Gå til innhold

Om forumet her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt merke til at det av og til er vanskelig å komme gjennom med sin egentlige mening i innlegg her på forumet. Ting blir feiltolket og når man forsøker å forklare blir dette enten bare oversett eller man simpelthen nekter å godta forklaringen og holder fast ved feiltolkningen. Av og til tillegger man andre meninger de aldri har hatt og atter andre ganger trekker man ut biter av innlegg, slik at summen av og hovedinnholdet i det som egentlig er ment blir borte. Et godt eksempel på alt dette er mitt eget innlegg her: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=48770 Her har det nærmest blitt oppfattet som at jeg hater bruder, bryllup og alt som har med dette å gjøre, og jeg har fått beskjed om at jeg bare kan hoppe over innlegg som irriterer meg så fælt osv. Det jeg faktisk har skrevet er at jeg koser meg med bryllupsstoff, jeg også, og at det kan virke som det for enkelte har tatt litt overhånd med bryllup og forberedelser. Selvsagt hopper jeg over tråder som ikke interesserer meg, det burde alle gjøre, men det er faktisk ikke det det er snakk om her.

Det er heller ikke alltid lov å være uenig med den som starter tråden, verken i større eller mindre grad, før vedkommende, og også ofte dennes ”likesinnede” er ute med klørne. Her kommer igjen dette med feiltolkning inn, man er så kjapt ute med klørne at man ikke oppfatter det som faktisk er skrevet. Jamfør igjen eksemplet over. Dette er et forum og det må være lov å være uenig i saker og ting uten at man må bli halshugd for det.

En annen ting er at enkelte åpenbart har problemer med å fange opp humor, selv om det er føyd på blunketeng og smiletegn til den store gullmedaljen eller t o m er skrevet svart på hvitt at innlegget er ment som en spøk. En del har også problemer med å oppfatte ironi og overdrivelser, jamfør Gutt19s innlegg som heter ”Jeg hater alle som handler på butikken!”: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=47575

Det skjer også av og til at når man stiller spørsmål til enkelte, gjerne av typen ”hva mente du med det der?” når vedkommende har kommet med en frekk hentydning eller en spydig kommentar, at dette rett og slett bare blir oversett, vedkommende er tilsynelatende borte som dugg for solen!

Noe som forundrer meg er at noen av de mest krasse, spydige, frekke og høyrøstede brukerne her inne er veldig hårsåre når ting kommer til dem selv. Enten får man tåle å få igjen med samme mynt eller så får man tenke nøye gjennom hvordan man opptrer selv.

(Enkelte lider også av forfølgelsesvanvidd her inne. Selv om man er uenige om det meste eller ikke tåler/forstår en fleip er det ikke dermed sagt at jeg er ute etter vedkommende, som jeg har fått høre at jeg er av en bruker. Det er å overvurdere betydningen av sin egen person kraftig.)

Vær så snill og ikke kom med det sedvanlige svaret om at jeg ikke trenger å henge på forumet hvis jeg er så misfornøyd. Jeg er i det store og hele ikke misfornøyd, jeg stortrives faktisk her! (Det må man jo gjøre når man er her så å si daglig i 2 ½ år! :wink: ) Jeg ønsker bare å sette fokus på ting og tang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var et bra innlegg, Cawarra. Og ikke nødvendigvis fordi jeg er enig med deg i hver setning - men fordi det er noe mange føler jeg tror jeg, og er viktig bli tatt opp.

Skrevet

Er en del folk som setter seg ned for å skrive med piggene allerede uttapå kroppen.. da blir det fort en del krasse svar.... Unødvendig synes jeg, og forstår heller ikke hvorfor noen bruker dette til å rase ut sin pms (eller hva det er) ukontrollert og fritt...

Skrevet

En ting jeg vil føye til er at en del også overser innlegg fra gjester, bare fordi de er gjester. Ja, det er mange gjester som bare skriver tull og fjas, men det er langt flere som skriver fornuftige og saklige innlegg.

Personlig synes jeg faktisk det er lettest å lese gjesteinnlegg mest objektivt, nettopp fordi disse er anonymisert i forhold til brukernavn.

Skrevet
En ting jeg vil føye til er at en del også overser innlegg fra gjester, bare fordi de er gjester. Ja, det er mange gjester som bare skriver tull og fjas, men det er langt flere som skriver fornuftige og saklige innlegg.

HELT enig! Hva er det for noe tull da? De som ikke er registrert er liksom ikke "bra nok" og fortjener ikke noe svar? Det er da ikke noe krav at man må være registrert. Klart det er flere "gjester" som skriver useriøse innlegg, men da er det jo bare å ikke svare dem.

Slike svar som: ... der var det en gjest igjen da, så vi noen gjest her?... synes jeg er en dum ovenfra-og-ned-holdning, alle får da lov til å komme med sine meninger.

Skrevet

Godt sagt, Cawarra.

Har også merket at ting blir feiltolket her i tide og utide. Enkelte henger seg litt vel mye opp i ting man har gjort eller sagt før, eller at de henger seg opp i nicket til en person. Og dømmer derfra. Det viktigste er å prøve å se hva personen mener....

Og kanskje kutte ut å gjøre narr av skriveleif hadde vært en god idè og ?

God dag :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Et veldig bra innlegg, Cawarra. Er faktisk veldig enig med deg i mye av det du skriver der.

Også dette med gjester er jeg enig i, men at pga. mye gjestehets er det veldig lett å føye alle over en kam, og det er jo egentlig greit å forholde seg til et nick når debatten blir lang og flere gjester kommer innom.

