foran Ni-Cd pga høyere tetthet/pris. Batteriet skulle da fungere både som ballast for det mekaniske og strømkilde for det elektriske, da var mest mulig vekt til lav pris direkte ønskelig. Det er nesten skummelt å tenke på at jeg har tatt en utdanning hvor å regne på blybatteriers oppførsel i ulike temperaturer var nødvendig for å bestå. Jeg har aldri noensinne fått bruk for det i praksis, ei heller truffet noen kolleger som har! Leveregelen er at når generatoren dør og man må gå på batteri er man "up shit creek" uansett temperatur. Forresten, er ikke Li-ion og Li-Po foretrukket på modellfly nå? Ganske fornøyd med mitt laptopbatteri, ser ut til å ha blitt ca halvert på 3 år, så nå har jeg 3 timers bruk på batteri hvis jeg skrur ned skjermen og slår av trådløs. Forrige telefonbatteri var absolutt ferdig etter under 2 år. Ble "fulladet" på et kvarter, måtte lades igjen neste dag. That's life, eller that *was* life? Normale mennesker bare ser rart på meg når jeg uttrykker min kjærlighet til Li-ion, de skjønner ikke hvor enormt mye fremskrittene i batteriteknologi har hatt å si for vår moderne hverdag. Touchskjerm og wifi meg i r..., batteriteknologi og rfid er det som virkelig betyr noe. Du har forresten en fantastisk kombinasjon av brukernavn og bilde. Alt var mye bedre før, da en børste var alt vi trengte mot nedfall (eller "Metall! Metall! Metall!" som en befalselev trodde varselet lød) og vi kunne svi av milliarder på leketøy av aluminium og titan under dekke av å beskytte vesten mot Sovjet, uten at noen hevet et øyebryn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå