Gå til innhold

Katten min vil ikke drikke av vannskålen sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min Maine Coon gutt vil helst ikke drikke av vannskålen sin, kun av springen. Det er et problem siden jeg ikke kan ha den rennende døgnet rundt. Tenker på miljøet. Han får drikke mens jeg er på badet. Da drikker han lenge! Det virker ikke som han drikker noe ellers. Blir litt bekymret siden det er viktig at han får i seg nok vann. Nå som er jeg på jobb hele dagen i varmen har han kun skålen sin. Med frisk vann selvfølgelig.

Syns aldri det minker i skåla, så jeg tror han drikker minimalt av den.

Jeg kjøpte også en vannfontene til han. Den skulle visst være bra for sære katter som han, men det var ikke bra nok! Han var ikke interessert overhodet! Den var laget slik at det sto en kuppel i en stor skål med vann. Ut av kuppelen rant det vann ned i skåla. Han kunne altså velge hvor han skulle drikke. Satt den bort fordi det var stress å rense den, hvertfall når den aldri ble brukt.

Har sett flere typer av de fontene, men kan ikke drive å kjøpe alle typer for å prøve meg frem. De er ganske dyre.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er helt normalt. Har hatt 3 katter som kun drikker av kranen.

De tar ikke skade av det slik jeg ser. Vannet i kranen har rent når noen har vært der, og så skrues det av når personen gikk. Jeg tror kattene hadde bedre tilgang til vann slik, enn de hadde med vannskålen :)

Skrevet

Jeg tror det er helt normalt. Har hatt 3 katter som kun drikker av kranen.

De tar ikke skade av det slik jeg ser. Vannet i kranen har rent når noen har vært der, og så skrues det av når personen gikk. Jeg tror kattene hadde bedre tilgang til vann slik, enn de hadde med vannskålen :)

Han får gjerne drikke av springen når jeg er hjemme. Problemet er når vi er borte en lang og varm dag. Da har han kun skålen sin og den vil han jo ikke ha :(

Skrevet

Vi pleide alltid å ha vannskålen stående med ferskt vann, og om vi var borte en stund hadde jo katten tilgang til vann. Er den tørst drikker den av skålen :)

Skrevet

Slik er min pus også. Løsningen var flere vannskåler plassert rundt om i leiligheten, så det kan jo være lurt å prøve :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi pleide alltid å ha vannskålen stående med ferskt vann, og om vi var borte en stund hadde jo katten tilgang til vann. Er den tørst drikker den av skålen :)

Har vel tenkt sånn jeg også. Er han tørst så drikker han. Sikkert bare jeg som bekymrer meg for mye. Igjen.... :rødme:

Skrevet

Slik er min pus også. Løsningen var flere vannskåler plassert rundt om i leiligheten, så det kan jo være lurt å prøve :)

Han har en inne og en ute i skyggen. I tillegg til dette drikker han vann som ligger på bunnen av dusjkabinettet, fullt av såpe og andre ekle ting :nei:

Han syns altså såpevann er bedre enn friskt vann i skåla. Jeg legger til og med isbiter i vannet på varme dager.

Jada, han er bortskjemt :sjenert:

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Mitt inntrykk er faktisk at mange dyr heller vil ha dødt, stillestående vann enn nytappet akkurat når det gjelder skåla. Har hatt flere både katter og hunder som venter til det nytappede skål-vannet er blitt lunkent og dødt.

Så lenge katten har tilgang på vann i skåla når den er hjemme alene vil den neppe tørste seg til skade. De fleste dyr ligger og sover nesten hele tiden når de er hjemme alene, så da har de ikke behov for å drikke noe særlig.

Så lenge du er hjemme har katten sikkert forstått (på sin måte) at det er tilgang på vann akkurat når den måtte ønske.

Endret av Spinell
Skrevet

Han har en inne og en ute i skyggen. I tillegg til dette drikker han vann som ligger på bunnen av dusjkabinettet, fullt av såpe og andre ekle ting :nei:

Han syns altså såpevann er bedre enn friskt vann i skåla. Jeg legger til og med isbiter i vannet på varme dager.

Jada, han er bortskjemt :sjenert:

Mmmm såpevann! Katter er så rare :fnise:

Skrevet

Mitt inntrykk er faktisk at mange dyr heller vil ha dødt, stillestående vann enn nytappet akkurat når det gjelder skåla. Har hatt flere både katter og hunder som venter til det nytappede skål-vannet er blitt lunkent og dødt.

Så lenge katten har tilgang på vann i skåla når den er hjemme alene vil den neppe tørste seg til skade. De fleste dyr ligger og sover nesten hele tiden når de er hjemme alene, så da har de ikke behov for å drikke noe særlig.

Så lenge du er hjemme har katten sikkert forstått (på sin måte) at det er tilgang på vann akkurat når den måtte ønske.

Tror nok han har forstått at han får bestemme det og utnytter det. :gjeiper:

Grunnen til at jeg er litt redd for dette med vann er at en katt som mannen min hadde før, døde av nyresvik. Dyrlegen sa at den ikke hadde fått i seg nok vann.

Den hadde tilgang til vann hele tiden, så det kan ha vært en annen grunn til at den ikke drakk nok.

Skrevet

Katten min elsker også såpevann! Det kan jo umulig være bra for den??

Og den andre katten er i himmelen når den får drikke alge-vann. Regnvann f.eks har ligget i en blomsterpotte på verandaen i et helt år. Nam!

Skrevet

Mmmm såpevann! Katter er så rare :fnise:

Ja, ikke sant. Sølepytter og sjokolademelk duger også. :)

Gjest Spinell
Skrevet

Grunnen til at jeg er litt redd for dette med vann er at en katt som mannen min hadde før, døde av nyresvik. Dyrlegen sa at den ikke hadde fått i seg nok vann.

Den hadde tilgang til vann hele tiden, så det kan ha vært en annen grunn til at den ikke drakk nok.

Når du nevner dette, så mener jeg å ha lest noe om at dette kan være forrelatert. Det kan visstnok være en risiko for at katter som bare får tørrfor kan få nyreproblemer pga lite væske. Våtfor og oppbløtt tørrfor vil bidra til at katten får i seg vann også gjennom maten.

Skrevet

Jeg har hørt at enkelte katter ikke vil drikke vann hvis skålen står ved siden av maten. Du kan jo prøve å sette den litt for seg selv og se om det hjelper? Vår pus drikker også vannet i dusjkabinettet, hun sitter av og til på badet og venter på at jeg skal bli ferdig i dusjen. :fnise:

Ellers kan du jo bløte opp noe av tørrfôret, som andre nevner, så får pus i seg vann der også.

Skrevet

Når du nevner dette, så mener jeg å ha lest noe om at dette kan være forrelatert. Det kan visstnok være en risiko for at katter som bare får tørrfor kan få nyreproblemer pga lite væske. Våtfor og oppbløtt tørrfor vil bidra til at katten får i seg vann også gjennom maten.

Han får kun tørrrfôr, men våtmat som godteri en gang i uka. Jeg prøvde å bløte opp maten da han var litt yngre, men det likte han ikke. Det kan jo hende han har glemt det nå. :)

Skal prøve å bløte opp maten etterpå. Takk for tipset :)

Skrevet

Hva med en sånn "fontene" da?

Pet Fountain

Den har jeg sett på mange ganger. Vurderer å kjøpe den, men tror den er ganske dyr. Den likner jo veldig på en spring.

Hvor mange fontener skal jeg ha da?? Den katten er dyr!!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at enkelte katter ikke vil drikke vann hvis skålen står ved siden av maten. Du kan jo prøve å sette den litt for seg selv og se om det hjelper? Vår pus drikker også vannet i dusjkabinettet, hun sitter av og til på badet og venter på at jeg skal bli ferdig i dusjen. :fnise:

Ellers kan du jo bløte opp noe av tørrfôret, som andre nevner, så får pus i seg vann der også.

Hehe ja leste og dette for en stund siden. At det "lå ikke i deres natur" at vannet skulle finnes i nærheten av maten, derfor foretrekker de å gå i et annet rom å drikke :P passa katta til kjæresten min engang, og merka meg og hun ikke drakk noe spess av vannskåla sin. Men hun var besatt å skulle drikke av vannglasset jeg hadde på borde i stua. Satt til slutt et eget vannglass til henne i stua, å da drakk hun masse, og hun drakk kun derfra. Så tror nok det er noe i det :P merkelige dyr, men akk så søte ;P

Skrevet

Liker ikke vannet ved siden av maten?? Katter ER rare. Skal flytte skåla også da. Han må jo tro det har rablet for meg etterpå. Heller vann i maten hans og stikker av med vannskåla :)

Vår venter også på at vi skal dusje ferdig. Da ligger han hengslengt oppi vasken med den ene labben over kanten. :) Piler inn så fort vi er ferdige.

Gjest asanti
Skrevet

Det stemmer, værtfall for min pus.

Har selv en maine coon som faktisk drar vannskålen bort med poten om den står får nært matskålen. Og han drikker såpevann så fort han ser muligheten. Plasker også med potet i vannskåla førhan begynner å drikke. Rare katter. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...