Gjest Serena Skrevet 4. juni 2010 #1 Del Skrevet 4. juni 2010 Alltid hatt pc, vuderer å kjøpe min første apple. Det jeg er skeptisk til er om apple er enkel å bruke i skole sammenhegn. Kan ikke apple brukere motta ting jeg skriver i skriveprogrammet? Er det stavekontroll for engelsk, spansk og norsk på apple? Kan jeg se på en dvd på apple pc, eller er det systemfeil som forhindrer det? Vet at enkelte hat hatt problemer i skolesammenhegn med å sende dokkumenter som pc brukere skriver i word, fordi mottageren ikke får lest det. Jeg syns designet på apple er veldig kult, men det spiller jo ingen rolle hvis apple har mange funksjonsproblemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 4. juni 2010 #2 Del Skrevet 4. juni 2010 Apple har ingen av de probleme du nevner ovenfor. Kjøp den, installer Office og du er oppe og går. Alle kan lese dine dokumenter, og du kan lese alle andres dokumenter. Faktisk så er Office for Mac en hel del bedre enn for Windows da man slipper å installere plugins osv. for å f.eks kunne lagre i PDF, som til tider kan være veldig hendig. I og med at du kan bruke Office, så er det akkurat samme stavekontroll som i Windows. Jeg har selv hatt Mac i over fem år nå, og ser ingen grunn til å skifte tilbake, med mindre jeg skulle få en akutt trang til å spille spill, noe jeg personlig mener hører hjemme på egne bokser (Wii, PS og XBox) Det er bare å spørre om det er noe du lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 4. juni 2010 #3 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Lettet å høre det. Office for mac, vil det si at jeg kan kjøpe word, excel og power point og få det til å fungere på mac? Jeg har hørt at mac er veldig bra sammen med andre apple produkter, men ikke går med andre ting. Jeg har en creative mp3 spiller jeg er glad i, kan jeg fortsatte overføre sanger fra mac pc til den? Endret 4. juni 2010 av Serena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 4. juni 2010 #4 Del Skrevet 4. juni 2010 Office for Mac er akkurat det samme som Office på Windows. Eneste forskjellen er at det er tilpasset Mac OSX, og ikke Microsoft Windows. Værre enn det er det ikke. Jada, den fungerer akkurat som på PCen din. Den dukker opp på skrivebordet, og det er bare å dra sanger over. Grunnen til at mange mener at andre MP3-er fungerer dårlig på Mac er at de sammenligner det med iPoden, som er perfekt integrert i iTunes. Når det er sagt så er det faktisk enkelte Creative-spillere (og andre for den saks skyld) som dukker opp i iTunes på samme måte som en iPod. Når det gjelder andre dingser så synes jeg personlig at Apple er bedre enn Windows, med mindre det er virkelig sære ting du har med å gjøre. "Alle" skrivere ligger forhåndsinstallert, det er bare å plugge i og det funker. Det samme gjelder for mus og tastatur, det bare funker. Man slipper å vente på og knote med å installere drivere. Digitalkameraer fungerer perfekt. iPhoto kjenner det automatisk igjen og lager et systematisk bibliotek for bildene dine. I det store og det hele så er det ikke lenger så veldig mye ved en Mac som lager begrensninger for den jevne bruker. Tidligere kunne det være litt knot her og der, men etter hvert som de har fått stadig flere kunder og mer penger om hende, så har utviklingen gått i riktig retning og nå er det ikke noe jeg står fast med iallefall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlott Skrevet 11. juni 2010 #5 Del Skrevet 11. juni 2010 MAC funker helt suverent, du blir neppe skuffet! Anbefaler en Macbook-pro, så får du 10t batteritid, enda mer om du kjøper ssd-harddisk. Evt kan du installere Openoffice (www.openoffice.org) helt gratis, med tilnærmet de samme mulighetene som med kjøpt Office! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 11. juni 2010 #6 Del Skrevet 11. juni 2010 SSD-disk ville ikke jeg anbefalt. For all del, maskinen blir mer holdbar, får bedre batteritid og muligens aldri så lite kjappere, men prisen du betaler for SSD er virkelig horribel. Er dette din eneste maskin ville jeg heller gått for å kjøpe en skikkelig enorm intern harddisk, spesielt om du liker å ha liggende en del musikk, filmer og TV-serier på maskinen. Det er rart hvor fort det fylles opp. Jeg har snart klart å fylle over en terrabyte siden jul... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
