Gå til innhold

Nynorsk noen?

schnuppah

Anbefalte innlegg

For oss som hadde nynorsk på skulen, så stod det alltid "tykkjer" i skulebøkene og på tavla når læraren skulle skrive noko ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest goodtwin

Hva med å lære deg reglene for grammatikk, og dermed få en bedre karakter enn 3 fordi du fortjener det?

Helt enig i at dette er en bjørnetjeneste! man kan vel ikke akkurat kalle det juks, siden man istedenfor å gå på et nettforum å lese (som læreren din forøvring også kan finne fram til på nett) kan jo bare spørre noen andre om å rette den.... men det spørs om du blir så veldig mye flinkere i grammatikk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje ortografien som er verst i denne teksten. Det er syntaksen! Dessutan seier ikkje teksten lesaren noko særleg. Han må jo ha eit innhald for å ha livets rett. Førsteprioritet når ein skriv er å få til ein god tekst. Så kjem riktige verbformer.

Endret av annamaria8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest goodtwin

Det er ikkje ortografien som er verst i denne teksten. Det er syntaksen! Dessutan seier ikkje teksten lesaren noko særleg. Han må jo ha eit innhald for å ha livets rett. Førsteprioritet når ein skriv er å få til ein god tekst, så kjem riktige verbformer.

Det er veldig sant, og jeg er helt enig! Men nå pressiserte jo ts i det første innlegget at det vistnok (merkelig nok) var grammatikken som telte, ikke innholdet. Noe som jo er ganske dumt, nynorsk er jo mye mer enn bare grammatikk :D

Det er også undersøkelser som viser at når lærere retter skriftlig arbeid i nynorsk så er de ofte er strengere enn rettskrivingsnormalen, slik at de retter mer en de trenger. (Det sto skrevet i boka Nynorsk på nytt : Ei idébok for studentar og lærarar.) Da er det ikke rart at det blir så mye fokus på grammatikken. Kjempedumt somsagt, siden nynorsk er mye mer en grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som du seier, Goodtwin. Det var jo grammatikken ts ville ha råd om.

Når nynorskundervisinga blir redusert til rein grammatikkpugging, er det ikkje til å undrast over at nynorsk er blitt "spynorsk". Kjempetrist, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lære deg reglene for grammatikk, og dermed få en bedre karakter enn 3 fordi du fortjener det?

Helt enig i at dette er en bjørnetjeneste! man kan vel ikke akkurat kalle det juks, siden man istedenfor å gå på et nettforum å lese (som læreren din forøvring også kan finne fram til på nett) kan jo bare spørre noen andre om å rette den.... men det spørs om du blir så veldig mye flinkere i grammatikk av det.

Jeg ser den. Vet jeg ikke blir noe bedre i grammatikk av det her. Egentlig skulle jeg hatt fritak fra nynorsk, men jeg fikk vist ikke lov fordi jeg var "for flink" i norsk, så læreren min ville jeg skulle ha det.. Jeg personlig kan ikke fordra nynorsk. Har ikke noe imot selve språket, men jeg ser absolutt ingen grunn til at jeg skal lære det, jeg kommer aldri til å få bruk for det og det vet jeg! Dessuten klarer jeg ikke huske på alle verb/substantiv-regler PLUSS alle ordene som skal bli skrevet annerledes, og det er grunnen til at jeg får 3.. fordi læreren sier at jeg skriver veldig bra tekster, men det er grammatikken som ødelegger. Så da ser jeg ikke grunnen til at jeg ikke skal få litt hjelp med å forbedre karakteren min når jeg VET jeg aldri kommer til å få bruk for det senere i livet , og i tilleg så ødelegger det hele snittet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig sant, og jeg er helt enig! Men nå pressiserte jo ts i det første innlegget at det vistnok (merkelig nok) var grammatikken som telte, ikke innholdet. Noe som jo er ganske dumt, nynorsk er jo mye mer enn bare grammatikk :D

Det er også undersøkelser som viser at når lærere retter skriftlig arbeid i nynorsk så er de ofte er strengere enn rettskrivingsnormalen, slik at de retter mer en de trenger. (Det sto skrevet i boka Nynorsk på nytt : Ei idébok for studentar og lærarar.) Da er det ikke rart at det blir så mye fokus på grammatikken. Kjempedumt somsagt, siden nynorsk er mye mer en grammatikk.

Vet at innholdet i tekster er viktig.. men når det gjelder nynorsk (hvertfall på min skole) så har egentlig ikke teksten noen ting å si. Det eneste læreren går etter er grammatikken. Så klart kan du ikke skrive en tekste på 5linjer på tentamen og få toppkarakter, men hovedfokuset er på grammatikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...