Gjest Serena Skrevet 10. juli 2010 #22 Skrevet 10. juli 2010 Jeg flytter muligens utenlands til et engelsktalende land. Hvis jeg køper meg MacBook der ( billigere) kan jeg da stille inn tastaturet slik at tre av tastene tilsvarer ø æ å? Kommer jo til å skrive norsk på tastaturet...
attegløyma Skrevet 10. juli 2010 #23 Skrevet 10. juli 2010 Eg anbefalar ikkje den kvite macbook. Har den sjølv, og kjem til å halde meg til Apple framover, men plasten rundt tastaturet har sprukke og ramla av 3 gonger no. Fekk bytta den gratis dei to første, men det betydde at eg var uten maskin i 2 veker kvar gong. Denne gongen har eg ikkje levert den inn att endå, rett og slett fordi det er umulig å ikkje ha maskin. Sprekkar i plasten er kjent for å sprekke. Neste gong skal eg ha aluminium, gir beng i om det vert bulkar så lenge det ikkje vert eit hol som går rett ned i dei meir sensitive delane av maskina.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 10. juli 2010 #24 Skrevet 10. juli 2010 Alt det pratiske du spør om kan faktisk googles, TS... Google er ganske kjekk sånn. Skjønner at du spør om råd fra oss Apple-brukere på ting som ikke er rent fakta, da. Kan selv fortelle deg at jeg har hatt min Macbook Pro 15" i tre (snart fire) år, og den er fortsatt lynrask i oppstart av både maskinen og programmer. Batterilevetiden har sunket ned til ca to timer uten stømkabel, det gjør meg litt frustrert, for nytt batteri er dyrt. Den fungerer i alle tilfeller topp! Jeg ville anbefalt pro, fordi den kan ta imot en del mer juling. Gikk på en skole med 30 elever, 25 hadde macbook, 5 hadde macbook pro. Vi med macbook pro har fortsatt like bra maskiner som da vi gikk på skole for 2 år siden. Men de med vanlig macbook har ofte vært på reprasjon, og enkelte har også måtte bytte sine helt ut.
Gjest Serena Skrevet 10. juli 2010 #25 Skrevet 10. juli 2010 Selvfølgelig kan det googles, men det er et diskusjonsforum og da vil jeg høre andre sine meninger om Apple laptop. Også inkludert tekniske fakta, som for meg er helt greskt. Syns mange her inne er flinke til å forklare slik at jeg forstår hva de tekniske rammene betyr i praksis.
tøydokka Skrevet 10. juli 2010 #26 Skrevet 10. juli 2010 slenger meg på denne tråden da jeg også vurderer å kjøpe mac
Nala Skrevet 12. juli 2010 #27 Skrevet 12. juli 2010 Vurderer akkurat det samme, nemlig et bytte fra PC til Mac (og da helst MacBook Pro). Mannen har en snart tre år gammel MacBook Pro, og er superfornøyd! Er det noen som kort og enkelt kan si noe om forskjellen på 13-tommeren og 15-tommeren? Hva skiller de to fra hverandre, bortsett fra skjermstørrelsen? Hvis 13-tommers skjerm egentlig er nok, er det noen grunn da til å bla opp noen tuselapper ekstra for større skjerm?
Sushi Skrevet 12. juli 2010 #28 Skrevet 12. juli 2010 Eg anbefalar ikkje den kvite macbook. Har den sjølv, og kjem til å halde meg til Apple framover, men plasten rundt tastaturet har sprukke og ramla av 3 gonger no. Det stemmer at det skjedde før, men de nye, hvite macbookene sprekker ikke opp. TS: Jeg ville som flere andre her anbefalt den minste macbook proen til deg, eventuelt en vanlig hvit macbook hvis du klarer deg med litt kortere batteritid. Applecare trenger du trolig ikke. Men gå for mac! Du kommer ikke til å angre
Rosalie Skrevet 12. juli 2010 #29 Skrevet 12. juli 2010 Min splitter nye MacBook har målt batterikapasitet på 10 timer dersom jeg ikke smurfer internett. Dersom jeg sitter intenst på nettet og laster ned og slikt, har den batterilevetid på 6-7 timer.
PecanPie Skrevet 12. juli 2010 #30 Skrevet 12. juli 2010 (endret) Jeg flytter muligens utenlands til et engelsktalende land. Hvis jeg køper meg MacBook der ( billigere) kan jeg da stille inn tastaturet slik at tre av tastene tilsvarer ø æ å? Kommer jo til å skrive norsk på tastaturet... Du kan bytte tastatur, var nettopp en periode i USA hvor fler kjøpte MacBook der. Der var (selvsagt) amerikansk tastatur standartd, men det var null problem å levere inn maskinen og få norsk tastatur på den. Har hatt MacBook Pro 13" i et år og syns den passer perfekt til studiene. Den er ikke for stor, ikke for liten. Like fin på forelesninger som når jeg skal skrive oppgaver og bare sitte hjemme og surfe. Den veier 2 kg (min gamle PC veide over 3 kg). Skjermen er klar og fin, og det er enkelt å justere lys både i skjerm og tastatur. Den lager lite lyd (sammenlignet med samboerns tre måneder gamle PC hvor vifta suser og går konstant). Må legge til at jeg digger den magnetiske strømtilkoblingen (om man skulle være å uheldig å f.eks. tråkket på ledningen detter strømtilkblingen bare ut, man slipper å bekymre seg for at ting blir bøyd o.l.) og @-knappen. Litt leting i begynnelsen, men nå savner jeg den når jeg bruker PC-tastatur. Alle programmer jeg ønsker å kjøre fungerer. Det eneste jeg har hatt problemer med er en pdf-fil som ikke ville vises skikkelig, men det løste jeg enkelt ved å laste ned Adobe gratis. Nå fungerer det som en drøm. Ang. Apple Care droppet jeg å kjøpe dette da jeg ble tilbudt det. Forhørte meg med noen jeg kjenner som bruker Mac i jobb, og fikk høre at det var bare bortkastede penger. Om jeg var skikkelig nervøs kunne jeg sette maskine på innboforsikringen. Ikke noe særlig teknisk her (det ser jeg noen andre tar seg av), men min erfaring med Mac er utelukkende positiv. Endret 12. juli 2010 av PecanPie
tineline Skrevet 12. juli 2010 #31 Skrevet 12. juli 2010 TS, hvis du bare skal bruke laptopen til studier og film, så holder det lenge med en vanlig macbook. Batterilevetiden er vesentlig bedret med den siste modellen. Jeg har en hvit macbook på 4. året, og den er like kjapp i oppstart osv, og batteriet mitt holder fortsatt 3-4 timer (men jeg har aldri hatt strømmen koblet i når batteriet er fullt - da tar jeg den ut umiddelbart og lar maskinen gå på batteri, eller jeg tar ut batteriet og lar den gå på strøm). Er superfornøyd! Jeg har vært et år i utlandet med den, skrevet to masteroppgaver på den og sett tusenvis av filmer/tv-serier/videoklipp. Dersom du skal skrive et stort stykke arbeid, hvor du gjerne vil se to tekster på én gang, bør du imidlertid velge en større skjerm enn 13,1". Det gikk helt fint å skrive oppgaver på standard skjermstørrelse, men skulle gjerne hatt muligheten til funksjonelt sett kunne splitte skjermen når jeg jobber i tekstbehandleren (det går selvsagt, men det blir små utsnitt du får). Jeg bruker forresten openoffice, og syns det funker helt greit. Det eneste som endrer seg ved overførsel til word, er standardformatering som har med marger og bilder å gjøre, og det betyr at ting kan flytte på seg. Imidlertid løser du enkelt problemet med å konvertere til .pdf med den innebygde pdf-knappen. Jeg har 12 ukers fulltids datakurs i windows og office, og jeg savner ingen av delene et sekund. Jeg kan bruke det meste av kunnskapen fra windows i mac, men syns at brukergrensesnittet er langt bedre og mer logisk oppbygd. Ikke bekymre deg for mp3-spilleren, og harddisken kan du i alle fall lese (men hvis det er pc-plattform kan du muligens ikke legge nytt innhold på den). Og macbook har forresten også firewire-inngang.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juli 2010 #32 Skrevet 12. juli 2010 Jeg har også hvit MacBook, og det stemmer at de sprekker. Vet ikke om det er sant at de nye gjør det, men min som er rundt et år har i hvert fall gjort det. Var uansett null problem å få det fikset, det ble gjort på 2 dager av Eplehuset Stavanger. Søk på "crackbook" på google, så får du opp bilder av problemet. Sånn bortsett fra sprekken jeg fikk, er jeg veldig imponert over hvor mye denne har tålt. Jeg er et skikkelig vimsehode, så den har falt ned fra både sofaen og stoler flere ganger, helt uten å ta noen skade av det. Har brukt Mac siden 2004, min første iBook som er fra da, lever i beste velgående ennå. Mannen bruker den når han er på reise eller ikke gidder å sitte ved den stasjonære. Jeg elsker Mac, skal aldri bytte! :rødme:
hanne_ Skrevet 12. juli 2010 #33 Skrevet 12. juli 2010 Jeg flytter muligens utenlands til et engelsktalende land. Hvis jeg køper meg MacBook der ( billigere) kan jeg da stille inn tastaturet slik at tre av tastene tilsvarer ø æ å? Kommer jo til å skrive norsk på tastaturet... Vurderte dette, men fant ut at med studentrabatt, og det jeg måtte betale for å få satt inn nytt tastatur så ble forskjellen på å kjøpe en mac i utlandet såpasse ubetydelig liten at jeg kjøpte den i norge.
attegløyma Skrevet 13. juli 2010 #34 Skrevet 13. juli 2010 Du treng ikkje skifte tastatur då, eg brukar dei tastane som er på engelsk tastatur, berre med eple+a, eple+q osv for norske bokstavar. Det går visst an å stille inn for norske bokstavar (framleis uten å skifte tastatur), men det har eg ikkje sett meg inn i.
aluminium Skrevet 13. juli 2010 #35 Skrevet 13. juli 2010 Jeg flytter muligens utenlands til et engelsktalende land. Hvis jeg køper meg MacBook der ( billigere) kan jeg da stille inn tastaturet slik at tre av tastene tilsvarer ø æ å? Kommer jo til å skrive norsk på tastaturet... Om du bestiller den i utlandet mener jeg du kan spesifisere hos Apple at du vil ha norsk tastatur. Det er bare å sjekke opp med en AppleStore. Ser iallefall at det er mulig å bestille US-tastatur her i Norge (uten tillegg i prisen), så om du ringer inn er det nok ingen problem å få norsk tastatur. Tviler på at det er noe tillegg i prisen den veien heller...
*Joyce* Skrevet 13. juli 2010 #36 Skrevet 13. juli 2010 Vurderer akkurat det samme, nemlig et bytte fra PC til Mac (og da helst MacBook Pro). Mannen har en snart tre år gammel MacBook Pro, og er superfornøyd! Er det noen som kort og enkelt kan si noe om forskjellen på 13-tommeren og 15-tommeren? Hva skiller de to fra hverandre, bortsett fra skjermstørrelsen? Hvis 13-tommers skjerm egentlig er nok, er det noen grunn da til å bla opp noen tuselapper ekstra for større skjerm? Det kommer rett og slett an på bruken. Jeg har 13", mannen har 15". Han er programmerer og bruker maskinen sin på en helt annen måte enn jeg gjør, som bruker den til studier og hobbybruk - dvs surfing, film og musikk m.m. Mannen er mye ute hos kunder og har ikke alltid anledning til å koble seg opp til større skjerm, og blir sliten i øynene av å jobbe på liten skjerm. Jeg jobber også sammen med en del fotografer og kjenner et par arkitekter som bruker Mac, og også de foretrekker stor skjerm. Hvis du derimot "bare" skal bruke maskinen til surfing og denslags, holder 13" i massevis, etter min mening. TS: Jeg ville kjøpt den billigste Pro-en (13"). Signerer teorien om at alu-case tar av for mer enn plasten gjør når uhellet først er ute. Det er ihvertfall erfaringen vi har gjort oss etter å ha hatt både plast og alu i hus de siste 7 årene. Jeg kjøpte nettopp den lille Pro-en, og må si jeg liker den hakket bedre enn den gamle MacBook-en. Den bare kjennes bedre. Men det er nok mye smak og behag, også. Ville gått innom en forhandler og tafset litt, hvis jeg var deg.
Lvly Skrevet 13. juli 2010 #37 Skrevet 13. juli 2010 (endret) Har selv mac pro 15". Jeg byttet til Apple og ville ALDRI gått tilbake til noe annet! Enklere data skal du lete lenge etter. Akkurat som med Iphone er det kun et klikk som trengs og alt er som du vil ha det. I stedenfor å lete gjennom tusenvis av menyer, sette deg inn i kompliserte greier, vite hvordan du korrekt avinstallerer/avinstallerer. Har spart mye tid på grunn av macen min <3 Er student selv, og ser også at de fleste på Blindern faktisk bruker Mac. Er ikke noe problem for andre å se ting du skriver i dokumenter. Du må bare huske å lagre i riktig type. Men dette kan de aller fleste it-avdelinger på skoler hjelpe deg med å finne ut av. Er du student anbefaler jeg at du går via Appstore sin utdannings seksjon. Prisene er billigere der.. Endret 13. juli 2010 av Lvly
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå