Gå til innhold

hjelp til å rydde opp i gammel gjeld/inkasso

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at jeg har vært dum, men nå skal det ryddes opp i gammel morro. Inkasso og gjeld i alle retninger, og vet ikke i hvilke selskaper alt er. Finnes det et regiser noe sted, eller må jeg henvende meg til alle firmaer/instanser/inkassoselskaper der jeg tror det kan være gjeld?

Er det noen som har andre lure råd å komme med? (Nei, kommunen kunne ikke hjelpe, for jeg hadde for lite gjeld mente de..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Tror nok at du må åpne brev, ringe rundt og finne dette ut. Eneste register jeg vet om ville være om du har betalingsanmerkninger, men der kan være mer inkassoer enn som så.

Om du har rota veldig, så kontakt også Statens Innkrevingsentral tlf 75 14 90 00. De kan sjekke ut fra personnummeret ditt om du har noe gjeld som har gått over til dem. Stort sett statlige utgifter går over hit og de har myndighet til å trekke direkte fra lønna di, og DEN er ekkel (Feks studielån, eiendomskatten, kommunale avgifter, parkeringsbøter...). De kan hvertfall berolige deg litt.

Om du frykter at noen skal komme og kreve pant i eiendom hos deg, så kan du ringe Namsmannen i din kommune for å sjekke om der er noen krav mot deg.

Ellers må du nok skaffe oversikten selv.

Her er forresten en side som hjelper deg steg for steg gjennom å få oversikt og starte nedbetaling av "rotegjeld". :)

Kilde: http://okonomiguiden.no/gjeld/

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk. Har alliert meg men noen som kan hjelpe litt til med dette.

Hvilken gjeld bør prioriteres? Staten først, så banken, så inkassoen på "tullet" ?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Luksusfellen.

Skrevet

På nettsiden jeg linket til er noen tanker rundt dette.

Personlig ville jeg ha gjort en liten blanding av "minst gjeld først" og "høyest rente først".

Feks.. om du skylder to avdrag på studielånet, 3 avdrag på et forbrukslån i banken, 1 kredittkort som er maxa ut og står og renter seg + 4 inkasso regninger på alt fra 400 til 1900kr.. Så ville jeg først plukket vekk de minste regningene, fått de ut av verden. Ringt inkassobyråene på de større og bedt om betalingsutsettelse/kutt i renter og salær. Ofte går de med på å gi litt rabatter. Pass på å spør om hva rente de gir om du ber om utsettelse.

Samtidig som dette ville jeg ringt banken og lånekassen og forklart at jeg desverre har vært i et lite uføre og trenger litt hjelpe. Lånekassen vil kunne forskyve hele lånet for deg så sant saken IKKE har gått til Statens Innkrevingsentral. Altså, at du betaler ikke før neste ordentlige avdrag. For eksempel.

Så ringt banken og hatt samme samtale der. Banken ville jeg kanskje bedt om råd til hele situasjonen, kanskje det finnes mukighget for å få utvidet lånet du har med de summene som skal til for å dekke over de resterende inkassoregningene samt de ubetalte låneavdragene på det aktuelle lånet? Dersom det er forbrukslån så vil ditt tidligere forhold i banken, samt inntekt kunne svare for om de kan gi deg hjelp her. Dersom huslån så går det nok mest på verdien av huset.

Deretter, etter utsettelser og forhåpentligvis nedbataling av all inkasso (ved hjelp av større banklån) ha vanlig studielån, vanlig banklån + kredittkortet igjen. Da ville jeg nok engang ringt selskapet det gjelder, forhandlet litt om renter "grått" littegrann... og satt ALL ekstra penger inn til å betale ned dette, fordi det er største renten jeg har gjenstående.

Synes det er fælt at NAV ikke vil hjelpe bare fordi gjelden er liten. Man gjør det jo gjerne for å unngå at gjelden blir stor....

Gjest Krizzy
Skrevet

Kontakt Luksusfellen.

Haha! Det tenkte jeg også når jeg leste øverste innlegget.... :gjeiper:

Men går det ikke ann å høre med NAV (sosialtjeneste) sin økonomiske rådgiver om bistand?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

i følge kommune/nav så er gjelden for liten (underkant av 200 tusen) til at de kan bistå.

Luksusfellen er nok ikke noe for meg... Jeg har allerede nedjustert forbruk, og skal i gang med ryddingen....

• 2 måneder senere...
Skrevet

Finnes mange firmaer som jobber med dette.

Søk litt rundt på nettet på gjeld etc. og sendt en mail rundt og hør hva de har å tilby

Skrevet

Ta en titt her inne på sidene til GOA. Her er det mange fine tips å få. Så vidt jeg vet tilbyr de også gratis veiledning både på deres kontorer i Oslo, og per telefon.

Inne på sidene vil du også finne et skjema du kan sende inn for å sjekke hvilke saker som er registrert på deg.

Alt i fra små inkassosaker til utleggsforetninger hos Namsmann.

Lykke til!!

Skrevet

Går ut ifra at de som du skylder penger sender deg brev hele tiden... Dermed kan du åpne de og relativt raskt få en oversikt.

Når du snakker om å "rydde opp i gammel gjeld" betyr det at du skal betale den ned eller skal du slå sammen lånene til et stort ? Dersom det er det siste alternativet så må du nok skaffe fullstendig oversikt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Kontakt et av inkassoselskapene og be de gi råd om hvordan du finner ut av alt. De største av dem har adgang til det.

Og prioritering: Ta først det mest katastrofale.

- Forfaller hele det store lånet dersom ikke dette avdraget blir betalt?

- Mister du boligen dersom ikke noe er betalt innen en viss tidsfrist?

Etc.

Etterhvert som nye vinduskonvolutter dukker opp - ring dem en for en og få til en avtale. Dette må planlegges slik at det faktisk KAN betales. Det er bedre å love og faktisk betale 250 / mnd i 6 mnd enn å love 750 / mnd i 2 mnd og ikke greie det.

Når det gjelder strøm og telefon: her er ofte kravet at forrige regning skal være helt betalt før neste regning. Derfor må disse prioriteres med høye avdrag. Strøm er vanligvis 2. mnd intervaller så be om å få betale regningene i to avdrag.

Kontakt ALLE etterhvert som konvoluttene dukker opp slik at du er sikker på at det ikke er noe som faller mellom to stoler.

Så må du lage din egen "Luksusfellen skjennepreken": Sett opp budsjett, knekk kredittkort og inngå en avtale med deg selv om hvordan du skal greie det. Husk at budsjettet må være realistisk - det hjelper lite å sette av 1000 kroner til mat / mnd og 0 til klær hvis du ikke kan greie det.

Skrevet

Kontakt Luksusfellen.

Jeg hadde aldri solgt meg selv til ett sånt programkonsept, for så lite penger.

For å få oversikt bør du kontakte de tre firmaene som driver med kredittopplysning, dvs Lindorff, Dun & Bradstreet og Experian, og be om en utskrift av hvilke krav de har på deg. De fleste kreditorer sender også ut en oversikt ved årsskiftet. Følg deretter Blondie65's fremgangsmåte, og hør også med kreditorene om mulighet for å få reduksjon i kravet, dersom du casher du ut i en eller to rater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...