charlott Skrevet 11. juni 2010 #7 Del Skrevet 11. juni 2010 SSD-disk ville ikke jeg anbefalt. For all del, maskinen blir mer holdbar, får bedre batteritid og muligens aldri så lite kjappere, men prisen du betaler for SSD er virkelig horribel. Er dette din eneste maskin ville jeg heller gått for å kjøpe en skikkelig enorm intern harddisk, spesielt om du liker å ha liggende en del musikk, filmer og TV-serier på maskinen. Det er rart hvor fort det fylles opp. Jeg har snart klart å fylle over en terrabyte siden jul... Dett er korrekt at det koster, men det gjør faktisk en god del på hastigheten. Harddiskhastighet betyr mer enn mange tror, så lenge en ikke ikke utnytter prosessoren fullt ut, noe som skjelden er tilfelle med mindre man spiller/evt driver avansert bilde/videoredigering. 1tb...hørt om å rydde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 12. juni 2010 #8 Del Skrevet 12. juni 2010 Tja, rydding er ikke noe alternativ når jeg faktisk ønsker å ha et stort bibliotek av filmer og serier. Det skal sies at denne terrabyten ligger på en ekstern disk som er tilkoblet mediesenteret mitt i stua. Harddiskhastighet har en del å si, klart det har det, men for den gjennomsnittlige bruker er forskjellen liten. Skal jeg drive mye med store filer, videoredigering i HD f.eks., er høy skrive/lesehastighet viktig. Samme gjelder forøvrig når det skal bootes, selv om dette ikke blir gjort så fryktelig ofte lengre. For de aller fleste som bruker maskinen til nettsurfing, musikk, filmtitting, organisering av bilder osv. så har ikke dette så fryktelig mye å bety. Da vil jeg tro de fleste ser større nytte i å heller legge pengene i RAM eller større HDD... RAM er forøvrig det første du bør prioritere å bruke penger på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 14. juni 2010 #9 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Jeg har tenkt til å bruke en Apple til student formål. Hvor mye veier Apple? Ellers så ser jeg på film og tv på laptopen, har en del bilder, filmer, osv på den. Syns Apple i den hvite versjonen ser fin ut, men blir den fort skitten? Apple laptopen kommer til å blir brukt så og si hver dag, overalt. Jeg har en ekstern harddisk, går det ikke an å bare koble den til Apple? Endret 14. juni 2010 av Serena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 14. juni 2010 #10 Del Skrevet 14. juni 2010 Jeg har tenkt til å bruke en Apple til student formål. Hvor mye veier Apple? Ellers så ser jeg på film og tv på laptopen, har en del bilder, filmer, osv på den. Syns Apple i den hvite versjonen ser fin ut, men blir den fort skitten? Apple laptopen kommer til å blir brukt så og si hver dag, overalt. Jeg har en ekstern harddisk, går det ikke an å bare koble den til Apple? MacBook (hvit plastikk) veier ca 2,1kg MacBookPro (aluminium) ca 2,5kg Alle maskiner fra Apple (Mac) er supre til film/bilder/musikk Hvit plast blir ikke fort skitten ved normal bruk, og NÅR/HVIS den blir det er den enkel å rengjøre. MacBookPro (alu) tåler nok litt mer juling. Den eksterne harddisken din funker fint på Macen MacBook (hvit plast) koster ca 8500,- MacBookPro (alu) koster 9900,- Ytelse er ganske lik. Alu tåler mer, har flere tilkoplinger/porter og mye bedre skjerm. Personlig hadde jeg kjøpt MacBookPro til 9900,- En nydelig maskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 15. juni 2010 #11 Del Skrevet 15. juni 2010 Hva er forskjellene på MacBook, MacBook pro og MacBook air? Forklart for en som ikke forstår tekniske ord.. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 15. juni 2010 #12 Del Skrevet 15. juni 2010 MacBook: Billigst, helt grei hvis du ikke stiller spesielle krav. MacBook Pro: Dyrere og mer solid, raskere. MacBook Air: Lett og tynn på bekostning av alt annet, som batterilevetid, fart, soliditet og pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 16. juni 2010 #13 Del Skrevet 16. juni 2010 Det at aluminium er mer solidt er en godt innarbeidet myte. Det er faktisk ikke sant i det hele tatt. Aluminiumen er utrolig myk, og man slår bulker lett som bare det. En gang jeg hadde Powerbooken i sekken, og jeg klarte å sette fra meg sekken litt hardt, fikk jeg virkelig se hva aluminium tåler. Hjørnet mitt var nemlig fullstendig inntrykt. Unibodyene tåler selvsagt mer, men det gjelder også for plastikk. Mitt beste tips for en maskin som skal fraktes frem og tilbake, opp og ned osv., er faktisk en i plast. De tåler rett og slett mer. Ellers må du vurdere om du trenger firewire til ekstern harddisk, videokamera etc., for det har vel så vidt jeg husker ikke den hvite Macbooken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 16. juni 2010 #14 Del Skrevet 16. juni 2010 Alltid hatt pc, vuderer å kjøpe min første apple. Det jeg er skeptisk til er om apple er enkel å bruke i skole