Skrevet
...og det er jo egentlig greit å forholde seg til et nick når debatten blir lang og flere gjester kommer innom.

Jo da, greit nok det. Men spiller det egentlig noen rolle bare personen får uttrykt sin mening? Og vi får diskutert litt? Usaklige innlegg kan vi vel bare hoppe lett over...

Og "gjestehets" vil jeg bruke begge veier jeg. Det er jo omtrent like mange innlogga brukere som kritiserer gjester som motsatt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg ikke vil ha ekstra oppmerksomhet skriver jeg alltid innlegg som "gjest"...Og det vil jeg som regel ikke ha. Noen ganger er jeg også så heldig at jeg likevel får opp "navnet" mitt. Jeg forstår selvsagt hvorfor-man ønsker å få meg opp og fram i lyset. Jeg er VELDIG takknemlig.

:hoho:

Skrevet

En annen ting er at enkelte åpenbart har problemer med å fange opp humor, selv om det er føyd på blunketeng og smiletegn til den store gullmedaljen eller t o m er skrevet svart på hvitt at innlegget er ment som en spøk. En del har også problemer med å oppfatte ironi og overdrivelser, jamfør Gutt19s innlegg som heter ”Jeg hater alle som handler på butikken!”: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=47575

Er det ikke lov å bruke toppetasjen heller? Er det ikke lov å tenke at selv om innlegget er ment ironisk, så ligger det noe uappetittelig der det kommer fra? Eller skal tråder holdes diktatoriske og oppfylle åpners ønsker? Jeg skjønte veldig godt at gutt19 mente innlegget ironisk. Det betyr ikke at jeg må klappe ham på skulderen og si "morsom du, haha" når jeg ikke syntes det var morsomt, bare fordi han prøvde. Hvor kneblet skal man egentlig bli her inne?

Skrevet

Skjønner helt hva du mener!!

Fikk føle det litt på kroppen selv i dag, trodde ikke jeg brydde meg så veldig om hva andre mente om meg her inne, men det er ikke noe godt å bli "halshugd" av flere fodi du er av en annen oppfatning!

Det blir dratt ut bruddstykker av det du skriver og tolket forlengs, baklengs og på vranga...

Vel, trodde det ikke, men det gikk inn på meg...teit egentlig!

Vanskelig å uttrykke seg uten at enkelte henger seg opp i enkelte ord eller setninger.

Er ikke alltid jeg er like flink til å formulere meg skriftlig.

(ser for meg at ordet "halshugd" blir dratt frem nå...)

Skrevet

Alive, det er ingen som hater deg selv om man er av forskjellig syn i en debatt.....

Skrevet

Det tror jeg heller ikke(mistolket igjen)

Jeg blir bare forundret over hvor mye enklere det er å diskurtere muntlig, enn skriflig.

Er vel lettere med hjelp av kroppsspråk og toneleie/stemmebruk :wink:

Skrevet

Jeg blir bare forundret over hvor mye enklere det er å diskurtere muntlig, enn skriflig.

Er vel lettere med hjelp av kroppsspråk og toneleie/stemmebruk :wink:

Og DER er vi 100 % enige!! :D

Skrevet

Jeg sier meg mer eller midre enig i topinnlegget til Cawarra. Har merket meg mye av det samme. Virker som feiltolkninger er en sport for enkelte.

Ang tråden til Gutt19 (butikk) - så lo alle som hadde erfaring med butikk. Mest sannsynelig fordi at vi kjenner oss bedre igjen i det. Men det var (etter min mening) skrevet såpass "svarthvitt" at flere burde tatt den.

Den tråden er selvfølgelig bare et eksempel. Men det finnes mange miniatyrer av det samme prinisppet i form av enkelt innlegg rundt om kring, som også blir feiltoket ( mer eller mindre med vilje (?) )

Skrevet

Og DER er vi 100 % enige!! :D

HVA MENER DU MED DET!? (... grrr ...)

Gjest lekebøll
Skrevet

Det er ikke spesielt givende å diskutere med de som synes det er viktigere å vinne diskusjonen - enn å finne frem til det mest riktige svaret.

Skrevet
Det er ikke spesielt givende å diskutere med de som synes det er viktigere å vinne diskusjonen - enn å finne frem til det mest riktige svaret.

AH!!! Der er vi inne på noe vesentlig!!! For meg er en diskusjon en arena der en kan veie standpunktene og argumentene sine... Er de for lette så forandrer man mening.... Tror folk er veldig påvirket av politikrene jeg.. de skal jo bare vinne... Dessuten lærer man ikke å diskutere lengre. Før var dette noe man gjorde mer på skolen, nå ser en mest på debatter på tv, og diskuterer etter minmening ikke.... de driver med en form for ordkrig...

Skrevet

Jeg er enig med deg, Cawarra. Jeg er forholdsvis fersk her på KG, og det har tatt litt tid før jeg innså det.

Det bør være rom for uenighet og diskusjoner, men det skal ikke gå så langt at det går over til hets og drittkasting. Folk må få lov til å ha forskjellige meninger, og si det de mener, uten å være redd for å bli uthengt og hetsa.

Når man kommuniserer på denne måten, med så mange forskjellige mennesker, må man også være klar over at misforståelser kan oppstå.

Jeg vet også med meg selv at ting ikke alltid kommer ut slik jeg hadde tenkt.

Prøv heller å være litt mer åpen for folks forskjellige meninger, uten å være ute med klørne med én gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...