Gå til innhold

sterilisering av menn

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Kjæresten og jeg (kvinne) er i begynnelsen av 30-årene og helt enige om at vi ikke skal ha barn. Ikke nå, ikke senere, ikke med hverandre eller noen andre. Prevensjonsmiddel har til tider vært et hot tema og jeg skulle gjerne vært foruten p-pillene. Sterilisering av ham har imidlertid aldri vært et tema. Jeg har selv vurdert å sterilisere meg, men må spare en stund før jeg får råd (det koster litt mer for kvinner enn for menn). Har veldig lyst til å ta opp med han hva han tenker om sterilisering. Men siden han ikke nevner det selv er jeg redd for å presse han til noe han har tenkt mye på og kanskje er redd for eller har bestemt seg for å ikke gjøre. Hva tenker menn om sterilisering? Hva er grunnene til å ikke sterilisere seg hvis man er helt sikker på at man ikke vil ha barn?

Gjest medstud
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med han om det. I tillegg til at det er billigere og et mindre inngrep å sterilisere en mann enn en kvinne, er det også lettere å reversere inngrepet om man ved en senere skulle ombestemme seg. Om det blir slik at han steriliserer seg, så må dere huske på å bruke annen prevensjon en stund. Det er mange som har blitt fedre i gledesrusen over å være steriliserte! Og sist, men ikke minst, tenker jeg at nå kan det være mannen sin tur til å stå for prevensjonen.

Skrevet (endret)

Vil sterilisering av mannen føre til lavere naturlig testosteron-nivå?

Vil steriliseringen føre til forskjell i opplevelsen av en orgasme?

Kan steriliseringen føre til komplikasjoner ettersom man ikke lenger "får tømt" seg for kjønnsceller?

Endret av Inx
Gjest mann30
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å snakke med han om det. I tillegg til at det er billigere og et mindre inngrep å sterilisere en mann enn en kvinne, er det også lettere å reversere inngrepet om man ved en senere skulle ombestemme seg. Om det blir slik at han steriliserer seg, så må dere huske på å bruke annen prevensjon en stund. Det er mange som har blitt fedre i gledesrusen over å være steriliserte! Og sist, men ikke minst, tenker jeg at nå kan det være mannen sin tur til å stå for prevensjonen.

Sterilisering av menn er ikke 100% sikkert.

Den siste setninga di var litt morsom synes jeg. Tror du virkelig ikke at menn ville ha tatt p-piller om det fantes en versjon for de, på samme måte som kvinner tar slike piller nå idag?

Man får ikke lavere testosteronnivå av sterilisering siden man ikke fjerner testikklene.

Skrevet

Den siste setninga di var litt morsom synes jeg. Tror du virkelig ikke at menn ville ha tatt p-piller om det fantes en versjon for de, på samme måte som kvinner tar slike piller nå idag?

Man får ikke lavere testosteronnivå av sterilisering siden man ikke fjerner testikklene.

Så testiklene fortsetter å lage kjønnsceller i samme takt som før selv om "lageret aldri blir tømt"?

Gjest medstud
Skrevet

Vil sterilisering av mannen føre til lavere naturlig testosteron-nivå?Nei, man knuser ikke testiklene hvor de testosteron-produserende Sertolicellene bor, det er bare det at sædcellene møter en blindvei.

Vil steriliseringen føre til forskjell i opplevelsen av en orgasme? nei, det psykiske, og prostata (som produserer sædvesken, men ikke spermiene) vil fungere og bli tømt som før.

Kan steriliseringen føre til komplikasjoner ettersom man ikke lenger "får tømt" seg for kjønnsceller? Nei, det er like farlig som å ikke runke på en dag, eller å ta en varm dusj. Man kan nok ikke merke at sædcellene dør.

