Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I tidligere tider har det vært klare debatter og nyheter på media o.l om muslimske kvinner i bl.a Norge i den stor grad at folk våger å tro at det er riktig å påstå at kvinnene fremstår som undertrykte pga religionen islam. er dette riktig da?! og i hvilke sammenhenger var dette egentlig tatt opp, annet enn hijab i politiet kanskje?

Islam er jo så KLART IKKE en kvinneundertrykkende religion! Hva mener dere om dette, og hvorfor?

Blir kult om dere kommer med noen innspill før jeg fortsetter med søking på andre kilder enn KG, for da har jeg kanskje litt grunnlag for hva jeg kan lese mer om. :)

Og med tanke på dette her; hva sier så koranen og hadithen om kvinnesynet i islam? (For de som veit det på sparket.) www.islam.no

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Islam er jo så KLART IKKE en kvinneundertrykkende religion! Hva mener dere om dette, og hvorfor?

Er dette din personlige mening, eller noe du har skrevet for å få i gang debatt?

Skrevet

Hva om du skrev skoleoppgavene dine selv?

Gjest Trajan
Skrevet

Jeg er ganske sikker om at vist man leser i koranen. Så finner man sikkert noe hvor det står at kvinner ikke skal undertrykkes

Det er like mye motstridninger i Koranen som det er i bibelen og andre hellige bøker

Skrevet (endret)

Om Islam i seg selv er en kvinneundertrykkende religion eller ikke er ikke så interessant. Derimot er kulturen i muslimske land meget tradisjonelle, og ja, kvinneundertrykkende. Og det ville de vært uansett hva Islam sier om saken: troende vil alltid tolke sine hellige skrifter ut fra sine verdier, ikke omvendt.

Endret av K.A.
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva om du skrev skoleoppgavene dine selv?

Til h med de teite ''want-to-be-tøff-i-trynet-'' kommentarene dine (og den andre som la til noe før eller etter deg.

Kommentar til en annen bruker: Angående påstanden om kvinneundertrykkelse er MIN mening, ja, hva TROR du? Jeg sier ikke bare noe i løse lufta for å starte en debatt, nei.

Skrevet (endret)

Til h med de teite ''want-to-be-tøff-i-trynet-'' kommentarene dine (og den andre som la til noe før eller etter deg.

Kommentar til en annen bruker: Angående påstanden om kvinneundertrykkelse er MIN mening, ja, hva TROR du? Jeg sier ikke bare noe i løse lufta for å starte en debatt, nei.

Og til helvete med deg, hvis vi skal begynne å bli ufine.

Men ja, islam er kvinneundertrykkende. Pga hijab, niqab og burka. Pga at religionen tillater at barn tas til ekte, pga at sharia ikke gir kvinner rettigheter i det hele tatt, og om noen skulle være i tvil, så er det bare å kikke på kvinners levekår i de islamske kulturene i verden.

Endret av Mann 42
Skrevet

Nei for jeg ser jo at du er ganske dårlig til å debattere.

Skrevet (endret)

Hvor finner de muslimske kulturene som HELT klart er kvinneundertrykkende sin rettferdiggjøring?

Koranen?

Vel..

Endret av Larsern
Skrevet

Hvor finner de muslimske kulturene som HELT klart er kvinneundertrykkende sin rettferdiggjøring?

Koranen?

Vel..

Klart de gjør det, fordi de tror på Koranen. Akkurat som kvinneundertrykkende kristne alltid har brukt Bibelen som unnskyldning. Men det er da ikke relevant i det hele tatt. Om det så hadde vært Folk og røvere i Kardemommeby hadde de like godt tolket den i en slik retning at den kunne forsvare et kvinneundertrykkende syn.

Skrevet

Klart de gjør det, fordi de tror på Koranen. Akkurat som kvinneundertrykkende kristne alltid har brukt Bibelen som unnskyldning. Men det er da ikke relevant i det hele tatt. Om det så hadde vært Folk og røvere i Kardemommeby hadde de like godt tolket den i en slik retning at den kunne forsvare et kvinneundertrykkende syn.

Det hele bunner ut i tolkninger.

Spørsmålet blir vel heller hvor man skiller mellom muslimer og Islam eller kristne og Kristendommen (samme med andre religioner). Både Islam og Kristendommen er jo kvinneundertrykkende selv om de fleste kristne eller muslimer vil vedkjenne seg dette, så da kan man jo videre spørre seg i hvor stor grad de 'moderate religiøse' forholder seg til budskapet i religionen de er tilhenger av.

Gjest Stachtari83
Skrevet

I forbindelse med en skoleoppgave leste jeg faktisk HELE koranen, og det staar ikke et eneste ord om at kvinner skal undertrykkes, tvert imot. Har mange muslimske venner (av begge kjönn), hvilket jo har resultert i en diskusjon og to, og ogsaa der har jeg faatt bekreftet at det er ikke religionen, men KULTUREN enkelte steder som gjör at kvinner undertrykkes, -en kultur som har forblitt mer eller mindre uforandret siden lenge för landene/omraadene i det hele tatt ble islamisert. Et eksempel er enkelte deler av Tyrkia, som faktisk var KRISTENT för islam overtok. I rest my case.

Gjest Stachtari83
Skrevet

Og forresten: Hvor gamle er dere egentlig???? Herregud, har hört 10 aaringer före mer siviliserte diskusjoner enn dette! Jeez....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...