Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å slanke meg ned fem kilo og trener litt hver dag, men ikke så lenge for jeg har vondt i benet. Jeg prøver å sykle eller gå tur.

Til frokost spiser jeg gjerne en brødskive med mye makrell i tomat og et egg og et eple. Eller så spiser jeg en porsjon havregrøt og en banan.

Da blir jeg kjempemett.

Utover dagen er jeg liksom ikke sulten og spiser kanskje et par epler til og en kiwi eller noe, og litt middag, mest grønnsaker og litt fisk eller kjøtt, og så kanskje en yoghurt og gjerne en kurv jordbær. Og så spiser jeg gjerne to-tre gulrøtter i løpet av en dag. Noen dager blir annerledes, hvis jeg for eksempel er på besøk hos noen og må spise pizza eller noe, da får jeg kjempedårlig samvittighet hvis jeg spiser kanskje en halv pizza eller noe.

Jeg vil så gjerne gå ned men føler ikke at det hjelper:( likte veldig godt å løpe meg en tur, men så har jeg fått så vondt i beinet, så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du spiser altfor lite mat, og risikerer dermed at kroppen går inn i "sultemodus" og reduserer forbrenningen for å overleve, samt tærer på muskelmassen. Dette er selvsagt særdeles lite sunt og hensiktsmessig, i og med at muskelmassen er viktig både for fettforbrenningen og helsen generelt.

Du får i deg urovekkende lite fett og proteiner, så dette bør du absolutt spise mer av. Sultfølelse kan i blant leve litt sitt eget liv og henger ikke alltid sammen med kroppens fysiske behov, så forsøk å spise selv om du ikke er sulten.

I tillegg til kardio (dvs gåturer, sykling, svømming og alt slikt som får pulsen opp), bør du dessuten legge inn et par økter med styrketrening pr uke, for å opprettholde og helst også bygge litt muskelmasse.

Pizza og slikt bør du, som du selv vet, styre unna, men om man får i seg litt junkfood eller godteri noen få ganger i måneden har ikke det så mye å si så lenge man er sunn resten av tiden. Dårlig samvittighet og stressing rundt kosthold er uansett ikke bra, så forsøk å slappe av litt. Ha i bakhodet at en god helse er alfa og omega for et menneske, og gå bevisst inn for å optimere livsstilen din til å bli så sunn som mulig. Da vil en slank, stram kropp følge automatisk som en hyggelig bieffekt. :)

Skrevet

Enig med over, for lite mat det der.

Men tenkte jeg ville nevne at måltidsrytmen også (for mange) er vesentlig. Flere små, jevne måltider isteden for litt mat her og der. Da er det også enklere å ikke falle for pizza, og annet junk. Må man spise dette på besøk f.eks. spiser man gjerne mindre av det om man har spist jevne sunne måltider gjennom dagen.

Syntes også det mangler sunt fett og proteiner. Du får i deg karbo (havregryn, mye frukt, yoghurt osv), men lite av det andre. Cottage cheese istedenfor yoghurt, bytte ut noe av frukten med nøtter, det både metter og er sunt i moderate mengder. Og godt på havregryn!

Det jeg kom på i farta :)

Skrevet

Enig med innlegg over, dette er altfor lite mat.

Om du ikke trener noe særlig og ikke er mye aktiv så kan du spise litt mindre for å gå ned i vekt, men ikke så lite som du nå gjør.

Her er en dagsmeny for kvinner på 1500 kalorier, men de dagene du er aktiv bør du spise mer enn dette. Det er ikke meningen at du skal følge denne menyen til punkt og prikke, men du får litt forståelse i hvor mye mat/drikke du ihvertfall bør få i deg i løpet av en dag.

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Høres nesten mer ut som kanin mat enn menneskemat dette her da....Du må spise MYE mer. Små måltider fordelt utover dagen er nøkkelen til suksess til min mage. For meg er det kritisk at blodsukkeret holdes stabilt, eller så blir jeg slapp og har det ikke godt med meg selv.

Du bør iallefall få i deg en solid frokost slik at kroppen går fra natt forbrenning til dag forbrenning. Gjerne ha en kopp grønn te ved siden av.

Min dag pleier å se slik ut:

Frokost: 2-3 knekkebrød med pålegg med en håndfull druer på siden.

Lunsj: 1 karbonade med en håndfull ris

Mellom: 2 knekkebrød med pålegg

Middag: Laks/kylling/kjøttdeig med ris eller pasta og en eller annen saus

Kvelds: Frukt/nøtter/knekkebrød

Dette er vel ca. det jeg spiser daglig uansett ukedag. Spiser verken junk, godteri eller meieriprodukter. I tillegg trener jeg 3-4 dager i uka. Med dette kostholdet er kroppen alltid mett og har energi å avse. Jeg føler meg alltid lett og opplagt, aldri oppblåst eller uggen slik som jeg gjorde før da jeg spiste mye rare ting kroppen egentlig ikke trengte....

Endret av *Maja*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...