Gjest medstud
Skrevet

Joda, menn ville sikkert tatt p-piller om det var tilgjengelig for dem, men pga div. opptil seriøse og ubehagelige bivirkninger av p-pillen, så synes jeg at sterilisering er et godt alternativ for bar som vil forbli barnløse. Og se gjerne mine argumenter for hvorfor jeg synes det er gunstigere at mannen blir sterilisert, versus kvinnen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har klippet strengene,ingen forskjel...jo vent litt,mye blidere kjærring :o)

Sexlivet er mye bedre,trenger ikke tenke på at det er muligheter for graviditet,mer avslappet :o)

Operasjonen var ingenting det heller,man kunne velge full narkose,eller kun lokal,jeg tok det siste.

Anbefales!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja tilobligatorisk sterilisering av menn når de fyller 40, ihvertfall de som har barn.

Gjest Oskar
Skrevet

Synes det er frekt og motbydelig å spørre en mann om å sterilisere seg. Dere damer aner ikke hvor jævlig det er å måtte få spørsmål om sånt fra kona si. Sterilisering må kanskje være noe av det skumleste vi mannfolk vet om. Dere tror vi mannfolk tar lett på slikt, men der trodde dere feil. Fikk spørsmål av min ex-kone for 4 år siden om jeg ville sterilisere meg siden vi allerede hadde 1 barn. Jeg var 25 og hun 24. Hun argumenterte med at hun slapp å bruke p-piller og at hør på dette "så kan du ikke få barn om du er utro". TENK å si noe sånt!??! Fy faen.

Å presse mannen sin til å sterilisere seg, ser jeg på som umoralsk og sykt, for å sette det litt på kanten.

Dessuten så har det ingenting å si om mannen er 40 eller 20 år. NEI.. For alt dere vet, kanskje den 40 år gamle mannen finner kona uinteressant og vil starte et nytt liv med ei annen dame. Det er noe man aldri vet.

Skrevet

Synes det er frekt og motbydelig å spørre en mann om å sterilisere seg. Dere damer aner ikke hvor jævlig det er å måtte få spørsmål om sånt fra kona si. Sterilisering må kanskje være noe av det skumleste vi mannfolk vet om.

Snakk for deg selv...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja tilobligatorisk sterilisering av menn når de fyller 40, ihvertfall de som har barn.

Nei til "obligatorisk" fjerning av noen kroppsdeler uavhengig av alder.

TS, synes du skal foreslå det slik at dere kan diskutere dere i mellom. Med mindre du skriker at han SKAL gjøre det, er vel det verste som kan skje at du får vite at han ikke vil. :)

Skrevet

Snakk for deg selv...

Er faen ikke synd i deg. Greit at kvinnfolk er redd for fødsler, men der tar vi menn dere igjen. Sterilisering er 10 ganger mer skremmende for oss.

Gjest Tikktakk
Skrevet

Dessute...menn kan få barn til de er 80 og vel så det.

Kvinner har et mere strikt biologisk regime, og derfor er det direkte frekt når man ber menn i sin beste alder om å sterilisere seg.

Det er egentlig det samme som å be han sette sin mulige fremtid (hvis alt går på tverke med eksisterende dame) på spill.

Bare egoistiske kvinnfolk kan finne på å si noe sånt.

Og til dere menn som eventuelt mener noe annet: Poenget er ikke kritikk av at menn velger å sterilisere seg frivillig (det må de uansett ta stilling til selv) Poenger er at menn steriliserer seg fordi kvinner ber de om det (og kvinnen dermed avslører sin egoisme). Mange fjottete menn vet egenlig ikke hva de gjør.

Skrevet

Er faen ikke synd i deg. Greit at kvinnfolk er redd for fødsler, men der tar vi menn jeg dere igjen. Sterilisering er 10 ganger mer skremmende for oss meg.

There, fixed it for you!

Sier jeg også som sagt, snakk for deg selv.

Ingen skal tvinges eller presses til en slik operasjon, der er alle enige. Men om man ikke skal ha flere barn er det et aldeles ypperlig prevensjonsmiddel.

Har ikke angret ett sekund.

Og hva smerte angår, så tror jeg kanskje jeg tok en paracet etterpå, tror det var mest for syns skyld også egentlig. Dro i hvertfall på fest samme kvelden uten en bekymrig eller tanke om saken.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er frekt og motbydelig å spørre en mann om å sterilisere seg. Dere damer aner ikke hvor jævlig det er å måtte få spørsmål om sånt fra kona si. Sterilisering må kanskje være noe av det skumleste vi mannfolk vet om. Dere tror vi mannfolk tar lett på slikt, men der trodde dere feil. Fikk spørsmål av min ex-kone for 4 år siden om jeg ville sterilisere meg siden vi allerede hadde 1 barn. Jeg var 25 og hun 24. Hun argumenterte med at hun slapp å bruke p-piller og at hør på dette "så kan du ikke få barn om du er utro". TENK å si noe sånt!??! Fy faen.

Å presse mannen sin til å sterilisere seg, ser jeg på som umoralsk og sykt, for å sette det litt på kanten.

Dessuten så har det ingenting å si om mannen er 40 eller 20 år. NEI.. For alt dere vet, kanskje den 40 år gamle mannen finner kona uinteressant og vil starte et nytt liv med ei annen dame. Det er noe man aldri vet.

Artig med folk som tror at alle andre er helt lik en selv...

Du og kona er kanskje ikke sånn kjempeflinke til å kommunisere.

Normalt vil en samtale om prevensjon ikke utløse så overdimensjonerte og lett paranoide reaksjoner hos voksne par, altså.

Her i huset har mannen selv foreslått å sterilisere seg. Han har ingen sterke, angstfylte følelser rundt temaet, ser det ut til.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde kuttet p-pillene om det ga plager iverfall. Etterfulgt av å nevne sterilisering på generelt grunnlag, og ta det i retning: "Vel, kanskje vi skulle tenkt på dette i stedet for å styre med kondomer? Egenandelen er dyr, men om vi spleiser på det er det ikke så ille og vi sparer penger på sikt"? Da er han selv med på avgjørelsen, og det blir en samtale om det i stedet for "du kjære? Vil du få strengen klippet?"

Og i verste fall, om det ender med din egenandel på 6.000. Det er 3.000 på hver av dere. 10 kr pr dag i et år, eller 2-3 ekstravakter på rappen og det er dekket. Med tanke på prisene på piller og kondomer er det en investering på sikt.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Kvinner har vetorett i forhold til abort. Siden kvinner kan drepe et barn en mann gjerne vil ha mener jeg det er rett og rimelig at kvinner tar belastningen det er med prevensjon og sterilisering.

Skrevet

Kvinner har vetorett i forhold til abort. Siden kvinner kan drepe et barn en mann gjerne vil ha mener jeg det er rett og rimelig at kvinner tar belastningen det er med prevensjon og sterilisering.

Støttes hundre prosent!

Å sterilisere seg er for mange menn en traumatisk tanke. Man kan aldri vite hva som kan skje med dama man er sammen med. Det kan forekomme ei ulykke, de kan bli lei av hverandre osv. Synes det er litt smalt tenkt av kvinner å ha tanker som at "siden vi skal være sammen resten av livet og vi ikke skal ha flere barn så kan vel du sterilisere deg?".

Jeg kommer ikke til å sterilisere meg når jeg er verken 30 eller 40. Kansje vi kan begynne å snakke om det når jeg er 50, det er en mer passelig alder for slikt.

Skrevet (endret)

Synes det er litt smalt tenkt av kvinner å ha tanker som at "siden vi skal være sammen resten av livet og vi ikke skal ha flere barn så kan vel du sterilisere deg?".

Man må ikke finne på å sterilisere seg om man ikke er 100% sikker på at man ikke vil ha flere barn EVER - uansett om man skulle finne en ny partner.

Hun som har skrevet HI sier de begge er 100% sikre på at de aldri vil ha barn - ikke med hverandre og heller ikke med andre.

Personlig synes jeg 30 år er for ungt til å ta et slikt valg. Man kan godt være HELT sikker på noe som 30 åring - men mene noe annet ti år senere.

Endret av Miss Undercover

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...