sammenhegn. Hvis du først er instilt på å prøve noe nytt kan du også vurdere en pc med f.eks. Ubuntu Linux. Det er blitt utrolig enkelt å bruke, samt å innstalere programmer (som forøvrig finnes i hopetall). Innstalasjon av programmer/pakker gjøres enkelt med den innebygde pakkebehandleren - rett og slett en meny med kategorier. Bla - velg - installer - vips så virker det. Støtte for Windowsprogrammer også med Wine. Ble endelig lei nok av Windows da jeg fikk et hissig virus for noen uker siden og tok et valg jeg ikke har angra på. Openoffice 3-et-eller-annet er inkludert og den har naturligvis samme kompatibilitet mot Windows-formatene som Windows-versjonen har. USB-diskene og digitalkameraet mitt popper opp automatisk ved tilkobling. Den første forskjellen du må lære deg er at disker ikke lenger heter C: eller D: osv., men mappes opp som en del av en større trestruktur. Med de tydelige ikonene i Ubuntu tenker du ikke over dette en gang. Du bare går inn på "steder" og finner dine kataloger. USB-diskene havner på skrivebordet som ikoner forresten. Alt tar litt tid å lære seg på nytt i forhold til Windows og jo lenger du har brukt Windows, jo flere programmer har du trolig i bruk av stort og smått, så da må du regne med å finne nye 'favorittprogrammer'. Det er faktisk et hav å ta av. Og det sies at det er mye sikrere mot virus - av flere grunner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 16. juni 2010 #15 Del Skrevet 16. juni 2010 aluminium, hvordan er det med forskjellen på kabinettbulker og faktisk skade på innholdet? Nå har jeg ikke vært mr. fixit hos så veldig mange med havarert mac, men jeg har fått inntrykk av at alumac kan se grusom ut og virker fortsatt, en plastmac dør gjerne av en skade som ikke ser alvorlig ut i plasten. Lurer på om deformering av myk alubody rett og slett fungerer som en siste forsvarslinje/støtdemping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 16. juni 2010 #16 Del Skrevet 16. juni 2010 Tja, en nær kjenning av meg har forrige generasjon hvit Macbook, og jeg må si jeg er imponert over holdbarheten. Den maskinen har gått i bakken så mange ganger, fått så mye kaffesøl og elendig behandling. Det er mulig metallmaskinene tålte mer før, men idag med så ufattelig tynne kabinetter kan jeg ikke se for meg at det skal så veldig mye til for å ødelegge noe på innsiden, plast eller metallkabinett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Serena Skrevet 16. juni 2010 #17 Del Skrevet 16. juni 2010 Syns det virker som MacBook pro passer best til mitt behov; En del timer hver dag til student/jobb/prosjekter og jeg liker også å se filmer og tv på den. Faktisk ser jeg nesten aldri tv eller film på en tv skjerm lenger. Men jeg er opptatt av at skjermen og tastaturet er "behagelig" å bruke. Jeg liker godt skjermstørrelsen på pc-en jeg har nå, men jeg aner ikke hvilken størrelser det er. Hvor mange tommer burde jeg ha for at det skal være behagelig å bruke den til mange lange økter på pc-en? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. juni 2010 #18 Del Skrevet 16. juni 2010 MacBook Pro har et veldig godt tastatur, synes jeg. Et av de mange fine, men ikke nødvendige tilbehørene er lys rundt tastaturknappene. Så kan man bruke den når det er mørkt i rommet uten å gjøre for mange feil Jeg har en selv, de har akkurat fått oppgraderte modeller. Med studentrabatt får du den til litt over 11 000, med Apple Care. MacBook Pro har widescreen skjerm, 13". Passe stort, uten at den blir upraktisk å ha med seg rundt Også er den skikkelig lekker, og skjermkvaliteten er fantastisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 16. juni 2010 #19 Del Skrevet 16. juni 2010 Bare en liten ting jeg vil kommentere, AppleCare er strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe i Norge. Det den gir av ekstra fordeler er dekket inn av forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. juni 2010 #20 Del Skrevet 16. juni 2010 Bare en liten ting jeg vil kommentere, AppleCare er strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe i Norge. Det den gir av ekstra fordeler er dekket inn av forbrukerkjøpsloven. Men ikke i tre år eller? Ellers har jeg merket meg at de er like hjelpsomme på fks. Eplehuset uavhengig av om du har Apple Care eller ikke. Jeg ØDELA batteriet til min første mac, uten Apple Care. Da jeg kom til Eplehuset for å kjøpe et nytt, spurte mannen om det var fordi det forrige ikke fungerte? Også fikk jeg rett og slett ett nytt, uten å måtte vise til noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå